Sundhedsudvalget 2010-11 (1. samling)
SUU Alm.del Bilag 280
Offentligt
989832_0001.png
989832_0002.png
989832_0003.png
989832_0004.png
989832_0005.png
989832_0006.png
989832_0007.png
989832_0008.png

Talepapir – samråd den 13. april 2010

Spørgsmål U:

Ministeren bedes redegøre for de overvejelser, derligger bag de nuværende afgiftssatser på cigarettersamt oplyse, hvorfor man har valgt at sænke prisen påen pakke 20 stk. Prince-cigaretter sammenlignet medprisen i 2002 (opgjort i 2011-priser), som det fremgåraf svar af 18. februar 2011 på SAU alm. del-spørgsmål 306.

Svar:

I 2004 bortfaldt den såkaldte 24-timers regel.24-timers reglen begrænsede den mængde tobak ogspiritus, som kunne indføres i Danmark, ved rejserfra andre EU-lande uden at der skulle betalesdanske afgifter og moms.For at undgå en eksplosion i grænsehandlen, somfølge af 24-timers reglens ophør, blev afgiften påcigaretter sat ned i slutningen af 2003 sammen meden række andre afgiftsnedsættelser på grænsehandels-følsomme varer. Det var i øvrigt et lovforslag somogså Socialdemokratiet stemte for.På daværende tidspunkt havde Socialdemokratietsåledes også en forståelse for, at det var nødvendigt attilpasse afgifterne for at undgå unødig grænsehandel.Når det fremgår af svaret på alm. del-spørgsmål 306,at prisen opgjort i 2011-niveau i dag er lavere, endden var i 2002, skyldes det altså denne tilpasning til24-timers reglen i 2003, som altså også blev støttet afSocialdemokratiet.Vælger man i stedet at vurdere prisudviklingen fra2004 til 2011 vil man se, at prisen er steget med 9 pct.
-2-
opgjort i 2011-priser.Det skyldes ikke mindst, at regeringen sidste årforhøjede afgiften markant både i januar og i juli.Afgiftsniveauet blev i forbindelse med sidste forårsFolkesundhedspakke fastsat, så yderligere forhøjelserpå nuværende tidspunkt skønnes at ville føre tilprovenutab som følge af øget grænsehandel ogsmugling.Ved beregning af den seneste afgiftsstigning, blev detlagt til grund, at andelen af grænsehandlede ogsmuglede cigaretter ville nå et niveau som detbritiske, dvs. 27 pct. for cigaretter og 69 pct. forrøgtobak, ved samme prisstigning som iStorbritannien.Dette er muligvis et meget optimistisk scenario, daforskellen i den geografiske beliggenhed for de tolande gør, at det er sandsynligt, at Danmark vilopleve ”ketchup-effekter” i grænsehandlen ved lavereprisstigninger, end hvad der har været tilfældet iStorbritannien.”Ketchup-effekten” opstår, når der ved enafgiftsforhøjelse sker et pludseligt boom igrænsehandlen og særligt i den illegale handel.”Ketchup-effekten” er ligeledes kendetegnet ved, atden kan være svær at slippe af med ved at sænkeafgiften, når først folk har fået for vane atgrænsehandle, og særligt, når smugling og videresalgaf illegale cigaretter er blevet sat i system.En pakke 20 stk. Prince kan i dag købes i Polen til
-3-
omkring 23,50 kr. I henhold til EU-reglerne er denvejledende mængde for indførsel af cigaretter tilDanmark sat til 800 stk., men hvis det kan godtgøres,at der er tale om køb til eget forbrug må man godtmedbringe flere end de 800 stk. cigaretter. IStorbritannien opererer man således med envejledende mængde på 3.200 cigaretter svarende tilomtrent et ½ års forbrug, når man ryger 20 stk. omdagen. Men så længe man kan godtgøre, at degrænsehandlede cigaretter er til eget forbrug, så er derintet loft over, hvad man må indføre. De 800 stk. erkun vejledende.Ved at købe de 800 cigaretter, der som nævnt er denvejledende mængde, vil en dansk ryger således kunneopnå en besparelse på 580 kr. ved at købecigaretterne i Polen. I øjeblikket kan man komme tilPolen fra København via Ystad med bus og færge for550 kr. og rejsen vil således kunne finansieres ved atkøbe cigaretter alene. Når der endvidere henses til, atprisniveauet generelt er lavere i Polen end i Danmark,er det meget sandsynligt, at der også vil blive købtandre varer f.eks. punktafgiftsbelagte varer som øl ogvin.Det er et andet element i grænsehandlen, at når derskabes grænsehandel med én vare f.eks. cigaretterfølger der ofte handel med andre varer med, da manligeså godt kan udnytte det lavere prisniveau.Når man allerede i dag kan opnå en besparelse på 580kr. ved at købe 800 stk. Prince i Polen burde det væreåbenbart, at der vil kunne ske dramatiske ændringer igrænsehandlen og den illegale handel, hvis vi satteafgifterne på cigaretter op, så det svarede til en pris
-4-
på ca. 80 kr. per 20 stk., som det er situationen iNorge, jf. besvarelsen af 18. februar 2011 på SAUalm. del- spørgsmål 306.Herved ville man som dansker kunne opnå enbesparelse på 2.260 kr. ved at købe 800 Prince iPolen.Her bør man også erindre, at da den illegale handelmed sodavand var på sit højeste blev det skønnet, atgevinsten for den detailhandlende ved lovligt salg afsodavand var omkring 2,7 kr. per liter. Ved ulovligtsalg udgjorde gevinsten mellem 3,12 kr. og 5,45 kr.per liter, dvs. ved det ulovlige salg kunne man få enekstra gevinst på mellem 0,42 kr. og 2,75 kr. per liter.Prisen på den lovlige sodavand lå omkring 13 kr. pr.liter og for ulovlige sodavand på omkring 10 kr. pr.liter.Ved at køre til Tyskland og f.eks. købe 500 litersodavand kunne der således opnås en gevinst for dendetailhandlende på op mod 1.400 kr.Hvis det antages, at 5 pakker cigaretter fylder lige såmeget som 1 liter sodavand vil man i stedet for de500 liter sodavand kunne medbringe 2.500 pakkercigaretter. Hvis de kan sælges til en pris, der er ca. 3kr. lavere per pakke end de lovlige cigarettersvarende til prisforskellen mellem 1 liter lovlig og 1liter illegal sodavand, vil man allerede ved detgældende danske prisniveau på 38 kr. pr. 20 stk.Prince kunne opnå en gevinst på 28.750 kr. ved atkøbe de 2.500 pakker i Polen og sælge dem iDanmark.
-5-
I lyset af at det er forholdsvis beskedne gevinster, derskal til for, at der etableres en mere systematiskhandel med illegalt indførte varer, burde det ogsåvære klart, at det også vil blive meget attraktivt athandle med smuglede cigaretter, hvis prisen kommertil at udgøre 80 kr. pr. 20 stk., som det er tilfældet iNorge.I England bliver de illegale cigaretter således solgt tilmellem halvdelen og en tredjedel af prisen på decigaretter, der er afgiftsberigtiget i England, dvs.prisen på de illegale cigaretter udgør mellem 17 kr.og 28 kr., mens de afgiftsberigtigede koster 56 kr. for20 stk.I den forbindelse vil jeg da også gerne gøreopmærksom på, at der allerede i 2008 blev beslaglagt9,8 mio. forfalskede Prince cigaretter i Danmark, somalene i afgifter og moms skulle have kostet ca. 12,38mio. kr. svarende til knapt 27 kr. pr. 20 stk. Ved detdaværende pris og afgiftsniveau var det såledesallerede økonomisk attraktivt at forfalske cigaretter tildet danske marked og det bliver jo ikke mindreattraktivt, når priserne øges.Alt i alt mener jeg derfor, at konsekvenserne afafgiftsforhøjelser på grænsehandel og illegal handeler et problem, som bør tages meget alvorligt og det erforventningen, at yderligere forhøjelser på nuværendetidspunkt vil medføre provenutab.
-6-

