Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 101
Offentligt
NOTATDEPARTEMENTET
Referat af rådsmødet (TTE - transport) d. 2. december2010 i Bruxelles
DatoDok.idJ. nr.
7. december 2010
Internationalt Kontor
Dagsordenpunkt 1: Oprettelse af et fælles europæisk jernbaneom-rådeFormandskabet præsenterede en fremskridtsrapport om direktivforslaget. Denoverordnede målsætning med forslaget er at bidrage til, at der skabes et egent-ligt indre marked for jernbanetransportydelser. For at strukturere behandlin-gen har formandskabet opdelt sagen i en række temaer. På rådsmødet blev sær-ligt forhold vedr. finansiering og afgifter behandlet, herunder spørgsmål omflerårige strategier for jernbaneinfrastruktur, afgifter i forbindelse med støj ogevt. reduktion af afgifter for toge med det europæiske togkontrolsystem(ETCS).De fleste lande, herunder Danmark, udtrykte sig positivt om forslagets intenti-on om at forenkle og sammenskrive de eksisterende regelsæt og skabe et bedrejernbanemarked. Danmark og en række andre lande pegede dog også på, at endel af de nye tiltag vil føre til en yderligere bureaukratisering og overreguleringaf jernbanesektoren.Flere lande mente at anvendelsen af flerårige strategier for planlægning afjernbaneinfrastruktur er positivt så længe det kan passes ind i de nationaleprocesser for dette. I forhold til afgifter for støj var der flere lande der fandt, atder skal tages højde for, om togene kører i tæt eller tyndt befolkede områder.Desuden mente flere lande, herunder Danmark, at initiativer på området vilskulle ske samtidigt for vejtransport og jernbanetransport, så der er lige kon-kurrencevilkår for de forskellige transportformer. Flere lande vurderede desu-den at en reduktion af afgifter for tog med ETCS vil være vanskeligt, da demanglende afgifter så vil skulle hentes et andet sted.Derudover var en række lande, herunder Danmark, inde på, at anvendelsen afdelegerede retsakter skal begrænses i forslaget.Dagsordenpunkt 2: Betingelser for adgang til statsregulerede tje-nester under det globale satelitnavigationssystem GALILEODer blev præsenteret en fremskridtsrapport om sagen, hvis formål det er atskabe klare kriterier for anvendelsen af Gallileo’s statsregulerede tjenester tilrobuste og krypterede signaler.Dagsordenspunkt 3: Handlingsplan om trafiksikkerhed 2011-2020
Side 2/2
Der blev vedtaget rådskonklusioner om Kommissionens forslag til en fælleshandlingsplan for trafiksikkerhed for perioden 2010-2020. I konklusionerneforpligter landene sig bl.a. til fortsat at arbejde med målsætningen om at ned-bringe antallet af trafikdræbte i EU.Konklusionerne bakker derudover op om handlingsplanens syv strategiske ind-satsområder, der skal danne rammerne for at opnå målsætningen frem mod2020. Indsatsområderne er: 1)Forbedret uddannelse og skoling af trafikanter-ne, 2) styrket håndhævelse af færdselsreglerne, 3) sikrere vejinfrastruktur, 4)sikrere køretøjer, 5) fremme af brugen af moderne teknologi til at øge trafiksik-kerheden, 6) forbedring af beredskabstjenesterne og assistancen til tilskade-komne efter ulykker og 7) beskyttelse af sårbare trafikanterEnkelte lande var inde på, hvor succesfuldt arbejdet med trafiksikkerhed harværet i den forrige handlingsplans periode. Dette kan også betyde, at det kanblive vanskeligt fremover at opnå meget store fald i antal dræbte og tilskade-komne.Andre lande pegede på de gevinster, der er i anvendelse af ITS og andre tekno-logiske løsninger.Dagsordenspunkt 4: Foranstaltninger for luftfartssikkerhedDer blev vedtaget konklusioner på baggrund af Kommissionen rapport om sa-gen. Rapporten peger bl.a. på, at sikkerhedstruslen kommer fra tredjelande.Det er derfor vigtigt at se ud over EU’s grænser for at imødekomme truslen.Et par lande, herunder Danmark, fremhævede alvoren af episoden.Derudover fremhævede Danmark, at det er vigtigt at tiltagene er proportionale.Dagsordenspunkt 5: Beslutning om placeringen af GALILEO-agenturetSagen blev taget af dagsorden.