Sundhedsudvalget 2010-11 (1. samling)
SUU Alm.del Bilag 307
Offentligt
998891_0001.png
998891_0002.png
998891_0003.png
998891_0004.png
998891_0005.png
998891_0006.png
998891_0007.png
998891_0008.png
998891_0009.png
998891_0010.png

Indenrigs- og Sundhedsministeriet

Dato:17. maj 2011
Samlenotat vedrørende rådsmøde (sundhed)den 6. juni 2010
SideDagsordenspunkt 1: Børnevaccinationer: opnåede resultater og udfordringer samtvejen frem ..................................................................................................................2Dagsordenspunkt 2: Mental sundhed og trivsel: resultater og fremtidige tiltag ........5Dagsordenspunkt 3: Innovation i sektoren for medicinsk udstyr……… ....................8Dagsordenspunkt 4: Moderne og bæredygtige sundhedssyste-mer…………………………………………………………………………………………10
Side 2
Dagsordenspunkt 1: Børnevaccinationer: succeser og udfordringer og vejen frem
- rådskonklusioner (vedtagelse)Nyt notat.

1. Indledning

Det ungarske formandskab har ønsket at sætte fokus på børnevaccinationer, her-under nødvendigheden af at opnå og fastholde en høj vaccinationsdækning, ogformandskabet har i den forbindelse forelagt et udkast til rådskonklusioner.Formandskabet afholdt den 3. - 4. marts 2011 en konference om opnåede resulta-ter og udfordringer på børnevaccinationsområdet, hvor nationale beslutningstage-re, Det Europæiske Center for Sygdomsforebyggelse og Kontrol (ECDC), WHO,Kommissionen m.fl. deltog. I konklusionerne fra konferencen understreges blandtandet vigtigheden af at opnå og fastholde en høj vaccinationsdækning genereltsåvel som i de grupper i befolkningerne, hvor vaccinationsdækningen er mangel-fuld. Endvidere understreges vigtigheden af at have kvalitetsdata til overvågning afvaccinationsdækning og sygdomsudbrud, kommunikationsstrategier med henblikpå at nå de undervaccinerede grupper i befolkningerne samt de grupper, som erskeptiske over for nytteværdien af vaccination.

2. Hjemmelsgrundlag

Spørgsmålet om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.

3. Nærhedsprincippet

Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.

4. Formål og indhold

Baggrunden for udkastet til rådskonklusioner om børnevaccinationer er, at vaccina-tion – hvor vaccination er en mulighed – er den mest effektive måde at forebyggeog udrydde smitsomme sygdomme, og at det med den tiltagende mobilitet påtværs af landegrænser er vigtigt at identificere og nå de grupper, som er i tiltagen-de risiko for sygdomme, som kan forebygges ved vaccination. Som eksempel påsuccesfulde vaccinationer nævnes udryddelse af kopper og polio (polio for de fle-ste landes vedkommende). Derimod har det ikke været muligt at udrydde mæslin-ger og røde hunde, hvilket ifølge WHO’s mål skulle være sket ved udgangen af2010.Formålet med rådskonklusionerne er at medvirke til en højere vaccinationsdæk-ning generelt såvel som i de grupper i befolkningerne, hvor vaccinationsdækningener mangelfuld.Konklusionerne inviterer bl.a. medlemslandene til-at fastholde og styrke processer og procedurer omkring vaccinationstilbudtil børn med ukendt eller usikker vaccinationshistorie,
Side 3
-----
at fastholde og styrke den almindelige tillid til børnevaccinationsprogram-merne og udbyttet af vaccination,at øge sundhedspersoners opmærksomhed på fordelene ved vaccination,at samarbejde tæt med lokalsamfundet, herunder at inddrage alle relevan-te aktører,at identificere undervaccinerede grupper og sikre dem adgang til vaccinati-on, ogat sikre tæt samarbejde mellem relevante myndigheder og sundhedsper-soner omkring opfølgning og evaluering af individuelle vaccinationsopteg-nelser
Konklusionerne inviterer bl.a. medlemslandene og Kommissionen til-at samarbejde om nationale og sub-nationale vaccinationstjenester, her-under om udvikling og overvågning af vaccinationsdækningen såvel som afrapporteringssystemerat forstærke overvågningen af sygdomme, som kan forebygges med vac-cine,at overveje systemer og procedurer til sikring af kontinuitet i det enkelte in-divids vaccinationer ved flytning mellem medlemsstaterat samarbejde om fremgangsmåder og kommunikationsstrategier for såvidt angår de, der er skeptiske over for nytteværdien ved vaccination,at dele erfaringer og bedste praksis til forbedring af vaccinationsdæknin-gen af børn generelt såvel som blandt undervaccinerede, ogmed henblik på at lette udvekslingen af information mellem vaccineleve-randører at støtte – med bistand fra Det Europæiske Center for Forebyg-gelse og Kontrol (ECDC) og Det Europæiske Lægemiddelagentur (EMA) –udarbejdelsen af en ikke-udtømmende liste af elementer, som kan indgå inationale og sub-nationale vaccinationskort – under hensyntagen til nær-hedsprincippet og de enkelte medlemslandes sundhedspolitikker.
-----

5. Europa-Parlamentets udtalelse

Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig.

