Sundhedsudvalget 2010-11 (1. samling)
SUU Alm.del Bilag 259
Offentligt
983964_0001.png
983964_0002.png

Tandlægeforeningen ønsker forbedringer af klagesystemet

Forbrugerprogrammet Kontant på DR1 satte tirsdag den 12. april kritisk fokus på klage- ogerstatningssystemet for privat tandlægepraksis. Systemet blev kritiseret for at være uigennemskueligt,og der blev peget på problemer vedr. habilitet og sagsbehandling.Marianne Riis, der er formand for klinikejerforhandlingsudvalget i Tandlægeforeningen, medvirkede iKontant, og hun fik lejlighed til at informere tv-seerne om en række forbedringer, somTandlægeforeningen vil arbejde på at få iværksat. Nogle af forbedringerne er allerede på vej, andre vilTandlægeforeningen gå i dialog med Danske Regioner om.Under optagelserne til interviewet med Kontant udtalte Marianne Riis sig flere gange om de væsentligefordele ved klage- og erstatningssystemet, men disse udtalelser tog Kontant ikke med i programmet.- Der er tre store fordele ved klagesystemet, som hører under overenskomsten mellem Danske Regionerog Tandlægeforeningen. Den ene er, at patienter, der får medhold, kan få pengene tilbage. Den andener, at der er mulighed for at anke afgørelsen, hvis man er utilfreds. Og den tredje fordel er, at sagernebliver behandlet hurtigere end i Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn. Det undrer mig, at Forbrugerrådetvil have klager over tandlæger lagt ind under Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn, for patienterne vil igivet fald blive stillet ringere. Det sagde jeg til Kontant, men de havde åbenbart lagt sig fast på en kritiskvinkel over for tandlægerne, pointerer Marianne Riis.Patientforsikringen på tandlægeområdet rummer den store fordel for patienterne, at den nedre grænsefor erstatning til patienter er 1.000 kr., mens den i patientforsikringen inden for det øvrigesundhedsvæsen er 10.000 kr.- Forbrugerrådet har i ti år været repræsenteret i Tandskadeankenævnet. De kender dermedforsikringssystemet på tandlægeområdet indefra. Det skuffer mig, at de går i medierne og kritiserersystemet. De kunne for længe siden af have lagt deres synspunkter åbent frem på de møder, som dedeltager i.

Hjemmeside på vej

I efteråret 2010 besluttede Tandlægeforeningen og Danske Regioner, at klagesystemet skal gøres lettereat overskue. Det vil ske i form af hjemmesiden Tandklage.dk, som forventes at være klar til sommer.Hjemmesiden Tandklage.dk skal gøre det lettere for patienter og andre at finde rundt i klagesystemet, ogden skal indeholde information om, hvordan systemet er bygget op.- Jeg kan godt forstå, at det kan være svært at overskue klagesystemet. Men det gør vi noget ved oghåber dermed at kunne dæmme op for en del af kritikken, siger Marianne Riis.

Ingen skal gå rundt med smerter

Ifølge Kontant bliver patienter bedt om at tilbagelevere eksempelvis de kroner, som de er blevetbehandlet med, før de kan få pengene tilbage i en klagesag, som de har fået medhold i. Det vil MarianneRiis have lavet om på.- Reglen om at levere materialer tilbage er indført for at undgå misbrug af systemet. Men vi kan nu se, atreglen medfører, at patienter kommer i klemme. Vi kan ikke leve med, at patienter skal gå rundt medsmerter på grund af en sådan regel. Vi vil derfor gå i dialog med Danske Regioner om at få den ændret,siger Marianne Riis.

Habilitet

Region Hovedstaden har i en pressemeddelelse meddelt, at i alt 83 klagesager i regionen skal gå om pga.en tandlæges inhabilitet. Det sker i konsekvens af en afgørelse i Landstandlægenævnet i en konkret sag.Marianne Riis oplyser, at Tandlægeforeningen i forvejen har fokus på habilitet.- Vi har vedtaget en intern habilitetspolitik, og vi opfordrer nu tandlægerne til at være ekstraopmærksomme på eventuelle habilitetsproblemer. I den konkrete sag, som Kontant omtalte, erproblemet således løst, siger Marianne Riis.