Sundhedsudvalget 2010-11 (1. samling)
SUU Alm.del Bilag 357
Offentligt
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
27.06.2011
Ref.: 11-0885PharmadanmarkRygårds Alle 12900 HellerupTelefon 3946 3600Direkte 619Fax 3946 3639[email protected]pharmadanmark.dk
Til Sundhedsudvalget
I februar 2011 indsendte Pharmadanmark et svar på Indenrigs- ogSundhedsministeriets høring vedrørende ændringen af sundhedsloven.Pharmadanmark vurderede på baggrund af det fremsendte høringsmateriale, atder ikke ville ske ændringer i forhold til de kliniske farmaceuters adgang til denelektroniske patientjournal (EPJ). Efter at have læst notatet vedrørendeSundhedsudvalgets behandling af lovforslag nr. L 171 er der dog opstået tvivlom det berettigede i den fortolkning.Som loven er i dag, kan kliniske farmaceuter foretage opslag i elektroniskesystemer ved at handle på en autoriseret sundhedspersons vegne, og i fornødentomfang indhente oplysninger om en patients helbredsforhold. De vil således idette omfang optræde som sundhedsfaglige personer.I marts 2007 var Pharmadanmark i dialog med Sundhedsudvalget vedrørende dedaværende ændringer af Sundhedsloven. Her ønskede foreningen svar på,hvorfor kliniske farmaceuter ikke fik tildelt adgang til EPJ på lige fod med lægerog tandlæger, og fik dengang følgende svar (uddrag af det fulde svar)”Hvisfarmaceuten aktivt udfører eller medvirker ved behandling af den enkelte patient,f.eks. i forbindelse med patientspecifik kvalitetskontrol og patientspecifikkelægemiddeldoseringer til f.eks. kræftpatienter m.v., kan farmaceuterne i dissekonkrete situationer betragtes som sundhedspersoner i sundhedslovens forstandog dermed, hvis betingelserne i øvrigt er opfyldt, have adgang til denelektroniske patientjournal.”.Pharmadanmark fortolkede Sundhedsudvalgets svar således, at kliniskefarmaceuter blev sidestillet med sundhedspersoner i sundhedslovens forstand,hvis de aktivt udførte eller medvirkede i behandlingen af den enkelte patient.I svaret fra sundhedsudvalget blev det ligeledes overfor Pharmadanmarkpointeret, at de elektroniske patientjournaler er et arbejdsredskab til debehandlende sundhedspersoner og at ikke alle aktører, der har en uddannelseinden for medicin og sundhed, skulle have mulighed for at indhente personligeoplysninger om en patient ved opslag i EPJ.Sundhedsudvalget har nu fire år senere besluttet at tildele en større gruppe afsundhedspersoner adgang til EPJ med den begrundelse, at de som gruppe er
autoriserede personer med sundhedsfaglige opgaver, der først og fremmestindebærer patientbehandling.På baggrund af Sundhedsudvalgets svar tilbage i 2007 er Pharmadanmarkuforstående overfor, hvorfor kliniske farmaceuter ikke defineres som værendesundhedspersoner, da de ifølge Sundhedsudvalget egne kommentarer er en delaf patientbehandlingen.I notatet vedrørende Sundhedsudvalgets behandling af lovforslag nr. L 171anfører Sundhedsudvalget en - efter Pharmadanmarks opfattelse – unødigtindskrænkende formulering om farmaceuters arbejdsopgaver:”I det omfang enfarmaceut undtagelsesvis måtte deltage i patientbehandlingen og dermedfungerer som sundhedsperson, vil den pågældende farmaceut derimod væreomfattet af adgangen efter sundhedslovens § 42 a, stk. 2, til elektroniskindhentning af aktuelle patientoplysninger, hvorved det faglige behov foroplysninger om patientens helbred i almindelighed må anses for tilstrækkeligtdækket”.Pharmadanmark hæfter sig ved, at Sundhedsudvalget skriver, at enfarmaceut undtagelsesvis deltager i patientbehandlingen på trods af, at udvalgettilbage i 2007 eksplicit tilkendegav, at en farmaceut aktivt kunne udføre ellermedvirke ved behandlingen af en patient.Notatet efterlader således indtryk af, at Sundhedsudvalget vurdererfarmaceutens arbejdsopgaver anderledes end tidligere. I praksis er der imidlertidikke sket en indskrænkning i farmaceuternes funktioner. Tværtimod har dersiden 2007 har været en stigning i antallet af kliniske farmaceuter, da de fagligemiljøer har fået en indsigt i farmaceutens faglige kompetencer. Der har såledesogså været en større efterspørgsel på kliniske farmaceuter.For kliniske farmaceuter på landets sygehuse er en af hovedopgavernemedicingennemgang og –afstemning, hvor patientens medicin gennemgås, ogeventuelle justeringer foretages i samråd med lægen. Det er dog vigtigt at skelnemellem medicinafstemning og –gennemgang. Ved en medicinafstemninggennemgås patientens medicinoplysninger, og det sammenholdes med patientensegne informationer om medicinforbrug, altså om der er en overensstemmelsemellem data i det offentlige system og patientens egentlige medicinforbrug. Denneopgave kan som beskrevet i notatet varetages ved, at farmaceuter opnår adgangtil det Fælles MedicinKort, FMK.Ved medicingennemgang skal farmaceuten omvendt forholde sig til langt flere ogmere komplekse faglige problemstillinger, da der foretagesen struktureret ogkritisk gennemgang af patientens medicin sammenholdt med patientens øvrigeforhold, med det formål at optimere den medicinske behandling.Ved enmedicingennemgang ser farmaceuten ligeledes på andre faktorer, der harbetydning for den medicinske behandling, såsom bivirkninger, substitutioner tilnyere præparater, seponering af lægemidler etc. Der tages således udgangspunkti hele patientens profil, hvor behandlingen sammenholdes med laboratorieværdiermv. Herved underbygges mulighederne for, at patienten får et bedresygdomsforløb, og en større livskvalitet, da bivirkninger, risikoen forfejlmedicinering etc. ofte mindskes.
Pharmadanmark er derfor af den overbevisning, at den kliniske farmaceut i højgrad er med ind over behandlingen af patienten. Både med hensyn til deres fagligevurdering af patientens lægemiddelbehandling, men også som sparringspartneretil den ansvarlige læge.Som før nævnt forekommer det derfor unødigt indskrænkende, atSundhedsudvalget tilsyneladende er af den overbevisning, at farmaceuters ogherunder også kliniske farmaceuters arbejdsopgave fortrinsvist er at er at foretagemedicinudlevering, ikke mindst på baggrund af, at udvalget mere nuanceret i 2007beskrev de kliniske farmaceuters egentlige arbejdsopgaver.Pharmadanmark er derfor i tvivl om udvalget med de nye formuleringer ønsker enindskrænkning i adgangen til EPJ og vil se det som et tilbageslag, hvis kliniskefarmaceuter ikke længere har de samme rettigheder i EPJ, som var tilfældet indendenne lovændring.Pharmadanmark opfatter medicingennemgang som en sundhedsfaglig opgave, derer forebyggende og sundhedsfremmende i forhold til den enkelte patient. Det vilderfor være naturligt, at kliniske farmaceuter som gruppe får tildelt adgang til EPJpå lige fod med det øvrige sundhedspersonale, som det er tilfældet med denPersonlige Elektroniske Medicinprofil, PEM.Med venlig hilsenMarie FogLægemiddelfaglig konsulent