6. Konsekvenser

Rådskonklusionerne har ingen lovgivningsmæssige, statsfinansielle eller sam-fundsøkonomiske konsekvenser, ligesom det ikke medfører administrative konse-kvenser for erhvervslivet.

7. Høring

Der er ikke gennemført høring.

8. Regeringens foreløbige generelle holdning

Danmark kan tilslutte sig forslaget til rådskonklusioner.

9. Generelle forventninger til andre landes holdninger

Der forventes at være generel tilslutning til rådskonklusionerne.
Side 4

10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 5
Dagsordenspunkt 2: Mental sundhed og trivsel: resultater og fremtidigetiltag- rådskonklusioner (vedtagelse)Nyt notat.

1. Indledning

Kommissionen lancerede på en konference i juni 2008 Den Europæiske Pagt forMental Sundhed og Trivsel. Pagten giver EU-institutionerne, regeringerne, regio-nerne og organisationer fra civilsamfundet mulighed for at arbejde sammen om atforbedre den mentale sundhed. Pagten er en tvær-sektoriel, ikke bindende dekla-ration, som de deltagende lande på konferencen tilsluttede sig.Formålet med Pagten er at beskytte og forbedre den mentale sundhed, skabe op-mærksomhed om forskellige relevante spørgsmål og indføre et fælleseuropæisksamarbejdsnetværk for udveksling af god praksis – mellem regeringer og relevantesektorer – der kan fungere som bindeled mellem politik, praksis og forskning.Målene er forsøgt realiseret gennem pagtens fem prioriterede indsatsområder:1. forebyggelse af selvmord og depression2. mental sundhed hos unge og i forbindelse med uddannelse3. mental sundhed på arbejdspladsen4. mental sundhed hos ældre5. bekæmpelse af stigmatisering og udelukkelseDer er afholdt konferencer om hvert af disse fem indsatsområder. Den femte ogsidste konference under Den Europæiske Pagt for Mental Sundhed og Trivsel ommental sundhed på arbejdspladsen blev afholdt under ungarsk formandskab i Ber-lin den 3.- og 4. marts 2011. Det ungarske formandskab har som opfølgning pådenne og de øvrige konferencer fremlagt et udkast til rådskonklusioner, der delsopregner resultaterne af Pagten og dels opstiller ønsker til fremtidige tiltag på om-rådet.

2. Hjemmelsgrundlag

Spørgsmålet om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.

3. Nærhedsprincippet

Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.

4. Formål og indhold

Formålet med rådskonklusionerne om mental sundhed og trivsel er dels at følge oppå Den Europæiske Pagt for Mental Sundhed og Trivsel og de deraf følgende te-matiske konferencer, dels at udstikke rammerne for de fremtidige tiltag med hen-blik på at leve op til pagten.Konklusionerne inviterer medlemslandene til bl.a.:- at prioritere mental sundhed og trivsel højt i sundhedspolitikker- at udvikle strategier og/eller handlingsplaner for mental sundhed, herunderdepression og forebyggelse af selvmord
Side 6
-
--
-
-
at tage foranstaltninger mod stigmatisering og udstødelse og diskriminationaf mennesker med mentale sundhedsproblemer og at fremme deres socia-le integration og deres adgang til uddannelse, bolig og arbejdeat gøre bedst mulig brug af de muligheder, som Strukturfondene inden formental sundhed tilbyderat anvende de teknologiske muligheder, herunder E-sundhed, for at for-bedre mental sundhed og tjenesteydelser, forebyggelse af psykiske lidel-ser og fremme af velværeat støtte aktiviteter (fx uddannelsesprogrammer), der gør fagfolk og ledereisær i sundheds- og socialsektoren og på arbejdspladser i stand til at be-skæftige sig med spørgsmål vedrørende psykisk velvære/psykiske lidelserat styrke fremme af mental sundhed for børn og unge ved bl.a. at støttepositive forældrekompetencer, holistiske tilgange til reduktion af mobning iskolen, samt at støtte familier, hvor en forælder har en psykisk lidelse
Konklusionerne inviterer endvidere Kommissionen og medlemslandene til bl.a.:- at fortsætte samarbejdet som en opfølgning på den europæiske pagt formental sundhed- at iværksætte en fælles aktion om mental sundhed og trivsel under EU'sfolkesundhedsprogram 2008-2013Endelig inviterer konklusionerne bl.a. Kommissionen til at fortsætte arbejdet med atforbedre den mentale sundhed og trivsel og i den forbindelse overveje, hvorledesder skal ske opfølgning på Den Europæiske Pagt for Mental Sundhed og Trivsel.

