Socialudvalget 2010-11 (1. samling)
SOU Alm.del Bilag 76
Offentligt
914806_0001.png
914806_0002.png
914806_0003.png
914806_0004.png
914806_0005.png
914806_0006.png
914806_0007.png
914806_0008.png
914806_0009.png
914806_0010.png
914806_0011.png
914806_0012.png
914806_0013.png
914806_0014.png
914806_0015.png
914806_0016.png
914806_0017.png
914806_0018.png
914806_0019.png
914806_0020.png
914806_0021.png
Fremsat den {FREMSAT} af socialministeren (Benedikte Kiær)
UDKAST
Forslagtil
Lov om ændring af lov om social service og lov om almene boligerm.v.(Rammeaftaler)
§1I lov om social service, jf. lovbekendtgørelse nr. 1096 af 21. september 2010, foretages følgendeændringer:1.§ 6affattes således:»§6.Kommunalbestyrelserne i regionen og regionsrådet indgår årligt en rammeaftale om fagligudvikling, styring og koordinering af kommunale og regionale tilbud efter lov om social service, derligger i regionen. Rammeaftalen drøftes og suppleres efter behov.Stk. 2. Kommunalbestyrelserne i regionen koordinerer udarbejdelsen af rammeaftalen, som skaloffentliggøres og sendes til Servicestyrelsen til orientering.Stk. 3. Socialministeren fastsætter nærmere regler om, formålet med rammeaftaler, om hvilke tilbudefter lov om social service, der er omfattet af rammeaftalen, om de nærmere krav til aftalernes ind-hold, om tidsfrister for indgåelse af aftalerne, om koordinering af kapacitet og sammensætning af demest specialiserede lands- og landsdelsdækkende tilbud, om udviklingsplaner, jf. § 9, samt om soci-alministerens adgang til at udmelde temaer til behandling i rammeaftalerne.«2.§ 14, stk. 3, 1. pkt.,affattes således:»Private tilbud efter § 66, nr. 5, §§ 101 og 107 kan kun registreres i Tilbudsportalen, hvis den sted-lige kommunalbestyrelse har truffet afgørelse om optagelse af tilbuddet som generelt egnet.«3.§ 70, stk. 4, 1. pkt., affattes således:»Er der udarbejdet en særskilt plan for støtten til forældrene efter § 54, stk. 2, skal kommunalbesty-relsen tilbyde at revidere denne plan, når der er behov for det.«
4.I§ 89, stk. 2, 1. pkt., § 91, stk. 1, 3. pkt., § 92, stk. 5, 1. pkt., § 94, 2. pkt., og § 94 a, 2. pkt.,udgår»stk. 1«.5.I§ 140, stk. 4,ændres »§ 52, stk. 3, nr. 8« til: »§ 52, stk. 3, nr. 7«.
