Socialudvalget 2010-11 (1. samling)
SOU Alm.del Bilag 78
Offentligt
914846_0001.png
914846_0002.png
Til SocialudvalgetGlyngøre, den 11/11 2010
Samrådet i dag om hjemtagelse af børn og ungeJeg fulgte med i samrådet i dag. I glemmer fuldstændig den side af sagen, hvor det ikke er vanrøgt ogmisbrug af børn, som er årsag til, at barnet/den unge er anbragt. Der er også rigtig mange, som er anbragt,fordi de lider af en så alvorlig psykisk lidelse, at de har brug for en massiv social adfærdskorrigerendeindsats, hvis de på nogen måde skal have en chance for at genvinde et normalt og velfungerende liv.Jeg er bekymret. Jeg er bekymret, hvis I udelukkende bygger på viden fra tal og statestikker vedr.klagesager m.m., for så går I altså helt galt i byen. Der sker rigtig meget, som I ikke kan kontrollere eller målepå den vej rundt.Når jeg i PS sidder og rådgiver i så mange dårlige sager, som jeg gør, så er det udelukkende fordi, denpsykisk sårbare eller dennes pårørende IKKE selv MAGTER at køre en klagesag. Det vil sige, at hvis ikkejeg via PS overtager/guider/støtter, så vil de på forhånd bare give op og lade kommunen gøre, som de harbestemt.Det kan godt være, at I synes, at I gør adgangen til at klage lettere, men når man står i den situation, som defamilier gør, som jeg har med at gøre, så kan de slet ikke overskue at tage en kamp med systemet, debruger alt deres energi på at støtte den unge. At situationen er sådan for de fleste, er netop dét, somkommunerne udnytter. I langt de fleste af de sager vi går ind i, når et barn/familie eller ung har fået afslageller brev om, at de skal hjemtages til ét af kommunens egne tilbud, sker der det, at når PS går ind ogovertager sagen, og efter kort til meget lange forhandlingsperioder, så føjer kommunen sig og tilbagekalderderes afslag/hjemtagelse.Jeg kan ikke genkende, at Københavns Kommune har nogle gode tiltag indenfor vores målgruppe med ungemed spiseforstyrrelser, selvskadende adfærd og dobbeltdiagnoser hvor personlighedsforstyrrelser ofte er énaf dem. Jeg kan derimod genkende at netop Københavns kommune er én af de kommuner, som afviserindsats, fordi de ikke har økonomi til det og ”at det ligger over vores service-niveau”. Og KøbenhavnsKommune har ikke andet kvalificeret tilbud til vores gruppe af unge. De har ikke noget, som de kan sætte istedet for. Det samme kan en række fagfolk bekræfte overfor Jer.Det kunne derfor være yderst interessant for os at se de 10 kommuner, som socialministeriet har lavetkontrol på, og sammenholde dem med de steder, hvor vi har klagesager.Jeg var til gengæld meget glad for den meget tydelige udmelding om, at den unge skal høres og de skalhave den hjælp, de har behov for, ligesom deres klage har opsættende virkning, for også det medopsættende virkning er noget, som nogle kommuner har svært ved at forstå.Se næste side – ud af de nævnte 260 sager er kun 6 kommet videre til Ankestyrelsen. Af de vundne 236sager har kun én sag været i Ankestyrelsen – i de andre 235 har kommunerne ændret deres ”nej” til ”ja”.Med venlig hilsenPS LANDSFORENING, Pårørende til Spiseforstyrrede
Dorte Nielsen, næstformand i PS, mobil 5122 6722
PS LANDSFORENING, Pårørende til SpiseforstyrredeV/næstformand Dorte Nielsen, Poppelvej 19, Glyngøre, 7870 Roslevtlf. 51226722, e-mail:[email protected]www.pslandsforening.dk
Glyngøre, juni 2010
Optælling af sager i PSSiden 2004 har jeg som frivillig gået ind i en række problemsager og forsøgt at hjælpe vore medlemmer tilden indsats, som de har brug for.I forbindelse med evalueringen har Konsulentkompagniet efterlyst tal på, hvor mange sager det drejer sigom. Jeg har derfor lavet en konkret optælling, og har forsøgt at lave en opdeling i forhold til de forskelligeproblemstillinger:

Årstal:

200420052006200720082009

I alt

Antal individuelle sager

143545475266

260

Social tiltag

143237394355

BehandlingAndet

367710

Fået medhold

143242434758

236

2121
Sager, hvor vi har fuldt indblik i de enkelte sager. Der kan være en forskydning af antal i forhold til detoplyste i årsberetninger, da der her er lavet en optælling på afsluttede sager. Der kan også være sager, somjeg kun har haft digitalt, eller har udleveret papirer på igen og de er ikke med i denne opgørelse.

Sager under sociale tiltag:

De sociale sager er alle sager, hvor vi har kørt en intens dialog med forskellige kommuner for at fåsagsbehandler til at bevilge forskellige støttetiltag, socialadfærdskorrigerende indsats, lønkompensation tilforældre, egen forsørgelse ved behov for overførselsindkomst, ekstra udgifter til længerevarende ellerkronisk lidelse (tilskud til kost, kosttilskud, protein drikke og diætist).2004 / 2005 / 2006 / 2007 / 2008 / 200961012151515011246157896147101211242024366318122105
Ophold på bosted eller egen bolig med tilknyttet mentorHjemtagelse fra ét bosted til kommunens eget bostedForsørgelsesgrundlagSpecialiseret bostøtte i hjemmetAflastning til søskendeLønkompensation til forældreEkstra udgifter

Sager under behandling:

Her er der udelukkende tale om sager, hvor patienter i det offentlige behandlingssystem har ønsketindlæggelse eller at benytte sig af det frie sygehusvalg eller ønsket at komme til behandling på specialafsnitpå landsdelsniveau, men hvor læge eller psykiatriledelse ikke umiddelbart ville imødekomme patientensønske. Vi har i alt fra 2005 til og med 2009 haft 33 af den slags sager og her har vi endt op med at patientener blevet imødekommet i 32 af sagerne og 1 sag, hvor vi ikke har fået medhold i det, som vi kæmpede for.

Sager under andet:

Her har der været 5 sager, hvor en person med spiseforstyrrelse fik afvist at kunne få handicap tillæg på SUydelse, og her fik de det alle, og den sidste sag er om retten til kontanthjælp ved udbetaling af enbørneopsparing – den sag vandt vi også.
PS LANDSFORENING, Pårørende til SpiseforstyrredeV/næstformand Dorte Nielsen, Poppelvej 19, Glyngøre, 7870 Roslevtlf. 51226722, e-mail:[email protected]www.pslandsforening.dk