Sundhedsudvalget 2010-11 (1. samling)
SUU Alm.del Bilag 48
Offentligt
Indenrigs- og SundhedsministerietEnhed:KommunaljuraSagsbeh.: SUMHBRSags nr.: 0903650Dok. Nr.: 345708Dato:9. november 2010
ForslagtilLov om ændring af lov om autorisation af sundhedspersoner og omsundhedsfaglig virksomhed(Autorisation som optometrist)§1I lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed, jf.lovbekendtgørelse nr. 1350 af 17. december 2008, som ændret ved § 15 i lov nr.140 af 9. februar 2010 og § 2 i lov nr. 706 af 25. juni 2010, foretages følgende æn-dringer:1.I§ 1, stk. 3,og§ 21, stk. 1,indsættes før ”optikere”: ”optometrister,”.2.I§ 53, stk. 1,udgår ”i Danmark”.3.Overskriften i kapitel 23 affattes således:”Optikere,kontaktlinseoptikere og optometrister”.4.I§ 67, stk. 1,indsættes som2. pkt.:”Ansøgning om autorisation som optiker skal indgives til Sundhedsstyrelsen in-den den 1. juli 2014.”.5.I§ 67, stk. 2,indsættes efter ”autorisation som optiker”: ”eller optometrist, jf. §68”.6.I§ 67, stk. 3,indsættes efter ”stk. 6”: ”og § 68, stk. 5”.7.§ 68med tilhørende overskrift affattes således:”Autorisationsom kontaktlinseoptiker og optometrist§ 68.Autorisation som kontaktlinseoptiker meddeles den, der har opnået autori-sation som optiker, og som herudover har bestået en af undervisningsministerengodkendt uddannelse i kontaktlinsetilpasning eller gennemført et udenlandsk ud-dannelsesforløb, der kan sidestilles hermed, jf. §§ 2 og 3. Ansøgning om autorisa-tion som kontaktlinseoptiker skal indgives til Sundhedsstyrelsen inden den 1. janu-ar 2016.Stk. 2.Autorisation som optometrist meddeles den, der har bestået dansk op-tometristeksamen eller en udenlandsk eksamen, der kan sidestilles hermed, jf. §§2 og 3.Stk. 3.Ret til at betegne sig som kontaktlinseoptiker og optometrist har kun den,der har autorisation som kontaktlinseoptiker eller optometrist.
Side 2
Stk. 4.Ret til at udøve virksomhed som kontaktlinseoptiker og optometrist harkun den, der har autorisation som kontaktlinseoptiker eller optometrist, jf. dogstk. 7.Stk. 5.Virksomhed som kontaktlinseoptiker og optometrist omfatter ud overvirksomhed som optiker, jf. § 67, stk. 4, tillige tilpasning, kontrol og udlevering afkontaktlinser.Stk. 6.Ministeren for sundhed og forebyggelse kan fastsætte regler om udøvel-se af virksomhed som kontaktlinseoptiker og optometrist, jf. stk. 5, og om afgræns-ning heraf.Stk. 7.Lægers virksomhed berøres ikke af bestemmelserne i stk. 4-6.”8.§ 69, stk. 2,ophæves.9.I§ 78ændres ”§ 68, stk. 2” til: ”§ 68, stk. 3”.10.I§ 79ændres ”§ 68, stk. 3” til: ”§ 68, stk. 4”.§2Loven træder i kraft den 1. marts 2011.§3Stk. 1.Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.Stk. 2.Loven kan ved kongelig anordning sættes helt eller delvis i kraft for Fæ-røerne med de afvigelser, som de færøske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkninger1. Indledning og hovedindholdMed lovforslaget tilpasses lov om autorisation af sundhedspersoner og om sund-hedsfaglig virksomhed (autorisationsloven) den nye uddannelsesordning for pro-fessionsbachelorer i optometri, der afløser den hidtidige erhvervsuddannelse somoptiker. Lovforslaget indebærer, at professionsbachelorer i optometri meddelesautorisation som optometrister med ret til at betegne sig som optometrist, kontakt-linseoptiker og optiker, og med ret til at udøve såvel optikervirksomhed som kon-taktlinseoptikervirksomhed.2. Autorisation som optometrist2.1. Gældende retEfter autorisationslovens § 67 meddeler Sundhedsstyrelsen autorisation som opti-ker til personer, der har bestået dansk optikereksamen eller en udenlandsk uddan-nelse, der kan sidestilles hermed. Autorisationen indebærer en eneret for optikeretil at benytte betegnelsen optiker og til at udøve optikervirksomhed. Optikervirk-somhed omfatter synsbestemmelse med henblik på tilpasning, kontrol og udleve-
