Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 112
Offentligt
937247_0001.png
937247_0002.png
937247_0003.png
937247_0004.png
937247_0005.png
Notat til Statsrevisorerne omorientering om Rigsrevisionensundersøgelse af rejsekortprojektet
December2010

RIGSREVISORS FAKTUELLE NOTAT TIL STATSREVISORERNE

1

Orientering om Rigsrevisionens undersøgelse af rejsekortprojektet

7. december 2010RN A608/10

I.

Indledning

1. Statsrevisorerne har anmodet mig om at orientere om status på Rigsrevisionens igang-værende undersøgelse af rejsekortprojektet.Jeg redegør i kap. II for udviklingen af rejsekortet og i kap. III for tilrettelæggelsen af og sta-tus på Rigsrevisionens igangværende undersøgelse.

II.

Udviklingen af et landsdækkende rejsekort

Formålet med rejsekortet2. Formålet med rejsekortet er, at det skal samle landets forskellige takstområder, billetsy-stemer og rabatordninger i ét fælles system, som skal gøre det mere enkelt for kunderne atbruge den kollektive trafik. Selve rejsekortbilletten er et elektronisk chipkort, som kan bru-ges i både bus, tog og metro. Kunden kan således bruge det samme chipkort til at rejserundt i hele landet, og prisen for rejsen udregnes uafhængigt af, hvilket trafikselskab kun-den rejser med, så længe rejsen foregår med trafikselskaber, som deltager i rejsekorttakst-samarbejdet.3. Rejsekortet fungerer ved, at kunden sætter penge ind på sit rejsekort. Kunden skal på enkortlæser tjekke ind ved rejsens begyndelse, tjekke ind ved skift til nyt transportmiddel påsamme rejse og tjekke ud ved rejsens afslutning, hvorefter rejsens samlede pris automatiskudregnes og trækkes fra kortet. Rejsekortet har en indbygget rabatstruktur, som betyder, atjo mere kunden rejser, des billigere bliver den enkelte rejse. Der er 3 typer kort, som hverisær har forskellige rabatordninger: et rejsekort personligt, et rejsekort flex og et rejsekortanonymt.Rejsekort A/S4. Selskabet Rejsekort A/S blev stiftet i august 2003 med det formål at etablere og stå fordriften af rejsekortet. Rejsekort A/S ejes af DSB Rejsekort A/S, Metroselskabet I/S og nog-le regionale trafikselskaber med aktieandele på henholdsvis 50,1 %, 8 % og 41,9 %.Metroselskabet I/S fik ved Akt 172 20/5 2003 tilslutning til at deltage i etableringen af Rejse-kort A/S og indskyde kapital i selskabet op til en grænse på 7 mio. kr. og stille lån til rådig-hed for selskabet op til en grænse på 11 mio. kr. DSB fik ved Akt 187 13/6 2005 hjemmeltil at købe rejsekortudstyr til en samlet pris a 367 mio. kr. inkl. moms og indskyde egenka-pital og ansvarlige aktionærlån i selskabet på i alt 273 mio. kr. Derudover fik Metroselska-bet I/S hjemmel til at indskyde yderligere 9 mio. kr. i egenkapital i selskabet og stille yderli-gere 18 mio. kr. i lånekapital til rådighed for selskabet.
2
5. Rejsekort A/S’ bestyrelse består af repræsentanter fra trafikselskaberne. Formandska-bet gik indtil 2008 på skift mellem DSB og Movia, som har flest medlemmer i bestyrelsen,hvorefter der blev indsat en bestyrelsesformand, som ikke samtidig var repræsentant foren af ejerne.6. Transportministeriet får gennem statens ejerskab af DSB og medejerskab i Metroselska-bet I/S oplysninger om udviklingen i rejsekortprojektet. Ministeriet har siden 2006 haft rejse-kortprojektet som et fast punkt på transportministerens kvartalsmøder med henholdsvis DSBog Metroselskabet I/S.Trafikstyrelsen fulgte i perioden 2005-2008 særskilt rejsekortprojektet, men Transportmini-steriet valgte herefter, at ministeriet ud over orienteringerne på kvartalsmøderne selv direk-te skulle indhente oplysninger fra Rejsekort A/S om udviklingen i projektet.Udviklingen i rejsekortprojektet i perioden 2005-20107. Rejsekort A/S indgik i 2005 en kontrakt med konsortiet East-West Denmark ApS om atlevere rejsekortsystemet. Konsortiet består af virksomhederne Thales og Accenture. Tha-les har tidligere leveret rejsekortsystemer til bl.a. Oslo, Hong Kong og Paris og er næstenfærdig med leverancen af et landsdækkende rejsekort i Holland.Det danske rejsekortsystem adskiller sig fra de øvrige rejsekortsystemer, som Thales har ar-bejdet med, ved, at der knytter sig særlige krav til it-systemets såkaldte ”back-office”-del. Deter den del af it-systemet, som bl.a. understøtter kunde- og økonomitransaktionerne. East-West Denmark ApS har således bevæget sig væk fra velafprøvede løsninger.8. Kontrakten indeholder følgende 4 væsentlige milepæle for leverancen af rejsekortsyste-met:1. milepæl: januar 2006 – godkendelse af systembeskrivelsen2. milepæl: oktober 2007 – godkendelse af leverance til pilotdrift (trin 1)3. milepæl: oktober 2008 – godkendelse af leverance til Sjælland (trin 2/3)4. milepæl: juni 2009 – godkendelse af leverance til Fyn og Jylland (trin 4).9. Rejsekort A/S og East-West Denmark ApS indgik efterfølgende i perioden 2006-2008 4 til-lægsaftaler til kontrakten. Tillægsaftalerne gav East-West Denmark ApS tidsfristforlængel-ser efter, at East-West Denmark ApS havde bebudet forsinkelser. Det resulterede bl.a. i, attidsplanen for udrulning af systemet i hele landet i 2009 blev udskudt med 19 måneder i til-lægsaftale IV.10. Bestyrelsen for Rejsekort A/S fik i perioden 2007-2008 af eksterne konsulenter udarbej-det flere rapporter om risikostyringen af rejsekortprojektet.Transportministeriet har i oktober 2010 fået udarbejdet et review af projektet, som vurderer,at det er muligt at udrulle et landsdækkende elektronisk rejsekort frem mod slutningen af2012. Det vil dog være i en begrænset version i forhold til det system, som er specificeret ikontrakten. Det vil betyde, at udrulning af systemet i hele landet vil være forsinket med 3 år iforhold til den oprindelige tidsplan i kontrakten.11. Rejsekort A/S har oplyst, at der er forhandlinger i gang om en tillægsaftale nr. 5, da East-West Denmark ApS som nævnt ikke kan overholde tidsplanen i tillægsaftale IV. RejsekortA/S har alternativt muligheden for at ophæve aftalen med East-West Denmark ApS. For-handlingerne har været i gang i perioder siden efteråret 2009.
3
12. Rejsekort A/S har oplyst, at kontraktprisen indtil videre er blevet overholdt, men at sel-skabets og trafikselskabernes egne omkostninger til at opretholde projektorganisationen ersteget på grund af forsinkelserne af projektet.Rejsekort A/S’ organisation er vokset fra 3 fuldtidsmedarbejdere i 2003 til 31 fuldtidsmed-arbejdere i 2009. Den største stigning er sket inden for de seneste år.