6.§ 148 a, stk. 5,affattes således:»Stk. 5.Socialministeren fastsætter nærmere regler om tilsyn med private opholdssteder efter § 66,nr. 5, private behandlingstilbud efter § 101 og private botilbud efter § 107.«7.I§ 181, stk. 2,ændres »og stk. 4 og 5« til: », § 52 a«.8.§ 186, stk. 2,affattes således:»Stk.2.Når en kommunalbestyrelse overtager et tilbud efter stk. 1, skal tilbuddet stå til rådighed forde øvrige kommuner i det omfang, det fastlægges i rammeaftalen, jf. § 6.«9.§ 188ophæves.§2I lov om almene boliger m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 1040 af 1. september 2010, foretages føl-gende ændringer:1.I§ 27, stk. 1, 4. pkt., § 54, stk. 3, 3. pkt., § 57, stk. 3, 2. og 3. pkt., § 185 c, stk. 2,og§ 185 eæn-dres »stk. 4« til: »stk. 3«.2.I§ 178 a, stk. 1,ændres »§ 11 a« til: »§ 11 a, stk. 1, 2, 4 og 5«.3.§ 185 b, stk. 3,ophæves.Stk. 4 og 5 bliver herefter stk. 3 og 4.4.§ 185 b, stk. 4 og 5,der bliver stk. 3 og 4, affattes således:»Stk.3.Kommunalbestyrelserne i regionen og regionsrådet indgår årligt en rammeaftale om fagligudvikling, styring og koordinering af kommunale og regionale tilbud efter § 105, stk. 2, og § 185 b,stk. 1, der ligger i regionen. Rammeaftalen drøftes og suppleres efter behov.Stk. 4.Kommunalbestyrelserne i regionen koordinerer udarbejdelsen af rammeaftalerne, som skaloffentliggøres og sendes til Servicestyrelsen til orientering.«5.Efter§ 185 b, stk. 5,som bliver stk. 4, indsættes:»Stk. 5. Socialministeren fastsætter nærmere regler om rammeaftalerne, jf. stk. 3, herunder om denærmere krav til aftalernes indhold, om tidsfrister for indgåelse af aftalerne, om koordinering afkapacitet og sammensætning af de mest specialiserede lands- og landsdelsdækkende tilbud samt omsocialministerens adgang til at udmelde temaer til behandling i rammeaftalerne.«
§3I lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, jf. lovbekendtgørelse nr. 1054 af7. september 2010, foretages følgende ændring:1.I§ 9 a, stk. 7,ændres »efter stk. 4, 2. pkt.,« til: »efter stk.4, 2. og 3. pkt.«.
2.§ 44, stk. 2,ophæves.Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 2 og 3.§4Stk. 1.Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.Stk. 2.§ 1, nr. 2-3, og 5-7, har dog virkning fra 1. januar 2011.
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkningerIndholdsfortegnelse1.2.3.IndledningLovforslagets baggrund og formålLovforslagets indhold3.1. Gældende ret3.2. Overvejelser3.3. Den foreslåede ordning3.1.1. Formålet med rammeaftalerne3.3.2. Anvendelsesområde3.3.3. Indhold3.3.3.1. Udviklingsstrategien3.3.3.2. Styringsaftalen3.3.4 ProceskravØkonomiske og administrative konsekvenser for det offentligeØkonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.Administrative konsekvenser for borgerneMiljømæssige konsekvenserForholdet til EU-rettenHørte myndigheder og organisationerSammenfattende skema
4.5.6.7.8.9.10.
1. IndledningForslaget indgår i aftalen mellem regeringen og KL om kommunernes økonomi for 2011 og er desuden etled i regeringens afbureaukratiseringsprogram. Derudover skal forslaget ses på baggrund af den udvikling,som det sociale område og det almene ældreboligområde har gennemgået, siden rammeaftalerne blev indført.Centrale punkter i forslaget er:- At rammeaftalerne forenkles og at koordineringen flyttes til kommunerne.- At rammeaftalerne fremover indgås mellem kommunalbestyrelserne i regionen og med regionsrå-det for så vidt angår de regionale tilbud.- At lovgivningen sætter nogle overordnede rammer for rammeaftalerne, som udfyldes af de delta-gende kommunalbestyrelser og regionsråd.- At rammeaftalerne opdeles i en udviklingsstrategi og en styringsaftale, som skal ses i sammen-hæng, men som ligger tidsmæssigt forskudt.- At rammeaftalerne styrkes som redskab for kommunerne i rollen som køber af pladser.- At rammeaftalerne skal bidrage til at skabe beslutningsgrundlag for den enkelte kommunalbesty-relses tilrettelæggelse af det sociale område og det almene ældreboligområde.Ud over ændringer af reglerne om rammeaftaler indeholder forslaget en række redaktionelle konsekvens-ændringer, jf. forslagets § 1, nr. 2-7, § 2, nr. 2, og § 3.