Side 3
ring af briller og andre individuelt udformede synshjælpemidler, dog ikke kontakt-linser.Tilpasning, kontrol og udlevering af kontaktlinser er – ligesom retten til at anvendetitlen kontaktlinseoptiker – forbeholdt kontaktlinseoptikere. En autoriseret optikerkan meddeles autorisation som kontaktlinseoptiker, hvis vedkommende har bestå-et en af undervisningsministeren godkendt uddannelse i kontaktlinsetilpasning elleren udenlandsk uddannelse, der kan sidestilles hermed, jf. autorisationslovens § 68.En overtrædelse af reglerne om titelbeskyttelsen af optikere og kontaktlinseoptike-re eller af reglerne om disses forbeholdte virksomhedsområde er strafbar, jf. auto-risationslovens §§ 78 og 79.Nærmere regler om udøvelse af optikervirksomhed og kontaktlinseoptikervirksom-hed er i øvrigt med hjemmel i autorisationslovens § 67, stk. 5, og § 68, stk. 5, fast-sat ved bekendtgørelse nr. 817 af 14. september 1994 om optikervirksomhed.Med hensyn til vurderingen af, om en udenlandsk uddannelse kan sidestilles medden danske optikereksamen eller uddannelsen i kontaktlinsetilpasning, er nærmereregler for nordiske statsborgere fastsat ved overenskomst af 14. juni 1993 om fæl-les nordisk arbejdsmarked for bl.a. visse personalegrupper inden for sundhedsvæ-senet, jf. bekendtgørelse nr. 81 af 8. september 1994, med ændringer bekendtgjortved bekendtgørelse nr. 23 af 28. juni 2001. For EU/EØS-statsborgere er nærmereregler om vurderingen fastsat ved bekendtgørelse nr. 49 af 13. januar 2010, dermed hensyn til autorisation af sundhedspersoner implementerer direktiv nr.2005/36/EF om anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer.De to separate autorisationsordninger for optikere og kontaktlinseoptikere skal sesi sammenhæng med, at den hidtidige erhvervsuddannelse som optiker har kvalifi-ceret eleven til at opnå autorisation som optiker, men ikke som kontaktlinseoptiker,jf. Undervisningsministeriets tidligere gældende bekendtgørelse nr. 705 af 1. juli2005.Ved Undervisningsministeriets bekendtgørelse nr. 779 af 28. juni 2007 er der ind-ført en ny uddannelse til professionsbachelor i optometri af en varighed på 3½ år,som kvalificerer den studerende til at opnå autorisation både som optiker og somkontaktlinseoptiker, jf. bekendtgørelsens § 1, nr. 7. Undervisningsministeriet haroplyst, at de første professionsbachelorer i optometri vil være færdiguddannedeved udgangen af februar 2011.Samtidig med indførelsen af uddannelsen til professionsbachelor i optometri er denhidtidige erhvervsuddannelse til optiker ophævet. Elever, der har påbegyndt er-hvervsuddannelsen, kan dog efter aftale færdiggøre erhvervsuddannelsen, forud-sat at uddannelsen afsluttes inden udgangen af 2012, jf. § 18 i bekendtgørelse nr.779 af 28. juni 2007. I tilknytning hertil har Undervisningsministeriet oplyst, at dennuværende uddannelse i kontaktlinsetilpasning vil blive opretholdt i en periodemindst til og med udgangen af 2012 med henblik på, at bl.a. de studerende, derfærdiggør erhvervsuddannelsen som optiker, også har mulighed for at tage uddan-nelsen i kontaktlinsetilpasning og dermed opnå autorisation som kontaktlinseopti-kere. Undervisningsministeriet har samtidig oplyst, at uddannelsen i kontaktlinsetil-pasning forventes nedlagt senest ved udgangen af første halvår 2014.
