Sundhedsudvalget 2010-11 (1. samling)
SUU Alm.del Bilag 99
Offentligt
NotatKommentarer til Finansministeriets notits/skitse fra 2009
9. december 2010
Notitsen er udarbejdet i forbindelse med udredningsarbejdet om den fremtidige af-regning med de private sygehuse. Udredningsarbejdet havde til formål at kommemed et bud på, hvorledes taksterne for de private sygehuse skulle fastlægges, når detudvidede frie sygehusvalg blev genindført 1. juli 2009 efter suspensionsperioden.Det udvidede frie sygehusvalg indebærer, at patienten har ret til behandling på privatesygehuse, såfremt det offentlige sygehusvæsen ikke kan tilbyde behandling inden foren måned (pr. 1. oktober 2007).Denne patientrettighed betyder, at Danske Regioner skal indgå aftaler med privatesygehuse, således de patienter de offentlige sygehuse ikke kan tilbyde behandlingeninden for en måned, får mulighed for behandling på et privat sygehus.Prisforhandlingerne med de private sygehuse vanskeliggøres i sagens natur af, at manikke på forhånd ved, hvor mange patienter det drejer sig om. Man køber således ikkeet bestemt antal behandlinger (som senere under suspensionsperioden), men en mu-lighed for at kunne få behandlet et ukendt antal patienter, dvs. uden sikkerhed forden faktiske omsætning for de private sygehuse.Det var Amtsrådsforeningen og senere Danske Regioner som havde ansvaret forforhandlingerne med de private sygehuse. De aftalte takster har vist sig at udgøre enblanding af forhandlede takster og såkaldte DRG-takster, som også anvendes vedbetalinger af de offentlige sygehuse, og som afspejler gennemsnitsomkostninger påde offentlige sygehuse.For taksterne gældende fra 1. januar 2010 blev der - bl.a. som resultat af udredning-sarbejdet - i stedet taget udgangspunkt i såkaldte referencetakster, som afspejler om-kostningerne i de mest effektive offentlige sygehuse - og dermed et noget lavere ud-gangspunkt.Notitsen er en mellemregning i udredningsarbejdet og indeholder bl.a. overvejelserom modellen for en fremtidig afregning af de private sygehuse. I notatet vurderes,om DRG-taksten – som altså afspejler de gennemsnitlige offentlige omkostninger foren given behandling – fortsat skal være udgangspunktet for afregningen.Og her er overvejelsen, at en afregning med udgangspunkt i DRG-taksten alt andetlige vil indebære, at sygehuse med de færreste forpligtelser overkompenseres, menssygehuse med de største forpligtelser underkompenseres. Og at en sådan overkom-pensation, som det også fremgår af udredningsarbejdet især vil kunne argumenteresat gælde for private sygehuse, da de adskiller sig fra de offentlige sygehuse ved at ha-ve færre forpligtelser inden for disse områder.
2
Notatet omtaler i den forbindelse de resultater fra regionernes udbud i suspen-sionsperioden, som forelå ultimo 2008/primo 2009, og som iflg. regionerne visterelativt store besparelser, og som dermed iht. notatet underbygger, at et udgang-spunkt i DRG-taksten ikke bør anvendes fremadrettet.Disse udbud kom sig af, at det i forbindelse med suspensionen var aftalt mellem re-geringen og Danske Regioner, at regionerne skulle forpligte sig til at købe privat be-handlingskapacitet på de private sygehuse. De enkelte regioner adresserede denneaftale ved at lade dele af behandlingen på udvalgte sygdomsområder indgå i udbud.Regionernes erfaringer med disse udbud ultimo 2008 var betydelige besparelser på opmod 20-50 pct. af de aftalte takster inden suspensionsperioden.Suspensionsperioden og besparelserne opnået i den forbindelse er dog ikke repræsen-tative for en situation under det udvidede frie sygehusvalg. De private leverandørerkonkurrerede under suspensionen om patienter i en begrænset periode. Regionernekunne derfor udbyde én bestemt mængde, hvilket muliggør betydeligt lavere priserend under de tidligere aftalte priser for det udvidede frie sygehusvalg.Regionernes erfaringer under suspensionsperioden indikerede imidlertid, at markedetvar et andet ultimo 2008 sammenholdt med 2002. Der var nu bedre mulighed forindhøstning af specialiserings- og stordriftsgevinster.Som udgangspunkt for en mere ’fair pris’ (ikke mindst givet markedssituationen)peger notatet på en model, hvor der i stedet for de offentlige gennemsnitsomkost-ninger (DRG-taksten) tages udgangspunkt i de faktiske omkostninger i de mest om-kostningseffektive offentlige sygehuse.Det vil sige, at det offentlige ikke skal betale mere for en behandling, end hvad detselv kan producere behandlingen til, hvis det flyttede den hen til de offentlige syge-huse, som har de laveste omkostninger. Udredningsarbejdet pegede konkret på enmodel, hvor der blev taget udgangspunkt i den 1/3 eller 1/4 del af de offentlige sy-gehuse, som havde de laveste omkostninger.De i pressen citerede passager fra notitsen afspejler dermed nogle principielle overve-jelser som led i arbejdet med en fremadrettet model for afregningen af de privatesygehuse. Formuleringen om takster over et fair niveau er en modelbetragtning ud fraprivate sygehuses forpligtelser mv., som blev sandsynliggjort af de netop afholdteudbud i regionerne. Derimod siger det intet om, til hvilken pris der kunne være ind-gået aftaler om med private sygehuse i perioden fra 2002 til 2008.Resultatet af overvejelserne og udredningsarbejdet var en aftale med Danske Re-gioner 1. april 2009, der indeholdt en ny afregningsmodel, og som afspejlede denkonstaterede markedssituation – altså at markedet var et andet ultimo 2008 sammen-holdt med 2002.