2. Lovforslagets baggrund og formålBestemmelserne om rammeaftalerne kom ind i serviceloven, ved lov nr. 573 af 24. juni 2005, jf. lovforslagnr. L 38 (folketingssamlingen 2004-05, 2. samling) og almenboligloven ved lov nr. 575 af 24. juni 2005, jf.lovforslag nr. L 40 (folketingssamlingen 2004-05, 2. samling). Det skete i forbindelse med kommunalrefor-men som en konsekvens af, at der blev tillagt regionerne en forsyningspligt for en række tilbud efter service-loven og almenboligloven. Reglerne blev udformet ud fra den forudsætning, at regionerne overtog en stor delaf de tidligere amtslige tilbud og skulle sælge pladser til kommunerne.Rammeaftalen var tænkt som et planlægnings- og udviklingsværktøj for de tilbud, som blev drevet af detidligere amter, og som regionerne ved kommunalreformen fik en forsynings- og udviklingspligt for. Ram-meaftalerne er efter de gældende regler således i høj grad tænkt som et redskab til at sikre planlægning ogudvikling af de regionale tilbud og som en regulering af forholdet mellem kommunernes efterspørgsel ogbehov på den ene side og regionernes forsyningspligt over for kommunerne på den anden side.Udviklingen har dog vist, at kommunerne i langt højere grad end forventet har overtaget tidligere amtsligeeller regionale tilbud, og at de også i højere grad end forventet selv har oprettet nye tilbud, som ikke er om-fattet af rammeaftalerne. Et udtræk af oplysninger fra Tilbudsportalen fra september 2010 viser således, atregionerne driver 4,1 % af tilbuddene registreret på portalen og 4,3 % af alle pladserne.Udvekslingen af pladser sker således i vidt omfang imellem kommunerne.Der er derfor brug for at nytænke rammeaftalerne, så de i højere grad forholder sig til denne udvikling.Formålet med forslaget om en revision af reglerne er på den baggrund, at rammeaftalerne i højere grad skalblive et redskab for kommunalbestyrelserne i regionerne til på tværs at styre faglig udvikling, kapacitet ogøkonomi – herunder takstudvikling.Med forslaget styrkes rammeaftalerne som redskab for kommunalbestyrelser og regionsråd, som har forsy-ningspligten på det sociale område, i forhold til udvikling og styring af det sociale område og det almeneældreboligområde. Det fremhæves, at drøftelserne om udvikling og styring skal ske på baggrund af aktuelleoplysninger om eksisterende tilbud og på baggrund af erfaringerne fra de foregående år.Med forslaget sker der en væsentlig forenkling af rammeaftalerne og kommuners og regionsråds arbejdemed dem.. Kommunernes forpligtelse til at udarbejde omfattende årlige redegørelser om behov for og for-ventede brug af pladser ophæves, og det overlades i vid udstrækning til kommunalbestyrelserne og regions-rådet at vurdere, hvilke oplysninger m.v. der er nødvendige i forbindelse med indgåelse af rammeaftalen.Samtidig beslutter parterne selv, hvilke tilbudstyper, temaer eller målgrupper, der for et givent år skal være ifokus i den faglige udviklingsdel.Parternes mulighed for selv at beslutte, hvilke tilbudstyper o.l., der skal behandles i udviklingsstrategiensuppleres af en adgang for socialministeren til at melde ud, at bestemte temaer eller tilbudstyper skal behand-les for et givent år.3. Lovforslagets indhold3.1 Gældende retDe gældende regler om rammeaftaler på det sociale område og det almene ældreboligområde fremgår af §6 i lov om social service, § 185 b i lov om almene boliger m.v. samt af bekendtgørelse nr. 36 af 23. januar2006 om rammeaftaler m.v. på det sociale område og på det almene ældreboligområde.Efter de gældende regler i § 6 i lov om social service indgås der rammeaftale om de tilbud, som drives afregionerne, jf. lovens § 5, ligesom de tilbud, som en kommunalbestyrelse overtager fra regionen, skal indgå irammeaftalen og stå til rådighed for de øvrige kommuner, jf. lovens § 186, stk. 2, nr. 1. På det almene ældre-boligområde omfatter rammeaftalerne efter gældende ret almene ældreboliger, der tilvejebringes og indrettesmed særligt henblik på at betjene personer med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne,jf. § 185 b, stk. 1, i lov om almene boliger. Desuden skal regionale almene ældreboliger, som en kommunal-bestyrelse overtager fra regionen, indgå i rammeaftalen og stå til rådighed for de øvrige kommuner, jf. lovens§ 185 c, stk. 2.
