Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 125
Offentligt
939122_0001.png
939122_0002.png
939122_0003.png
939122_0004.png
939122_0005.png
939122_0006.png
939122_0007.png
939122_0008.png
939122_0009.png
939122_0010.png
Forslagtil
Lov om ændring af lov om godkendelse og syn af køretøjer(Administrative bøder og påbud om aflevering af nummerplader)
§lI lov nr. 473 af 9. juni 2004 om godkendelse og syn af køretøjer foretages følgende ændringer:1.I§ 13, stk. 1,indsættes efter: ”jf. § 3, stk. 1”: ”, og den, der ikke inden 2 uger efter udstedelsen afet påbud efter § 13 a, stk. 5, afleverer et køretøjs nummerplader til SKAT”.2.Efter§ 13og før overskriften”Betaling”indsættes:”13 a.Transportministeren kan fastsætte regler om, at Trafikstyrelsen i et bødeforelæg kan tilken-degive, at en sag om undladelse af at fremstille sit køretøj efter indkaldelse eller aflevering af nummer-plader, jf. § 13, stk. 1, kan afgøres uden retssag, hvis den, der har begået overtrædelsen, erklærer sigskyldig og rede til inden en nærmere angiven frist at betale en bøde, som angivet i bødeforelægget.Stk. 2.Retsplejelovens regler om krav til indholdet af et anklageskrift og om, at en sigtet ikke erforpligtet til at udtale sig, finder tilsvarende anvendelse på bødeforelæg.Stk. 3.Vedtages bøden, bortfalder videre forfølgning. Vedtagne bødeforlæg har med hensyn tilfuldbyrdelse og gentagelsesvirkning samme virkning som en dom.Stk. 4.Betaling efter stk. 1 kan inddrives ved udpantning af restanceinddragelsesmyndigheden ogved modregning i overskydende skat.Stk. 5.Hvis et køretøj ikke er godkendt senest 10 uger efter den dato, der er angivet i indkaldelsentil syn kan transportministeren udstede påbud om, at et køretøjs nummerplader skal afleveres tilSKAT...§2Loven træder i kraft den 1. oktober 2011.
1
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkningerIndholdsfortegnelse1. Lovforslagets formål og baggrund2. Gældende ret3. Lovforslagets indhold4. Administrative og økonomiske konsekvenser for stat, regioner og kommuner5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet6. Miljømæssige konsekvenser7. Administrative konsekvenser for borgere8. Forholdet til EU-retten.9. Høring10. Sammenfattende skema1. Lovforslagets formål og baggrundFormålet med lovforslaget er at nedbringe antallet af udeblivelser til syn primært for at sikre en bed-re overholdelse af gældende ret om, at køretøjer skal godkendes ved syn af hensyn til trafiksikkerhedenog miljøet.Forslaget giver for det første mulighed for, at transportministeren kan fastsætte regler om at Trafik-styrelsen kan udstede administrative bøder til et køretøjs ejer eller bruger, hvis et køretøj efter udsendel-se af rykkerbrev ikke rettidigt er blevet fremstillet til syn. For det andet giver lovforslaget mulighed foradministrative regler om, at Trafikstyrelsen efter rykkerskrivelsen kan kræve aflevering af køretøjetsnummerplader til SKAT, såfremt køretøjet trods udstedelse af bøde stadigvæk ikke er fremstillet til oggodkendt ved syn. For det tredjekan det i de administrative regler fastsættes,at Trafikstyrelsen mulighedfor at opkræve administrative bøder, til den, der ikke inden 2 uger efter udstedelse af et påbud aflevereret køretøjs nummerplader til SKAT.Formålet med lovforslaget er at mindske antallet af køretøjer, der udebliver fra syn. Der er til sta-dighed ca. 15.000 køretøjer, der selv efter en rykker ikke møder til syn. Formålet er endvidere at få mu-lighed for at få fjernet nummerpladen på de køretøjer, der trods rykkere og bøder ikke rettidigt fremstil-les og godkendes ved syn.Der er i dag ikke stærke incitamenter eller sanktioner til at sikre efterlevelse af kravet om periodisksyn af køretøjer, især hvis der er udsigt til større reparationer af køretøjet. Brugerens risiko er begrænsetog kun et beskedent antal køretøjer er genstand for nummerpladeinddragelse.