Side 4
2.2. Overvejelser og forslag2.2.1. En samlet autorisation til professionsbachelorer i optometriPå baggrund af indførelsen af den nye professionsbacheloruddannelse i optometriforeslås det at tilpasse autorisationsloven med henblik på at sikre hjemmel til, atSundhedsstyrelsen kan meddele én samlet autorisation til personer, der bestårprofessionsbacheloruddannelsen, der giver de pågældende ret til at udøve såveloptikervirksomhed som kontaktlinseoptikervirksomhed.2.2.2. Valg af betegnelsen optometristEn person, der er autoriseret som optiker på grundlag af den hidtidige erhvervsud-dannelse om optiker, bør også fremover kun have ret til at udøve kontaktlinseopti-kervirksomhed, hvis optikeren samtidig har autorisation som kontaktlinseoptiker.Lovforslaget indebærer derfor, at personer, der opnår autorisation på grundlag afprofessionsbacheloruddannelsen i optometri eller en tilsvarende udenlandsk ud-dannelse, autoriseres med betegnelsen optometrister. Herved sikres det, at detfremover vil være muligt, herunder i Sundhedsstyrelsens autorisationsregister, atsondre mellem på den ene side optometrister og på den anden side optikere, somhar et mere begrænset virksomhedsområde end optometrister.Det bemærkes hertil, at ca. 3200 personer på nuværende tidspunkt har autorisati-on som optikere, mens ca. 2000 af dem samtidig har autorisation som kontaktlin-seoptikere. Der er således fortsat et betydeligt antal optikere, der ikke har ret til atudøve kontaktlinseoptikervirksomhed.2.2.3. Optometristers forbeholdte virksomhedsområdeOptometrister får med lovforslaget samme forbeholdte virksomhedsområde, somkontaktlinseoptikere har efter gældende regler, dvs. tilpasning, kontrol og udleve-ring af briller, kontaktlinser og andre individuelt udformede synshjælpemidler. Detforbeholdte virksomhedsområde udvides således ikke indholdsmæssigt med lov-forslaget. Lovforslaget indebærer, at det fremover vil være strafbart at udøve virk-somhed på dette område uden autorisation som optometrist eller kontaktlinseopti-ker.2.2.4. Beskyttelse af betegnelsen optometristLovforslaget indebærer endvidere, at betegnelsen optometrist fremover vil værebeskyttet på samme måde som betegnelserne optiker og kontaktlinseoptiker. Efterlovforslaget må betegnelsen som optometrist kun anvendes af optometrister elleraf kontaktlinseoptikere. Lovforslaget indebærer, at uberettiget anvendelse af be-tegnelsen optometrist fremover vil være strafbar.Med hensyn til forslaget om, at også kontaktlinseoptikere får ret til at betegne sigsom optometrister, bemærkes det, at optometrister og kontaktlinseoptikere harsamme virksomhedsområde. Der er således ikke grundlag for af hensyn til beskyt-
Side 5
