Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 127
Offentligt
939202_0001.png
939202_0002.png
939202_0003.png
939202_0004.png
939202_0005.png
939202_0006.png
939202_0007.png
939202_0008.png
939202_0009.png
939202_0010.png
939202_0011.png
939202_0012.png
939202_0013.png
939202_0014.png
939202_0015.png
939202_0016.png
Forslag til forbedring af togdriften mellem Fyn og Trekantområdet
1
Forslag til forbedring af togdriften mellem Fyn og Trekantområdet
- den kollektive trafik skal løfte det meste af fremtidens trafikvækst- langt flere skal benytte tog og en større del af godset skal transporteres på bane- jernbanen skal sørge for, at de der vælger toget får en attraktiv erstatning for bilenTransportministeriet 2009
� Ole Dupont Kofod, BedreTrafik.dk 2010
2Forord
Forslag til forbedring af togdriften mellem Fyn og Trekantområdet
Dagligt har mange mennesker behov for at blive transporteret mellem Odense, de mindre byer på Vestfynog Trekantområdet. Hovedparten vælger bilen, mens en mindre del kører med kollektiv trafik. Ved køre-planskiftet i december 2009 skete der en del forringelser for de lokale togrejsende på strækningen mellemOdense og Fredericia. Køreplanen, som træder i kraft december 2010, byder desværre ikke på ændringer ipositiv retning.Dette oplæg gennemgår en række muligheder for forbedringer samt konsekvenser af disse. Det drejer sigdels om tiltag, der kan reducere køretiden/styrke regulariteten på strækningen, dels om køreplanforslag,som vil give en bedre og mere sammenhængende betjening af stationerne. Desuden gives en del bag-grundsinformation om strækningen.Efter planen skal strækningerne Odense – Svendborg og Odense – Fredericia i samlet udbud senest 2012.Jeg vil med oplægget opfordre til at foretage de anbefalede tiltag og undersøgelser samt indskrive rele-vante kriterier i udbudsmaterialet.IndholdsfortegnelseBaggrund........................................................................................................................................................2Tre tiltag, som kan reducere køretiden...........................................................................................................3Basisalternativ (eksisterende forbindelse).....................................................................................................4Alternativ 1 (regionaltog tilbageføres til 2008/9-køreplan)...........................................................................5Alternativ 2 (to regionaltog/time til hhv. Fredericia og Kolding)..................................................................6Alternativ 3 A&B (IC-stop i Aarup)..............................................................................................................8Øvrige trafikale aspekter..............................................................................................................................10Sammenfatning............................................................................................................................................11Bilag.............................................................................................................................................................12BaggrundEfter ibrugtagningen af Storebæltsforbindelsen i 1996 er den dobbeltsporede jernbanestrækning over Fyni udpræget grad blevet en flaskehals, som på samme tid skal løse forskelligartede transportbehov, ikkemindst mellem Odense og Lillebælt. Aktuelt kører der i dagtimerne som regel mindst to intercity-tog, etic-lyntog, et regionaltog og ca. 1 godstog pr. time (ca. 140/uge). Pga. togenes forskellige karakter (stands-ningsmønster og hastighed) er kapaciteten tæt på fuldt udnyttet.Strækningen er dobbeltsporet, elektrificeret (25 kV, 50 Hz), udstyret med ATC og befærdet med alle tog-typer. Den maximale strækningshastighed er 180 km/t for togsæt, men der er mange lokale hastigheds-nedsættelser. Teoretisk set kan man overhale fem steder, men i praksis er der færre muligheder.Ved Snoghøj umiddelbart efter Lillebæltsbroen deler banen sig i niveau; dette kan give problemer, når togfraFredericia skal krydse togmodTaulov. Bilag 1 er en oversigt over sporfordelingen på strækningen.Togenes følge mod vest er bygget op i et mønster efter afgangs-tiderne fra København med IC-tog 1xx (minuttal 00 modAarhus) og 8xx (minuttal 30 mod Esbjerg) samt et lyntogminuttal 50. Regionaltoget kører fra Odense et stykke tid efter,at lyntoget er afgået og så fremdeles. Mod øst er rækkefølgenmodsat. Godstogene kører ret ujævnt fordelt over døgnet.
TogfølgeKøbenhavn0IC 1xxIC 8xx20LynReIC 1xx-Odense - Lillebælt
IC 8xxTrafikstyrelsen har i flere omgange ud fra realiserede og esti-40IC 8xxmerede passagertal lavet en vurdering/screening af stations-Lynstrukturen i Danmark, herunder Fyn og Trekantområdet. Det vilLynblive kommenteret i forbindelse med alternativ 2.60ReAktuelt er det vedtaget at genåbne stationen i Langeskov. Indtilvidere ser det ud til, at den vil blive betjent med nogle afgange morgen, eftermiddag og aften, men altsåikke med timedrift. Med til billedet hører, at Assens Kommune ønsker at gøre Aarup til Intercity-station.
Forslag til forbedring af togdriften mellem Fyn og Trekantområdet
3