2
90 % af de udeblevne personbiler til periodisk syn risikerer alene at blive opdaget ved politiets al-mindelige patruljering, hvilket indebærer inddragelse af nummerplader samt en mulig bøde på 1.000 kr.Udebliver brugeren en fuld synsperiode på 1 eller 2 år, inddrager politiet dog aktivt nummerplader påkøretøjer, der ikke møder til syn.Politiets nuværende metoder til håndhævelse af reglerne er ikke en samfundsmæssig effektiv brug afressourcer. Manuel nummerpladeinddragelse ved besøg af politiet på adressen er meget ressourcekræ-vende. Ved patruljering opdages relativt få udeblivere, ligesom relativt få bøder udskrives af politiet.Transportministeriet ønsker ved lovforslaget at tage initiativ til at forbedre regelefterlevelsen ved atTrafikstyrelsen som en integreret del af myndighedsvaretagelsen får bedre muligheder for administrativtat sanktionere udeblivelser. Instrumenterne er udstedelse af bøder og krav om aflevering af nummer-plader, hvis henvendelsen ikke fører til, at bilen fremstilles til syn og godkendes. Politiet vil såledeskunne fokusere på de udeblivere, der uanset myndighedernes foranstaltninger fortsat ikke har fået synetderes køretøj.Brug af administrative bøder kendes fra andre myndigheders lovgivning, f.eks. miljølovgivningen ogarbejdsmiljølovgivningen.2. Gældende retIfølge § 3 i lov om godkendelse og syn af køretøjer skal et registreret eller godkendt køretøj frem-stilles og godkendes til syn efter indkaldelse. Den der ikke fremstiller sit køretøj efter indkaldelse straf-fes med bøde jf. § 13, stk. 1.Det er i dag alene politiet, der i henhold til 3, stk. 3, kan kræve aflevering af nummerplader vedmanglende godkendelse af et køretøj ved syn eller omsyn.Det følger imidlertid af § 13, stk. 1, i lov om godkendelse og syn af køretøjer, at med bøde straffesden, der ikke fremstiller sit køretøj til syn efter indkaldelse, jf. § 3, stk. 2..Trafikstyrelsen indberetter løbende køretøjer, der ikke er godkendt, til Motorregisteret hos SKAT.SKAT udvælger ca. 10 % af de indberettede personbiler og sender disse oplysninger direkte til politietmed henblik på konkret nummerpladeinddragelse. De resterende 90 % opdages normalt kun ved poli-tiets almindelige gadepatruljering, hvilket indebærer inddragelse af nummerplade samt bøde på 1.000 kr.Lykkes det en personbilbruger at unddrage sig syn i en periode på 1-2 år, foretager politiet inddra-gelse af nummerpladerne på køretøjet.3. Lovforslagets indhold
3
Med lovforslaget indføres der hjemmel for transportministeren til at fastsætte regler om udstedelseaf administrative bøder for manglende fremstilling til syn og manglende aflevering af nummerplader frakøretøjet. Transportministerens kompetence forventes delegeret til Trafikstyrelsen.Det foreslås, at den nugældende synsindkaldelse og erindringsbrev ændres, og at der sikres en en-tydig frist for fremstilling til syn. Man skal operere med en ny proces med et forløb på 14 uger mellemsynsdatoen, der er bilens første registrering - bilens ”fødselsdag” - og den bøde for manglende efter-kommelse af kravet om aflevering af køretøjets nummerplader.I de gældende regler forløber en periode på 14 uger for erhvervskøretøjer, der udebliver fra periodi-ske syn, før nummerpladerne inddrages, mens tidsforløbet for private personbiler er 18 uger. Lovfors-laget gør processen ens for alle køretøjer.Indkaldelse til syn udsendes som i dag ca. 8 uger før synsdatoen (”bilens fødselsdag”). I indkaldel-sen oplyses, at man fra synsdatoen har 5 uger til at få bilen synet og godkendt. Det betyder i praksis, atbrugeren kan køre til syn på ”fødselsdagen”, men blive sendt til omsyn og først møde op til omsynpræcis 33 dage senere (som omsynsfristen er defineret) og få en godkendelse. Der kan yderligere gå optil en uge, før godkendelsen med sikkerhed kan registreres i motorregistret.5 uger efter synsdatoen (dvs ”fødselsdagen”) kontrolleres i motorregistret, om køretøjet har væretfremstillet til syn. Registrerer Trafikstyrelsen ikke fremstilling til syn efter de 5 uger, vil brugeren i løbetaf den 6. uge modtage en erindring, hvori er anført, at køretøjet skal fremstilles til syn omgående, og etvarsel om, at styrelsen vil fremsende en bøde på 2.000 kr., hvis det ikke sker.Er der 4 uger efter erindringen (dvs. 10 uger efter synsdato) ikke registreret:en dato for et syn i motorregistret, vil brugeren modtage et krav om omgående afleveringaf nummerpladerne til SKAT (kravet er vedlagt en bøde på 2.000 kr. for manglende frem-stilling til syn med en betalingsfrist på 2 uger),en dato for en godkendelse i motorregistret (selv om køretøjet er fremstillet til syn) vil bru-geren modtage et krav om omgående aflevering af nummerpladerne til SKAT.Brugeren får ved brevet tillige et varsel om, at såfremt nummerpladerne ikke afleveres – eller køre-tøjet godkendes – vil der blive fremsendt yderligere et administrativt bødekrav på 5.000 kr.Såfremt der herefter fortsat ikke er afleveret nummerplader – eller køretøjet er godkendt – vil bru-geren modtage en bøde på 5.000 kr. for manglende aflevering af nummerplader, samt oplysning om, atsagen er overgivet til politiet for inddragelse af nummerpladerne.Et muligt sanktionsforløb kunne være som beskrevet i nedenfor skema med følgende afgørendeelementer:
4

Tidspunkt

Ca. 8 uger før køretøjets registre-ringsdatoRegistreringsdato = køretøjets”fødselsdag”5 uger efter synsdato

Hændelse

Indkaldelse til syn udsendesSynsdatoDet kontrolleres, om der er fore-taget et syn

Konsekvens

Ejer/bruger får besked om detforestående periodiske synDet periodiske syn forfalderHerefter er køretøjet registreretsom skyldig i syn. Den registrere-de ejer/bruger er fra dette tids-punkt modtager af alle fremtidigesanktioner.Ejer/bruger adviseres om bøde på2.000 kr, såfremt fremstilling tilsyn ikke sker straksa. - Forberedelse af bødeforlægfor manglende fremstilling til synog påbud om aflevering af num-merpladerb. - Forberedelse af påbud omaflevering af nummerpladera. - Krav om omgående afleveringaf nummerplader til SKAT og 2ugers frist for betaling af bøde.b. - Krav om omgående afleveringaf nummerplader til SKAT
6 uger efter oplyst synsdato8 uger efter oplyst synsdato
Ejer/bruger modtager krav omomgående fremstilling til syna. - Kontrol i registeret om der ersket fremstilling til syn, eller af-melding er foretagetb. - Kontrol i registeret om der ersket godkendelse efter fremstillingtilsyn, eller afmelding er foretaget
10 uger efter oplyst synsdato
a. - Ejer/bruger modtager bøde-forlæg på 2.000 kr. for ikke at fåkøretøjet fremstillet til syn.b. - Ejer/bruger der har fremstil-let til syn, men ikke har fået god-kendt sit køretøj modtager kravom aflevering af nummerplader
12 uger efter oplyst synsdato14 uger efter oplyst synsdato15 uger efter oplyst synsdato
Kontrol i registeret om nummer-plader er afleveret og bøde betaltEjer/bruger modtager bødeforlægpå 5.000 kr for ikke at have afle-veret nummerplader til SKATKontrol af betaling af bøde
Forberedelse af bødeforlæg for ikkeafleverede nummerpladerEjer/bruger modtager oplysningom, at sagen sendes til politiet fornummerpladeinddragelseOvergivelse til retten og SKAT
Det skønnes, at truslen om bøder og krav om aflevering af nummerplader kan nedbringe antallet afudeblevne køretøjer til syn til 3.000-4.000 køretøjer.I Holland har man indført lignende regler med god effekt, hvor antallet af udeblevne køretøjer erfaldet fra ca. 9 % til ca. 2 %. Køretøjsbrugeren i Holland modtager 6 uger inden rettidig dato for syn en
5