telsen af patienterne at nægte kontaktlinseoptikere mulighed for at anvende beteg-nelsen optometrist.2.2.5. Optometristers brug af betegnelsen optiker og kontaktlinseoptikerAf hensyn til optometristernes fremtidige praktiske virke og som følge af, at opto-metristernes virksomhedsområde såvel er optikervirksomhed som kontaktlinseopti-kervirksomhed, foreslås det, at en optometrist ud over at anvende betegnelsenoptometrist også vil kunne betegne sig som optiker og kontaktlinseoptiker. Bag-grunden herfor er, at betegnelsen optiker må forventes fortsat at være den almin-deligt kendte betegnelse for personer, der udøver optikervirksomhed, og dermedogså en betegnelse, optometrister vil kunne have behov for at anvende i forret-ningsmæssig henseende.2.2.6. Behov for opretholdelse af autorisation som optiker og kontaktlinseoptikerProfessionsbacheloruddannelsen i optometri vil efter en overgangsperiode, derudløber med udgangen af 2012, helt afløse den hidtidige erhvervsuddannelse ioptometri. I tilknytning hertil vil også den nuværende uddannelse i kontaktlinsetil-pasning bortfalde efter en overgangsperiode. Undervisningsministeriet har såledesoplyst, at uddannelsen i kontaktlinsetilpasning forventes nedlagt senest ved ud-gangen af første halvår af 2014. Efter udløbet af disse overgangsperioder bortfal-der behovet for, at Sundhedsstyrelsen kan meddele autorisationer som optiker ogkontaktlinseoptiker.Der vil imidlertid i en længere årrække være optikere og kontaktlinseoptikere, derudøver virksomhed på grundlag af autorisationer meddelt efter de gældende regleri autorisationslovens § 67, stk. 1, og § 68, stk. 1. Der er derfor fortsat i en længereårrække behov for at opretholde reglerne om de pågældendes titelbeskyttelse,forbeholdte virksomhedsområde, journalføringspligt m.v. Af hensyn hertil viderefø-res de nuværende bestemmelser i autorisationsloven vedrørende optikere og kon-taktlinseoptikere med enkelte lovtekniske ændringer, jf. dog nedenfor under punkt2.7.7. om frister for ansøgning om autorisation som optiker og kontaktlinseoptiker.Lovforslaget indebærer således ingen ændringer i optikere og kontaktlinseoptike-res virksomhedsområde. De optikere og kontaktlinseoptikere, der er eller indenovergangsperiodens udløb vil blive autoriseret efter autorisationslovens §§ 67 og68, vil kunne drive virksomhed i samme omfang som hidtil.2.2.7. Frister for ansøgning om autorisation som optiker og kontaktlinseoptikerAf hensyn til, at erhvervsuddannelsen som optiker og uddannelsen i kontaktlinse-tilpasning bortfalder efter en overgangsperiode, fastsættes der i autorisationslo-vens § 67, stk. 1, og § 68, stk. 1, frister, for, hvornår ansøgning om autorisationsom optiker henholdsvis kontaktlinseoptiker senest skal være indgivet til Sund-hedsstyrelsen for, at der kan meddeles autorisation som optiker eller kontaktlinse-optiker.Det følger i den forbindelse af lovforslaget, at personer, der færdiggør erhvervsud-dannelsen som optiker, skal indgive ansøgning om autorisation til Sundhedsstyrel-sen inden 1. juli 2014 for at kunne meddeles autorisation som optiker. De pågæl-
Side 6