Tre tiltag, som kan reducere køretiden:1) Standsningsmønster: ved at køre med stop efter behov ved mindre stationer, som det er kendt frabl.a. Svendborgbanen. Der er allerede nu trykknapper til stop i Desiro-togene og det kan leteftermonteres på andet materiel. Udgift: ingen/meget lav. Samlet tidsgevinst: 0-7 minutter.2) Materielteknik: ved at optimere proceduren omkring døråbning og lukning ved ankomst og afgangkan der spares ca. 15 sekunder/stop uden sikkerhedsmæssige risici. Udgift: meget beskeden.Samlet tidsgevinst: ca. 2 minutter.3) Materieltype: ved at køre med elektrisk drevne tog kan man opnå bedre acceleration og højeretophastighed. Udgift: afhængig af ejerforhold: Samlet tidsgevinst: 3-4 minutter.Da hele strækningen er elektrificeret, bør brugen af dieseltog begrænses mest muligt. Udgiften vedanskaffelse af elektrisk materiel står i et meget rimeligt forhold til de mange fordele og merprisen iforhold til nye dieseltog er beskeden. Elektrisk drift giver fordele i forhold til:Køretid og robust-bedre accelerationhed i køreplanhøjere hastighed end de nuværende dieseltogs 120 km/tMiljøetmindre energiforbrug gennem nyttiggørelse af bremseenergimindre CO2-udledning, røg, støj og emissionermindre afhængighed af fossile brændslerkan køre på grøn strøm1sparer tid til optankninggenerelt mindre vedligehold i forhold til dieseltogder er flere valgmuligheder mht. elektrisk materiel
Operatør
Passagerernefår en bedre oplevelse med et nyt tog, som støjer mindre og kører hurtigereFordelene gælder i særdeleshed i en stram køreplan som denne med mange standsninger.Tre forslag til ændrede køreplaner:I forhold til den gældende køreplan er der som minimum tre reelle alternativer:1) Vende tilbage til køreplanen for 2008-9 med enkelte justeringer2) Indsætte et ekstra regionaltog direkte mellem Odense og Kolding3) Indføre stop for visse IC-tog i AarupDe fire muligheder gennemgås efter følgende metode:Kort forklaring af princippet i alternativet.En køreplan2med relevante forbindelser. Udover Odense og Middelfart drejer det sig om:København og Århus, som er landets to største byer.Nyborg, Fredericia, Vejle, Kolding og Esbjerg, der er nogle af regionens største stationsbyer.Taulov, som eksisterende station i Trekantområdet.For de tre alternativers vedkommende vises markante tidsbesparelser i forhold til eksisterende forbind-elser med udgangspunkt i Aarup Station. Denne er valgt, dels fordi den ligger nogenlunde midt mellemOdense og Middelfart, dels fordi der er et lokalt ønske om at den skal opgraderes til IC-station.Dernæst vurderes fordele og ulemper ved alternativet og giver en sammenfatning af dette. Jeg har valgtikke at lave en samfundsøkonomisk analyse af alternativerne på nuværende tidspunkt, da der er en delforudsætninger, som skal afklares før der kan laves en retvisende analyse.Udfra vurderinger og sammenfatning gives en anbefaling af kriterier, der kan være med til at indfri deforskellige interessenters målsætninger for trafik, og som derfor bør medtages i udbudsmaterialet.1 Grøn strøm er et populistisk begreb, som dog har en vis værdi i forbindelse med markedsføring.2 Køreplanen viser kun minuttal og tager udgangspunkt i, at der er timedrift med faste minuttal. Naturligvis vil der væreenkelte undtagelser, specielt i myldretiderne, men det giver et absolut brugbart billede af rejsetider og forbindelser.
4
Forslag til forbedring af togdriften mellem Fyn og Trekantområdet
Basisalternativ (eksisterende forbindelse)Det bærende princip er, at der kører regionaltog i timedrift mellemOdense og Fredericia med fast stop ved alle stationer undervejs, dogfalder enkelte tog og stop ved stationer ud i morgen- og aftentimersamt weekenden. På hverdage kører der enkelte ekstra myldretids-toge i begge retninger om morgenen.Med køreplanen, der trådte i kraft december 2009 blev især forbind-elserne med regionaltogetfraOdense stærkt forringet. Dels holdertoget stille med passagerer i 11-12 min i Ejby pga. overhalende tog,dels er forbindelserne videre blevet kraftigt forringet, da skiftetiden iMiddelfart og Fredericia er blevet markant øget. Den modsatte vej erforbindelserne noget bedre, omend ikke optimale.Baggrunden for ændringen var muligvis et ønske om at hæverettidigheden, da der har været en del forsinkelser på strækningen afmange forskellige årsager (problemer med afkobling af togsæt iOdense, forsinket ankomst til Odense, materielproblemer mm.).Det er muligt, at man har forbedret regulariteten, men produktet erblevet meget ringere. Der er ikke meget fidus i at komme rettidigt tilMiddelfart eller Fredericia, hvis man skal videre med et tog og måvente længe på det (efter at have ventet undervejs).Med køreplanen, som netop er trådt i kraft december 2010 (K11, seskemaet), sker der en række ændringer:Den grundlæggende timedrift forskydes ca. en halv time iforhold til den nuværende.Flere afgange på hverdage får forskellige minuttal mandag-torsdag henholdsvis fredag.Flere afgange springer mindre stationer over.Ventetiden i Ejby reduceres til 6 minutter for visse afgange.Ventetiden i Tommerup for morgenmyldretidstoget modOdense øges til 12 minutter.Samlet set er der altså ikke tale om hverken store forringelser ellerforbedringerForbindelsen er dermed fortsatikke attraktivfor pendlere som stigerpå før Ejby og/eller som skal videre mod Kolding eller Vejle. Atforbindelsen er i orden den modsatte vej er ikke nok; en tur bestårstort set altid af ud- og hjemrejse ad samme strækning, og hvis blotén af turene er dårlig fravælges begge.København HNyborgOdenseHolmstrupTommerupSkalbjergBredAarupGelstedEjbyNørre ÅbyKauslundeMiddelfartFredericiaVejleÅrhusTaulovKoldingEsbjerg

