Sundhedsudvalget 2010-11 (1. samling)
SUU Alm.del Bilag 327
Offentligt
1005087_0001.png
1005087_0002.png
1005087_0003.png
1005087_0004.png
Kristen KistrupFormand for Dansk Selskab forDistriktspsykiatriPsykiatrisk Center FrederiksbergNordre Fasanvej 57-592000 FrederiksbergTelefonDirekteFaxMailWeb3816 44703816 44503816 4479[email protected]www.distriktspsykiatri.dk
Folketingets psykiatriordførere
30. maj 2011

Dansk Selskab for Distriktspsykiatris kommentarer til et frikommuneforsøg – et

kommunalt ønske om overtagelse af distriktspsykiatri

Gentofte og Gladsaxe Kommuner har ansøgt Indenrigs- og Sundhedsministeriet omfælles frikommunestatus med et ønske om at overtage ansvar, opgaver og ressourcer idistriktspsykiatrien. Gentofte og Gladsaxe Kommuner har som argument for ansøg-ningen anført, at formålet med at overtage distriktspsykiatrien er at kunne tilrettelæggeog sikre borgerne sammenhængende forløb og behandling, større fokus på forebyggel-se, sikre bedre løsninger for borgere med dobbeltdiagnoser og ADHD og en sikring afbedre sammenhænge mellem behandlingsindsats og indsats for at fastholde borgernepå arbejdsmarkedet.Det er Dansk Selskab for Distriktspsykiatris faglige vurdering, at tiltaget vil få den stikmodsatte effekt til stor skade for borgere med svære, komplicerede psykiske lidelser.En splittelse af behandlingsindsatsen, som vi kender den i dag, vil kunne få katastrofa-le følger.Det fremgår af ansøgningen, at distriktspsykiatrien har det sundhedsfaglige ansvar,men den har også gruppeforløb og opsøgende opgaver, som sidestilles med ydelser,som kommunen leverer. Det er anført, at der i dag udvikles og etableres parallelle for-løb, hvor nogle borgere modtager gruppetilbud fra distriktspsykiatrien og andre ikommunalt regi.Det er ikke en virkelighed, som selskabet kan genkende. Der er ikke tale om parallelleforløb, som af og til fandt sted i 1990´erne. I mange tilfælde er der tale om et velfun-gerende samarbejde og koordinering på højt plan mellem kommune og distriktspsykia-tri – i andre tilfælde lever den kommunale part ikke op til de mest basale krav om so-cialpsykiatriske tilbud og beskæftigelsestilbud. Patienterne og deres pårørende stårmagtesløse.Det fremgår desuden af ansøgningen, at kommunen vil få ekspertise inden for behand-lingsområdet, hvilket særligt skønnes at have betydning i forhold til borgere med dob-beltdiagnoser. Desuden vil borgere med lettere psykiske lidelser, ADHD, spiseforstyr-
relser, angst og lignende kunne få et koordineret tilbud, hvor medicinsk behandling,støtte til at klare hverdagen og støtte til at vende tilbage til arbejde/uddannelse bliverkoordineret af samme myndighed. Ansøgningen har af uvist grund ikke fokus på denkernemålgruppe, som i virkeligheden behandles i distriktspsykiatrien i dag, nemlig pa-tienter med svært komplicerede psykiske sygdomme som skizofreni og bipolære af-fektive (manio-depressive) lidelser. Det er som om, at de pågældende kommuner ikkehar indsigt i, hvad der rent faktisk foregår i landets distriktspsykiatri. Og, hvad det erfor behandlingsopgaver, der skal varetages. Det er dybt bekymrende.I denne sammenhæng, er det vigtigt at pointere, at de distriktspsykiatriske centre gen-nem snart tre årtier har varetaget den ambulante, specialiserede diagnosticering samtmedicinske og terapeutiske sundhedsfaglige behandling, herunder opsøgende behand-ling og hospitalsbaseret rehabilitering i forhold til målgruppen. Det tværfaglige perso-nalet i de distriktspsykiatriske centre er en integreret del af den hospitalsbaserede psy-kiatri – og er dermed en integreret del af de mest kompetente, fagligt sikrede, akkredi-terede og lægefagligt professionelle miljøer.De distriktspsykiatriske centre udgør krumtappen i den psykiatriske behandling og sik-rer kontinuitet og sammenhæng mellem indlæggelse og ambulant behandling. Det er ivirkeligheden dér, at langt størsteparten af behandlingsindsatsen overfor de allermestsyge finder sted. Langt de fleste aktiviteter finder sted ambulant. De distriktspsykiatri-ske centre er på den baggrund tovholderne for sammenhængende behandlingsforløb,uanset om patienten er indlagt eller behandles ambulant. En kontinuitet, der er særde-les vigtig og som vil blive brudt hvis ansøgningen imødekommes.På nationalt plan er der udarbejdet en række visioner og strategier for psykiatrien, her-under Sundhedsstyrelsens nationale strategi for psykiatri 2009, Regeringens hand-lingsplan for psykiatri 2009 og Danske Regioners visioner om en psykiatri i verdens-klasse. Samtlige strategier fastlægger at fremtidens psykiatri skal opprioritere den am-bulante psykiatri (distriktspsykiatrien) med intensive, opsøgende ambulante tilbud,samtidig med at der skal være de nødvendige senge til at understøtte den ambulantebehandlingsindsats.I overensstemmelse med de