dende vil således have mindst halvandet år efter færdiggørelsen af uddannelsen tilat indgive ansøgningen om autorisation. Tilsvarende foreslås det, at ansøgning omautorisation om kontaktlinseoptiker skal være indgivet til Sundhedsstyrelsen inden1. januar 2016. Fristen giver personer, der gennemfører uddannelsen i kontaktlin-setilpasning, mindst halvandet år til at indgive ansøgningen om autorisation, idetuddannelsen i kontaktlinsetilpasning efter Undervisningsministeriets oplysninger vilblive nedlagt senest med udgangen af første halvår af 2014.Undervisningsministeriet har oplyst, at Undervisningsministeriet vil sikre, at udby-derne af erhvervsuddannelsen som optiker og udbyderne af uddannelsen i kontakt-linsetilpasning til kontaktlinseoptiker gøres opmærksomme på de omhandledefrister med henblik på, at uddannelsesstederne kan henlede elevernes opmærk-somhed på fristerne. Af hensyn hertil og til, at de enkelte elever altid vil havemindst halvandet år fra færdiggørelsen af uddannelsen til ansøgning om autorisati-on skal være indgivet, vurderes der ikke at være behov for at give adgang til di-spensation fra de nævnte frister.2.2.8. Særligt om autorisation af personer uddannet i udlandetForslaget om fastsættelse af ansøgningsfrister indebærer, at en person uddannet iudlandet, som indgiver en ansøgning om autorisation inden for de pågældendefrister, har krav på at få autorisation som enten optiker, kontaktlinseoptiker elleroptometrist, hvis vedkommendes udenlandske uddannelse kan sidestilles med enaf de pågældende danske uddannelser. Vurderingen heraf vil som hidtil ske i over-ensstemmelse med de nærmere regler herom for henholdsvis nordiske statsborge-re og EU/EØS-statsborgere. Det forudsættes, at Sundhedsstyrelsen meddeler enperson, hvis udenlandske uddannelse kan sidestilles med uddannelsen som opto-metrist, autorisation som optometrist.Hvis ansøgning om dansk autorisation indgives efter udløbet af de foreslåede fri-ster i autorisationslovens § 67, stk. 1, og § 68, stk. 1, vurderes det med respekt forde nævnte regler for henholdsvis nordiske statsborgere og EU/EØS-statsborgere,om den udenlandske uddannelse kan stilles med den danske uddannelse til pro-fessionsbachelor i optometri.3. Øvrige ændringerMed lovforslaget foretages en mindre justering af lovteknisk karakter i reglerne omtilladelse til selvstændigt virke som kiropraktor, jf. autorisationslovens § 53.Ændringen indebærer, at Sundhedsstyrelsen kan meddele tilladelse til selvstæn-digt virke som kiropraktor både på grundlag af gennemførelsen af en nærmerebestemt supplerende praktisk uddannelse i Danmark, som det fremgår af den gæl-dende regel, og på grundlag af gennemførelse af en tilsvarende praktisk uddannel-se i udlandet. Bestemmelsen administreres allerede på denne måde af Sundheds-styrelsen i overensstemmelse med direktiv nr. 2005/36/EF om anerkendelse aferhvervsmæssige kvalifikationer.4. Økonomiske konsekvenser for det offentligeForslaget har ingen økonomiske konsekvenser for stat, regioner og kommuner.