5. Europa-Parlamentets udtalelse

Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig.

6. Konsekvenser

Rådskonklusionerne har ingen lovgivningsmæssige, statsfinansielle eller sam-fundsøkonomiske konsekvenser, ligesom det ikke medfører administrative konse-kvenser for erhvervslivet.

7. Høring

Der er ikke gennemført høring.

8. Regeringens foreløbige generelle holdning

Danmark kan tilslutte sig forslaget til rådskonklusioner.

9. Generelle forventninger til andre landes holdninger

Der forventes at være generel tilslutning til rådskonklusionerne.

10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
________________________
Side 7
Dagsordenspunkt 3: Innovation i sektoren for medicinsk udstyr- rådskonklusioner (vedtagelse)Nyt notat.

1. Indledning

Det ungarske formandskab har forud for den kommende revision af EU’s lovgiv-ning om medicinsk udstyr sat fokus på innovation i sektoren for medicinsk udstyrog har forelagt et udkast til rådskonklusioner.Konklusionerne fremsættes i forlængelse af Kommissionens konferenceHigh Le-vel Health Conference Exploring Innovative Healthcare – the Role of MedicalTechnology Innovation and Regulation,som blev afholdt den 22. marts 2011. For-målet med konferencen var dels at undersøge, hvordan innovation i sektoren formedicinsk udstyr kan modsvare de udfordringer, som sundhedsvæsenet i Europastår overfor, dels at undersøge, hvordan lovgivningen kan indrettes, så livreddendeog livsforlængende udstyr kommer på markedet så hurtigt som muligt, mens detsamtidig sikres, at produkterne er sikre at anvende for patienterne og brugerne.Rådskonklusionerne har bl.a. fokus på udsigterne til en aldrende befolkning ogbehovet for at imødekomme denne (økonomiske) udfordring gennem innovativesundhedsløsninger.

2. Hjemmelsgrundlag

Spørgsmålet om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.

3. Nærhedsprincippet

Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.

4. Formål og indhold

Formålet med rådskonklusionerne er at understøtte en udvikling, hvor medicinskudstyr gennem innovation bidrager til en fortsat forbedring af patient- og brugersik-kerhed, og at EU’s lovgivning for medicinsk udstyr er indrettes således, at livred-dende og livsforlængende udstyr kommer på markedet så hurtigt som muligt.Konklusionerne inviterer bl.a. Kommissionen og medlemslandene til----at udvekslebest practicemed hensyn til innovation og styrke samarbejdeog dialog mellem aktørerne i innovationsprocessen,at fremme innovation gennem offentlige udbudspolitikker,at have fokus på patienter og sundhedspersoners behov i forbindelse medudviklingen af (nyt) medicinsk udstyr,at fremmeearly dialoguemellem fremstillere, eksperter og kompetentemyndigheder om ”nye produkter”, særligt for så vidt angår deres klassifice-ring,
Side 8
-
at undersøge hvordan og i hvilket regi reklame (promotion) for medicinskudstyr kan reguleres mest hensigtsmæssigt.
Konklusionerne inviterer desuden Kommissionen til at tage følgende overvejelse ibetragtning i forbindelse med Kommissionens kommende forslag om ny EU-lovgivning om medicinsk udstyr:---behovet for at forbedre systemet for risikobaseret klassifikation af medi-cinsk udstyr.behovet for at fremme indsamlingen af kliniske data.behovet for at indføre mere enkle og præcise regler om bl.a. nationalekompetente myndigheders og bemyndigede organers ansvar og forpligtel-ser.mulighederne for at udvikle en central og offentlig tilgængelig databasemed henblik på at give adgang til central information om medicinsk udstyr.behovet for at indføre en mere klar definition af begrebet ”medicinsk ud-styr” og præcisere kriterierne for klassificering af medicinsk udstyr.behovet for at sikre, at de bemyndigede organer alene står for vurderingenaf udstyr eller teknologier, som de er kompetente til at foretage.
---

5. Europa-Parlamentets udtalelse

Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig.