indkaldelse. Såfremt denne dato overskrides, sendes oplysning herom til vejkontrolmyndigheden (poli-tiet). Efter en periode på 2 måneder, hvor køretøjet ikke er fremstillet til syn, udstedes der en bøde ad-ministrativt til brugeren på 90 Euro. Såfremt køretøjet fortsat ikke er fremstillet til syn, kan der udste-des op til 4 bøder på et år. Manglende betaling af bøder får sædvanlig retslig behandling, og fortsatudeblivelse fra periodisk syn i sidste instans kan medføre konfiskation af køretøjet.4. Økonomiske og administrative konsekvenser for stat, regioner og kommunerEn effektivisering af bødeindsatsen over for udeblivelse fra syn forventes i opstarten at medføre enmedindtægt for staten i størrelsesordenen 10-15 mio. kr. årligt. I forbindelse med liberaliseringen afbilsynsmarkedet i 2005 blev området gebyrfinansieret. Virksomhederne betaler således et gebyr til Tra-fikstyrelsen for hvert syn og omsyn, der gennemføres. Gebyret er ved bekendtgørelse fastsat til 22 kr.pr. syn. Det skal løbende vurderes, i hvilket omfang at administrative bødeforlæg vil indebære et behovfor gebyrændring Det vurderes, at forslaget ikke får administrative og økonomiske konsekvenser forregioner og kommuner.5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetIndførelse af administrative bøder og krav om aflevering af nummerplader forventes at fremrykkeog forøge antallet af syn pr. år, hvilket vil øge omsætningen hos syns- og omsynsvirksomhederne mar-ginalt. Forslaget skønnes ikke at medføre administrative byrder eller administrative konsekvenser forfor erhvervslivet.6. Miljømæssige konsekvenserLovforslaget vurderes ikke at medføre miljømæssige konsekvenser.7. Administrative konsekvenser for borgereForslaget vurderes ikke at medføre administrative konsekvenser for borgere, der overholder reglerneom lovpligtigt syn af køretøjer.8. Forholdet til EU-rettenLovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.9. HøringLovforslaget er sendt til høring hos følgende myndigheder, organisationer mv.:Fagligt Fælles Forbund (3F), Autobranchens Udviklingscenter/EUC Nord, Bilbranchen, Central-foreningen af Autoreparatører i Danmark, CEUS, CO II, Danmarks Automobilforhandler Forening,Dansk Bilforhandler Union, Dansk Erhverv, Danske Advokater, Dansk Industri, Dansk Metal, DanskTransport og Logistik, Danske Bilimportører; Danske Busvognmænd, Danske Synsvirksomheder, DenDansk Akkrediterings- og Metrologifond (DANAK), Det norske Veritas, FDM, Forbrugerrådet, For-eningen af Danske Vognfabrikker, Foreningen af Politimestre i Danmark, Foreningen af Vogninmpor-tører i Danmark, HK/Stat, Københavns Politi, LO, Dansk Lokal Syn, Motorcykelbranchens Landsfor-bund; Rigspolitiet; Rådet for Sikker Trafik, Teknologisk Institut, TÜV Nord Danmark og Foreningenaf Omsynsvirksomheder i Danmark.
6
10. Sammenfattende skemaPositive konsekven-ser/mindreudgifter(hvis ja, angiv omfang)En effektivisering af bødeind-satsen over for udeblivelse frasyn vil medføre en merindtægtfor staten i størrelsesordenen10-15 mio. kr. årligt i de førsteår.Negative konsekven-ser/merudgifter(hvis ja, angiv omfang)2 årsværk til administration afordningen samt ca. 400.000 kr.til it-system
Økonomiske konsekvenser forstat, regioner og kommuner
Administrative konsekvenser for Ingenstat, regioner og kommunerØkonomiske konsekvenser forerhvervslivet
Indførelse af administrative bø-der og afmelding af i Motorregi-steret forventes at fremrykke ogforøge antallet af syn pr. år,hvilket vil øge omsætningen ensmule hos(om)synsvirksomhederne .Administrative konsekvenser for IngenIngenerhvervslivetAdministrative konsekvenser for IngenIngenborgerneMiljømæssige konsekvenserIngenIngenForholdet til EU-rettenForslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
En risiko hos SKAT for et stør-re antal bødeinddragelser tilbilejere/-brugere, der ikke kaneller vil betaleIngen
Bemærkningerne til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1 og nr. 2Det foreslås inr. 1,at der kan ifsldes straf af bøde i tilfælde, hvor nummerpladerne ikke inden 2uger efter udstedelsen af et påbud efter § 13 a, stk. 5, er afleveret til SKAT.
