Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 118
Offentligt
937795_0001.png
937795_0002.png
937795_0003.png
937795_0004.png
DATO
DOKUMENT
SAGSBEHANDLER
MAIL
TELEFON
21. oktober 2010
10/09480
Niels Korsgaard
[email protected]
7244 3608
TransportministerietCenter for veje og broerFrederiksholms Kanal 27 F1220 København K
INDSTILLING OM NY FJORDFORBINDELSE VED FREDERIKS-SUND
Vejdirektoratet har i henhold til aftalen på trafikområdet fra oktober 2006gennemført en VVM-undersøgelse for en ny fjordforbindelse ved Frederiks-sund.Der har i forlængelse af VVM-undersøgelsen været afholdt en offentlig hø-ring.På baggrund af VVM-redegørelsen og den offentlige høring har Vejdirekto-ratet udarbejdet nedenstående indstilling.I bilag 1 til indstillingen er der redegjort for VVM-processen og VVM-redegørelsens forslag, og der er et resumé af de modtagne høringssvar ogVejdirektoratets bemærkninger hertil. Endvidere er der redegjort for anlægs-og samfundsøkonomien.På den baggrund er der i bilag 1 redegjort for Vejdirektoratets sammenfat-tende vurderinger af de forskellige forslag til en ny fjordforbindelse og forudpegning af det indstillede forslag.Sidst i bilag 1 er kort omtalt den indledende vurdering af de trafikale ogøkonomiske konsekvenser af evt. brugerbetaling på en sydlig forbindelse,der er foretaget i VVM-undersøgelsen.Vejdirektoratet vil for god ordens skyld også bemærke, at der er gennemførten forundersøgelse af OPP-egnethed for to af de sydlige forslag, og at vur-deringer af undersøgelsens konklusioner pågår.
Niels Juels Gade 13Postboks 9018
1022 København KTelefon 7244 3333
[email protected]vejdirektoratet.dk
EAN 5798000893450CVR 60729018
SIDE
2 af 4
IndstillingUd fra en samlet afvejning af de trafikale, miljømæssige og økonomiskekonsekvenser indstiller Vejdirektoratet, at:En ny fjordforbindelse anlægges som VVM-redegørelsens forslagS1 med en 4-sporet motortrafikvej syd om Frederikssund og førtover Roskilde Fjord på en højbro.
Linjeføringen for forslag S1 er vist på vedlagte kortbilag.Vejdirektoratets indstilling er baseret på VVM-redegørelsens konsekvens-vurderinger af alle de skitserede forslag samt de bemærkninger, der ermodtaget i den offentlige høring. På den baggrund har Vejdirektoratet fore-taget sammenfattende vurderinger af de nordlige og de sydlige forslag, medsærlig vægt på forslagenes trafikale, miljømæssige, anlægs- og samfunds-økonomiske konsekvenser.For de nordlige forslags vedkommende peger Vejdirektoratet på forslag N1a– en ny 4-sporet klapbro og udbygning af J.F. Willumsens Vej og Skovnæs-vej samt nivaufrie kryds på J.F. Willumsens Vej – som det mest hensigts-mæssige forslag.For de sydlige forslags vedkommende anser Vejdirektoratet primært forslagS1 – en 4-sporet motortrafikvej på en højbro over Roskilde Fjord – og se-kundært forslag S2 - en 4-sporet motortrafikvej i en kort tunnel under Ros-kilde Fjord – som de mest hensigtsmæssige løsninger.Ud fra en samlet afvejning af de trafikale, miljømæssige og økonomiskehensyn er det Vejdirektoratets vurdering, at forslag S1 (en sydlig motortra-fikvej på højbro) er den mest hensigtsmæssige og fremtidssikrede løsning tilen ny fjordforbindelse ved Frederikssund.De økonomiske konsekvenser af forslag S1 fremgår af nedenstående over-sigt.Basis-overslag(mio. kr.)1.520,433,9Anker-budget(mio. kr.)1.672,437,3Samletanlægsbudget(mio. kr.)1.976,544,0
ForslagS1– Ny motortrafikvej på højbro mellem Mar-bæk og Tørslev HageTilvalgsmulighed til S1– Merudgifter til 2 mstøjskærm på hele højbroen
Anlægsoverslag for forslag S1 og for tilvalgsmuligheden til forslag S1. Beløber i mio. kr. ekskl. moms. Prisniveau medio 2010 og vejindeks 180,8.
SIDE
3 af 4
På baggrund af VVM-redegørelsens konsekvensvurderinger og den offentli-ge høring anbefaler Vejdirektoratet, at der tages stilling til følgende ændrin-ger i forhold til forslag S1:Der etableres støjskærme på begge sider af højbroen i hele denslængde (som ønsket af Frederikssund Kommune), jf. den i VVM-redegørelsen beskrevne tilvalgsløsning til forslag S1. Merudgifternehertil fremgår af ovenstående oversigt.At der i anlægsloven gives Vejdirektoratet bemyndigelse til – af hen-syn til bestemmelserne for Natura 2000-området - at erhverve nær-mere specificerede arealer langs Roskilde Fjord med henblik påetablering af nødvendige kompenserende miljøforanstaltninger forforslag S1. Udgifterne hertil er inkluderet i anlægsoverslaget for for-slag S1.
Vejdirektoratet anbefaler endvidere, at følgende strækninger af den nuvæ-rende rute 53 nedklassificeres til kommunevej: J.F. Willumsens Vej, Kron-prins Frederiks Bro, Dæmningsvejen, Skovnæsvej, Lyngerupvej og Skibby-vej (ned til tilslutningen til ny rundkørsel på Skibbyvej). De pågældendestrækninger er vist på vedlagte kortbilag. Vejdirektoratet vil samtidig anbefa-le, at de fremtidige vejbestyrelsesforhold for Kronprins Frederiks Bro, der eren oplukkelig klapbro, afklares nærmere.Vejdirektoratet anbefaler desuden, at Ny Landerslevvej klassificeres somkommunevej fra tilslutningen til den nordlige rundkørsel i tilslutningsanlæg-get ved motortrafikvejen.Vejdirektoratet vil endvidere anbefale, at det overvejes at gennemføre yder-ligere undersøgelser af trafikanters betalingsvillighed ved benyttelse af ensydlig fjordforbindelse, samt yderligere vurderinger af de trafikale og øko-nomiske konsekvenser herudfra.Såfremt der ikke umiddelbart skal udarbejdes forslag til anlægslov, vil Vejdi-rektoratet anbefale, at linjeføringen for forslag S1 optages på transportmini-sterens vejplan.
Med venlig hilsen
Per JacobsenVejdirektør
SIDE
4 af 4
KORTBILAGLinjeføring for det indstillede Forslag S1 samt forslag til ned-klassificering af statsvej til kommunevej