nationale strategier har regionerne de sidste år omlagt be-handlingen fra primært stationær behandling til en langt mere intensiv og opsøgendeambulant behandling. Denne omlægning indebærer, at så mange som muligt behandlesambulant – indlæggelserne understøtter den ambulante behandling og sker i korte in-tensive behandlingsforløb med tæt ambulant opfølgning.Der er regionale forskelle, men generelt har man styrket den distriktspsykiatriske ind-sats ved at sammenlægge distriktspsykiatriske centre til store fagligt og økonomiskbæredygtige enheder, der er forankret i de sundhedsfaglige miljøer. Dette understøttesdesuden af Sundhedsstyrelsens Specialeplan og Specialevejledning, der fastlægger atfremtidens sundhedsvæsen skal samle behandlinger på færre steder for at sikre til-strækkeligt patientgrundlag og specialister til en højt kvalificeret sundhedsfaglig be-handling.
Side 2
De målgrupper, som kommunerne har nævnt i ansøgningen varetages i dag overvejen-de i primærsektoren – det vil sige hos alment praktiserende læge eller hos privatprakti-serende speciallæger. Det gælder således patienter med lettere psykiske lidelser, her-under spiseforstyrrelser, angst, personlighedsforstyrrede, ADHD mv. Disse patienterudgør således ikke i dag målgruppen for distriktspsykiatrien, idet behandlingseffektener størst i standardiserede psykoterapeutiske forløb på ambulatorier eller i specialfunk-tioner. Og, det er dér en målrettet behandling mest effektivt og økonomisk rentabeltfinder sted, ikke i tværfaglige teams i distriktspsykiatrien. Det giver ikke mening.Kommunerne nævner også dobbeltdiagnose patienterne i deres ansøgning. I forbindel-se med kommunalreformen i 2007 blev misbrugsbehandling en kommunalopgave,men netop dobbeltdiagnose (svær psykose og misbrug) bliver ofte behandlet i opsø-gende psykose teams, hvor der er fokus på behandling af såvel misbrug som psykisksygdom.Hvis distriktspsykiatrien bliver en kommunal opgave, vil behandlingsansvaret blivedelt mellem regionen og kommunen. Det vil medføre alvorlige brud i behandlingskon-tinuiteten med stærkt forøget risiko for utilsigtede hændelser, f.eks. flere selvmord iovergangen fra indlæggelse til ambulant behandling eller at patienterne i højere gradophører med behandlingen, hvorved lidelsen forværres. Der er desuden en særlig van-skelig problematik i forhold til behandlingen af retpsykiatriske patienter, hvor langt defleste bliver behandlet ambulant i distriktspsykiatrien, men hvor der efter lovgivningener krav om, at der bliver udpeget én behandlingsansvarlig overlæge i det psykiatriskecenter. Der er ikke mulighed for at delegere denne kompetence til læger uden for denregionale behandlingspsykiatri.I sundhedsvæsenet er der i dag kun én journal, som understøtter samlingen og foran-kringen af behandlingsansvaret ét sted. En ændring, som beskrevet i frikommuneord-ningen vil øge risikoen for utilsigtede hændelser og kontinuitetsbrud, når behandlings-ansvaret og dermed journalen splittes mellem sektorer.Sundhedssektoren har således en samlet behandlingsindsats og derfor giver det ikkemening at flytte distriktspsykiatrien over i kommunalt regi.Imidlertid kunne der være god mening i at kommunerne i eget regi lavede en integre-ret indsats, således at kommunerne, som foreslået i ansøgningen, samler socialpsykia-trien og jobcentre og dermed gør den kommunale indsat i behandlingen af psykisk sy-ge mere enstrenget og opfylder målet i ansøgningen om ”en indgang”.Som det er i dag, opleves det kommunale system meget fragmenteret og, der er stordiversitet fra kommune til kommune med hensyn til, hvilke beskæftigelsesmæssige ogsociale tilbud, der ydes.En samling af de kommunale tilbud ville gøre koordinering og samarbejde mellem de2 sektorer endnu mere velfungerende, end den er i dag.Det er Dansk Selskab for Distriktspsykiatris vurdering, at patienternes behov for be-handling udelukkende kan tilgodeses ved, at distriktspsykiatrien forbliver som en inte-greret del af det psykiatriske behandlingstilbud. Kommunerne er ikke i besiddelse af
Side 3
erfaringer og kompetencer i forhold til at varetage ambulant behandling af svært psy-kisk syge – og vil heller ikke inden for overskuelig tid være i stand til at opbyggekompetencer til varetagelse af opgaven. Selskabet håber med denne henvendelse atforanledige, at ansvarlige politikere gør deres indflydelse gældende overfor Indenrigs-og Sundhedsministeriet med henblik på at gøre Indenrigs- og Sundhedsministeriet be-kendt med disse forhold ved den endelige vurdering af Gladsaxe og Gentofte Kom-muners ansøgning om at overtage distriktspsykiatrien.Selskabet stiller sig gerne til disposition, hvis der ønskes yderligere oplysninger frafaglig side.
Med venlig hilsen
Kristen KistrupCenterchef, formand for Dansk Selskab for Distriktspsykiatri[email protected]
Side 4