Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 126
Offentligt
939192_0001.png
939192_0002.png
LMed sikkerhed en god investering!Udover det oprindelige formål, at forhindre ophobning afisflager på taget, giver GETO RSAB også vognmandenøkonomiske fordele:• Tidsbesparelse, da der ikke skal bruges tid på at fjerne isfra taget.• Færre skader på køretøjet på grund af tunge isflager, derslider på presenningen.• Mindre uheldsrisiko for chaufføren og forbedring afchaufførens arbejdsmiljø
GETO RSABSystem til forhindring afophobning af vand og is påpresenningstag
På presenningen kan der samle sig op til 700 l(700 kg) vand! Fjernelse af dette vand giver fordelehele året:• Lavere brændstofforbrug på grund af mindre vægt• Undertrykket i slangen under kørsel holder presennin-gen fast til stativet og blafrende presenning begrænses• Ingen overvægt på grund af vand på taget• Forhindring af ansvar for skader foresaget af nedfaldendevandsøer• Forhindring af skader på gods på grund af nedsivende vand• Lavere vandforbrug i vaskeanlægget, da taget ikke kører enmasse vand ud af maskinenGETO RSAB er allerede monteret af mange firmaer i transport-branchen, og det har bevist sin værdi i praksis med årligebesparelser, der betaler investeringen tilbage over kort tid.TITGEMEYER SKANDINAVIEN A/SLunikvej 322670 Greve, DenmarkTelefon: +45 4360 0966Telefax: +45 4369 0219E-Mail: [email protected]www.titgemeyer.dk
TITGEMEYER Tf1580DK(0310)1
leel ti stagId ngniesenpr
Enkel montering i 3 step!GETO RSAB leveres som et færdigsamlet system og montereslet på værkstedet.1. Tilslutning af luftforsyningsslangen til køretøjets luftsystem.2. Montering af styreenheden på fronten.3. Montering af luftslangen under presenningstaget.Systemet holder trykket i længere tid, og fungerer således ogsåpå parkerede trailere. Trykket i slangen er på bare 0,05 Bar, ogdet måles og reguleres kontinuerligt. Ved temperaturændringerreguleres trykket automatisk.Før kørsel udlufter chaufføren slangen i ca. 2½ minut ved trykpå betjeningsenheden eller ved betjening af bremsen. Da der ervacuum i slangen i udluftet tilstand, kan RSAB med fordel ogsåanvendes til skydetag.VIGTIGT:TÜV har testet RSAB og fastslået, at tilslutning afRSAB til det eksisterende trykluftsystem ikke påvirker bremserne.Monteringen tager bare omkring 2½ time, og efter installatio-nen er systemet klar til brug.RSAB kan let demonteres og genbruges i en ny lastbil ellertrailer, så det er en billig investering.
GETO RSAB (RoofSafetyAirBag)Mere sikkerhed til presenningstrailereNår det er vinter truer ukendte farer. Op til 2 meter lange og hal-ve meter brede isflager løsner sig fra køretøjets presenningstag.De vejer ofte op til 100 kg. For de øvrige trafikanter udgør de enuoverskuelig risiko for uheld, og chaufføren risikerer at få ansva-ret for uheldet.Stort set alle vognmænd og chauffører er hjælpeløse overforvandsøer og isflager på taget om vinteret.Normalt er fjernelse af is- og snerester fra taget af køretøjet enhalsbrækkende opgave, og det er næsten umuligt.Med GETO RSAB findes der nu en teknisk løsning:GETO RSAB er et system, der forhindrer ophobning af vand ogis på lastbiler, anhængere og veksellad med presenningstag.GETO RSAB forøger trafiksikkerheden for alle trafikanter, og detgør det let for vognmanden og chaufføren at overholde lovgiv-ningen. Systemet er nyudviklet og patenteret, og det fremstilles iTyskland.GETO RSAB afslutter istiden!Systemet består af en langsgående luftslange placeret imellemtagpresenningen og tværstiverne midt på taget. Slangen fyldesmed luft fra trykluftsystemet, og efter 1½ minut har tagpresen-ningen hævet sig 175 mm og taget er blevet til et saddeltag. Detvand, der normalt samler sig på taget ved parkering, løber der-ved af taget på siderne. Chaufføren blæser slangen op ved betje-ning af RSAB betjeningsenheden på fronten af opbygningen.
Hvad siger loven …I Danmark er chaufføren forpligtet til at sikre at der ikkeer is og sne på taget af køretøjet, der kan falde af underkørslen, til fare for de øvrige trafikanter. Chaufførerneskal banke eventuel is af lastbilerne, inden de kører. Detkan gøres ved enten af banke i taget med et kosteskaftinde fra lastrummet, eller ved at chaufføren kravler op påtaget og fejer isflagerne af.I Tyskland er der helt klare regler. I værste fald, hvis ned-faldende sne eller is foresager uheld med dødeligudgang, vil chaufføren blive tiltalt for uagtsomt mand-drab efter §222 (fahrlässige Tötung) StGB.
Tilslutning af luftforsyningsslange til køretøjets luftsystemRSAB-styreenhedRSAB med fastgørelse under presenning