Sundhedsudvalget 2010-11 (1. samling), Socialudvalget 2010-11 (1. samling)
SUU Alm.del Bilag 77, SOU Alm.del Bilag 90
Offentligt
921628_0001.png
921628_0002.png
Indenrigs- og SundhedsministerietSocialministeriet
Kommissorium: Kulegravning af høreapparatområdetLovgrundlagNår en borger har fået bevilget et høreapparat af kommunen, har borgerensiden 2000 kunnet vælge mellem at få høreapparatet udleveret gratis på en of-fentlig høreklinik eller købe det hos en privat forhandler med et kommunalttilskud på op til 6.230 kr. (2010-niveau). Tilskuddet inkluderer høreprøve, hø-reapparat, tilpasning, service og garanti, samt moms. For at opnå bevilling aftilskud skal der bl.a. foreligge en henvisning fra en speciallæge i øre-, næse- oghalssygdomme om, at der er indikation for høreapparatbehandling.Tilskudsordningen og tilskuddets størrelse er reguleret i serviceloven underSocialministeriets lovgivning. Godkendelse og tilsyn med private forhandlereaf høreapparater er reguleret i Indenrigs- og Sundhedsministeriets bekendtgø-relse. Regionerne har ansvar for at tilbyde og tilrettelægge høreapparatbe-handling på offentlige audiologiske klinikker og regionerne indgår overens-komst med speciallæger i øre-, næse- og halssygdomme.

Baggrund

Der er sket en betydelig aktivitetsstigning i antallet af udleverede høreapparatersiden 2000. I 2009 blev der udleveret 136.000 høreapparater mod 80.000 i2001. Stigningen skal dels ses i sammenhæng med det stigende antal ældre ogforbedrede teknologisk muligheder.Den høje aktivitetsvækst i udleveringen af høreapparater er problematisk set iforhold til at sikre økonomisk balance i den offentlige økonomi. De kommuna-le udgifter til høreapparater og tilskud til borgere er siden 2002 fordoblet ogudgør i 2009 662 mio.kr.(2010-pl).Regeringen og DF aftalte i forbindelse med Genopretningspakken at nedsættedet offentlige tilskud til privat udleverede høreapparater med 10 pct. fra 2011for at tilpasse tilskuddet til de seneste års udvikling i priserne på høreapparater.Derudover fastfryses tilskuddet i tre år sådan, at der foretages en reguleringførste gang den 1. januar 2014 og reguleringen vil fra denne dato sker på bag-grund af Danmarks Statistiks forbrugerprisindeks. Socialministeriet har den13. oktober 2010 fremsat lovforslag herom.Kulegravningens indholdMed henblik på at sikre større udgiftskontrol, gennemsigtighed og kvalitetssik-ring af området igangsættes en kulegravning af høreapparatområdet, som skalanalysere følgende spørgsmål:
Side 2
Organisering af høreapparatbehandlingen generelt:Høreapparater er i dag defi-neret som et hjælpemiddel og tilskuddets størrelse reguleres i den socialelovgivning under socialministerens ressort. Regler om sikring af kvalite-ten i ydelserne hos private høreapparatleverandører fastsættes i en be-kendtgørelse af indenrigs- og sundhedsministeren. For at opnå bevillingaf tilskud skal der bl.a. foreligge en henvisning fra en speciallæge i øre-,næse- og halssygdomme om, at der er indikation for høreapparatbehand-ling. Det er kommunerne, der finansierer tilskudsordningen. Hvordankan der skabes bedre samordning mellem bevillingskompetence, aktivi-tetsstyring og finansieringsansvar?Kvaliteten og organiseringen af den faglige visitation og kvalitetssikring på de god-kendte private klinikker.Hvordan kan den faglige visitation og organiserin-gen heraf forbedres, således at patienter ikke tilbydes høreapparatbe-handling uden at have behov herfor? Tilbagemeldinger fra DELTA pe-ger på, at den kvalitetsmæssige efterkontrol kan styrkes. Hvordan kanden nuværende kvalitetssikring og efterkontrol på godkendte private kli-nikker styrkes?Øget gennemsigtighed:Hvordan kan der skabes øget gennemsigtighed i for-hold til ørelægernes egeninteresser i at henvise til høreapparatbehandlingsamt i forhold til, hvilke ydelser de private leverer for det offentlige til-skud, herunder i forhold til pris og kvalitet?Tilskud:Skal reglerne for tilskud ændres, og er der grundlag for yderligerenedsættelser af tilskuddet til privat udleverede høreapparater?
Sammensætning og procesDer nedsættes en arbejdsgruppe bestående af Socialministeriet og Indenrigs-og Sundhedsministeriet, der i fællesskab udarbejder analysen.I arbejdet skal Finansministeriet, Sundhedsstyrelsen og DELTA inddrages.Derudover kan der i kulegravningen være behov for høring af centrale interes-senter herunder KL, Danske Regioner og Foreningen Af Speciallæger (FAS)herunder Foreningen for Praktiserende Speciallæger (FAPS).Arbejdsgruppen afrapporterer til regeringens økonomiudvalg primo 2011.