tognr.

IC 8xx 27xx
30470117232831343843535701061429433219402629xx IC 8xx 36xx
2713
EsbjergKoldingTaulovÅrhusVejleFredericiaMiddelfartKauslundeNørre ÅbyEjbyGelstedAarupBredSkalbjergTommerupHolmstrupOdenseNyborgKøbenhavn H

tognr.

412648|281355452848560105091419232529344245591936xx IC 8xxLyn27xx IC 1xx
Der er yderligere det problem ved køreplanen, at den lægger beslag på overhalingssporet i Ejby, som erdet eneste mellem Odense og Middelfart, der er langt nok til, at godstog med den maksimalt tilladtelængde på 835 m kan være der. Det gør afviklingen af den samlede togdrift mindre fleksibel.
Forslag til forbedring af togdriften mellem Fyn og TrekantområdetAlternativ 1 (regionaltog tilbageføres til 2008/9-køreplan)Det bærende princip i forslaget er at lade regionaltoget afgå fraOdense umiddelbart efter IC-tog 1xx og dermed vende tilbage til enkøreplan, der minder om den tidligere gældende (indtil december2009).Der kan være enkelte timer, hvor afgange må rykkes og enkelte stati-oner springes over, men det er er langt overvejende realisabelt medfaste minuttal og stop ved alle stationer.Det kan gennemføres med relativt kort varsel og aldeles uden om-kostninger, da materiel- og personaleforbrug vil være det samme.Planen vil medføre følgende rejsetidsgevinster fra Aarup til en rækkedestinationer:Til Aarup fraNyborgFra Aarup tilNørre ÅbyKauslundeMiddelfartFredericiaVejleÅrhusTaulovKoldingEsbjergBasis51Alt. 14316%
5
København HNyborgOdenseHolmstrupTommerupSkalbjergBredAarupGelstedEjbyNørre ÅbyKauslundeMiddelfartFredericiaVejleÅrhusTaulovKoldingEsbjerg

tognr.

00173039455154570005091418233141564119|4124IC 1xx 27xxLyn36xx IC 8xx
2713
192328366511910162108
1418233152100794184
26%22%18%14%20%16%22%34%22%
EsbjergKoldingTaulovÅrhusVejleFredericiaMiddelfartKauslunde5548
4126|2813284544525701061116202226313945591936xx IC 8xxLyn27xx IC 1xx
Skemaet læses: køretid i min. med hurtigste forbindelse for basis-alternativet alternativ 1 og tidsreduktion i % (tidsbesparelse /nuværende rejsetid)Det fremgår, at der vil være ganske pæne reduktioner af den samlederejsetid især til Kolding og Esbjerg. Desuden vil der være mærkbaretidsbesparelser til øvrige stationer. Rent samfundsøkonomisk vægtesreduktionerne næsten dobbelt, da de skyldes mindre ventetid ogskiftetid, som af passagererne opleves mere generende end køretid.
Nørre ÅbyEjbyGelstedAarupBredSkalbjergTommerupHolmstrupOdenseNyborgKøbenhavn H

tognr.

6
Forslag til forbedring af togdriften mellem Fyn og Trekantområdet
Alternativ 2 (to regionaltog/time til hhv. Fredericia og Kolding)Det bærende princip er at optimere tog-kanalerne (det tidsrum et tog skal bruge påen strækning) mellem Odense og Snoghøjså der bliver plads til et ekstra regionaltogtil Kolding, som springer enkelte stationerover, ca. en halv time forskudt i forhold tildet eksisterende regionaltog til Fredericia.Det vil medføre mindre skifte- og ventetidsamt gøre det lettere at koordinere medbusforbindelser.Standsningsstederne er dels valgt ud frapassagertal, dels ud fra deres kommunalestatus som bymønster- eller centerby3.Alternativt kunne toget stoppe i Bred istedet for Skalbjerg (vist med [ ] ) - detmå bero på et lokalt skøn og vil ikke havenogen konsekvenser for resten afalternativet.På nuværende tidspunkt kører der enkeltemyldretidstog om morgenen, men det ermed meget variende minuttal og stands-ningsmønster.Dette alternativ vil gøre det meget enklerefor passagererne. En tilsvarende justeringaf køreplanen på Svendborgbanen hargivet markant flere passagerer.Modellen med et ekstra tog kan gennem-føres på flere niveauer f.eks:Beskedent:3 morgenafgange man-fredag ibegge retninger mellem kl. 6.00 og 8.13og 3 eftermiddagsafgange 15.00-17.13.Middel:Timedrift ma.-fr. kl. 6.00-19.13.Maksimalt:Timedrift i samme tidsrumsom den nuværende forbindelse.Nuvær.København HNyborgOdenseHolmstrupTommerupSkalbjergBredAarupGelstedEjbyNørre ÅbyKauslundeMiddelfartFredericiaVejleÅrhusTaulovKoldingEsbjerg

tognr.