III.

Status i Rigsrevisionens undersøgelse af rejsekortprojektet

Forundersøgelsen13. Rigsrevisionen har afsluttet en forundersøgelse af rejsekortprojektet. Forundersøgelsenindikerer overordnet, at forsinkelsen af rejsekortet særligt kan skyldes udviklingen af den så-kaldte ”back-office”-del af rejsekortets it-system, som bl.a. understøtter kunde- og økonomi-transaktionerne.Formål og afgrænsning i den videre undersøgelse14. Jeg har på baggrund af forundersøgelsen igangsat en undersøgelse, som vurderer år-sagerne til problemerne, der har været med at udvikle rejsekortet. Den samlede vurderingbygger på en undersøgelse af beslutningsgrundlaget for igangsættelsen af rejsekortprojek-tet, Rejsekort A/S’ styring af leverancen i forhold rejsekortsystemets indhold, pris og leveringsamt DSB SOV’s og Transportministeriets medvirken til at sikre fremdrift i rejsekortprojektet,så målene med projektet nås.15. Undersøgelsen afgrænses til Rejsekort A/S samt DSB SOV og Transportministeriet, somer de væsentligste statslige aktører i projektet, og vil omfatte rejsekortets udgifter, herunderbudget og estimat for rejsekortets pris samt Rejsekort A/S’ finansiering. Metroselskabet I/Sog de øvrige trafikselskaber vil i relevant omfang indgå i forbindelse med undersøgelsen afprojektets styringsmæssige organisering.16. Rejsekortprojektet består både af en leverance af selve rejsekortsystemet, rejsekortud-styr, installationen af udstyret, implementeringen af systemet i de forskellige trafikselskabersorganisation og den videre drift. Rigsrevisionens undersøgelse omfatter alene leverancenaf selve rejsekortsystemet, hvorunder systemets formål og funktionalitet inddrages. I den for-bindelse anvender Rigsrevisionen ekstern it-ekspertise. Ekspertisen anvendes til bl.a. atvurdere rejsekortsystemets it-del, som beskrevet i kontraktgrundlaget, og betydningen forsystemets funktionalitet ved indgåelse af tillægsaftalerne.17. Statsrevisorerne har ønsket oplyst, om følgende 5 forhold om henholdsvis 1) forsinkel-ser af rejsekortet, omfang og årsager, 2) formål og funktionalitet, 3) budget og estimater forrejsekortets pris, 4) finansiering samt 5) ny prisstruktur og dens konsekvenser indgår i under-søgelsen.Jeg vil inddrage de 5 forhold i undersøgelsen. Da der er igangværende forhandlinger mel-lem trafikselskaberne om den fremtidige prisstruktur, vil jeg redegøre for disse i undersøgel-sen.

IV.

Afslutning

18. Jeg har orienteret om rejsekortprojektet og skitseret Rigsrevisionens igangværende un-dersøgelse heraf. Jeg skal for en god ordens skyld understrege, at der undervejs vil kunneske ændringer i undersøgelsen i forhold til det skitserede.19. Jeg er opmærksom på, at der pågår overvejelser om rejsekortets fremtid. Jeg vil orien-tere Statsrevisorerne om, hvorvidt resultatet af overvejelserne påvirker undersøgelsen.
4
20. Jeg vil i undersøgelsen inddrage forhold om forsinkelser af rejsekortet, omfang og år-sager, formål og funktionalitet, budget og estimater for rejsekortets pris, finansiering samtny prisstruktur og dens konsekvenser. Da der er igangværende forhandlinger mellem tra-fikselskaberne om den fremtidige prisstruktur, vil jeg redegøre for disse i undersøgelsen.21. Jeg forventer at afgive en beretning om rejsekortprojektet i slutningen af 1. halvår 2011.
Henrik Otbo