7
Det foreslås inr. 2,vedrørende § 13 a, stk. 1, at transportministeren kan fastsætte regler om, at Tra-fikstyrelsen administrativt kan opkræve bøder hvis et køretøj ikke rettidigt fremstilles til syn efter ind-kaldelse eller nummerpladerne ikke afleveres efter et påbud herom.I § 13 a, stk. 2 foreslås det at. retsplejelovens regler om krav til indholdet af et anklageskrift og om,at en sigtet ikke er forpligtet til at udtale sig, tilsvarende finder anvendelse på bødeforelæg.Efter § 13 a, stk. 3 bortfalder videre forfølgning såfremt bøden vedtages. Vedtagne bødeforlæg harmed hensyn til fuldbyrdelse og gentagelsesvirkning samme virkning som en dom.Af § 13 a, stk. 4 fremgår det, at betaling efter stk. 1 kan inddrives ved udpantning af restanceinddra-gelsesmyndigheden og ved modregning i overskydende skat.Trafikstyrelsen kan efter § 13 a, stk. 5, udstede påbud om, at et køretøjs nummerplader skal afleve-res til SKAT, hvis et køretøj ikke er godkendt senest 10 uger efter den dato, der er angivet i indkaldel-sen af køretøjet til syn.Til § 2Loven foreslås at træde i kraft den 1. oktober 2011. Baggrunden for den forholdsvise sene ikraft-trædelse skyldes, at det foreslåede administrative sanktionssystem er afhængigt af, at det Digitale Motor-register (DMR) hos SKAT er taget i drift. Idriftsættelsen forventes først at kunne ske i efteråret 2011.
8
Bilag 1Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget§l
§ 3.Et registreret eller godkendt køretøj skalfremstilles og godkendes ved syn efter indkaldel-se.Stk. 2. Politiet kan inddrage et køretøjs num-merplader, hvis køretøjet efter indkaldelsen ikkefremstilles eller godkendes ved syn eller omsyn.§ 13.Med bøde straffes den, der ikke fremstillersit køretøj til syn efter indkaldelse, jf. § 3, stk.. 1.Stk. 2. Medmindre højere straf er forskyldt efteranden lov, straffes med bøde den, der uden tilla-delse til syn eller om syn foregiver at have en så-dan tilladelse, jf. § 5, stk. 1.Stk. 3. I regler, der udstedes i medfør af dennelov, kan der fastsættes straf af bøde for overtræ-delse af disse regler.Stk. 4. Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiskepersoner) strafansvar efter reglerne i straffelovens5. kapitel.
1.I§ 13, stk. 1,indsættes efter:, ”jf. § 3, stk.1”: ”, og den, der ikke inden 2 uger efter udstedel-sen af et påbud efter § 13 a, stk. 5, afleverer etkøretøjs nummerplader til SKAT”.2 .Efter§ 13og før overskriften”Betaling”indsættes:” 13 a.Transportministeren kan fastsætteregler om, at Trafikstyrelsen i et bødeforlæg kantilkendegive, at en sag om undladelse af at frem-stille sit køretøj efter indkaldelse, jf. § 13, stk. 1,kan afgøres uden retssag, hvis den, der har begåetovertrædelsen, erklærer sig skyldig og rede til in-den en nærmere angiven frist at betale en bøde,som angivet i bødeforlægget.Stk. 2.Retsplejelovens regler om krav tilindholdet af et anklageskrift og om, at en sigtetikke er forpligtet til at udtale sig, finder tilsvarendeanvendelse på bødeforlæg.Stk. 3.Vedtages bøden, bortfalder videreforfølgning. Vedtagne bødeforlæg har med hen-syn til fuldbyrdelse og gentagelsesvirkning sammevirkning som en dom.Stk. 4. Betaling efter stk. 1 kan inddrives vedudpantning af restanceinddragelsesmyndighedenog ved modregning i overskydende skat.Stk.5.Hvis et køretøj ikke er godkendt se-nest 10 uger efter den dato, der er angivet i ind-kaldelsen til syn, kan transportministeren udstedepåbud om, at et køretøjs nummerplader skal afle-
9
veres til SKAT”.§2Loven træder i kraft den 1. oktober 2011.
10