IC 1xx 27xxLyn
Ekstra3048450413|2427|32374246|26395439|4124IC 8xx 36xxIC 8xxLyn
00173036434852555803081216222913
01
[|][29]
54
58062510
19
0312412427xx IC 1xx IC 8xx
nuvær.EsbjergKoldingTaulovÅrhusVejleFredericiaMiddelfartKauslundeNørre ÅbyEjbyGelstedAarupBredSkalbjergTommerupHolmstrup5545484126|2714314049545802071114172026054905130055
ekstra0008
17|24293338|4347|[41][|]
Odense3345580609Der skal justeres få minutter på nogle afNyborg59|23forbindelserne i forhold til den gældende192547køreplan, men det er så små justeringer, atKøbenhavn H36xx IC 9xx Lyn 27xx IC 1xx36xx IC 1xx 27xx Lyn IC 8xxdet ikke burde få væsentlige konsekvenser

tognr.

for forbindelser i de øvrige landsdele. Det er ikke mere end der typisk justeres frem og tilbage iforbindelse med de årlige køreplansændringer. Se samlet oversigt over personførende tog (bilag 2) oggrafisk kanaloversigt (bilag 3). Tidsbesparelserne svarer til alternativ 1 og er i nogle tilfælde lidt større.
Køreplanen er lagt efter Desiro-togene, som kører på strækningen aktuelt (bortset fra enkelte myldre-tidstog). Hvis et eller flere af de køretidsreducerende tiltag gennemføres, vil der kunne skæres flereminutter på begge forbindelser.Kolding-toget vil evt. kunne fortsætte til Lunderskov eller Vamdrup og vende der.3 Defineres lidt forskelligt, men fundamentalt er det byområder, hvor der er et vist serviceniveau bl.a. med hensyn tilkollektiv transport. Det er også her, kommunerne prioriterer udstykninger og vækst.
Forslag til forbedring af togdriften mellem Fyn og Trekantområdet
7
Alternativet er ikke mindst interessant i relation til nye stationer. Trafikstyrelsen har som tidligere nævntforetaget en screening af potentielle placeringer og estimater af passagertal4, angivet i [ ]. Mellem Odenseog Trekantområdet drejer det sig om tre i Erritsø-området ved Fredericia og to i Odense by (se bilag 4).De tre mulige stationer/trinbrætter ved Fredericia er:Erritsø mellem Snoghøj og Fredericia [604]Erritsø Vest mellem Snoghøj og Taulov [157]Snoghøj på den fælles linje [426]Det største passagerpotentiale har Erritsø, som vil kunne betjenes af regionaltog uden kapacitetsproblemerpå linjen.I Odense drejer det sig om:Bolbro, der ligger ved Ring 2 [357]Åløkke, der ligger ved Rugårdsvej [578]Screeningen giver umiddelbart Åløkke det største potentiale pga. metoden, som primært lægger vægt påantal beboere i givne radier af stationen. Til gengæld er der større arealmæssigt overlap med OdenseBanegård. Med ordentlig busbetjening vil Bolbro, der ligger lige ved Ringvejen og tæt på OUH, sand-synligvis tiltrække flere passagerer. Placering af nyt standsningssted bør også ses i sammenhæng medplanerne om letbane i Odense.Ud fra de nuværende forudsætninger er det næppe muligt at lave et ekstra stop i det vestlige Odense. Detkandog lade sig gøre hvis nogle af de køretidsreducerende tiltag gennemføres og detbørgøres, hvis manbeslutter at nedlægge Holmstrup eller Kauslunde stationer.Strækningen Odense-Nyborg ligger egentlig uden for dette oplægs geografiske afgrænsning, men denplanlagte åbning af Langeskov Station bør ses i sammenhæng med den øvrige togbetjening af Fyn.Kort skitseret kan regionaltogene fra Fredericia gøre kort ophold i Odense og fortsætte mod Nyborg medstop ved Korsløkke [399], Langeskov [532] og Ullerslev [359], som derved til få timedrift samtidig medat IC-togene ikke behøver at stoppe i Langeskov. En mere præcis analyse vil blive udarbejdet senere.Ulemperne ved alternativ 2 erdet kræver lidt mere personale og til dels materiel.det lægger beslag på en kanal på en presset strækning.Hvad materiel angår, kører der allerede nu ekstratog om morgenen. Desuden bliver der frigjort en del tog-sæt ved DSB efterhånden som IC4 indsættes. Anskaffelse af nyt materiel er naturligvis også en mulighed.Med hensyn til forbruget af en ekstra kanal er køreplanen præcist lige så robust som den eksisterende.Fordelene er mange:Kolding får to direkte tog til Middelfart og Odense i timen.Tommerup, Skalbjerg, Aarup, Gelsted, Ejby og Nørre Åby for tillempet halvtimedrift og godeforbindelser videre i Jylland.Taulov får direkte forbindelse til Vestfyn og flere forbindelser til Kolding.Meget kort skiftetid i Odense og Middelfart.Regionen bindes bedre sammen.Vil tiltrække nye passagerer.Flere muligheder for forbindelser med bus.Kan i bedste fald overflødiggøre motorvejsudvidelsen, hvilket ville kunne finansiere køb af nyetog og en del af driften.Alternativ 2 vil altså kunne realisere mange af de gode hensigtserklæringer, der er fremsat vedr. trafik ogsom kort er berørt på side 10.4 Af- og påstigere sammenlagt, side 22 i screeningen
8
Forslag til forbedring af togdriften mellem Fyn og Trekantområdet
Alternativ 3 A&B (IC-stop i Aarup)I Kommuneplan 2009-2021 fremgår det, at ”Assens Kommune arbejder for, at Aarup station i fremtidenskal blive InterCity Station.” Det er primært en målsætning, som er arvet fra Gl. Aarup Kommune.Ifølge Vej- og Trafikafdelingen ved Assens Kommune er derikkeforetaget beregninger på målsætningeni forhold til passagertal, køretider eller andre konsekvenser. Det er så gjort her.Forudsætningen er, at der passerer to IC-tog/time ihver retning. Et mod/fra Fredericia (1xx) og etmod Kolding (8xx). Det bærende princip i alterna-tivet er at lade ét af dem stoppe i Aarup. Indtilvidere har der været tanker fremme om at ladeenkelte tog standse morgen og eftermiddag, mender har ikke været mere konkrete forslag på bordet.For begge varianter af alternativet gælder, at der erindlagt 3 min. til nedbremsning, ekspedition afpassagerer i Aarup og acceleration med Odensesom fixpunkt.Korrespondance med øvrige tog er lavet ud fragældende køreplan, hvilket betyder er der gode ogdårlig forbindelser. Skulle alternativet blive effek-tueret kan man forestille sig, at visse korrespon-dancer bliver forbedret, men det er ikke sikkert.København HNyborgOdenseHolmstrupTommerupSkalbjergBredAarupGelstedEjbyNørre ÅbyKauslundeMiddelfartFredericiaVejleÅrhusTaulovKoldingEsbjerg