Side 7
5. Administrative konsekvenser for det offentligeForslaget har ingen administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner.6. Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet m.v.Forslaget har ingen erhvervsøkonomiske konsekvenser.7. Administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.Forslaget har ingen erhvervsadministrative konsekvenser.8. Administrative konsekvenser for borgerneForslaget sikrer, at personer, der består professionsbacheloruddannelsen i opto-metri, meddeles én samlet autorisation, der giver de pågældende ret til at udøvesåvel optikervirksomhed som kontaktlinseoptikervirksomhed.9. Miljømæssige konsekvenserForslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.10. Forholdet til EU-rettenForslaget har ingen EU-retlige aspekter.11. Hørte myndigheder og organisationer m.v.Lovforslaget har været i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:Danmarks Optikerforening, Dansk Blindesamfund, Danske Handicaporganisatio-ner, Danske Patienter, Danske Regioner, Dansk Erhverv, Dansk Glaukom For-ening, Dansk Industri, Dansk Keratoconus Forening, Dansk Kiropraktor Forening,Dansk Selskab for Patientsikkerhed, Det Centrale Handicapråd, Forbrugerrådet,Foreningen af Speciallæger, Foreningen af Svagsynsspecialister, FærøernesLandsstyre, Grønlands Selvstyre, Kennedy Centret, KL, Lægeforeningen, Patient-foreningen i Danmark, Praktiserende Lægers Organisation, Regionernes Løn-nings- og Takstnævn, Serviceforbundet – Urmagerne og Optikerne, Sundhedsvæ-senets Patientklagenævn, Videnscenter for Synshandicap og Værn om Synet.12. Sammenfattende skemaPositive konsekven-ser/mindreudgifterIngenNegative konsekven-ser/merudgifterIngen
Økonomiske konse-kvenser for stat,kommuner og regio-nerAdministrative kon-sekvenser for stat,kommuner og regio-
Ingen
Ingen
Side 8
nerØkonomiske konse-kvenser for er-hvervslivetAdministrative kon-sekvenser for er-hvervslivetAdministrative kon-sekvenser for bor-gerneMiljømæssige kon-sekvenserForholdet til EU-retten
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
IngenForslaget indeholder ingenEU-retlige aspekter
Ingen
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1 og 3Der er tale om konsekvensændringer af forslaget om, at professionsbachelorer ioptometri autoriseres som optometrister, jf. forslaget til § 68, stk. 2, i autorisations-loven.Med ændringerne under nr. 1 tilføjes optometrister til opregningen i autorisations-lovens § 1, stk. 3, af de grupper af autoriserede sundhedspersoner, der er forbe-holdt ret til at udøve en bestemt sundhedsfaglig virksomhed. Det sikres samtidig, atoptometrister – på samme måde som optikere og kontaktlinseoptikere, der er auto-riseret efter de hidtil gældende regler – bliver omfattet af pligten til at føre patient-journaler over deres virksomhed, jf. autorisationslovens § 21, stk. 1.Med ændringen under nr. 3 ændres tilpasses overskriften til kapitel 23 i autorisati-onsloven, således at optometrister også indgår i opregningen.Til nr. 2Der er tale om en mindre justering af lovteknisk karakter. Ændringen indebærer, attilladelse til selvstændigt virke som kiropraktor ikke kun kan gives på grundlag afgennemførelsen af en supplerende praktisk uddannelse i Danmark, men også pågrundlag af gennemførelse af en tilsvarende praktisk uddannelse i udlandet. Dettefølger allerede af Sundhedsstyrelsens praksis, der er i overensstemmelse medreglerne i direktiv nr. 2005/36/EF om anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikati-oner.Til nr. 4Med bestemmelsen fastsættes en frist for ansøgning om autorisation som optiker.Fristen har den virkning, at personer, der ansøger efter fristens udløb, ikke kanmeddeles autorisation som optiker. Det forudsættes i den forbindelse, at autorisati-
Side 9
