Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 124
Offentligt
939119_0001.png
939119_0002.png
939119_0003.png
939119_0004.png
939119_0005.png
939119_0006.png
939119_0007.png
939119_0008.png
939119_0009.png
939119_0010.png
939119_0011.png
939119_0012.png
939119_0013.png
939119_0014.png
939119_0015.png
939119_0016.png
939119_0017.png
939119_0018.png
939119_0019.png
939119_0020.png
939119_0021.png
939119_0022.png
21. december 2010
Forslagtil
Lov om ændring af lov om godskørsel og lov om buskørsel1(Vejtransportpakken)
§lI lov om godskørsel, jf. lovbekendtgørelse nr. 1086 af 8. september 2010, foretages følgende æn-dringer:1.§ 1indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:”Stk.2.Udøvelse af godskørselserhvervet reguleres af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF)nr. 1071/2009 af 21. oktober 2009 om fælles regler om betingelser for udøvelse af vejtransporterhver-vet og om ophævelse af Rådets direktiv 96/26/EF (herefter forordning nr. 1071/2009).”Stk. 2-4 bliver herefter stk. 3-5.2.§ 3affattes således:”§3.Tilladelse i henhold til § 1, stk. 1, kan meddeles en virksomhed, der foruden de krav, der følger afartikel 3 i forordning nr. 1071/2009, opfylder følgende:1) hverken har anmeldt betalingsstandsning eller er under konkurs,2) ikke har betydelig forfalden gæld til det offentlige, hvorved forstås beløb i størrelsesordenen 50.000kr. og derover, og3) gør det antageligt, at den vil kunne udøve virksomheden på forsvarlig måde og i overensstemmelsemed god skik inden for branchen.Stk. 2.Der kan under de i stk. 1 nævnte betingelser meddeles tilladelse til andre her i landet hjemmehø-rende selskaber med begrænset ansvar, kommanditselskaber, interessentskaber, foreninger, fonde ogandre selvejende institutioner. Der kan ligeledes meddeles tilladelse til offentlige myndigheder og virk-somheder.I loven er medtaget visse bestemmelser fra Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1071/2009 af 21. okto-ber 2009 om fælles regler om betingelser for udøvelse af vejtransporterhvervet og om ophævelse af Rådets direktiv96/26/EF (EU-Tidende 2009 nr. L 300, side 51). Ifølge artikel 288 i EUF-traktaten gælder en forordning umiddelbart ihver medlemsstat. Gengivelsen af disse bestemmelser i loven er således udelukkende begrundet i praktiske hensyn ogberører ikke forordningens umiddelbare gyldighed i Danmark.1
Transportmin.,Trafikstyrelsen, j.nr. FS200-000037
Stk. 3.Filialer af udenlandske selskaber m.v. af den i stk. 1 og 2 nævnte art kan meddeles tilladelse, så-fremt dette er hjemlet i international aftale eller ved bestemmelser fastsat af transportministeren.Stk. 4.Ved vurderingen af, om virksomheden, der drives i selskabsform, opfylder betingelserne i § 3,stk. 1, nr. 3, kan der indgå oplysninger om, at medlemmer af bestyrelsen eller direktionen eller andrepersoner med væsentlige interesser i selskabet inden for de seneste 5 år1) er blevet nægtet godkendelse som transportleder eller har fået tilbagekaldt en godkendelse somtransportleder af en virksomhed med en tilladelse i henhold til denne lov, lov om buskørsel, lov omtaxikørsel eller forskrifter fastsat i medfør heraf eller2) har været godkendt som transportleder af eller har haft væsentlige interesser i en gods- eller buskør-selsvirksomhed, dera) er blevet nægtet udstedelse af eller har fået tilbagekaldt en tilladelse i medfør af bestemmelser idenne lov, lov om buskørsel, lov om taxikørsel eller forskrifter fastsat i medfør heraf,b) i forbindelse med udførelse af godskørselsvirksomhed groft eller gentagne gange har overtrådtbestemmelser omfattet af § 12, stk. 1, nr. 1, litra a-g, ellerc) har eller har haft økonomiske vanskeligheder, som kan tilskrives forhold, som de pågældende harværet ansvarlige for.”3.§ 4affattes således:”§4.Virksomhedens transportleder skal foruden de krav, der følger af artikel 4 i forordning nr.1071/2009, opfylde følgende:1) være myndig og ikke være under værgemål efter værgemålslovens § 5 eller under samværgemål efterværgemålslovens § 7,2) hverken have anmeldt betalingsstandsning eller være under konkurs,3) ikke have betydelig forfalden gæld til det offentlige, hvorved forstås beløb i størrelsesordenen50.000 kr. og derover,4) ikke være dømt for strafbart forhold, der begrunder en nærliggende fare for misbrug af adgangen tilat udføre vognmandsvirksomhed, jf. straffelovens § 78, stk. 2, og5) gøre det antageligt, at vedkommende vil kunne udøve virksomheden på forsvarlig måde og i over-ensstemmelse med god skik inden for branchen.”4.I§ 5udgår: ”, jf. § 3”.5.I§ 6 a, stk. 1,udgår: ”eller § 4, stk. 1, 3 og 4,”.6.I§ 6 a, stk. 2 og 3,udgår: ”og § 4, stk. 1, 3 og 4,”.7.I§ 8, stk. 1,ændres ”§ 4, stk. 1, 3 og 4, om godkendelse som ansvarlig leder i et selskab m.v. efter §4, stk. 2,” til: ”godkendelse som transportleder i en virksomhed”, og ”efter § 12, stk. 1-4” udgår.8.I§ 8, stk. 3,ændres ”§ 1, stk. 2, nr. 1” til: ” § 1, stk. 3, nr. 1”.9.§ 11affattes således:
2
”§11.Et motorkøretøj eller vogntog, hvis tilladte totalvægt overstiger 3,5 tons, skal, såfremt det anven-des til firmakørsel, anmeldes til Skat, medmindre brugeren har tilladelse i henhold til § 1, stk. 1. Trans-portministeren kan efter forhandling med skatteministeren fastsætte regler herom.”10.I overskriften før § 12 udgår: ”og bortfald af tilladelser m.v.”11.§ 12affattes således:”§12.En tilladelse udstedt i medfør § 1, stk. 1, kan foruden de i artikel 13 i forordning nr. 1071/2009nævnte tilfælde, tilbagekaldes, hvis indehaveren1) må antages ikke længere at opfylde betingelserne i § 3, stk. 1, nr. 3, som følge af, at vedkommende iforbindelse med udførelse af erhvervet groft eller gentagne gange har overtrådt bestemmelser ia) denne lov eller forskrifter udstedt i medfør heraf,b) færdselslovgivningens bestemmelser om hastighed, kørsel uden kørekort, køretøjers indretning,udstyr og tilbehør, anbringelse af gods, transport af farligt gods, køretøjers største tilladte totalvægtsamt køre- og hviletid,c) lovgivningen om euforiserende stoffer eller narkotikahandel,d) miljølovgivningens bestemmelser om beskyttelse af jord samt grund- og overfladevand og omfrembringelse, opbevaring, behandling eller bortskaffelse af affald,e) skatte- og afgiftslovgivningen,f) lovgivningen om beskyttelse af dyr under transport,g) lovgivningen om menneskesmugling eller menneskehandel, eller2) har betydelig forfalden gæld til det offentlige, hvorved forstås beløb i størrelsesordenen 100.000 kr.og derover.Stk. 2.En tilladelse udstedt i medfør § 1, stk. 1, kan tilbagekaldes, hvis en fører eller en anden, der op-træder i indehaverens interesse, i forbindelse med udførelse af hvervet gentagne gange groft har over-trådt bestemmelser omfattet af stk. 1, nr. 1, og det som følge heraf må antages, at indehaveren ikkelængere opfylder betingelserne i § 3, stk. 1, nr. 3.Stk. 3.En godkendelse som transportleder, jf. § 4, stk. 1, kan tilbagekaldes under de i stk. 1, nr. 1 og 2,nævnte betingelser.Stk. 4.En tilladelse til godskørsel for fremmed regning eller en godkendelse som transportleder af envirksomhed kan i tilfælde, som ikke er omfattet af stk. 1 eller 2, tilbagekaldes, hvis betingelserne forudstedelse eller en godkendelse ikke længere er til stede.Stk. 5.En tilladelse udstedt i medfør af § 1, stk. 3, nr. 1, kan tilbagekaldes, hvis indehaveren groft ellergentagne gange har overtrådt vilkårene for tilladelsen, eller såfremt en fører eller en anden, der optræderi virksomhedens interesse, gentagne gange groft har overtrådt vilkårene for tilladelsen.Stk. 6.En tilladelse, der er udstedt i medfør af § 1, stk. 3, nr. 1, tilbagekaldes, hvis virksomhedens tilla-delse udstedt i medfør § 1, stk. 1, tilbagekaldes efter stk. 1-4 eller artikel 13 eller nægtes fornyet pågrund af, at virksomheden eller transportlederen ikke længere opfylder betingelserne i § 3 henholdsvis §4.”