tognr.

304703||||15||||3058062611|4427IC 8xx IC 1xx 36xx
EsbjergKoldingTaulovÅrhusVejleFredericiaMiddelfartKauslundeNørre ÅbyEjbyGelstedAarupBred13SkalbjergTommerupHolmstrup19OdenseNyborgKøbenhavn H

tognr.

392348544455061542||||57||||11254936xx IC1xx IC 8xx
|
3A: Stop med 8xx-togeneUmiddelbart ville det være mest oplagt at anvende et 8xx-tog, som i forvejen har flere stop undervejs(Valby og Sorø) og som vil dække en større del af regionen. Det vil naturligvis give en del rejsetids-gevinster, primært i forhold til basisalternativet (se skema, hvid kolonne). Hvis det omkostningsneutralealternativ 1 gennemføres vil gevinsterne ved dette alternativ dog være noget mere beskedne (lyseblåkolonne).En ulempe er, at lyntoget kører umiddelbart efter IC-toget, såenten skal lyntoget overhale IC-toget i Odense eller også skal detkøre lidt senere/langsommere. Desuden skal regionaltoget entenkøre senere fra Odense eller holde endnu længere tid i Ejby.Under forudsætning af nogenlunde uændrede minuttal for øvrigetog, vil der være ca. 10-15 henholdsvis 45-50 minutter mellem IC-og regionaltog i samme retning. Det vil ikke blive opfattet somhalvtimedrift af passagererne og giver ikke noget særlig godtudgangspunkt af lave korresponderende busforbindelser ud fra.RejsetidsgevinsterDer vil i sagens natur være en del rejsetidsgevinster mellem Aarupog de øvrige byer, især mod vest. Til gengæld er gevinsterne modnord noget mere beskedne eller direkte fraværende. Nøjagtig detsamme gør sig gældende i modsatte kørselsretning, gevinsterne erkun beskedne og i flere tilfælde ikke eksisterende.Skemaet viser køretiden for i minutter for henholdsvis alternativ3A, 1 og basisalternativet. Eksempelvis spares der 8 min. fra Vejlei.f.t. basisalternativet og bruges 5 min. mere i.f.t. alternativ 1.Til Aarup fraKøbenhavn HNyborgOdenseEsbjergKoldingTaulovÅrhusVejleFredericiaMiddelfartFra Aarup tilMiddelfartFredericiaVejleÅrhusTaulovKoldingEsbjergOdenseNyborgKøbenhavn HAlt. 3A1052812793152123735114Alt. 11204321944688108633224Basis12851211089690110653123
1533571026329721428112
2331521007940862342122
283665114101621082140120
Forslag til forbedring af togdriften mellem Fyn og Trekantområdet3B: Stop med 1xx-togeneAlternativt kan 1xx-togene stoppe, da der er bedreplads på strækningen på det tidspunkt, hvor dekører. Det vil generelt give lidt større tidsgevinster(igen: primært i.f.t. den gældende køreplan), mensdet til gengæld også vil forsinke et større antalpassagerer.Som ved alternativ 3A vil der være ca. 10-15 hen-holdsvis 45-50 minutter mellem IC- og regionaltogi samme retning. Til gengæld vil rejsetidsgevinst-erne mellem Aarup og de øvrige byer være lidtstørre, især mod nord.
9
København HNyborgOdenseHolmstrupTommerupSkalbjergBredAarupGelstedEjbyNørre ÅbyKauslundeMiddelfartFredericia
001733||||46||||000830141929|4026IC 1xx 36xx IC 8xx
EsbjergKoldingTaulovÅrhusVejleFredericiaMiddelfartKauslundeNørre ÅbyEjbyGelstedAarup2713BredSkalbjergTommerupHolmstrupOdenseNyborgKøbenhavn H