Regionsrådene koordinerer udarbejdelsen af rammeaftalerne, og den enkelte kommunalbestyrelse udarbej-der til brug for rammeaftalen en detaljeret redegørelse for kommunens forventede brug af pladser og tilbudomfattet af rammeaftalen.Bekendtgørelsen om rammeaftalerne udmønter lovens bestemmelser med en lang række krav til, hvilke op-lysninger – generelt og om de enkelte tilbud - der skal indeholdes i rammeaftalen.3.2 OvervejelserSom det fremgår ovenfor under beskrivelsen af baggrunden for lovforslaget, har udviklingen siden kom-munalreformen medført, at rammeaftalerne, som de blev tænkt i forbindelse med reformen, ikke længere eret hensigtsmæssigt værktøj.Samtidig viser ansøgninger fra kommuner til udfordringsretten, en undersøgelse fra 2009 fra KREVI,”Samarbejde på formel”, samt tilbagemeldinger fra kommuner og regioner i forbindelse med de regionaleudviklingsråds redegørelser om udviklingen på det sociale område efter kommunalreformen, at der grund-læggende er tilfredshed med rammeaftalerne som redskab og som samarbejdsform, men at resultatet af detadministrative arbejde omkring rammeaftalerne ikke står mål med indsatsen. Særligt de kommunale redegø-relser, der skal leveres til regionerne, er alt for detaljerede og tekniske i forhold til udbyttet.Derudover viste Finansministeriets ”Analyse af takstudviklingen og incitamentsstrukturer på det speciali-serede socialområde” fra juni 2010, at der kan være behov for at begrænse udgiftsvæksten på det specialise-rede socialområde ved blandt andet at sikre købere af pladser større indflydelse på takstudviklingen, og detindgik derfor i aftalen mellem regeringen og KL om kommunernes økonomi for 2011, at kommunernes rollesom købere skulle styrkes i forbindelse med en revision af reglerne om rammeaftaler.3.3 Den foreslåede ordning3.3.1. Formålet med rammeaftalerneDet foreslås, at loven, som det også er tilfældet efter gældende ret, fastsætter de helt overordnede rammerfor udformningen af rammeaftalerne, og at disse uddybes af socialministeren i en bekendtgørelse i overens-stemmelse med hjemlen i den foreslåede § 6, stk. 3 i lov om sociale service og den foreslåede § 185 b, stk. 5,i lov om almene boliger m.v. og lovforslagets bemærkninger.Som efter de gældende regler er formålet med rammeaftalerne efter forslaget stadig at regulere regionernesforsyningspligt og dermed sikre kommunernes forsyning. Derudover er formålet med aftalerne- at sikre og styre den faglige udvikling af tilbuddene på tværs af kommunegrænser, så kommunernetil stadighed er i stand til at yde de rigtige tilbud af høj kvalitet også til små målgrupper og målgrup-per med komplicerede problemer,- at skabe synlighed og gennemskuelighed om kapacitet, behov for pladser samt takst- og udgiftsud-vikling og- at sikre koordinering og udvikling af nye tilbud særligt til små målgrupper og målgrupper med kom-plicerede problemer, så ekspertise og ressourcer på særlige områder anvendes hensigtsmæssigt.3.3.2. AnvendelsesområdeDe kommunale tilbud kan opdeles i tre kategorier:1. Tilbud som det alene er driftskommunen, der anvender,2. Tilbud hvor driftskommunen har indgået aftale med en eller få andre kommuner om at stille pladsertil rådighed3. Tilbud, hvor der ikke er indgået konkrete aftaler mellem driftskommunen og en eller flere andrekommuner om anvendelse af tilbuddet, men hvor en stor del/størstedelen af pladserne anvendes afandre kommuner evt. også af kommuner uden for regionen.