Spørgsmål V:

Ministeren bedes redegøre for, hvad målet medregeringens afgiftspolitik på tobaksområdet er ogoplyse, om regeringens afgifter primært er indført forat fremme folkesundheden eller for at værefinansieringselement i regeringens skattereform.

Svar:

Jeg vil gerne indlede med at sige, at tobaksafgifterneblev indført tilbage først i 1900 tallet og altså på ettidspunkt, hvor afgifterne alene var fiskalt begrundet.Det har, som vi alle ved, ændret sig siden, såafgifterne i dag også begrundes af hensyn til atfremme folkesundheden.Som jeg nævnte i min besvarelse af spørgsmål U,blev afgifterne på tobak nedsat i 2003 af hensyn tilophøret af 24-timers reglen. Forud herfor lå i øvrigt15 år, hvor afgifterne på cigaretter havde væretuændret, idet de sidst var blevet hævet i 1986 underden daværende skatteminister Isi Foighel.I 2005 blev afgiften på cigaretter omlagt og forhøjetunder hensyntagen til grænsehandlen, da der var sketen forhøjelse af tobaksafgifterne i Tyskland.I forbindelse med skattereformen var det regeringensmålsætning at sænke skatten på arbejde og dermedøge tilskyndelsen til at yde en ekstra indsats.Herudover var det et mål, at folkesundheden blevstyrket, og derfor skulle en del af finansieringen afforårspakken findes ved forhøjelser af afgifterne påen række usunde varer. Her i blandt cigaretter,selvom det ikke var anbefalet af Skattekommissionen,
-7-
da den fandt, at hensynet til grænsehandlen ikketilsagde ændringer.Som det også fremgår af regeringens arbejdsprogramDanmark 2020 Viden>Vækst>Velstand>Velfærd, erdet vores målsætning at gøre det dyrere at ryge fordermed at reducere antallet af rygere og dervedfremme folkesundheden.Derfor blev der også foretaget endnu en forhøjelse iforbindelse med Folkesundhedspakken.Regeringen har således i alt tre gange forhøjetafgifterne på tobak under behørigt hensyn tilgrænsehandelen. Det afspejler, at vi på den ene sideønsker at holde grænsehandlen på et begrænsetniveau, så vi på den ene side kan sikre et stabiltfinansieringselement og på den anden side opnå denstørst mulige effekt på folkesundheden.Forhøjelsen i forbindelse med Folkesundhedspakkenvar, så langt vi skønnede at kunne gå, uden at deropstod ”ketchup-effekter” i grænsehandlen.Konsekvenserne for grænsehandlen og den illegalehandel af øgede afgifter på cigaretter og røgtobak errelevante i forhold til afgiftsprovenuet, menmuligheden for at grænsehandle eller købe illegalecigaretter gør samtidig, at højere afgifter bliver etmindre effektivt instrument til at regulere forbruget,da forbrugeren i stedet køber billige cigaretter udenom det danske afgiftssystem.Det er i høj grad de erfaringer, andre højafgiftslandehar gjort sig. Det gælder bl.a. Norge, Storbritannien
-8-
og Irland.Jeg vil gerne afslutningsvis nævne, at rygerandelen iDanmark i 2010 blandt voksne udgør knap 21 pct.,mens det tilsvarende tal for Norge er 19 pct.