3
12.§ 13affattes således:”§13.En afgørelse om tilbagekaldelse efter artikel 13 i forordning nr. 1071/2009 eller denne lovs § 12kan forlanges indbragt for domstolene. Anmodning om indbringelse af en afgørelse efter artikel 13, jf.artikel 3, nr. 1, litra a, c og d, § 12, stk. 1, nr. 2, § 12, stk. 3, jf. stk. 1, nr. 2, § 12, stk. 4, eller § 12, stk. 5,skal inden 4 uger efter, at afgørelsen er meddelt indehaveren af tilladelsen eller godkendelsen, fremsæt-tes over for Trafikstyrelsen, der anlægger sag mod den pågældende i den borgerlige retsplejes former.En afgørelse om tilbagekaldelse efter artikel 13, jf. art. 3, nr. 1, litra b, § 12, stk. 1, nr. 1, § 12, stk. 2, eller§ 12, stk. 3, jf. stk. 1, nr. 1, skal på begæring af indehaveren af tilladelsen eller godkendelsen indbringesfor domstolene af anklagemyndigheden efter fremgangsmåden i straffelovens § 78, stk. 3, og sagen be-handles i disse tilfælde i strafferetsplejens former.Stk. 2.Bestemmelsen i stk. 1, 1. og 2. pkt., finder tilsvarende anvendelse for afgørelse om, at en tilladel-se ikke kan fornys på grund af, at virksomheden ikke længere opfylder betingelsen i § 3, stk. 1, nr. 2eller 3, eller transportlederen ikke længere opfylder betingelsen i § 4, nr. 3 eller 5. Bestemmelsen i stk. 1,1. og 3., pkt. finder tilsvarende anvendelse for afgørelse om, at en tilladelse ikke kan fornys på grund af,at virksomheden eller transportlederen ikke længere opfylder betingelsen i artikel 3, nr. 1, litra b.Stk. 3.Anmodning om sagsanlæg vedrørende tilbagekaldelse eller nægtelse af fornyelse ifølge artikel 13,jf. artikel 3, nr. 1, litra a, c og d, § 12, stk. 1, nr. 2, § 12, stk. 3, jf. stk. 1, nr. 2, § 13, stk. 2, jf. § 3, stk. 1,nr. 2, og § 13, stk. 2, jf. § 4, nr. 3, har ikke opsættende virkning, men retten kan ved kendelse bestemme,at den pågældende under sagens behandling skal have adgang til at udøve den virksomhed, tilladelseneller godkendelsen vedrører. Ankes en dom, hvorved tilbagekaldelse ikke findes lovlig, kan den ret, derhar afsagt dommen, eller den ret, hvortil sagen er indbragt, bestemme, at vognmandsvirksomheden ikkemå udøves under ankesagens behandling.Stk. 4.Anmodning om sagsanlæg vedrørende tilbagekaldelse eller nægtelse af fornyelse ifølge artikel 13,jf. artikel 3, nr. 1, litra b, § 12, stk. 1, nr. 1, § 12, stk. 2, § 12, stk. 3, jf. stk. 1, nr. 1, § 12, stk. 4, § 12,stk. 5, § 13, stk. 2, jf. § 3, stk. 1, nr. 3, og § 13, stk. 2, jf. § 4, nr. 5, har opsættende virkning, men rettenkan ved kendelse bestemme, at den pågældende under sagens behandling ikke må udøve den virksom-hed, tilladelsen eller godkendelsen vedrører. Hvis tilbagekaldelsen findes lovlig ved dommen, kan det idenne bestemmes, at anke ikke har opsættende virkning.Stk. 5.En tilbagekaldelse efter artikel 13 eller § 12 kan til enhver tid efter ansøgning ophæves af denmyndighed, der har truffet afgørelse om tilbagekaldelse. En ansøgning herom kan dog kun indgivesmed 1 års mellemrum. Hvis ansøgningen afslås, kan ansøgeren forlange afgørelsen prøvet ved domsto-lene, såfremt der er forløbet mindst 5 år efter tilbagekaldelsen og mindst 2 år efter, at ophævelse senester nægtet ved dom. Stk. 1, 2. pkt., finder tilsvarende anvendelse.”13.§ 14ophæves.14.I§ 15ændres ”tilbagekaldt, frakendt eller bortfaldet,” til: ”tilbagekaldt,”.15.I§ 17, stk. 1, nr. 1,ændres ”§ 1, stk. 1 og 2” til: ” § 1, stk. 1 og 3”, og ”§ 4, stk. 2, 1. pkt.,” udgår.
4
§2I lov om buskørsel, jf. lovbekendtgørelse nr. 1087 af 8. september 2010, foretages følgende ændrin-ger:1.I§ 1indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:”Stk.2.Udøvelse af buskørselserhvervet reguleres af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF)nr. 1071/2009 af 21. oktober 2009 om fælles regler om betingelser for udøvelse af vejtransporterhver-vet og om ophævelse af Rådets direktiv 96/26/EF (herefter forordning nr. 1071/2009).”Stk. 2-3 bliver herefter stk. 3-4.2.I§ 2 a, stk. 1,ændres ”§ 13, stk. 1, 3 og 4, til udlejning m.v. efter § 1 a, om godkendelse som ansvar-lig leder i et selskab m.v. efter § 13, stk. 2,” til: ” til udlejning m.v. efter § 1 a, om godkendelse somtransportleder i en virksomhed”, og ”efter § 14, stk. 1-4 og 6” udgår.3.I§ 2 a, stk. 3,ændres ”§ 1, stk. 2, nr. 1” til: ” § 1, stk. 3, nr. 1”.4.I§ 9, stk. 1,udgår: ”eller § 13, stk. 1, 3 og 4,”.5.I§ 9, stk. 2 og 3,udgår: ”og § 13, stk. 1, 3 og 4,”.6.Overskriften før§ 12ændres til: Betingelser for meddelelse af tilladelse til erhvervsmæssig personbe-fordring.7.§ 12affattes således:”§12.Tilladelse i henhold til § 1, stk. 1, kan meddeles en virksomhed, der foruden de krav, der følger afartikel 3 i forordning nr. 1071/2009, opfylder følgende:1) hverken har anmeldt betalingsstandsning eller er under konkurs,2) ikke har betydelig forfalden gæld til det offentlige, hvorved forstås beløb i størrelsesordenen 50.000kr. og derover, og3) gør det antageligt, at den vil kunne udøve virksomheden på forsvarlig måde og i overensstemmelsemed god skik inden for branchen.Stk. 2.Der kan under de i stk. 1 nævnte betingelser meddeles tilladelse til andre her i landet hjemmehø-rende selskaber med begrænset ansvar, kommanditselskaber, interessentskaber, foreninger, fonde ogandre selvejende institutioner. Der kan ligeledes meddeles tilladelse til offentlige myndigheder og virk-somheder.Stk. 3.Filialer af udenlandske selskaber m.v. af den i stk. 1 og 2 nævnte art kan meddeles tilladelse,såfremt dette følger af international aftale eller ved regler fastsat af transportministeren.Stk. 4.Ved vurderingen af, om en virksomhed, der drives i selskabsform, opfylder betingelserne i § 12,stk. 1, nr. 3, kan der indgå oplysninger om, at medlemmer af bestyrelsen eller direktionen eller andrepersoner med væsentlige interesser i selskabet inden for de seneste 5 år
5
1) er blevet nægtet godkendelse som transportleder eller har fået tilbagekaldt en godkendelse somtransportleder af en virksomhed med en tilladelse i henhold til denne lov, lov om godskørsel, lovom taxikørsel eller forskrifter fastsat i medfør heraf eller2) har været godkendt som transportleder i eller har haft væsentlige interesser i en bus- eller godskør-selsvirksomhed, dera) er blevet nægtet udstedelse af eller har fået tilbagekaldt en tilladelse i medfør af bestemmelser idenne lov, lov om godskørsel, lov om taxikørsel eller forskrifter fastsat i medfør heraf,b) i forbindelse med udførelse af erhvervsmæssig personbefordring eller udlejning m.v. groft ellergentagne gange har overtrådt bestemmelser omfattet af § 14, stk. 1, nr. 1, litra a-f, ellerc) har eller har haft økonomiske vanskeligheder, som kan tilskrives forhold, som de pågældende harværet ansvarlige for.”8.§ 13affattes således:”§13.Virksomhedens transportleder skal foruden de krav, der følger af artikel 4 i forordning nr.1071/2009, opfylde følgende:1) være myndig og ikke være under værgemål efter værgemålslovens § 5 eller under samværgemål efterværgemålslovens § 7,2) hverken have anmeldt betalingsstandsning eller være under konkurs,3) ikke have betydelig forfalden gæld til det offentlige, hvorved forstås beløb i størrelsesordenen50.000 kr. og derover,4) ikke være dømt for strafbart forhold, der begrunder en nærliggende fare for misbrug af adgangen tilat udføre vognmandsvirksomhed, jf. straffelovens § 78, stk. 2, og5) gøre det antageligt, at vedkommende vil kunne udøve virksomheden på forsvarlig måde og i over-ensstemmelse med god skik inden for branchen.”9.Efter§ 13og før kapitel 4 a indsættes:”Betingelser for meddelelse af tilladelse til busudlejning m.v.§ 13 a.Tilladelse til busudlejning m.v., jf. § 1 a, kan meddeles en virksomhed, der foruden betingelsernei § 12, nr. 1-3, opfylder følgende:1) har forretningssted her i landet og2) har økonomisk grundlag for at drive virksomheden forretningsmæssigt forsvarligt.Stk. 2.§ 12, stk. 2-4, finder tilsvarende anvendelse på disse virksomheder.§ 13 b.Virksomheden skal have ansat en transportleder, der vedvarende og faktisk skal forestå virk-somhedens busudlejning. Denne skal foruden betingelserne i § 13, stk. 1, nr. 1-5, opfylde følgende:1) have bopæl i Fællesskabet og2) i faglig henseende være kvalificeret til at drive busudlejning.”10.§ 14affattes således:”§14.En tilladelse udstedt i medfør § 1, stk. 1, kan foruden de i artikel 13 i forordning nr. 1071/2009nævnte tilfælde, tilbagekaldes, hvis indehaveren
6
1) må antages ikke længere at opfylde betingelserne i § 12, stk. 1, nr. 3, som følge af, at vedkommendei forbindelse med udførelse af erhvervet groft eller gentagne gange har overtrådt bestemmelser ia) denne lov eller forskrifter udstedt i medfør heraf,b) færdselslovgivningen om hastighed, kørsel uden kørekort, køretøjers indretning, udstyr og tilbe-hør, anbringelse af passagerer eller gods og køre- og hviletid,c) lovgivningen om euforiserende stoffer eller narkotikahandel,d) miljølovgivningens bestemmelser om beskyttelse af jord samt grund- og overfladevand og omfrembringelse, opbevaring, behandling eller bortskaffelse af affald,e) skatte- og afgiftslovgivningen,f) lovgivningen om menneskesmugling eller menneskehandel, eller2) har betydelig forfalden gæld til det offentlige, hvorved forstås beløb i størrelsesordenen 100.000 kr.og derover.Stk. 2.En tilladelse udstedt i medfør § 1, stk. 1, kan tilbagekaldes, hvis en fører eller en anden, der op-træder i indehaverens interesse, i forbindelse med udførelse af hvervet gentagne gange groft har over-trådt bestemmelser omfattet af stk. 1, nr. 1, og det som følge heraf må antages, at indehaveren ikkelængere opfylder betingelserne i § 12, stk. 1, nr. 3.Stk. 3.En godkendelse som transportleder, jf. § 13, stk. 1, kan tilbagekaldes under de i stk. 1, nr. 1 og 2,nævnte betingelser.Stk. 4.En tilladelse til erhvervsmæssig personbefordring eller en godkendelse som transportleder af envirksomhed kan i tilfælde, som ikke er omfattet af stk. 1 eller 2, tilbagekaldes, hvis betingelserne forudstedelse eller en godkendelse ikke længere er til stede.Stk. 5.En tilladelse udstedt i medfør af § 1, stk. 3, nr. 1, kan tilbagekaldes, hvis indehaveren groft ellergentagne gange har overtrådt vilkårene for tilladelsen, eller såfremt en fører eller en anden, der optræderi virksomhedens interesse, gentagne gange groft har overtrådt vilkårene for tilladelsen.Stk. 6.En tilladelse, der er udstedt i medfør af § 1, stk. 3, nr. 1, tilbagekaldes, hvis virksomhedens tilla-delse udstedt i medfør § 1, stk. 1, tilbagekaldes efter stk. 1-4 eller artikel 13 eller nægtes fornyet pågrund af, at virksomheden eller transportlederen ikke længere opfylder betingelserne i § 12 henholdsvis§ 13.”11.Efter§ 14indsættes:”§ 14 a.En tilladelse til busudlejning m.v. efter § 1 a kan tilbagekaldes, hvis indehaveren1) må antages ikke længere at opfylde betingelserne i § 12, stk. 1, nr. 3, som følge af, at vedkommendei forbindelse med udførelse af erhvervet groft eller gentagne gange har overtrådt bestemmelser ia) denne lov eller forskrifter udstedt i medfør heraf,b) færdselslovgivningen om køretøjers indretning, udstyr og tilbehør,c) miljølovgivningens bestemmelser om beskyttelse af jord samt grund- og overfladevand og omfrembringelse, opbevaring, behandling eller bortskaffelse af affald,d) skatte- og afgiftslovgivningen, eller2) har betydelig forfalden gæld til det offentlige, hvorved forstås beløb i størrelsesordenen 100.000 kr.og derover.Stk. 2.En godkendelse som transportleder af en virksomhed, der har tilladelse til busudlejning m.v.efter § 1 a, kan tilbagekaldes under de i stk. 1, nr. 1 og 2, nævnte betingelser.
7
Stk. 3.En tilladelse til busudlejning m.v. eller en godkendelse som transportleder af en virksomhed kani tilfælde, som ikke er omfattet af stk. 1 eller 2 eller bestemmelsen om bortfald i § 16, stk. 1, tilbagekal-des, hvis betingelserne for udstedelse af en tilladelse eller en godkendelse ikke længere er til stede.Stk. 4.En tilladelse til busudlejning m.v. kan tilbagekaldes, hvis en ansat eller en anden, der optræder iindehaverens interesse, i forbindelse med udførelse af hvervet gentagne gange groft har overtrådt be-stemmelser omfattet af stk. 1, og hvis det som følge heraf må antages, at indehaveren ikke længere op-fylder betingelserne i § 13 a, jf. § 12, stk. 1, nr. 3.Stk. 5.Tilbagekaldelse af en tilladelse eller tilbagekaldelse af en godkendelse som transportleder af envirksomhed sker på tid fra 1 til 5 år eller indtil videre.”§ 14 a bliver herefter § 14 b.12.§ 15affattes således:”§15.En afgørelse om tilbagekaldelse efter artikel 13 i forordning nr. 1071/2009 eller denne lovs § 14kan forlanges indbragt for domstolene. Anmodning om indbringelse af en afgørelse om tilbagekaldelseefter artikel 13, jf. artikel 3, nr. 1, litra a, c og d, § 14, stk. 1, nr. 2, § 14, stk. 3, jf. stk. 1, nr. 2, § 14, stk. 4og 5, eller § 14 a, stk. 1, nr. 2, og § 14 a, stk. 2, jf. stk. 1, nr. 2, skal inden 4 uger efter, at afgørelsen ermeddelt indehaveren af tilladelsen eller godkendelsen, fremsættes over for Trafikstyrelsen, der anlæggersag mod den pågældende i den borgerlige retsplejes former. En afgørelse om tilbagekaldelse efter artikel13, jf. artikel 3, nr. 1, litra b, § 14, stk. 1, nr. 1, § 14, stk. 2, § 14, stk. 3, jf. stk. 1, nr. 1, § 14 a, stk. 1, nr. 1,eller § 14 a, stk. 2, jf. stk. 1, nr. 1, skal på begæring af indehaveren af tilladelsen eller godkendelsen ind-bringes for domstolene af anklagemyndigheden efter fremgangsmåden i straffelovens § 78, stk. 3, ogsagen behandles i disse tilfælde i strafferetsplejens former.Stk. 2.Bestemmelsen i stk. 1, 1. og 2. pkt., finder tilsvarende anvendelse for afgørelse om, at en tilladel-se ikke kan fornys på grund af, at virksomheden ikke længere opfylder betingelserne i § 12, stk. 1, nr. 2og 3, eller § 13 a, jf. § 12, stk. 1, nr. 2 og 3, eller transportlederen ikke længere opfylder betingelserne i§ 13, nr. 3 og 5, eller § 13 b, jf. § 13, nr. 3 og 5. Bestemmelsen i stk. 1, 1. og 3. pkt., finder tilsvarendeanvendelse for afgørelse om, at en tilladelse ikke kan fornys på grund af, at virksomheden eller trans-portlederen ikke længere opfylder betingelsen artikel 3, nr. 1, litra b.Stk. 3.Anmodning om sagsanlæg vedrørende tilbagekaldelse eller nægtelse af fornyelse ifølge artikel 13,jf. artikel 3, nr. 1, litra a, c og d, § 14 a, stk. 1, nr. 2, § 14 a, stk. 2, jf. stk. 1, nr. 2, og § 15, stk. 2, jf. § 12,stk. 1, nr. 2, § 13, nr. 3, § 13 a, jf. § 12, stk. 1, nr. 2, og § 13 b, jf. § 13, nr. 3, har ikke opsættende virk-ning, men retten kan ved kendelse bestemme, at den pågældende under sagens behandling skal haveadgang til at udøve den virksomhed, tilladelsen eller godkendelsen vedrører. Ankes en dom, hvorvedtilbagekaldelse ikke findes lovlig, kan den ret, der har afsagt dommen, eller den ret, hvortil sagen er ind-bragt, bestemme, at vognmandsvirksomheden eller busudlejningen ikke må udøves under ankesagensbehandling.Stk. 4.Anmodning om sagsanlæg vedrørende tilbagekaldelse eller nægtelse af fornyelse ifølge artikel 13,jf. artikel 3, nr. 1, litra b, § 14, stk. 1, nr. 1, § 14, stk. 2, § 14, stk. 3, jf. stk. 1, nr. 1, § 14, stk. 4 og 5, § 14a, stk. 1, nr. 1, og stk. 4, og § 15, stk. 2, jf. § 12, stk. 1, nr. 3, § 13, nr. 5, § 13 a, jf. § 12, stk. 1, nr. 3, og §13 b, jf. § 13, nr. 5, har opsættende virkning, men retten kan ved kendelse bestemme, at den pågælden-de under sagens behandling ikke må udøve den virksomhed, tilladelsen eller godkendelsen vedrører.Hvis tilbagekaldelsen findes lovlig ved dommen, kan det i denne bestemmes, at anke ikke har opsæt-tende virkning.
8
Stk. 5.En tilbagekaldelse efter artikel 13 eller § 14 kan til enhver tid efter ansøgning ophæves af denmyndighed, der har truffet afgørelse om tilbagekaldelse. En ansøgning herom kan dog kun indgivesmed 1 års mellemrum. Hvis ansøgningen afslås, kan ansøgeren forlange afgørelsen prøvet ved domsto-lene, såfremt der er forløbet mindst 5 år efter tilbagekaldelsen og mindst 2 år efter, at ophævelse senester nægtet ved dom. Stk. 1, 2. og 3. pkt., finder tilsvarende anvendelse.”13.§ 16affattes således:”§16.En tilladelse til busudlejning m.v. bortfalder, hvis indehaveren af tilladelsen ophører med at op-fylde betingelserne i § 13 a, stk. 1, nr. 1, § 13 a, jf. § 12, stk. 1, nr. 1, eller hvis den godkendte transport-leder fratræder virksomheden. En godkendelse som transportleder i en virksomhed med tilladelse ihenhold til § 1 a bortfalder, når indehaveren af godkendelsen afgår ved døden eller ophører med atopfylde betingelserne i § 13 b, nr. 1, eller § 13 b, jf. § 13, nr. 1 og 2.Stk. 2.Efter anmeldelse inden 14 dage til den myndighed, der har givet tilladelsen, kan et dødsbo, enægtefælle, der sidder i uskiftet bo, en skyldner, der har anmeldt betalingsstandsning, et konkursbo elleren værge for en person, der er under værgemål efter værgemålslovens § 5, under værgemål med frata-gelse af den retlige handleevne, jf. værgemålslovens § 6, eller under samværgemål efter værgemålslovens§ 7, midlertidigt få tilladelse til at fortsætte virksomheden med henblik på afvikling, afhændelse ellerlignende. Adgangen hertil gælder kun indtil 6 måneder fra dødsfaldet, betalingsstandsningens anmeldel-se, konkursdekretets afsigelse eller værgemålets iværksættelse. I særlige tilfælde kan fristen forlænges.Stk. 3.Efter anmeldelse til Trafikstyrelsen inden 14 dage efter transportlederens fratræden kan et virk-somhed, der har fået tilladelse efter § 13, i en periode på op til 3 måneder midlertidigt få tilladelse til atfortsætte virksomheden med henblik på ansættelse af en ny transportleder, der opfylder de fastsattekrav, jf. § 13 b. I særlige tilfælde kan fristen forlænges.”14.I§ 22, stk. 1, nr. 1,ændres ”§ 1, stk. 1 og 2” til: ” § 1, stk. 1 og 3”, og ”§ 13, stk. 2, 1. pkt.,” udgår.
§3Loven træder i kraft den 4. december 2011.
9
Almindelige bemærkningerIndholdsfortegnelse1.2.3.4.5.6.7.8.9.10.11.Lovforslagets formål og baggrund.Gældende ret.Lovforslagets indhold.Administrative og økonomiske konsekvenser for stat, regioner og kommuner.Administrative konsekvenser for erhvervslivet.Administrative konsekvenser for borgerne.Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.Miljømæssige konsekvenser.Forholdet til EU-retten.Høring.Samlet vurdering af lovforslagets konsekvenser.
1. Lovforslagets baggrund og formålLovforslaget har til formål at foretage den fornødne tilretning af betingelserne for at udøve hen-holdsvis godskørsels- og buskørselserhvervet som følge af vedtagelsen af Europa-Parlamentets og Rå-dets forordning (EF) nr. 1071/2009 om fælles regler om betingelser for udøvelse af vejtransporterhver-vet og om ophævelse af Rådets direktiv 96/26/EF (EU-Tidende 2009 nr. L 300, side 51).Forordningen er en del af EU’s såkaldte ”Vejtransportpakke”, der endvidere består af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1072/2009 om fælles regler for adgang til markedet forinternational godskørsel (EU-Tidende 2009 nr. L 300, side 72) og Europa-Parlamentets og Rådets for-ordning (EF) nr. 1073/2009 om fælles regler for adgang til markedet for international buskørsel og omændring af forordning (EF) nr. 561/2006 (EU-Tidende 2009 nr. L 300, side 88). Disse to forordningerkræver ikke ændringer i dansk lovgivning, da disse områder ikke er reguleret i dansk ret.Forordningens adgangskrav ligger tæt op ad de allerede eksisterende danske adgangskrav, hvorforlovforslaget hovedsagelig er en teknisk tilretning af godskørselsloven henholdsvis busloven, således atregler fra forordningen ikke gentages i dansk ret.Vejtransportpakken har til formål at harmonisere og forenkle EU-reglerne, der gælder på områdetog supplere dem således, at der sikres en større grad af ensartethed.I forordning nr. 1071/2009 om adgang til vejtransporterhvervet er fastsat de betingelser, som allevirksomheder skal opfylde for at få tilladelse til at udøve vejtransporterhvervet. Forordningen tydelig-gør de eksisterende retsregler og supplerer dem for at styrke helheden og sikre en effektiv og ensartetanvendelse. Forordningen har indført fælles bestemmelser om faktisk og varig etablering af virksomhe-derne for at mindske konkurrenceforvridning, der skyldes såkaldte ”postkassevirksomheder”. Endvide-
10
re harmoniseres de indikatorer, der bruges til at måle en virksomheds økonomiske grundlag og niveauetfor de prøver, der godtgør de faglige kvalifikationer. Desuden sikrer forordningen, at den person, derstår som indehaver af en attest på faglige kvalifikationer, også faktisk leder transportaktiviteterne ogikke kun agerer stråmand for ansøgningen om tilladelse. Herudover forudsætter forordningen, at med-lemsstaterne fastsætter de nærmere betingelser for opfyldelse af krav til vandel.Der er i forordningen givet mulighed for, at medlemsstaterne kan stille yderligere krav, der skal væ-re rimelige og ikke må medføre diskriminerende forskelsbehandling.Med lovforslaget foreslås det at bibeholde de danske krav om, at en ansøger ikke må have betydeligforfalden gæld til det offentlige, og at en tilladelse kan tilbagekaldes, hvis indehaveren har betydelig for-falden gæld til det offentlige.Endvidere foreslås det, at de danske særkrav om obligatorisk kursus for nye vognmænd og om hø-jere egenkapital for de to første tilladelser, der er fastsat i bekendtgørelsesform, udgår.Baggrundenherfor er at sikre, at danske regler ikke er diskriminerende over for danske vognmænd ved at værestrengere end nødvendigt i forhold til de andre medlemslande.Lovforslaget ophæver endvidere bestemmelserne om bortfald af tilladelser til godskørsel for frem-med regning og tilladelser til erhvervsmæssig buskørsel og den hertil knyttede mulighed for at opnåmidlertidige tilladelser i tilfælde af død, konkurs, betalingsstandsning og fratræden af godkendt ansvarligleder. Baggrunden herfor er, at der ikke i forordning nr. 1071/2009 er mulighed for bortfald af tilladel-ser. I stedet for vil der fremover ske tilbagekaldelse i de nævnte tilfælde. Der er i forordningen mulighedfor midlertidig fortsættelse af virksomheden i de situationer, hvor der for øjeblikket kan udstedes mid-lertidige tilladelser.Busudlejningsområdet reguleres ikke i forordning nr. 1071/2009, og den nuværende regulering afområdet i busloven opretholdes derfor i lovforslaget.2. Gældende retFor at få udstedt tilladelse til godskørsel for fremmed regning eller til erhvervsmæssig buskørsel skalen ansøger opfylde krav til økonomisk baggrund, faglige kvalifikationer og vandel. Kravene er fastsat i §3 i godskørselsloven og i § 12 i busloven.Er virksomheden drevet i selskabsform, skal virksomheden have ansat en ansvarlig leder, der ved-varende og faktisk skal forestå virksomhedens godskørsel henholdsvis buskørsel. Den ansvarlige lederskal opfylde krav til faglige kvalifikationer og vandel og må ikke have betydelige restancer til det offent-lige.Reglerne – på nær kravet vedrørende restancer til det offentlige - er fastsat med baggrund i Rådetsdirektiv 96/26/EF af 29. april 1996 om adgang til erhvervet godstransport ad landevej og erhvervetpersonbefordring ad landevej samt om gensidig anerkendelse af eksamensbeviser, certifikater og andrekvalifikationsbeviser, som skal lette den faktiske udøvelse af etableringsfrihed for de pågældende ud-
11
øvere af transportvirksomhed inden for indenlandsk og international eksport, som ændret ved Rådetsdirektiv af 98/76/EF.En ansøger skal have økonomisk grundlag for at drive virksomheden forretningsmæssigt forsvar-ligt. Ansøgeren skal derfor råde over en egenkapital på mindst 150.000 kr. for de to første tilladelser og40.000 kr. for hver efterfølgende tilladelse. Hvis ansøgeren ikke selv råder over den fornødne egenkapi-tal, kan der i stedet stilles en garanti af et pengeinstitut eller forsikringsselskab. Kravet til egenkapital erskærpet i forhold til direktivets krav. Endvidere må hverken ansøgeren eller den godkendte ansvarligeleder have restancer til det offentlige på over 50.000 kr.For at anses for fagligt kvalificeret skal en ansøger gennemføre et særligt vognmandskursus god-kendt af Trafikstyrelsen og bestå en afsluttende prøve. Der er krav om obligatorisk deltagelse i kurset,således at fritagelse herfor kun kan forekomme i særlige tilfælde. Der er i direktivet ikke krav om kur-sus, men kun om deltagelse i en prøve.Ifølge godskørselslovens § 12, stk. 1, og buslovens § 14, stk. 1, kan en tilladelse til godskørsel forfremmed regning henholdsvis en tilladelse til erhvervsmæssig buskørsel blandt andet tilbagekaldes, hvisindehaveren har restancer til det offentlige på over 100.000 kr. En godkendelse som ansvarlig leder af etselskab m.v. kan tilbagekaldes under de samme betingelser.En tilladelse til godskørsel for fremmed regning og en tilladelse til erhvervsmæssig buskørsel bort-falder i medfør af godskørselslovens § 14 henholdsvis buslovens § 16, hvis indehaveren afgår ved dø-den, bliver erklæret konkurs eller anmelder betalingsstandsning, eller hvis den godkendte ansvarligeleder fratræder. Dødsboet, konkursboet, virksomheden under betalingsstandsning og virksomhedenuden ansvarlig leder har mulighed for at få udstedt midlertidige tilladelser i en kort periode.Der er i busloven fastsat samme betingelser for udøvelse af erhvervet som busudlejer som til ud-øvelse af erhvervet som busvognmand.3. Lovforslagets indholdFremover skal dansk lovgivning om betingelserne for udøvelse af erhvervet som henholdsvis gods-vognmand og busvognmand ses i tæt sammenhæng med forordning nr. 1071/2009. Godskørselslovenog busloven med tilhørende bekendtgørelser skal således alene supplere forordningen.3.1. Krav til økonomisk baggrundForordningen fastslår, at det er nødvendigt, at vejtransportvirksomheder har et økonomisk grund-lag, der opfylder visse mindstekrav, for at de kan oprette og drive virksomhed på forsvarlig vis. Der erderfor i forordningen krav om, at en virksomhed der udøver vejtransporterhvervet, skal have et til-strækkeligt økonomisk grundlag. For at opfylde kravet skal virksomheden godtgøre at råde over kapitalog reserver af en værdi på mindst 9.000 EUR, når den benytter et enkelt køretøj, og 5.000 EUR forhvert derudover benyttet køretøj. En virksomhed kan også dokumentere sit økonomiske grundlag veden bankgaranti eller en garanti stillet af et forsikringsselskab.
12
Der har hidtil været et ønske fra dansk side om at stille øgede krav til vognmandsvirksomhedersøkonomiske grundlag for at komme ind i erhvervet for derved at højne niveauet i branchen.For ikke at diskriminere vognmandsvirksomheder etableret i Danmark ved at fastsætte strammerekrav end dem, der er fastsat i forordningen, vil der i bekendtgørelsesform blive fastsat et egenkapital-krav, der er på linje med kravet i forordningen. Der vil således blive fastsat krav om en egenkapital på70.000 kr. for den første tilladelse og på 40.000 kr. for hver yderligere tilladelse. Dansk etablerede virk-somheder vil således ikke blive stillet ringere end foreskrevet i forordningen.3.2. Krav til faglige kvalifikationerForordningen fastsætter, at en ansøger ved en obligatorisk skriftlig prøve skal dokumentere at havede fornødne kundskaber for at kunne lede en vognmandsvirksomhed. Medlemsstaterne kan pålæggeansøgerne at gennemgå et kursus forud for prøven.For ikke at diskriminere vognmandsvirksomheder etableret i Danmark ved at fastsatte strammerekrav end dem, der er kræves i forordningen, vil det nuværende krav om obligatorisk prøve for vogn-mænd udgå i forbindelse med en ændring af bekendtgørelserne om godskørsel og buskørsel, således aten ansøger alene skal bestå en skriftlig prøve for at kunne anses for fagligt kvalificeret. Det må dog for-ventes, at der fortsat vil være behov for afholdelse af kurser for kommende vognmænd, således at dekan opnå tilstrækkelige kundskaber for at kunne bestå den obligatoriske prøve.3.3. Krav vedrørende restancer til det offentligeDet danske krav om, at en virksomhed eller en ansvarlig leder ikke må have restancer til det offent-lige på over 50.000 kr., er bibeholdt i lovforslaget, selv om forordningen ikke indeholder regler herom.Formålet er primært at sikre, at virksomheden forhindres i at oparbejde yderligere restancer og der-ved belaste de offentlige budgetter. Tilsvarende regel findes på en række andre sektorområder, hvor derifølge lovgivningen kræves særlig tilladelse for at udøve et erhverv.3.4. TransportlederBegrebet ”ansvarlig leder” ændres til ”transportleder”. Der er alene tale om en sproglig ændringuden virkning for indholdet af begrebet. Alle virksomheder skal uanset virksomhedsform have en god-kendt transportleder, som faktisk og vedvarende skal lede virksomhedens transportarbejde.3.5. TilbagekaldelseDen danske tilbagekaldelsesmulighed er bibeholdt i lovforslaget, da det er et effektivt tilsynsværktøj,som sætter Trafikstyrelsen i stand til at tilbagekalde tilladelser på grund af forfalden gæld til det offentli-ge på ikke under 100.000 kr. Formålet med reglerne er, at virksomheden har tilstrækkeligt økonomiskgrundlag for at drive virksomheden forretningsmæssigt forsvarligt, således at opgaverne kan udføresmed tilstrækkelig kvalitet. Virksomheden forhindres endvidere i at oparbejde yderligere restancer, hvor-ved det offentliges risiko for at lide tab begrænses.
13
Inddragelse af tilladelse som følge af gæld til det offentlige er ikke en ordning, der alene anvendespå Transportministeriets område. Den kendes ligeledes fra andre ministerområder, hvor det ligeledeshar været vurderet nødvendigt at skabe en vis sikkerhed for, at opgaverne udføres på et kvalitetsmæs-sigt tilstrækkeligt grundlag.Trafikstyrelsen kan tilbagekalde en tilladelse, såfremt det konstateres, at virksomheden eller trans-portlederen har forfalden gæld på over 100.000 kr.Proportionalitetsprincippet om, at en mildere sanktion skal vælges frem for en strengere, hvis manpå den måde kan opnå samme resultat, er iagttaget ved, at virksomheder med restancer over 100.000 kr.anmodes om at indgå en afdragsaftale med den offentlige myndighed om nedbringelsen af gælden.Først såfremt en sådan aftale ikke indgås eller efterfølgende misligholdes, tilbagekalder Trafikstyrelsenvirksomhedens tilladelser.De situationer, der i dag medfører bortfald af tilladelser, indehaverens død, virksomhedens konkurseller betalingsstandsning samt den godkendte ansvarlige leder fratræden, vil fremover være grundlag fortilbagekaldelse af tilladelse.Endvidere foreslås de hidtidige tilbagekaldelsesårsager, der ikke er medtaget i forordning nr.1071/2009 opretholdt, da medlemsstaterne i henhold til forordningens artikel 6, skal fastsætte betingel-ser til opfyldelse af vandelskravet under hensyntagen til de i forordningen nævnte krav.3.6. BortfaldForordningen hjemler ikke mulighed for bortfald af tilladelser, men fastsætter alene situationer fortilbagekaldelse af tilladelser. Med forslaget ophæves derfor den nuværende bestemmelse om bortfaldfor så vidt angår tilladelse til godskørsel for fremmed regning og tilladelser til erhvervsmæssig person-befordring. Bortfaldsmuligheden opretholdes for busudlejning, da dette område ikke er reguleret afforordningen.Ifølge forordningen vil virksomheden i en kortere periode have mulighed for at bibeholde tilladel-serne.3.7. BusudlejningDen nuværende regulering af erhvervet som busudlejer foreslås opretholdt.4. Administrative og økonomiske konsekvenser for stat, regioner og kommunerLovforslaget vurderes ikke at medføre administrative og økonomiske konsekvenser for stat, kom-muner og regioner.5. Administrative konsekvenser for erhvervslivetForslaget har været sendt til Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegule-ring (CKR) med henblik på en vurdering af, om forslaget skal forelægges Økonomi- og Erhvervsmini-steriets virksomhedspanel.6. Administrative konsekvenser for borgerneLovforslaget vurderes ikke at medføre administrative konsekvenser for borgerne.
14
7. Økonomiske konsekvenser for erhvervslivetLovforslaget vurderes at medføre positive økonomiske konsekvenser for erhvervslivet, idet kravettil egenkapital for udstedelse og opretholdelse af tilladelser til godskørsel for fremmed regning, er-hvervsmæssig buskørsel og busudlejning reduceres.Endvidere vurderes det, at afskaffelse af det obligatoriske kursuskrav kan medføre positive økono-miske konsekvenser for kommende vognmænd i de tilfælde, hvor ansøgeren vælger ikke at deltage ikursus forud for prøven.8. Miljømæssige konsekvenserLovforslaget vurderes ikke at medføre miljømæssige konsekvenser.9. Forholdet til EU-rettenI lovforslaget er medtaget visse bestemmelser fra Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr.1071/2009 om fælles regler om betingelser for udøvelse af vejtransporterhvervet og om ophævelse afRådets direktiv 96/26/EF.10. HøringLovforslaget er sendt til høring hos følgende myndigheder, organisationer m.v.:Arbejdsgiverforeningen for Kollektiv Trafik, Arbejdsgiverforeningen for Transport og Logistik,Centralforeningen af Taxiforeninger i Danmark, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Erhverv, DanskErhverv Arbejdsgiver, Dansk Kollektiv Trafik, Dansk Taxi Råd, Dansk Transport og Logistik, DanskeAdvokater, Danske Biludlejere, Danske Busvognmænd, Danske Handicaporganisationer, Danske Regi-oner, Danske Taxivognmænds Arbejdsgiverforening, Det Centrale Handicapråd, DI, Fagligt FællesForbund, International Transport Danmark, Kommunernes Landsforening, Landsorganisationen iDanmark, NOAH-Trafik, Rådet for Sikker Trafik, Turistvognmændenes Arbejdsgiverforening.11. Samlet vurdering af lovforslagets konsekvenserPositive konsekven-ser/mindreudgifter(hvis ja, angiv omfang)NejNegative konsekven-ser/merudgifter(hvis ja, angiv omfang)NejNejNej
Økonomiske konsekvenser forstat, regioner og kommunerAdministrative konsekvenser for Nejstat, regioner og kommunerØkonomiske konsekvenser forJa, egenkapitalkravet sænkes ogerhvervslivetdet obligatoriske kursus forkommende vognmænd afskaf-fes.Administrative konsekvenser for NejerhvervslivetAdministrative konsekvenser for Nej
NejNej
15
borgerneMiljømæssige konsekvenserNejNejAdministrative konsekvenser for NejNejborgerneForholdet til EU-rettenI lovforslaget er medtaget visse bestemmelser fra Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 1071/2009 om fælles reglerom betingelser for udøvelse af vejtransporterhvervet og om ophæ-velse af Rådets direktiv 96/26/EF.
Bemærkningerne til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1Med den foreslåede ændring af § 1, stk. 1, tydeliggøres det, at betingelserne for udøvelse af gods-kørselserhvervet er reguleret i forordning nr. 1071/2009.Til nr. 2Det foreslås, at de krav, som en virksomhed uanset virksomhedsform skal opfylde ud over de i for-ordning nr. 1071/2009 fastsatte krav (krav til etableringssted, vandel og økonomisk grundlag), samles ién bestemmelse.Ifølge forordningen nr. 1071/2009 skal medlemsstaterne fastsætte de betingelser, som en virksom-hed skal opfylde i medfør af forordningen for at opfylde vandelskravet.I bestemmelsensstk. 1videreføres således kravet om, at det skal gøre det antageligt, at virksomhe-den vil kunne udøve denne på forsvarlig måde og i overensstemmelse med god skik inden for bran-chen. Ordlyden dækker dels over tilfælde, hvor der er begået et eller flere strafbare forhold, der ikkeumiddelbart begrunder en nærliggende fare for misbrug af adgangen til at udføre vognmandsvirksom-hed, jf. straffelovens § 78, stk. 2, dels tilfælde, hvor ansøgeren i en tidligere virksomhed har dokumente-ret mangel på evne til at drive virksomheden økonomisk og forretningsmæssigt forsvarligt.Endvidere videreføres det formelle krav om, at virksomheden ikke må have anmeldt betalings-standsning eller være under konkurs.Det foreslås endvidere, at kravet om, at en virksomhed ikke må have forfalden gæld til det offentli-ge på mere end 50.000 kr. opretholdes. Det er kun dansk etablerede virksomheder, der skal opfyldedette krav. Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger.Stk. 2-4svarer indholdsmæssigt til lovens nuværende § 4, stk. 3-5.Til nr. 3Bestemmelsen indeholder de krav, som en transportleder skal opfylde ud over de i forordning nr.1071/2009 fastsatte krav (krav til bopæl, vandel og faglige kvalifikationer).Ifølge forordningen nr. 1071/2009 skal medlemsstaterne fastsætte de betingelser, som en transport-leder skal opfylde i medfør af forordningen for at opfylde vandelskravet.
16
I bestemmelsen videreføres således kravene om, at ansøgeren ikke må være dømt for strafbart for-hold, der i begrunder en nærliggende fare for misbrug af adgangen til at udføre vognmandsvirksomhed,jf. straffelovens § 78, stk. 2, og om, at det skal gøres antageligt, at transportlederen vil kunne udøvevirksomheden på forsvarlig måde og i overensstemmelse med god skik inden for branchen. Sidstnævntekrav dækker dels over tilfælde, hvor der er begået et eller flere strafbare forhold, der ikke umiddelbartbegrunder en nærliggende fare for misbrug af adgangen til at udføre vognmandsvirksomhed, jf. straffe-lovens § 78, stk. 2, dels tilfælde, hvor ansøgeren i en tidligere virksomhed har dokumenteret mangel påevne til at drive virksomheden økonomisk og forretningsmæssigt forsvarligt.Endvidere videreføres de formelle krav om, at ansøgeren skal være myndig og ikke må være underværgemål eller under samværgemål og ikke må have anmeldt betalingsstandsning eller være under kon-kurs.Til nr. 4Ændringen er en konsekvens af, at økonomiske eller faglige krav nu er fastsat i forordning nr.1071/2009.Til nr. 5 og 6Ændringen er en konsekvens af forslagets § 1, nr. 2 og 3.Til nr. 7Ændringen er en konsekvens af forslagets § 1, nr. 3 og 11.Til nr. 8Ændringen er en konsekvens af forslagets § 1, nr. 1.Til nr. 9Den foreslåede ændring er en konsekvens af, at kompetencen i forhold til registrering af køretøjerer overgået fra Justitsministeriet til Skatteministeriet.Til nr. 10Overskriften ændres som en konsekvens af ophævelsen af bestemmelsen om bortfald, jf. forslagets§ 1, nr. 13.Til nr. 11Bestemmelsen fastsætter de tilfælde, hvor en tilladelse kan tilbagekaldes, ud over de i forordning nr.1071/2009 fastsatte tilbagekaldelsesmuligheder, herunder virksomhedens og transportlederens mang-lende opfyldelse af vandelskravet, transportlederens manglende opfyldelse af kravet til faglige kvalifika-tioner eller bopælskravet, død eller fysisk uskikkethed til at varetage hvervet, en virksomheds manglen-de forretningssted eller manglende opfyldelse af det økonomiske grundlag.Tilbagekaldelsesårsagerne nævnt istk. 1-5er en tilrettet videreførelse af de nuværende tilbagekaldel-sesårsager, da medlemsstaterne i henhold til forordningens artikel 6, skal fastsætte betingelser til opfyl-delse af vandelskravet til opfyldelse af vandelskravet under hensyntagen til de i forordningen nævntekrav.
17
Til nr. 12Den foreslåede ændring er en konsekvens af forslagets § 1, nr. 11, og medfører at tilbagekaldelse ef-ter både forordning nr. 1071/2009 og loven kan indbringes for domstolene. Det bemærkes, at bestem-melsen i øvrigt ikke indebærer ændringer i forhold til den nuværende lovs adgang til domstolsprøvelse.Til nr. 13Med den foreslåede ændring af bestemmelsen ophæves muligheden for bortfald af tilladelser til er-hvervsmæssig buskørsel i tilfælde af virksomhedens betalingsstandsning, konkurs eller fratræden af dengodkendte ansvarlige leder samt bortfald af godkendelse som ansvarlig leder af en buskørselsvirksom-hed i tilfælde af dennes umyndiggørelse, død, betalingsstandsning eller konkurs. Samtidig ophæves ad-gangen til at få midlertidige tilladelser i en kortere periode med henblik på retablering, ansættelse af nyansvarlig leder eller afvikling af et konkursbo m.v.Baggrunden herfor er, at forordning nr. 1071/2009 ikke hjemler mulighed for bortfald. Fremovervil der efter forordningens artikel 13 ske tilbagekaldelse af virksomhedens tilladelse i ovennævnte tilfæl-de, men med mulighed for opretholdelse af tilladelserne i en kortere periode.Til nr. 14Den foreslåede ændring er en konsekvens af forslagets § 1, nr. 13.Til nr. 15Den foreslåede ændring er en konsekvens af forslagets § 1, nr. 1 og 3.Til § 2Til nr. 1Med den foreslåede ændring af § 1, stk. 1, tydeliggøres det, at betingelserne for udøvelse af buskør-selserhvervet er reguleret i forordning nr. 1071/2009.Til nr. 2Den foreslåede ændring er en konsekvens af forslagets § 2, nr. 8 og 11.Til nr. 3Den foreslåede ændring er en konsekvens af forslagets § 2, nr. 1.Til nr. 4 og 5De foreslåede ændringer er en konsekvens af forslagets § 2, nr. 7 og 8.Til nr. 6Den foreslåede ændring er en konsekvens af indførelse af nye §§ 13 a og b, jf. forslagets § 2, nr. 9.Til nr. 7
18
Det foreslås, at de krav, som en virksomhed uanset virksomhedsform skal opfylde ud over de i for-ordning nr. 1071/2009 fastsatte krav (krav til etableringssted, vandel og økonomisk grundlag), samles ién bestemmelse.Ifølge forordningen nr. 1071/2009 skal medlemsstaterne fastsætte de betingelser, som en virksom-hed skal opfylde i medfør af forordningen for at opfylde vandelskravet.I bestemmelsensstk. 1videreføres således kravet om, at det skal gøre det antageligt, at virksomhe-den vil kunne udøve denne på forsvarlig måde og i overensstemmelse med god skik inden for bran-chen. Ordlyden dækker dels over tilfælde, hvor der er begået et eller flere strafbare forhold, der ikkeumiddelbart begrunder en nærliggende fare for misbrug af adgangen til at udføre vognmandsvirksom-hed, jf. straffelovens § 78, stk. 2, dels tilfælde, hvor ansøgeren i en tidligere virksomhed har dokumente-ret mangel på evne til at drive virksomheden økonomisk og forretningsmæssigt forsvarligt.Endvidere videreføres det formelle krav om, at virksomheden ikke må have anmeldt betalings-standsning eller være under konkurs.Det foreslås endvidere, at kravet om, at en virksomhed ikke må have forfalden gæld til det offentli-ge på mere end 50.000 kr. opretholdes. Det er kun dansk etablerede virksomheder, der skal opfyldedette krav. Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger.Stk. 2-4svarer indholdsmæssigt til lovens nuværende § 13, stk. 3-5.Til nr. 8Bestemmelsen indeholder de krav, som en transportleder skal opfylde ud over de i forordningenfastsatte krav (krav til bopæl, vandel og faglige kvalifikationer).Ifølge forordningen nr. 1071/2009 skal medlemsstaterne fastsætte de betingelser, som en transport-leder skal opfylde i medfør af forordningen for at opfylde vandelskravet.I bestemmelsen videreføres således kravene om, at ansøgeren ikke må være dømt for strafbart for-hold, der i begrunder en nærliggende fare for misbrug af adgangen til at udføre vognmandsvirksomhed,jf. straffelovens § 78, stk. 2, og om, at det skal gøre det antageligt, at transportlederen vil kunne udøvevirksomheden på forsvarlig måde og i overensstemmelse med god skik inden for branchen. Sidstnævntekrav dækker dels over tilfælde, hvor der er begået et eller flere strafbare forhold, der ikke umiddelbartbegrunder en nærliggende fare for misbrug af adgangen til at udføre vognmandsvirksomhed, jf. straffe-lovens § 78, stk. 2, dels tilfælde, hvor ansøgeren i en tidligere virksomhed har dokumenteret mangel påevne til at drive virksomheden økonomisk og forretningsmæssigt forsvarligt.Endvidere videreføres de formelle krav om, at ansøgeren skal være myndig og ikke må være underværgemål eller under samværgemål og ikke må have anmeldt betalingsstandsning eller være under kon-kurs.Til nr. 9Den foreslåede ændring er en konsekvens af, at reglerne for busudlejning ikke er reguleret i forord-ning nr. 1071/2009. De nuværende adgangskrav på området opretholdes derfor.Til nr. 10Bestemmelsen fastsætter de tilfælde, hvor en tilladelse kan tilbagekaldes, ud over de i forordningenfastsatte tilbagekaldelsesmuligheder, herunder virksomhedens og transportlederens manglende opfyl-delse af vandelskravet, transportlederens manglende opfyldelse af kravet til faglige kvalifikationer eller
19
bopælskravet, død eller fysisk uskikkethed til at varetage hvervet, en virksomheds manglende forret-ningssted eller manglende opfyldelse af det økonomiske grundlag.Tilbagekaldelsesårsagerne nævnt istk. 1-5er en tilrettet videreførelse af de nuværende tilbagekaldel-sesårsager, da medlemsstaterne i henhold til forordningens artikel 6, skal fastsætte betingelser til opfyl-delse af vandelskravet til opfyldelse af vandelskravet under hensyntagen til de i forordningen nævntekrav.Som noget nyt foreslås istk. 6,at en tilladelse til international buskørsel kan tilbagekaldes i tilfælde af, atvirksomhedens tilladelse til erhvervsmæssig buskørsel tilbagekaldes eller nægtes fornyet. Forslaget er enkonsekvens af, at reglerne om bortfald af tilladelser til erhvervsmæssig buskørsel ophæves, jf. forslagets§ 2, nr. 13.Til nr. 11Den foreslåede ændring er en konsekvens af, at reglerne for busudlejning ikke er reguleret i forord-ning nr. 1071/2009. Den nuværende mulighed for tilbagekaldelse af tilladelser til busudlejning m.v.opretholdes herved.Til nr. 12Den foreslåede ændring er en konsekvens af forslagets § 2, nr. 10, og medfører at tilbagekaldelse ef-ter både forordning nr. 1071/2009 og loven kan indbringes for domstolene. Det bemærkes, at bestem-melsen i øvrigt ikke indebærer ændringer i forhold til den nuværende lovs adgang til domstolsprøvelse.Til nr. 13Med den foreslåede ændring af bestemmelsen ophæves muligheden for bortfald af tilladelser til er-hvervsmæssig buskørsel i tilfælde af virksomhedens betalingsstandsning, konkurs eller fratræden af dengodkendte ansvarlige leder samt bortfald af godkendelse som ansvarlig leder af en buskørselsvirksom-hed i tilfælde af dennes umyndiggørelse, død, betalingsstandsning eller konkurs. Samtidig ophæves ad-gangen til at få midlertidige tilladelser i en kortere periode med henblik på retablering, ansættelse af nyansvarlig leder eller afvikling af et konkursbo m.v.Baggrunden herfor er, at forordning nr. 1071/2009 ikke hjemler mulighed for bortfald. Fremovervil der efter forordningens artikel 13 ske tilbagekaldelse af virksomhedens tilladelse i ovennævnte tilfæl-de, men med mulighed for opretholdelse af tilladelserne i en kortere periode.Bestemmelsens nye ordlyd er en konsekvens af, at reglerne for busudlejning ikke er reguleret i for-ordning nr. 1071/2009. Den nuværende mulighed for bortfald af tilladelser til busudlejning m.v. opret-holdes herved.Til nr. 14Den foreslåede ændring er en konsekvens af forslagets § 2, nr. 1 og nr. 8.Til § 3
20
Loven foreslås at træde i kraft den 4. december 2011 samtidig med Europa-Parlamentets og Rådetsforordning (EF) nr. 1071/2009 af 21. oktober 2009 om fælles regler om betingelser for udøvelse afvejtransporterhvervet og om ophævelse af Rådets direktiv 96/26/EF.
21
Bilag 1Lovforslaget sammenholdt med gældende lovGældende formuleringI lov omLovforslaget§1
22