tognr.

42304048524255450413||||28||||455919IC 8xx 33xxIC 1
VejleDiskussionÅrhusAt stoppe et IC-tog i en mindre by betyder megetTaulovenkelt en fordel for få passagerer og en ulempe forKoldingmange. Aarup (eller for den sags skyld en anden afEsbjergde vestfynske byer) vil blive den absolut mindste

tognr.

by med IC-betjening på hovedstrækningen mellemKøbenhavn og Århus.Da Hedensted i Østjylland åbnede for nogle år siden, valgteman at betjene byen med regionaltog en gang i timen. Desudenvil det kun gavne én by, mens de øvrige bliver forfordelt.Endelig hører det med til billedet, at der i forvejen er timedriftmed regionaltog. Alternativet vil derfor sandsynligvis ikketiltrække nye passagerer, men blot flytte dem, som tager toget iforvejen.Af ovennævnte grunde virker det ikke oplagt at stoppe et IC-tog mellem Odense og Middelfart.
Til Aarup fraKøbenhavn HNyborgOdenseEsbjergKoldingTaulovÅrhusVejleFredericiaMiddelfart
Alt. 3B1062913106584096462415
Alt. 11204321944688108633224
Basis1285121964890110653123
Hvis man alligevel vælger et stop er næste spørgsmål: UdfraFra Aarup tilhvilke kriterier? Det kunne være:Middelfart-Passagertal:De seneste tal (Vesttællingen 2009, bilag 6) gørFredericiaNørre Åby til den mest benyttede station (551), mens Ejby,VejleAarup og Tommerup er nogenlunde lige store (387, 422 hhv.Århus256). Det taler for Nørre Åby.Taulov-Nærmeste opland:De nærmeste større ikke-stationsbyer erKoldingVissenbjerg og Knarreborg, som ligger midt mellem TommerupEsbjergog Aarup henholdsvis meget tæt på Tommerup. I forhold tilOdenseopland har Tommerup det største potentiale.Nyborg5-Busbetjening:Aktuelt er Aarup betjent med flest busser , menKøbenhavn Hbusplanerne skal formelt underordne sig efter togene, så detpeger på Aarup men er ikke et tungtvejende argument.Der er altså ikke én station, som entydigt er at foretrække frem for andre.Samlet set vil fordelene ved alternativ 3A & B ikke opveje ulemperne.
1422448833431001731111
2331521007940862342122
283665114101621082140120
5 Tilsyneladende er korrespondancen mellem bus og tog dog ikke koordineret specielt godt
10
Forslag til forbedring af togdriften mellem Fyn og Trekantområdet
Øvrige trafikale aspekterDer er mange interessenter i forbindelsen, først og fremmest passagererne. Derudover stat, region,kommuner og operatører.Stort set alle involverede udtaler sig pænt om miljø og ønsket om, at den kollektive trafik skal have enstørre del af det samlede transportarbejde. Her er udvalgt en række udsagn fra forskellige parter:Transportministeriet”Med den politiske aftale fra januar 2009 omEn grøn transportpolitiker det målet, at den kollektivetrafik skal løfte det meste af fremtidens trafikvækst. Det er i realiteten en meget ambitiøs målsætning. Detforudsætter at langt flere skal benytte tog, og at en større del af godset skal transporteres på bane.Hvis vi alle i højere grad skal bruge jernbanen, kræver det at togtrafikken udvikles markant og gøres meretillokkende. Vi skal kunne se vores egen fordel i at lade bilen stå, hvor toget udgør et godt alternativ. Ogjernbanen skal sørge for, at de der vælger toget får en attraktiv erstatning for bilen.”6KlimakommisionenI deres rapport lægges hovedvægten på el-biler, men den anerkender dog den kollektive trafiks potentiale.”Transportområdet er et af de tunge områder, der i 2008 udgjorde 26 pct. af det samlede energiforbrug.Olieforbruget til transport udgjorde 65 pct. af det samlede olieforbrug.” (s.70)”Persontransporten og fragten af varer skal være mere energieffektiv. I 2050 kan energiforbruget redu-ceres med 60-70 pct., bl.a. på baggrund af et stort skift fra forbrændningsmotorer til elmotorer.” (s. 32)”Med anvendelse af el er der betydelige effektiviseringsmuligheder. Det skyldes, at benzin- ogdieselmotorer har meget lav virkningsgrad … Elmotorer derimod har en høj virkningsgrad.” (s.35)Region Syddanmark”Derfor er det vigtigt at prioritere effektiv infrastruktur og en miljøvenlig trafik, f.eks. ved at fremme øgetanvendelse af miljøbiler og kollektiv trafik.”7Trekantområdet(samling af Middelfart, Fredericia, Kolding, Vejle, Vejen og Billund kommuner)Fremkommeligheden, sikkerheden