6. Konsekvenser

Rådskonklusionerne har i sig selv ingen lovgivningsmæssige, statsfinansielle ellersamfundsøkonomiske konsekvenser, ligesom det ikke medfører administrativekonsekvenser for erhvervslivet.

7. Høring

Der er ikke gennemført høring.

8. Regeringens foreløbige generelle holdning

Danmark kan tilslutte sig forslaget til rådskonklusioner.

9. Generelle forventninger til andre landes holdninger

Der forventes at være generel tilslutning til rådskonklusionerne.

10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
________________________
Side 9
Dagsordenspunkt 4: Moderne og bæredygtige sundhedssystemer- rådskonklusionerNyt notat.

1. Indledning

Udkastet til rådskonklusioner skitserer en række fælles udfordringer for de europæ-iske sundhedsvæsener som følge af bl.a. demografisk aldring, øgede forventningertil sundhedsvæsnet og øgede udgifter til bl.a. ny teknologi. Det ungarske formand-skab finder derfor, at det vil kunne være hensigtsmæssigt at iværksætte en euro-pæisk refleksionsproces med henblik på at dele erfaringer, best practice og eks-pertise i forhold til håndteringen af de fremtidige udfordringer. Formandskabet harendvidere sat fokus på sundhedsvæsnets rolle i forhold til gennemførelse af Euro-pa2020-strategien, ligesom der er sat fokus på muligheden for at anvende de eu-ropæiske strukturfonde i relation til udviklingen af sundhedsvæsnerne i EU.

2. Retsgrundlag

Spørgsmålet om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.

3. Nærhedsprincippet

Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.

4. Formål og indhold

Sigtet med rådskonklusionerne er at skabe synlighed om de fælles udfordringer,som de europæiske sundhedsvæsener står over for, og at sætte fokus på spørgs-målet om, hvordan disse udfordringer kan imødegås på en effektiv måde.Rådskonklusionerne skal bl.a. ses som en opfølgning på drøftelserne på det ufor-melle ministermøde i Gödöllö, Ungarn, i april 2011.Formålet med rådskonklusionerne er at fastholde et fælles europæisk fokus påvigtigheden af, at der fortsat er brug for at udvikle sundhedsvæsnerne i EU, men atder også er behov for at sikre bæredygtighed og at omstille sundhedssystemernetil fremtidens udfordringer.De tre overordnede temaer i rådskonklusionerne er iværksættelse en europæiskrefleksionsproces med henblik på at dele erfaringer, best practice og ekspertise iforhold til håndteringen af de fremtidige udfordringer for sundhedsvæsenet i deenkelte medlemslande, sundhedsvæsnets rolle i forhold til gennemførelse af Euro-pa2020-strategien og muligheden for at anvende de europæiske strukturfonde irelation til udviklingen af sundhedsvæsnerne i EU.Konklusionerne inviterer bl.a. medlemslandene til:-at spille en aktiv rolle i forhold til fremtidens udfordringer på sundhedsom-rådet både i forhold til de demografiske og de ikke-demografiske udfordrin-ger,
Side 10
----
at sørge for, at sundhed er tilstrækkeligt adresseret i de nationale reform-programmer,at overveje nye, innovative og fremtidssikrede løsninger indenfor sund-hedssektoren,at fremme brug af IT og e-sundhedsløsninger ogat overveje, hvorledes EU’s finansielle programmer kan bidrage til udvik-lingen af sundhedssystemerne i EU.
Konklusionerne inviterer endvidere Kommissionen og medlemslandene til ativærksætte en refleksionsproces, som kan være med til at identificere effektivemåder at investere i sundhed og på den måde forfølge målet om moderne og bæ-redygtige sundhedssystemer.Endelig inviterer konklusionerne Kommissionen til bl.a. at støtte medlemslandene ietableringen og gennemførelsen af refleksionsprocessen og til at arbejde for attildele sundhedssektoren en passende rolle i forbindelse med gennemførelsen afEuropa 2020-strategien samt støtte de regelmæssige opfølgningsdrøftelser medmedlemslandene om den aktuelle situation.

5. Europa-Parlamentets udtalelser

Europa Parlamentet skal ikke udtale sig om rådskonklusionerne.

6. Konsekvenser

Rådskonklusionerne har ingenlovgivningsmæssige,statsfinansielle eller samfunds-økonomiske konsekvenser på kort sigt, ligesom de ikke medfører administrativekonsekvenser for erhvervslivet.

7. Høring

Der er ikke gennemført høring.

8. Regeringens foreløbige generelle holdning

Danmark kan tilslutte sig forslaget til rådskonklusioner.

9. Generelle forventninger til andre landes holdninger

Der forventes at være generel tilslutning til rådskonklusionerne.

10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
________________________