on som optiker meddeles den, der har bestået erhvervsuddannelsen som optikereller en udenlandsk eksamen, der kan sidestilles hermed. Det følger af Undervis-ningsministeriets bekendtgørelse nr. 779 af 28. juni 2007, at erhvervsuddannelsensom optiker nedlægges med udgangen af 2012. Ansøgning skal efter bestemmel-sen indgives til Sundhedsstyrelsen inden 1. juli 2014. Fristen sikrer således, at alle,der færdiggør erhvervsuddannelsen som optiker, i en periode på mindst et halvan-det år herefter har mulighed for at ansøge om og opnå autorisation som optiker.Der kan ikke dispenseres fra denne frist.Forslaget begrænser anvendelsesområdet for autorisationslovens § 67, stk. 1, ommeddelelse af autorisation som optiker. Om baggrunden herfor henvises til punkt2.2.6. og 2.2.7. i lovforslagets almindelige bemærkninger.Til nr. 5Med forslaget ændres autorisationslovens § 67, stk. 2, med henblik på at sikre, atikke alene personer med autorisation som optikere, men også personer med auto-risation som optometrister, fremover har ret til at benytte betegnelsen optiker påsamme måde som kontaktlinseoptikere. Om baggrunden for forslaget herom hen-vises til punkt 2.2.5. i lovforslagets almindelige bemærkninger.Til nr. 6Med ændringen præciseres det i autorisationslovens § 67, stk. 3, at ikke kun per-soner med autorisation som optikere, men også personer med autorisation somoptometrister, har ret til at udøve optikervirksomhed. Forslaget er i overensstem-melse med forslaget til optometristers forbeholdte virksomhedsområde, jf. forslagettil autorisationslovens § 68, stk. 4 og 5. Om baggrunden for forslaget herom henvi-ses til punkt 2.2.3. i lovforslagets almindelige bemærkninger.Til nr. 7Med bestemmelsensstk. 1, 1. pkt.,videreføres den gældende hjemmel i autorisa-tionslovens § 68, stk. 1, til at meddele autorisation som kontaktlinseoptiker til per-soner, der har bestået en af undervisningsministeren godkendt uddannelse i kon-taktlinsetilpasning eller gennemført et udenlandsk uddannelsesforløb, der kansidestilles hermed.Der fastsættes samtidig med bestemmelsensstk. 1, 2. pkt.,en frist for ansøgningom autorisation som kontaktlinseoptiker med den virkning, at personer, der ansø-ger efter fristens udløb, ikke kan meddeles autorisation som kontaktlinseoptiker.Undervisningsministeriet har oplyst, at uddannelsen i kontaktlinsetilpasning senestvil blive nedlagt ved udgangen af første halvår af 2014. Under hensyn til, at depågældende kan opnå autorisation som kontaktlinseoptikere i en vis periode eftergennemførelsen af uddannelsen i kontaktlinsetilpasning, fastsættes det, at ansøg-ning om autorisation som kontaktlinseoptiker skal være indgivet inden den 1. janu-ar 2016. Hermed får alle personer, der gennemfører uddannelsen i kontaktlinsetil-pasning, mulighed for i en periode på mindst halvandet år efter gennemførelsen afuddannelsen at ansøge om autorisation som kontaktlinseoptikere. Der kan ikkedispenseres fra denne frist.
Side 10
Om baggrunden for forslaget om fastsættelse af en ansøgningsfrist henvises tilpunkt 2.2.7. i lovforslagets almindelige bemærkninger.Med bestemmelsensstk. 2etableres der hjemmel til at meddele autorisation somoptometrist til den, der har bestået dansk optometristeksamen, hvorved forståsprofessionsbacheloruddannelsen i optometri. Om baggrunden for forslaget om atautorisere de pågældende som optometrister henvises til punkt 2.2.1, og 2.2.2. ilovforslagets almindelige bemærkninger.Efter bestemmelsensstk. 