Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 105
Offentligt
Til Folketingets Trafikudvalg
Arbejdsgruppen for bevarelse af Vestbanen vil gerne gøre Folketingets trafikpolitikere opmærksompå en grotesk situation, der er opstået på det trafikpolitiske område i Vestjylland.Som det kan ses af vedhæftede dokument ’Dramaet om Vestbanen’ har den vestjyske lokalbanemellem Varde og Nr. Nebel ført en omtumlet tilværelse det seneste år, men den fase af banenshistorie endte lykkeligt med regionsrådets beslutning af 28. juni 2010 om, at banen skulle fortsættedriften, endog i en moderniseret udgave.Status omkring banen var således:Den har stor lokal opbakning, og mange rejsende bruger banen. Der er et årligt passagertalpå ca. 250.000, hvilket er langt flere end sammenlignelige rutebilruter kan præstere, og enmoderniseret bane vil kunne trække op til 20 % flere rejsende til toget..Stort set hele byrådet i Varde Kommune har stået bag en intens kommunal kamp for atbevare banen. Man har søgt dispensation fra de kommunale låneregler for at låne et størrebeløb til hjælp til banens modernisering. Trods det at kommunen just har været gennem envoldsom sparerunde, har de renter og afdrag, som det pågældende lån ville koste kommunenikke været i spil som besparelsesemne. Varde Kommune har tilmed sammen med EsbjergKommune og Sydtrafik indledt samarbejde om et nærbaneprojekt, hvori Vestbanen indgår.Et flertal i regionsrådet i Region Syddanmark stod bag beslutningen om en fortsatjernbanedrift på stækningen, og efterfølgende har regionen budgetteret med et lån på 65mio. kr., hvilket sammen med Varde Kommunes lån skulle bruges på en topmoderniseringaf banen, inkl. kørsel helt til Esbjerg, altså en art nærbane.Forhandlinger om banens fremtidige drift har fundet sted hen over efteråret, bl.a. medhenblik på hvilket og hvor meget nyt materiel, der skulle købes ind.Alle parter ventede således blot på Indenrigsministeriets accept af Varde Kommunes rimeligedispensationsansøgning, men efter et halvt års venten kom så ministeriets afslag pådispensationsansøgningen. Afslaget var så meget mere beklageligt, som det i dets begrundelser forafvisningen overhovedet ikke tog hensyn til det helt specielle i situationen omkring Vestbanen A/S (se venligst igen dokumentet om dramaet).Vi mener derfor i Arbejdsgruppen, at en så vigtig sag for den vestjyske kollektive trafik ikke skallide under en beslutning taget ud fra nogle ret så firkantede og på dette punkt forældede regler ibekendtgørelserne for regional og kommunal låntagning. Vi kan nemlig risikere, at dette afslag fraIndenrigsministeriet i sidste ende kan betyde, at den velfungerende lokalbane nedlægges medio2012, hvor Arrivas kontrakt udløber.Det er en ganske urimelig risiko i en tid, hvor Regering og Folketing er enige om, at den kollektivetrafik skal fremmes, og især jernbanetrafikken skal opgraderes.Vi anmoder derfor Folketingets trafikpolitikere om at være positive over for de politiske tiltag, derkommer for at få Vestbanesagen tilbage på rette spor.Vejle den 13. december 2010
På vegne af Arbejdsgruppen for Bevarelse af VestbanenVigand RasmussenSvanholmsgade 57100 Vejle[email protected]