og tilgængeligheden skal derfor forbedres for alle trafikformer og derskal udvikles et mere effektivt kollektivt transportsystem som et reelt alternativ til privatbilismen.Gennem et effektivt samspil mellem transportformerne for persontransport og godstransport skalsammenhængen mellem væksten i transportarbejdet og CO2-niveauet brydes.8Assens KommuneAssens Kommune vil i de kommende år vægte tiltag, der sigter mod klimaforebyggelse- og tilpasning oghar meldt sig som ”Klimakommune”, hvilket bl.a. betyder, at kommunen forpligter sig til at reducereCO2-forbruget med mindst 2% om året frem mod 2025.Det er byrådets målat fremme tiltag, der kan mindske personbiltrafikken.at den overordnede tilgængelighed til byer og væsentlige trafikmål i Assens Kommune sikres forsåvel bil, cykel som kollektiv trafik.at trafikken påvirkes i en mere bæredygtig retning, ved at energiforbrug, luftforurening ogstøjgener begrænses, og ved at trafikken tager store hensyn til bymiljø og naturværdier.OperatørerI dag lægger operatører som Arriva, DSB og Fynbus ligeledes vægt på at være grønne og bæredygtige.6 En jernbane i vækst, Transportministeriet 20097 Notat om pendling8 Kommuneplan 2009-21,http://trekantplan.dk/sw54313.aspTil gengæld skrives det også noget modsigende: ”Der forventesen stigning i persontransporten i Trekantområdet på over 60 % i 2030. Billedet gælder både for rejser til og fra området oggennem Trekantområdet. Langt den største del af rejserne foregår med bil både i dag og i fremtiden. Det forventes såledesat andelen af rejser med kollektive transportmidler falder fra ca. 8 % i 2007 til ca. 5 % i 2030.”
Forslag til forbedring af togdriften mellem Fyn og TrekantområdetSammenfatningAktuelt bliver passagererne på strækningen Odense – Fredericia dårligere betjent end tidligere. Dettestemmer hverken overens med målsætningen for trafik for nogle af de berørte kommuner ellerTransportministeriets målsætning om at få flere passagerer med kollektiv trafik.Nærværende oplæg viser, at der er mange muligheder for at forbedre togbetjeningen markant medforskellige tiltag. Det anbefales derfor, at iværksætte følgende:Køretidsreducerende tiltag:1) Standsningsmønster: De mindst benyttede stationer gøres til ”stop efter behov” ved næste køreplan.2) Materielteknik: Proceduren vedr. døråbning og -lukning optimeres i forbindelse ved hvert togsætsnæste større eftersyn, dog senest inden næste køreplanskifte.Begge tiltag kan på kort sigt anvendes til at gøre køreplanen mere robust i forhold til forsinkelser og pålængere sigt til at reducere køretiden med et antal minutter.3) Materieltype: Der indskrives et kraftigt incitament til brug af elektrisk materiel i udbudsmaterialet iforbindelse med det kommende udbud i 2012.Køreplaner:Alternativ 1 bør gennemføres snarest muligt. Dermed reduceres vente- og skiftetid betragteligt.Alternativ 2 bør underkastes en grundig analyse, evt. med videreførsel til Nyborg. I sig selv vil det til-trække flere passagerer qua mindre ventetid og skiftetid samt flere valgmuligheder. Kombineret medoptimerede busforbindelser giver det et stort opland et attraktivt trafiktilbud for beskedne midler.Alternativ 3 har større ulemper end fordele og kan ikke anbefales at arbejde videre med.
11
Forslag til kriterier til udbudsmaterialeUdover de typiske elementer bør der for det første stilles højere krav til materiellet vedr. acceleration,tophastighed og effektive procedurer vedr. dørbetjening end hvad der gælder for den aktuelle betjening,og for det andet indføjes et kraftigt incitament til atikkeat køre med dieseldrevet materiel på den elektri-ficerede strækning mellem Odense og Fredericia. Et princip, der bl.a. er kendt fra Sverige.Endelig bør de to strækninger fra Odense til Svendborg henholdsvis Fredericia (og Kolding) udbydeshver for sig. Hvis der kan opnås synergieffekter for en operatør ved at drive kørslen på begge strækningermå fordelen ved dette primært komme udbyder til gode og sekundært operatøren. Aktuelt har DSB enfordel af at køre begge strækninger, da vedligehold af materiellet foregår i Fredericia.