3forbeholdes retten til at anvende betegnelserne opto-metrist og kontaktlinseoptiker for optometrister eller kontaktlinseoptikere, jf. be-stemmelsens stk. 1 og 2. Bestemmelsen indebærer, at optikere, der ikke samtidighar autorisation som kontaktlinseoptikere, ikke har ret til at anvende betegnelsenoptometrist, ligesom de pågældende som hidtil ikke har ret til at anvende betegnel-sen kontaktlinseoptiker, jf. om baggrunden herfor punkt 2.2.2. i lovforslagets almin-delige bemærkninger. Bestemmelsen indebærer endvidere som noget nyt, at be-tegnelsen optometrist kun kan benyttes af personer med autorisation som optome-trist eller kontaktlinseoptiker, jf. om baggrunden herfor punkt 2.2.4. i lovforslagetsalmindelige bemærkninger. Bestemmelsen indebærer desuden som noget nyt, atbetegnelsen kontaktlinseoptiker også kan benyttes af personer med autorisationsom optometrist, jf. om baggrunden herfor punkt 2.2.5. i lovforslagets almindeligebemærkninger. Hvis en person uberettiget anvender betegnelserne optometristeller kontaktlinseoptiker eller betegner sig eller handler på anden måde, der eregnet til at vække forestilling om, at den pågældende har en sådan autorisation,kan vedkommende straffes med bøde, jf. konsekvensændringen af autorisationslo-vens § 78.Optometrister får med bestemmelsensstk. 4 og 5samme forbeholdte virksom-hedsområde som kontaktlinseoptikere, jf. tillige punkt 2.2.3. i lovforslagets alminde-lige bemærkninger. Dette forbeholdte virksomhedsområde er som hidtil afgrænsettil tilpasning, kontrol og udlevering af kontaktlinser. Det følger desuden af bestem-melserne, at optometrister også har ret til at udøve optikervirksomhed, dvs. tilpas-ning, kontrol og udlevering af briller og andre individuelt udformede synshjælpe-midler end kontaktlinser, jf. autorisationslovens § 67, stk. 4. Det forbeholdte virk-somhedsområde indebærer, at ingen andre end optometrister og kontaktlinseopti-kere har ret til at udøve kontaktlinseoptikervirksomhed. Tilsidesættelse af reglenherom kan medføre bødestraf, jf. konsekvensændringen af autorisationsloven §79. Som hidtil berøres lægers virksomhed ikke af bestemmelserne om optometri-sters og kontaktlinseoptikeres virksomhedsområde, jf. bestemmelsensstk. 7.Indenrigs- og sundhedsministeren bemyndiges med bestemmelsensstk. 6til atfastsætte regler om udøvelse af virksomhed som kontaktlinseoptiker og optometristog om afgrænsningen heraf. Der er for så vidt angår kontaktlinseoptikere tale omen videreførelse af bemyndigelsen i autorisationslovens § 68, stk. 5. Med hjemmeli den foreslåede bestemmelse vil der som følge af forslaget om autorisation af op-tometrister blive foretaget de fornødne konsekvensændringer i bekendtgørelse nr.817 af 14. september 1994 om optikervirksomhed.Til nr. 8
Side 11
Efter bestemmelsen ophæves autorisationslovens § 69, stk. 2, ifølge hvilken per-soner, der har bestået en uddannelse som optiker, der omfatter kvalifikation somkontaktlinseoptiker, tillige har ret til at betegne sig som kontaktlinseoptiker. Be-stemmelsen har ikke længere praktisk betydning, da alle autorisationer som kon-taktlinseoptiker nu meddeles med hjemmel i autorisationslovens § 68, stk. 1.Til nr. 9 og 10Som konsekvens af den foreslåede ændring af autorisationslovens § 68 ændreshenvisningerne til § 68 i straffebestemmelserne i autorisationslovens §§ 78 og 79.Ændringerne indebærer samtidig i sammenhæng med forslaget til autorisationslo-vens § 68, dels at det vil være strafbart for andre end optometrister eller kontaktlin-seoptikere at betegne sig som optometrister eller kontaktlinseoptiker, jf. autorisati-onslovens § 78, dels at det vil være strafbart for andre end optometrister og kon-taktlinseoptikere at udøve kontaktlinseoptikervirksomhed, jf. autorisationslovens §79.Til § 2Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. marts 2011. Det bemærkes hertil, at deførste nye professionsbachelorer ifølge Undervisningsministeriets oplysninger vilvære færdiguddannede ved udgangen af februar 2011.Til § 3Efter bestemmelsensstk. 1finder loven ikke anvendelse for Grønland og Færøer-ne.Loven kan dog efterstk. 2ved kongelig anordning sættes helt eller delvis i kraft forFærøerne med de afgivelser, som de færøske forhold tilsiger, på helt samme mådesom hovedloven, jf. autorisationslovens § 97.