Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 125
Offentligt
939123_0001.png
939123_0002.png
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg
DatoJ. nr.
23. december 2010
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55

Forslag til lov om ændring af synsloven vedr. muligheden for udste-

delse af administrative bøder ved udeblivelse fra syn

./.
Der vedlægges til udvalgets orientering udkast til forslag til ændring af synslo-ven vedr. muligheden for at udstede administrative bøder ved udeblivelse frasyn.Der er konstant ca. 15.000 køretøjer, der selv efter en rykker ikke møder til syn.Relativt set udebliver flere erhvervsejede køretøjer end privatejede. Ikke-godkendte biler skal i princippet have nummerpladerne inddraget af politiet.Problemstillingen blev rejst i Rigsrevisionens gennemgang af bilsynsområdet,hvor Transportministeriet henviser til gældende aftaler med politiet om hånd-hævelse. SKAT udtrækker lister med 10 pct. af den samlede mængde fra synudeblevne personbiler, der sammen med alle øvrige udeblevne køretøjsartersendes til aktiv nummerpladeinddragelse hos Politiet.Der kan og bør gøres mere for at nedbringe antallet af udeblivelser, primært forat sikre en bedre overholdelse af gældende ret om, at køretøjer skal godkendesved syn af hensyn til trafiksikkerheden og miljøet.Der er i dag ikke stærke incitamenter/sanktioner til at sikre efterlevelse af kra-vet om periodisk syn, især hvis man har udsigt til væsentlige reparationer af bi-len. Ejerens risiko er forholdsvis begrænset. 90 pct. af de udeblevne personbilerrisikerer kun at blive opdaget ved almindelig patruljering, hvilket indebærerinddragelse af nummerplader samt en mulig bøde på 1.000 kr.Udebliver ejeren en fuld synsperiode (1 eller 2 år), inddrager politiet dog aktivtnummerpladerne på køretøjer, der ikke møder til syn.Transportministeriet ønsker ved lovforslaget at tage initiativ til at forbedre re-gelefterlevelsen, ved at Trafikstyrelsen som en integreret del af myndighedsva-retagelsen får bedre muligheder for administrativt at sanktionere gentagneudeblivelser ved udstedelse af bøder samt krav om aflevering af nummerplader,hvis henvendelsen ikke fører til, at bilen godkendes.Målet er, at væsentlig flere biler bliver enten godkendt eller afmeldt, herunderat dårligt vedligeholdte biler fjernes fra vejene. Endvidere vil initiativet kunne
bidrage til at fokusere politiets arbejde på den ”den hårde kerne” af udeblivere,der er tilbage efter bødesanktioner.En mere konsekvent overholdelse af gældende ret om krav om godkendelse afkøretøjer ved bilsyn vil mindske mulighederne for spekulation i forholdet mel-lem udgifter til reparation og risiko for opdagelse samt have positive aspekter irelation til i særdeleshed miljøet og formentlig også trafiksikkerheden, da detmå formodes, at det er de biler, der er dårligst i stand, der har de største inci-tamenter til at udeblive fra syn.Erfaringerne fra Holland viser, at antallet af udeblivelser falder dramatisk, nårder systematisk trues med bøder ved udeblivelse fra syn. Efter indførelse af sy-stematiske bøder faldt andelen/antallet af udeblivelser efter en rykker fra 9 pct.til 2 pct.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt