Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 119
Offentligt
937808_0001.png
937808_0002.png
937808_0003.png
937808_0004.png
937808_0005.png
937808_0006.png
937808_0007.png
937808_0008.png
937808_0009.png
937808_0010.png
937808_0011.png
Udkast 15. december 2010
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkningerIndholdsfortegnelse1. Indledning2. Gældende ret2.1. Vejloven2.2 Færdselsloven2.3 Justitsministeriets bekendtgørelse nr. 645 af 12. oktober 1989 om valgagitation2.4. Naturbeskyttelsesloven3. Lovforslagets udformning3.1 Anvendelsesområdet3.2 Private fællesveje4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet6. Økonomiske og administrative konsekvenser for partierne og listerne7. Miljømæssige konsekvenser8. Forholdet til EU-retten9. Høring10. Sammenfattende skema
1.IndledningLovforslaget tilgodeser et ønske om, at de opstillingsberettigede partier og deres kandidater får rettil at ophænge valgplakater på offentlige veje uden at skulle søge om forudgående tilladelse for hverenkelt valgplakat.Lovforslaget er endvidere et led i regeringens målsætning om at forenkle og tydeliggørelovgivningen og gennemføre administrative lettelser.I 2005 nedsatte Transportministeriet en arbejdsgruppe, kaldet Valgplakatgruppen, for at få afdækketmulighederne for at fastsætte retningslinjer for ophængning af valgplakater på vejareal med henblikpå at sikre en mere ensartet praksis mellem landets vejbestyrelser.Valgplakatgruppen, der har bestået af medarbejdere fra Transportministeriet, Vejdirektoratet ogkommunale medarbejdere udpeget af KL og Amtsrådsforeningen, bad i starten af 2007 alleopstillingsberettigede folketingspartier om bemærkninger til udkast af november 2006 til’Standardvilkår for ophængning af valgplakater på vejareal i forbindelse offentlige valg,folkeafstemninger og lignende’.På baggrund af udtalelser fra 5 af 8 opstillingsberettigede partier og fra KL har Valgplakatgruppenudarbejdet et nyt udkast af april 2009 for standardvilkår for ophængning af valgplakater på vejareal.Parallelt med dette arbejde har Valgplakatgruppen overvejet mulighederne for at fastsætte bindende1
Udkast 15. december 2010
regler for ophængning af valgplakater.Under høringen af partierne kom det frem, at de foretrak bindende regler for, hvor der ikke måtteophænges valgplakater med henblik på at ensrette retstilstanden blandt landets vejbestyrelser ogsåledes gøre det lettere for ophængerne af valgplakater.2. Gældende ret2.1.VejlovenSpørgsmålet om ophængning af valgplakater på offentlige veje er i dag reguleret i § 102, stk. 1 og2, i lov om offentlige veje (Vejloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 893 af 9. september 2009, somændret ved lov 553 af 26. maj 2010.På en offentlig vej må der ikke ophænges valgplakater uden vejbestyrelsens tilladelse, jf. vejlovens§ 102, stk. 1.Hvis nogen hænger valgplakater op uden vejbestyrelsens tilladelse, og den pågældende ikkeefterkommer påbud om at fjerne disse, er vejbestyrelsen berettiget til for den pågældendes regningat fjerne det anbragte. Er det anbragte til ulempe for færdslen, er vejbestyrelsen og i påtrængendetilfælde politiet berettiget til uden forudgående påbud at fjerne det anbragte for den pågældendesregning. Det fremgår af vejlovens § 102, stk. 2.I forbindelse med administrationen af disse regler skal vejbestyrelsen varetage almene,offentligretlige hensyn, navnlig vejtekniske og færdselsmæssige (især trafiksikkerhedsmæssige)hensyn.Disse bestemmelser giver vejbestyrelsen ret til at træffe skønsmæssige afgørelser. Det er fastantaget, at vejbestyrelsen kan fastsætte saglige vilkår i forbindelse med skønsmæssige afgørelser.For eksempel kan vejbestyrelsen fastsætte vilkår om placering af plakaterne, ophængningsmåde ogtidsmæssig afgrænsning af tilladelsen i forbindelse med meddelelse af tilladelsen.Valgplakatgruppens udkast til standardvilkår for ophængning af valgplakater var tænkt som enhjælp til at fastsætte relevante saglige vilkår for tilladelserne.Vejdirektoratet har i november 2006 offentliggjort standardvilkår for ophængning af valgplakaterpå vejareal i forbindelse med afholdelse af offentlige valg, folkeafstemninger og lignende. Disseretningslinjer lægges til grund for mange kommunale vejbestyrelsers administration på området.Under henvisning til disse standardvilkår gives der kun undtagelsesvist tilladelse til ophængning afvalgplakater uden for tættere bebygget område afmærket med byzonetavlen E55.Særlig hensyntagen til de politisk-demokratiske processerDet er fast antaget, at vejbestyrelsen som en offentlig myndighed har en særlig pligt til at sikre, atde politisk-demokratiske processer kan udfolde sig, bl.a. ved offentlige meningstilkendegivelser oglignende, især i forbindelse med valg. Dette er bl.a. fastslået i en redegørelse af 9. maj 1978 (FOB1977.435) fra Folketingets Ombudsmand om en plancheudstilling med politiske tilkendegivelser pået torv i bycentrum.
2
Udkast 15. december 2010
De politiske og borgerlige rettigheder der er sikret i Grundloven, Den Europæiske Unions charterom grundlæggende rettigheder (2000/C 364/01) og i Den Europæiske Menneskerettighedskonven-tion, skal derfor indgå med en særlig vægt i vejbestyrelsens vurdering, og disse hensyn bør kunvige, når hensynene til den offentlige orden og borgernes liv og helbred tilsiger dette.Det bemærkes, at der ikke gælder et kvotesystem for så vidt angår ophængning af valgplakater.Vejbestyrelsen kan således ikke indføre kvotesystemer med henblik på hvor mange valgplakaterhenholdsvis det enkelte parti eller kandidat må ophænge.2.2. FærdselslovenI henhold til § 99, stk. 2, i Færdselsloven, lovbekendtgørelse nr. 1320 af 28. november 2010, somændret ved lov nr. 1338 af 19. december 2008 og lov nr. 716 af 25. juni 2010, må skilte, opslag,lysindretninger og lignende ikke anbringes på eller i forbindelse med den af transportministerenfastsatte autoriserede afmærkning, jf. Færdselslovens § 95, stk. 1.Genstande, herunder skilte, omfattet af stk. 2, der kan ses fra vej, kan af politiet forlanges fjernet,hvis de har lighed med den autoriserede afmærkning eller de i øvrigt kan virke vildledende ellervære til ulempe for færdslen, jf. Færdselslovens § 99, stk. 3.Bestemmelserne i færdselslovens § 99, stk. 3, giver således politiet kompetence til at gribe ind overfor valgplakater ophængt på eller ved vejarealet, som er til ulempe for færdslen, bl.a. hvis de vurde-res at bortlede opmærksomheden fra færdslen på vejen.2.3. Justitsministeriets bekendtgørelse nr. 828 af 25. november 1998 om valgagitationIfølge denne bekendtgørelse må valgplakater o.lign. kun ophænges på offentlig gade, vej eller pladsmed ejerens skriftlige tilladelse, jf. § 1, stk. 1. Enhver påmaling i valgagitatorisk øjemed på eller udtil offentlig gade, vej eller plads er forbudt, jf. § 2. Tilsvarende gælder brug af højttalere ellerlignende i valgagitatorisk øjemed uden for områder, hvor lovlige valgmøder afholdes, jf. § 3, stk.1.Det er tilladt at anvende køretøjer med valgplakater. Politiet kan dog konkret forbyde dette, hvis detmedfører fare for brud på den offentlige orden, jf. § 3, stk. 4.2.4. NaturbeskyttelseslovenI henhold til § 21, stk. 1, i naturbeskyttelsesloven, lovbekendtgørelse nr. 933 af 24. september 2009,som ændret ved lov nr. 1383 af 21. december 2009, lov nr. 1519 af 27. december 2009 og lov nr.484 af 11. maj 2010, må der ikke anbringes plakater, afbildninger, fritstående skilte, lysreklamer ogandre indretninger i reklame- og propagandaøjemed i det åbne land.Dette forbud gælder bl.a. ikke for trafikpropaganda godkendt af Rådet for Større Færdselssikkerhed(nu Rådet for Sikker Trafik), eller plakater, der opsættes i forbindelse med folketingsvalg, valg tilkommunale eller andre offentlige råd eller folkeafstemninger, jf. § 21, stk. 2, nr. 3 og 4.3. Lovforslagets udformning3.1. AnvendelsesområdeLovforslaget ændrer den nuværende ordning efter vejlovens § 102, stk. 1, som bygger på, at der skalindhentes tilladelse til ophængning af valgplakater. I stedet foreslås indført særlige bestemmelserom valgplakater, som sikrer, at valgplakater kan hænges op i det offentlige rum, her vejarealet, udenforudgående tilladelse. Der vil dog fortsat være situationer, hvor det ud fra en
3
Udkast 15. december 2010
trafiksikkerhedsmæssig betragtning anses for meget betænkeligt at tillade plakaterne ophængt. Forat skabe rene linjer og en administrativ enkel ordning kan der ikke meddeles tilladelse til op-hængning i disse situationer.Vejnettet i Danmark består af ca. 73.800 km offentlige veje og ca. 24.000 km private fællesveje.Hertil kommer en række rent private veje. Af de offentlige veje bestyres ca. 3.800 km af staten ogca. 70.000 km af kommunerne.Der foreligger ikke oplysninger om antallet af tilladelser eller antallet ophængte valgplakater ved desenest afholdte valg.I lighed med den gældende ordning i vejlovens § 102, stk. 1, regulerer forslaget til nye bestemmel-ser i § 103 a alene ophængning af valgplakater på vejarealet, dvs. det areal, som vejbestyrelsen rå-der over og anvender eller kan anvende til færdselsformål. I almindelighed vil dette svare til detareal, der er udskilt i matriklen som vejareal.Lovforslagets § 103 a og § 103 b finder kun anvendelse på valgplakater, således som de er definereti forslagets § 103 a, stk. 1.Valgagitatorisk materiale i andre udformninger og størrelser kan fortsat kun ophænges eller opstil-les med vejbestyrelsens forudgående tilladelse efter vejlovens § 102, stk. 1, og § 1 i Justitsministeri-ets bekendtgørelse nr. 645 af 12. oktober 1989 om valgagitation.3.2. Private fællesvejeOphængning af valgplakater på private fællesveje er ikke berørt af dette lovforslag.På private fællesveje på landet, jf. definitionen i § 13, stk. 3, i lov om private fællesveje (privat-vejsloven), lovbekendtgørelse nr. 433 af 22. maj 2008, som ændret ved lov nr. 1336 af 19. decem-ber 2008, må valgplakater kun ophænges med vejejerens tilladelse. Kommunalbestyrelsen kan somvejmyndighed for de private fællesveje ikke tage stilling til spørgsmålet. Færdselslovens § 99, stk. 2og 3, finder også anvendelse på disse veje.Ophængning og opstilling af valgplakater på private fællesveje i byer og bymæssige områder, jf.privatvejslovens § 13, stk. 1 og 2, er nærmere reguleret i privatvejslovens § 49, stk. 1-3. På disseveje må valgplakater ikke ophænges uden kommunens (vejmyndighedens) tilladelse, og kommunenkan først meddele sin tilladelse efter forhandling med politiet.En tilladelse efter privatvejslovens § 49, stk. 1, er en offentligretlig tilladelse, der er udtryk for, atalmene hensyn, først og fremmest vejtekniske og færdselsmæssige hensyn, ikke er til hinder for entilladelse. Om modtageren af tilladelsen kan udnytte denne og hænge sine plakater op, er et privat-retligt anliggende mellem modtageren af tilladelsen og ejeren af den pågældende vej ogvejstrækning.De i dette forslag nævnte steder og situationer, hvor der på offentlige veje ikke må ophængesvalgplakater, er udtryk for, at almene, offentligretlige hensyn, først og fremmestfærdselssikkerhedsmæssige hensyn, taler afgørende imod ophængningen. Den vurdering forventesat få en afsmittende effekt for anvendelsen af privatvejslovens § 49, stk. 1. I det omfang de iforslagets § 103 a, stk. 3, nævnte steder og situationer findes på den pågældende private fællesvej,
4
Udkast 15. december 2010
vil almene, offentligretlige hensyn også tale imod en ophængning her, og vejmyndigheden vurderesat ville skulle meddele afslag på det ansøgte.4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentligeLovforslaget forventes at medføre en administrativ lettelse for de offentlige vejbestyrelser, dels iform af færre sager hvor vejbestyrelsen skal tage stilling til en konkret ophængning/opstilling, dels iform af forenklede procedurer i tilfælde af tilsidesættelse af reglerne.5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetLovforslaget har ikke økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.6. Økonomiske og administrative konsekvenser for borgerneLovforslaget forventes at medføre administrative og økonomiske lettelser i mindre omfang.7. Miljømæssige konsekvenserLovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.8. Forholdet til EU-rettenLovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.9. Høring[Lovforslaget har været i høring hos følgende myndigheder og organisationer:Kommunernes Landsforening, Kommunalteknisk Chefforening, Kommunal Vejteknisk Forening,Danske Regioner, de til valg til Folketinget opstillingsberettigede partier, FDM, Rådet for SikkerTrafik, Dansk Ledningsejerforum, Dansk Energi, Dansk Energinet, Trafikselskaberne, Dansk Na-turfredningsforening, Landsforeningen af menighedsrådsvalg]Høringssvarene vil blive fremsendt til Trafikudvalget ledsaget af de kommentarer, som udtalelsernemåtte give anledning til.
5
Udkast 15. december 2010
10. Sammenfattende skemaPositiveNegativekonsekvenser/mindreudgifter konsekvenser/merudgifterIngenIngen
Økonomiske konsekvenserfor stat, kommuner og regi-onerAdministrative konsekven- Lettelse af vejbestyrelsernes Ingenser for stat, kommuner ogadministration som følge afregionerfærre sager og enklere proce-durer i tilfælde af nedtagningaf plakater ophængt i stridmed bestemmelserneØkonomiske konsekvenser IngenIngenfor erhvervslivetAdministrative konsekven- IngenIngenser for erhvervslivetAdministrative konsekven- Lovforslaget giver partierne Ingenser for borgerneog listerne ret til at hængeplakater op på offentlige vejeuden forudgående tilladelseMiljømæssige konsekvenser IngenIngenForholdet til EU-rettenLovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil nr.1
Det foreslås, at der indsættes en ny overskriftValgplakater på vejareali kap. 11 i lov om offentligeveje efter § 103 med henblik på at tydeliggøre, at de følgende bestemmelser §§ 103a og 103b erspecialbestemmelserne om valgplakater.I § 103 a, stk.1 defineres de plakater, som er omfattet af bestemmelserne i § 103 a og § 103 b,størrelsesmæssig svarende til den almindeligt anvendte reklamestørrelse og pladestørrelse, derkendes fra valg til offentlige forsamlinger, folkeafstemninger m.m.Skulle der konkret være ønske om at ophænge valgplakater større end 0,8 m2, bannere og variablevalgplakater, herunder skærme, med levende tekst og billeder, skal der søges om vejbestyrelsenstilladelse hertil efter vejlovens § 102, stk. 1.Vejbestyrelsen vil i denne forbindelse især skulle varetage hensynet til trafiksikkerheden.De færdselssikkerhedsmæssige forhold vil især indgå med stor vægt i forbindelse med variable
6
Udkast 15. december 2010
valgplakater, herunder skærme med levende tekst og billeder. Disse ”levende” former for at skabeinteresse for det politiske budskab vurderes i højere grad end ved almindelige valgplakater at fjernetrafikanternes opmærksomhed fra trafikken på vejen.Store bannerreklamer på stilladser vil fortsat kunne hænges op efter en konkret tilladelse fravejbestyrelsen, jf. vejlovens § 102, stk. 1. Henset til at der er tale om en valgperiode, som pågår i etbestemt afgrænset tidsrum, vil vejbestyrelsen skulle behandle anmodningen om tilladelse tilophængning af valgplakater efter § 102 i vejloven inden for kort tid, således at formålet medanmodningen kan realiseres.Det har hidtil været praksis, at valgplakater måtte hænge i perioden 3 uger før valgdatoen til 5 dageefter valgdatoen. Med henblik på at give mulighed for ophængning i weekenderne, hvor trafikkenpå vejene er mindre intensiv og dermed udgør en mindre fare for ophængerne, foreslås det i § 103 a,stk.2, at valgplakater må hænge i perioden fra den fjerde lørdag før valgdagen til 8 dage eftervalgdagen.Denne tidsafgrænsning er fastsat på baggrund af en afvejning af hensynet til færdselssikkerheden,den demokratiske proces, risikoen for hærværk mod valgplakaterne og vind- og vejrs indvirkning påvalgplakatens ophængning i ophængningsperioden. Endvidere sikres ophængerne en weekend til atnedtage valgplakater efter valgets afholdelse.Endvidere fremgår det af § 103 a, stk. 2, at for så vidt angår folketingsvalg, må valgplakater tidligstophænges 24 timer efter valgets udskrivelse. Bestemmelsen er sat ind af hensyn til, at den konkretedato for afholdelse af folketingsvalg ikke er kendt, før valget er udskrevet. For at give partiernemulighed for at forberede ophængningen, foreslås det, at der ved folketingsvalg tidligst måophænges valgplakater 24 timer efter valgets udskrivelse.Valghandlinger, der er omfattet af bestemmelsen er valg der afholdes på et offentligretligt grundlag.Således er valg til menighedsråd også omfattet. Valg til forsamlinger og bestyrelser nedsat påprivatretligt grundlag er således ikke omfattet. I disse tilfælde gælder bestemmelsen i vejlovens §102, og der skal således søges om tilladelse til ophængning af en plakat.I medfør af § 103 a, stk. 3 vil valgplakater, således som de er defineret i forslagets § 103 a, stk. 1., ipraksis skulle hænges op i master til vejbelysning, vejtræer, hegn, indretninger til brug forforsyningsvirksomhed samt indretninger der har til formål at fremvise valgplakater. Et eksempel påen til formålet anbragt indretning er en indretning, der anbringes i jorden med en pind ellerlignende.Dette vil ikke medføre en reduktion i lovlige ophængningsmuligheder i forhold til hidtidig praksis.Flere steder tilhører masterne til vejbelysningen det elforsyningsselskab, som leverer strømmen tilanlæggene. Det er efter forslaget ikke nødvendigt at indhente masteejerens tilladelse tilophængningen. I overvejelserne er indgået dels den relativt korte periode, som valgplakaterne måhænges op, dels at vejbelysningen er en del af vejens udstyr og som sådan helt underlagtvejbestyrelsens kompetence, dels at offentlige veje er en del af det offentlige rum, hvor detparlamentariske demokrati skal kunne udfolde sig med skyldig hensyntagen til isærtrafiksikkerheden og trafikafviklingen. Endvidere vurderes masteejernes interesser varetaget vedforbuddet i forslagets § 103 a, stk. 3, nr. 10, mod at lave konstruktive ændringer på eller i masterne.
7
Udkast 15. december 2010
Vedrørende ophængning i vejtræer henvises endvidere til forbuddet i stk. 3, nr. 10, imod atbeskadige træerne. Det vil således ikke være tilladt at sømme, nagle eller skrue valgplakater op itræerne, ligesom der heller ikke må saves eller beskæres for at kunne hænge valgplakater op.Det er endvidere en betingelse for ophængning af valgplakater efter § 103 a, stk. 4, at valgplakaterophænges forsvarligt og på en sådan måde, at de ikke dækker for autoriseret afmærkning, herunderfærdselstavler, vejvisningstavler eller lignende vejudstyr. Valgplakaterne må ikke forhindrehensigtsmæssige oversigtsforhold eller i øvrigt udgøre en fare for trafiksikkerheden. Formålet medbestemmelsen er at sikre, at trafikanternes udsyn ikke forringes, således at trafikanter kan orienteresig forsvarligt i trafikken.Bestemmelsen i § 103 a, stk. 5 opregner de tilfælde, hvor der ikke må ophænges valgplakater, oghvor vejbestyrelserne efter forslaget ikke kan meddele dispensation. Bestemmelserne er fastsat udfra et hensyn til trafiksikkerheden og et hensyn til valgplakatsophængerne, som skal færdes påvejarealet i forbindelse med ophængningen.Opregningen er udtryk for, at tungtvejende færdselssikkerhedsmæssige hensyn generelt gør detyderst betænkeligt at ophænge valgplakater på de nævnte steder. Forslaget vurderes ikke at reduceredet antal kilometer offentlig veje, hvor valgplakater herefter i praksis vil kunne ophænges.Forbuddet i forslagets § 103 a, stk. 5, nr. 1, imod at ophænge valgplakater på motorveje ogmotortrafikveje er først og fremmest en konsekvens af den høje lovlige hastighed på disse vejtyper.Såvel ophængningen som nedtagningen af valgplakaterne på disse veje, som konsekvenserne af selvmeget kort tids uopmærksomhed på færdslen på vejen indebærer en høj risiko for alvorligepersonskader og længerevarende afbrydelser af centrale dele af vejinfrastrukturen. Af sammegrunde gives der efter den gældende vejlovs § 102, stk. 1, ikke tilladelser til ophængning påmotorveje og motortrafikveje.Forbuddet i forslagets § 103 a, stk. 5, nr. 2 og 3, er udtryk for, at det skønnes at være forsvarligt udfra et trafiksikkerhedsmæssigt synspunkt at ophænge valgplakater i midterrabatter på veje, hvor dentilladte hastighed er 60 km/t eller derunder, forudsat at der udvises forsigtighed ved færdslen påtværs af vejen. Dette gælder også opsætning på trådhegn i midterrabatter.Ophængning af valgplakater i midterrabatten på vejstrækninger med midlertidighastighedsnedsættelse til 60 km/t eller derunder, fx i forbindelse med vejarbejde, er dog ikkeomfattet.Der sker mange alvorlige ulykker i forbindelse med vejkryds på landevejene, hvor trafikanternedesværre ikke er opmærksomme på muligheden for færdsel fra de mindre betydende veje, ligesomtrafikanterne fra de mindre betydende veje undervurderer hastighederne på landevejen. Det erderfor vigtigt at sikre, at oversigtsforholdene ikke forringes ved ophængning af valgplakater. Derforfastslår bestemmelsen i § 103 a, stk. 5, nr. 4, at der ikke kan ophænges valgplakater nærmere end100 meter fra vejkryds uden for bymæssigt område afgrænset ved oplysningstavlen E55.Med forbuddet i § 103 a, stk. 5, nr. 5, ønskes hensynet til trafiksikkerheden tilgodeset. Valgplakatermå således ikke ophænges på samme indretning som autoriseret afmærkning, herunderfærdselstavler, vejvisningstavler eller lignende vejudstyr.I forbindelse med forbuddet i § 103 a, stk. 5, nr. 6, har det været overvejet, om vejbestyrelserne
8
Udkast 15. december 2010
skulle anmode ledningsejere m.m. om at afmærke de master og det tilbehør, som udgjorde en særligrisiko for ophængeren, eller hvor der bestod en særlig risiko for brud på forsyningssikkerheden.En sådan ”mærkatordning” vil i praksis forudsætte en konkret vurdering af den enkelte mast ellerinstallation, og kunne give anledning til en falsk tryghedsfornemmelse afhængig af tilstedeværelsenaf afmærkning.Derfor er forbuddet formuleret med et vist element af skøn, som den enkelte ophænger somudgangspunkt selv skal foretage, dog med risiko for at vejbestyrelsen skønner anderledes og fjernervalgplakaten.Forsyningsselskabernes eventuelle fjernelse af valgplakater, fordi de begrænser muligheden for atkomme til installationen m.v., er ikke omfattet af bestemmelserne i denne lov, men må afgøres pågrundlag af nødretlige og erstatningsretlige betragtninger.Forbuddene i forslagets § 103 a, stk. 5, nr. 7-8, er fastsat af hensyn til trafikanterne på vejenherunder cyklister, og deres muligheder for at benytte vejen uden at komme til skade. For så vidtangår nr. 8 bemærkes det, at valgplakater ikke må ophænges lavere end 2,3 m direkte over fortoveller cykelsti målt fra nederste kant af valgplakaten. Dette er af hensyn til cyklister og gående, derskal passere under valgplakater, der hænger direkte over fortovet eller cykelstien. For så vidt angårkonstruktioner, der er fæstnet lodret i jorden, og hvor valgplakaten hænges på selve den lodrettekonstruktion, vil valgplakaten ikke hænge direkte over fortov eller cykelsti, og kravet i nr. 8 finderdermed ikke anvendelse.Forbuddet i forslagets § 103, stk. 5, nr. 9, skal tilgodese plakatophængernes sikkerhed og hensynettil at undgå brud på forsyningssikkerheden.Forbuddet i forslagets § 103, stk. 5, nr. 10, skal tjene til at undgå skader på vejtræer og vejenskonstruktioner.Bestemmelsen i § 103 b, stk. 1, fastslår, at en ophængt valgplakat skal være forsynet medletlæselige og vejrbestandige oplysninger om navn, adresse og telefonnummer på den fysiske ellerjuridiske person, der har iværksat valgplakatophængningen. I tilfælde af at der er tale om en juridiskperson, skal oplysningerne endvidere suppleres med oplysning om navn, adresse og telefonnummerpå en fysisk person, der repræsenterer den juridiske person. Disse oplysninger har bl.a. til formål atsikre, at vejbestyrelser har en mulighed for at komme i kontakt med dem, som har iværksatophængningen og således gøre opmærksom på, når valgplakater er ophængt i strid medbestemmelserne.Valgplakater, der er ophængt i strid med § 103 a, stk. 3-5, skal nedtages inden for 24 timer efter, atvejbestyrelsen har meddelt dette til den fysiske eller juridiske person nævnt i stk.1, 1.pkt., eller denfysiske person nævnt i stk.1, 2. pkt.Der gives således et påbud fra vejbestyrelsen på 24 timer, i hvilket tidsrum valgplakaterne kan tagesned med henblik på ophængning i overensstemmelse med bestemmelserne.Det følger af § 103 b, stk. 3, at vejbestyrelsen kan nedtage valgplakater, som ikke er nedtaget indenfor den i stk. 2 nævnte 24 timers frist, eller som er ophængt uden for det i § 103 a, stk. 2, nævnte
9
Udkast 15. december 2010
tidsrum. Endvidere kan vejbestyrelsen nedtage valgplakater, som er ophængt i strid med § 103 a,stk. 3-5, og som ikke indeholder de i stk.1 krævede oplysninger, jf. ovenfor.
Valgplakater, der udgør en umiddelbar og konkret fare for trafiksikkerheden kan dog nedtagesstraks ved vejbestyrelsens eller politiets foranstaltning. Det følger af § 103 b, stk.4. Bestemmelsentilgodeser hensynet til trafiksikkerhed, idet der kan være behov for, at vejbestyrelsen har mulighedfor at agere hurtigt og nedtage en valgplakat, hvis der er et trafiksikkerhedsmæssigt behov herfor.Efter nedtagning af valgplakat skal enten vejbestyrelsen eller politiet umiddelbart rette henvendelsetil den fysiske eller juridiske person, der er nævnt i § 103 b, stk.1, 1. pkt., eller til den fysiske personnævnt i stk.1, 2. pkt, med anmodning om at valgplakaten nedtages. Det følger af § 103 b, stk. 5.Med henblik på at reducere vejbestyrelsernes udgifter til opbevaring af valgplakater der er fjernet,fordi de var ophængt i strid med reglerne og for at motivere til afhentning af disse, begrænsesvejbestyrelsens pligt til at opbevare valgplakaterne i op til 6 måneder efter valgdatoen. Herefter kande destrueres.
Vejbestyrelsens eller politiets udgifter efter § 103 b, stk.3 til 5, samt udgifter til udbedring af skaderpå vejtræer og indretninger, betales af ophængeren, jf. § 103 b, stk.6. I de tilfælde hvor det viser sigumuligt at pålægge ophængeren udgifterne hertil, kan den fysiske eller juridiske person nævnt i §103 b, stk.1, 1. pkt, pålægges at afholde disse udgifter medmindre denne kan sandsynliggøre, atophængningen ikke er sket på den pågældendes foranledning. Det er således ikke intentionen bagbestemmelsen, at den fysiske eller juridiske person får rettet et økonomisk krav imod sig, hvisdenne kan sandsynliggøre, at ophængning af valgplakaten ikke er sket på den pågældendesforanledning.Det fremgår deslige af § 103 b, stk. 6, at såfremt valgplakaten ikke indeholder de i stk.1 krævedeoplysninger, kan den fysiske eller juridiske person, der er anført på valgplakaten pålægges atafholde disse udgifter, medmindre den pågældende kan sandsynliggøre, at ophængningen ikke ersket på den pågældendes foranledning.Det bemærkes, at overtrædelse af bestemmelsen i § 103 b ikke er strafbelagt. Dog må det henses atvære i kandidatens eller partiets egen interesse, at opfylde kravet i § 103 b, idet det medfører defordele, der fremgår af lovforslaget, herunder meddelelse fra vejbestyrelsen om nedtagning afvalgplakat, varsel på 24 timer samt henvendelse fra vejbestyrelsen om at valgplakaten kan afhentes.Det bemærkes yderligere, at oplysningen om navn, adresse og telefonnummer efter § 103 b ikkenødvendigvis skal fremgå af valgplakatens forside. Oplysningen kan således fremgå på en mærkatfæstnet på bagsiden af valgplakaten.
Allerede fordi valgplakaterne kun ophænges i en kortere periode, og fordi reglerne om hvor der ikkemå ophænges valgplakater er klare, skønnes der ikke at være retssikkerhedsmæssigebetænkeligheder ved at afskære muligheden for at indbringe vejbestyrelsens afgørelser til højereadministrativ myndighed, jf. § 103 b, stk. 7.
10
Udkast 15. december 2010
Til nr. 2Med den foreslåede affattelse af vejlovens § 113, stk. 1, nr. 1, sikres det, at den der overtræderbestemmelsen i § 103 a, stk. 4 og 5, kan straffes med bøde.Denne straffebestemmelse har formentlig ringe praktisk anvendelse for vejbestyrelserne. Men denforeslås opretholdt, således at bødestraf kan gives i særlig grove tilfælde, hvor hensynet til andresliv og førlighed er tilsidesat.Der er ikke fundet grundlag for at anvende vejlovens § 114 om tvangsbøder på de relativt kortvarigeovertrædelser af bestemmelserne i § 103 a.
11