Sundhedsudvalget 2010-11 (1. samling)
SUU Alm.del Bilag 76
Offentligt
921443_0001.png
921443_0002.png
Brabrand, den 21. november 2010Åbent brev til Folketingets Sundhedsudvalg– brevet er ligeledes sendt til Danmarks Radio.Kære sundhedspolitikereDet undrer mig, at politikere i pressen har udtrykt tvivl om patienters ret til at fravælgeenkeltpersoner i deres pleje eller behandling på de offentlige sygehuse. Dette er enentydig konsekvens af sundhedslovens § 42a. stk.7, der giver patienter ret til at frabedesig, at bestemte sundhedspersoner har adgang til deres elektroniske journaloplysninger.Folketinget vedtog den 17. april 2007 en ændring til sundhedsloven om brug afelektroniske journaler – sundhedslovens § 42a. Her hedder det:

§ 42 a.

Læger og sygehusansatte tandlæger kan ved opslag i elektroniskesystemer i fornødent omfang indhente oplysninger om en patientshelbredsforhold, øvrige rent private forhold og andre fortrolige oplysninger, nårdet er nødvendigt i forbindelse med aktuel behandling af patienten.Det kræver således ikke samtykke til at indhente oplysninger om patienter, som lægen hari behandling og/eller pleje (og jf. stk. 2-4 har også andre sundhedspersoner ret til atindhente oplysninger). Det fremgår dog af § 42a stk. 7:Stk. 7.Patienten kan frabede sig, at en sundhedsperson indhenteroplysninger efter stk. 1-4.Til forståelse af dette stk. 7 henvises i tillægsbetænkning til lovforslaget (afgivet den 28.marts 2007) til det oprindelige lovforslags bemærkninger til § 42a stk. 4 (som er blevet tilstk. stk. 7 i den endelige lov), hvor der fremgår:4.2.1.1. Indhentning af helbredsoplysninger m.v. i elektroniske systemer……….Patienten kan efter§ 42 a, stk. 4,til enhver tid frabede sig, at der indhentessådanne oplysninger. Patienten skal informeres om sin ret hertil.………Der er således ikke tvivl om, at alle patienter har ret til at frabede sig, at ensundhedsperson har adgang til den elektroniske journal, uanset hvilke motiver patientenhar til at frabede sig dette.Dette har som konsekvens, at sundhedspersoner ikke kan behandle eller pleje patienten,da det vil stride mod reglerne i autorisationsloven, hvis sundhedspersoner behandler/plejerpatienter uden at have adgang til journalen. Sundhedspersonerne vil i givet fald heller ikkekun skrive i journalen, da de derved vil får kendskab til de journaloplysninger, som de selvgenererer.Folketings Sundhedsudvalg foreslog endvidere i lovens tillægsbetænkning,at ikrafttrædelsesdatoen ændres fra 1. april 2007 til 1. oktober 2007 medhenblik på, at lovforslagets vedtagelse kan ske i god tid forinden.
1
Det må have været Folketingets Sundhedsudvalgs mening, at dette skulle give mulighedfor orientering af sygehusejerne, sundhedspersonale og borger om reglerne inden detrådte i kraft. Nu tre år et halvt efter er der stadig ikke hverken blandt sundhedspersonaleeller i befolkningen i almindelighed kendskab til reglerne.

Sundhedsministeriet har

hverken før eller efter loven trådte i kraft lavet en vejledning eller på anden

orientering om lovændringen.

Når ingen bliver vejledt og gjort bekendt med reglerne erikrafttrædelses tidspunktet ligegyldigt. Reglerne er tilsyneladende så ukendte, at de hellerikke nævnes i det netop afgivne svar fra Sundhedsministeren til FolketingetsSundhedsudvalg eller det tidligere tilsvarende svar fra 2009, om patienters ret til at nægtesig behandlet af bestemte sundhedspersoner. Der er ikke tvivl om, at lovreglen er relevantfor den aktuelle problematik.Jeg tror ikke, at patienter på et eneste sygehus bliver orienteret om, at de kan nægtesundhedspersoner adgang til deres elektroniske optegnelser i sygehuset journal.For øvrigt fremgår det af tillægsbetænkningerne til lovforslaget - afgivet afSundhedsudvalget den 28. marts 2007:Indenrigs- og sundhedsministeren vil derfor i løbet af 2009 – når der er skabtet erfaringsgrundlag for anvendelsen af reglerne – udarbejde en redegørelseherom, som vil blive sendt til Folketinget.En sådan redegørelse vil kunne danne grundlag for en vurdering af, om deretlige rammer bør justeres.Mig bekendt er der ikke kommet en sådan redegørelse, men der kan foreligge et aktstykkehvor denne redegørelse udsættes.Jeg synes, at det er beklageligt, at den i øvrigt udmærkede ændring til sundhedsloven omelektroniske journaler, har et par knaster, der kan være uhåndterlig i hverdagen påsygehusene. Det er endvidere uacceptabelt, at der ikke er udarbejdet vejledninger derafklare en række problematikker i lovgivningen – dels med hensyn til lægernejournalhåndtering og journalføring – dels i relation til datainstruksen – og endelig medhensyn til patienternes mulighed for at nægte enkeltpersoner adgang til den elektroniskejournal og orienteringen herom.For øvrig er det også dybt beklagelig, at Sundhedsloven aldrig blev gjort færdig, men kuner kommet til at omfatte halvdelen af de hidsige sundhedslove, uden der er nogen entydigsystematik i hvilke love der er kommet med i Sundhedsloven og hvilke man ikke kunne nåat få med.Med venlig hilsenKonsulentSteen HorsterNøddehegnet 178220 BrabrandE-mail: [email protected]
2