Øvrige potentielle tiltagNye stationer:Erritsø opføres og tages i brug snarest muligt.En station i Odense undersøges nærmere.Opgraderet busbetjening:Opstart af en ekspresbus mellem Odense og Kolding med få stop undervejsved Parkér- & Rejs-anlæg i myldretiden morgen og eftermiddag.Bedre radial betjening af stationsbyerne (og Parkér & Rejs-anlæggene).Med en helhjertet satsning på bedre bane- og busbetjening kan denne tage så meget af presset imyldretiden på motorvejen, at den 4,5 mia kr. dyre udvidelse kan spares. Det vil gøre den kollektivetransport mere rentabel og give store miljøgenvinster.BaggrundsmaterialeMed tog, bus & færge, Trafikstyrelsen, maj 2010Notat om pendling, Region Syddanmark, August 2008Stationsstrukturen i Danmark - en screening af det statslige jernbanenet udenfor HovedstadsområdetKøreplaner, DSB og Banedanmark, 2009 - 2011Kommuneplan 2009-2021, Assens Kommune, 2009En jernbane i vækst, Transportministeriet, 2009Manual til samfundsøkonomisk analyse, Trafikministeriet, 2003Diverse hjemmesider fra kommuner og producenter
12
Forslag til forbedring af togdriften mellem Fyn og Trekantområdet
Bilag 1: Banestrækningen Odense – Fredericia i oversigt
Forslag til forbedring af togdriften mellem Fyn og TrekantområdetBilag 2: Synoptisk køreplan for alternativ 2
13
1, 4/5, 62OdenseHolmstrupTommerupSkalbjergBredAarupGelstedEjbyNørre ÅbyKauslundeMiddelfartFredericiaTaulovKolding
Odense – Fredericia/KoldingRe nuv.364348525558030812162230|41IC 8xx02|||||||||26Lyn07||||||||||390312Re eks.13|2427|32374246|54IC 1xx33|||||||||5807
1, 4/5, 62KoldingTaulovFredericiaMiddelfartKauslundeNørre ÅbyEjbyGelstedAarupBredSkalbjergTommerupHolmstrupOdense
Fredericia/Kolding – OdenseLynIC 8xx31|35||||||||||0645|||||||||104049545802071114172026330514|||||||||4117|24293338|4347|59Re nuv.IC 1xxRe eks.0108
Bilag 3: Kanaloversigt for Odense – Fredericia/Kolding med alternativ 2.Mod vest16001701801902002102202300230220
Mod øst210200190180170160
10
10
20IC 8xxLyn30Re eks.IC 1xxRe nuv.Kanal10040Kanal120GodskanalEjbySnoghøj50
20
30
40
50
60
60
Kanaloversigten viser, hvor et tog befinder sig til et givet tidspunkt. X-aksen er km-tal jf. TIB og y-aksenminuttal. Odense svarer til km 160, Fredericia km 220 og Kolding 234.F.eks. kører IC 8xx fra Odense i minuttal 02, stopper i Middelfart 25, kører 26 og stopper i Kolding 40.Kanal100/120 svarer til et tog, som kører uden stop med 100 hhv. 120 km/t. Det kan være godstog ellerNon-stop Lyntog .
14Bilag 4: Forslag til nye stationer
Forslag til forbedring af togdriften mellem Fyn og Trekantområdet
Odense: Bolbro, Åløkke, Korsløkke og Odense øst
Langeskov
Fredericia: Erritsø, Snoghøj og Erritsø vest
Ullerslev
Hjulby
Forslag til forbedring af togdriften mellem Fyn og TrekantområdetBilag 5: Eksempler på moderne materielDMU (Diesel Multiple Units - dieseltogsæt)ProducentModelAntalvogne2AlstomCoradia LINT 41BombardierTalent2Siemens2Desiro ClassicMR-MRD2ScandiaEMU (Electric Multiple Units, eltogsæt)ProducentModelAntalvogneAlstomCoradia Continental3BombardierRegina2BombardierTalent3Desiro MLSiemens2ScandiaER4Sidde- Max.pladser hast.128120125120125120132130km/tSidde- Max.pladser hast.154140167200199140120-184 160207-219 180Accel.0-100 km/t858585130sek.Accel.0-100 km/t5560505550Kører i/forArriva i Jylland, RegionstogTyskland, Østrig, NorgeDSB, Nordjyske JernbanerDSB, Arriva
15
Kører i/forTysklandSverigeØstrigTysklandDSB
De fleste togsæt fås i forskellige varianter mht. antal vogne, traktion og indretning.Her er valgt de udgaver, som findes bedst egnet til regionaltogskørsel mellem Odense og Jylland
Coradia Lint
Talent
Desiro Classic
Coradia Continental
Regina
Desiro MLafr.HolmstrupTommerupSkalbjergBredAarupGelstedEjbyNørre ÅbyKauslundeTaulov511623331561432012771839ank. I alt441401673266176187274205449256391064223193885513892
Bilag 6 - Nuværende passagertalDer er medtaget samtlige stationer mellem Odense og Middelfart samt Taulov,da et af alternativerne muliggør en forbedret betjening her.Tallene stammer fra Vesttællingen 2009, der er foretaget onsdag den 18/11 ogdermed i slutningen af sidste køreplansperiode. Effekten af den forringedekøreplan fremgår altså ikke.
16
Forslag til forbedring af togdriften mellem Fyn og Trekantområdet