Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 116
Offentligt
.
Transportministeriet
Resumé af leverancemæssigt review afTillægsaftale 5Version 1.0 – 17. december 2010
Resumé af leverancemæssigt review af Tillægsaftale V
1
Gartner har af Transportministeriet fået i opdrag at vurdere, hvorvidt det er sandsynligt atrejsekortprojektet kan levere et velfungerende rejsekort i overensstemmelse med scenarie ét, sombeskrevet i ledelsesresume: Review af rejsekortprojektet, Transportministeriet, af 11. oktober 2010.Konkret peger scenarie ét på en udrulning af den såkaldte version 4.1.3. i løbet af 2011 og 2012 medskift til version 5.1 og 5.2 frem mod 2013.Gartner vurderer, at der kan tilvejebringes et landsdækkende rejsekort på grundlag af denTillægsaftale V, der medio december er ved at blive færdiggjort. Fra der udrulles i større skala påversion 4.1.3 frem mod 2012, og til den endelige version udrulles i 2013, vil der være en række ”workarounds” for trafikselskaberne. Men passagererne vil blive betjent med et reelt elektroniskrejsekortsystem.Der er en række forudsætninger for at tidsplanen kan overholdes, herunder at de definerede krav ikkeudsættes for omfortolkninger, at programorganisationen professionaliseres yderligere, at grundlagetfor systemtests og deres gennemførelse, samt rettelse af fejl, sker systematisk og transparent.Endvidere forudsættes det, at de involverede parter fortsat tilvejebringer de nødvendige ressourcer tilprogrammets videreførelse og afslutning.Der har siden primo november pågået intensiverede forhandlinger mellem Rejsekortet A/S (RK) ogEastWest (EW) om indgåelse af en Tillægsaftale V med henblik på fortsættelse og afslutning aftilvejebringelsen af et velfungerende elektronisk rejsekort. RK og EW blev den 14. december enige omhovedindholdet af en Tillægsaftale V. Hovedelementet i aftalen er, at EW kan og vil levere etrejsekortsystem i Danmark, herunder at dette vil ske via en trinvis udrulning, så hele Danmark vil væredækket i 2012 på grundlag af version 4.1.3. Frem mod den 17. december vil detaljerne i aftalen,herunder bilagene, blive færdiggjort, hvorefter aftalen endeligt kan godkendes på generalforsamling iRejsekort A/S og internt i EW.Gartner’s vurdering tager udgangspunkt i omtalte scenarie ét ovenfor holdt op i modhovedelementerne i den tillægsaftale V – med tilknyttede bilag – som den ser ud inden de sidstedetaljer er på plads vedrørende teknisk funktionalitet, ”work arounds” og detaljeredeudrulningsplaner. Der udestår dog ikke her detaljer, som vil have negativ konsekvens formålopfyldelsen for udrulningen af et landsdækkende rejsekort frem mod 2012.Opsummering
Nedenfor en summering af Gartner’s observationer, analyser og konklusioner.Der er opnået enighed mellem RK og EW om hovedindholdet af en Tillægsaftale VDet er Gartners opfattelse, at RK’s ledelse i hele forhandlingsforløbet har holdt fast i deoprindelige visioner for rejsekortet, herunder de detaljerede funktionelle krav og krav tilnational udrulningDet er også Gartner’s opfattelse at EW seriøst har bidraget med forslag og ideer til at skabe etbedre grundlag for en succesfuld ibrugtagning af et landsdækkende rejsekort
Resumé af leverancemæssigt review af Tillægsaftale V
2
Det betyder blandt andet at udrulningen af et landsdækkende rejsekort på grundlag af version4.1.3 kan gennemføresDer er skabt væsentlig klarhed over hvilken funktionalitet og services, der knytter sig til version4.1.3 og senere versioner samt hvordan eventuelle systemfejl håndteres og rettesEt såkaldt ”Dispute Resolution Board” vil blive anvendt til hurtigt at aftale løsninger påudfordringer og dermed reducere omfanget af uproduktivt spildtidBåde EW og RK styrker deres respektive organisationer med henblik på at tilføje denødvendige kompetencer og ressourcer til denne kritiske periode i programmetRK overtager programledelsesrollen for den del af programmet, der knytter sig til ”roll out”,det vil sige at EW er klar med system-, installations- og andre tekniske forudsætninger forudrulningen af løsningen, sådan at trafikselskaberne kan rulle ud til deres kunderDer skabes økonomiske incitamenter for EW til at levere, som aftalt, både teknisk set menogså i forhold til objektive målinger af kundetilfredsheden over den samlede aftales periodeTrafikselskabernes kunder vil kunne anvende et elektronisk rejsekort, som oprindeligtvisioneret, om end en række kundevendte samt back office funktioner ikke vil væretilgængelige før udrulning af den sidste version i 2013 (se blandt andet ledelsesresumé:Review af rejsekortprojektet, Transportministeriet, af 11. oktober 2010)
For at kunne honorere Tillægsaftale V på længere sigt er det bydende nødvendigt, at parterne holdersig stringent til aftalerne om hvilken funktionalitet, der er indeholdt i de enkelte versioner afsystemet, udrulningsplaner mv., idet uklarheder og diskussioner herom tidligere har medførtforsinkelser og motivationsproblemer – det sidste særligt for leverandøren.Tillægsaftale V er nødvendig for projektets videreførelse og den forbedrer governance for projektet,og giver parterne bedre sanktioner og incitamenter til, at rejsekortprojektet kan færdiggøres pågrundlag af aftalen.
Resumé af leverancemæssigt review af Tillægsaftale V
3