Alle tre kategorier er som udgangspunkt omfattet af rammeaftalen. Det skal sikre, at der i regi af rammeaf-talerne skabes overblik over tilbud i regionen og dermed, at kommunalbestyrelsernes drøftelser om fagligudvikling og udgifts- og kapacitetsstyring sker på det bedst mulige grundlag.Tilbud, som alene anvendes af driftskommunen, indgår dog kun i rammeaftalen som en orienterende over-sigt, der skabes ved et udtræk af oplysninger fra Tilbudsportalen. Tilbud, som benyttes af to eller flere kom-muner i regionen, skal behandles mere indgående i forhold til de indholdsmæssige krav, jf. nedenfor.Som udgangspunkt er det alene tilbud, der drives af aftaleparterne - kommuner og regioner - der er omfat-tet af aftalen. Private tilbud indgår ikke i rammeaftalerne.Rammeaftalen får dog afsmittende effekt for de private leverandører, da aftalerne i høj grad kommer til atangive de rammer, som området kommer til at udvikle sig inden for. De private leverandører kan derfor bru-ge rammeaftalerne til at orientere sig om kommunernes behov og krav, og har dermed mulighed for at indret-te deres tilbud efter det.Endelig har kommunerne mulighed for at indtænke de private tilbud, når de vurdere behovet for oprettelseaf nye pladser og tilbud eller for at indgå aftale med private leverandører.3.3.3. IndholdDer foreslås en konstruktion, hvor loven og den tilhørende bekendtgørelse fastsætter nogle overordnederammer for, hvad rammeaftalerne kan og skal tage stilling til, og hvor de deltagende parter derefter i høj gradselv fastlægger det nærmere indhold ud fra de lokale forhold og betingelser.Efter forslaget vil det bliver fastsat i en bekendtgørelse, at rammeaftalerne komme til at bestå af en fagligudviklingsdel, udviklingsstrategien, og en kapacitets- og økonomistyringsdel, styringsaftalen. Udviklings-strategien og styringsaftalen foreslås at være tidsmæssigt adskilt men i høj grad at spille sammen. I forbin-delse med udviklingsstrategien fastlægges fx det behov for regulering af kapaciteten, som skal udmøntes istyringsaftalen.Det foreslås, at der ikke længere skal udarbejdes en årlig redegørelse for kommunens behov for og forven-tede forbrug af tilbud, jf. § 5 i lov om sociale service, i regionen. Der vil således blive tale om en væsentligforenkling af de centralt fastsatte krav til aftalernes indhold. Samtidig overlades det fremover i høj grad tilkommunalbestyrelserne selv at vurdere, hvilke oplysninger der skal indgå i rammeaftalerne.3.3.3.1. UdviklingsstrategienUdviklingsstrategien udarbejdes af kommunalbestyrelserne i regionen med bidrag fra regionsrådet for såvidt angår de tilbud, der aktuelt drives af regionen, eller som kommunalbestyrelserne påtænker at anmoderegionen om at etablere 5 i lov om social service. Som grundlag for drøftelserne udarbejdes ved træk på Til-budsportalen et samlet overblik over tilbud, der ligger i regionen, ligesom det forudsættes, at kommunalbe-styrelser og regionsråd har gjort sig nogle overvejelser over, om udbuddet af og behovet for pladser og tilbudi det eller de foregående år har været overensstemmende både i forhold til antal pladser og tilbud og i forholdtil tilbuddenes indhold.De deltagende parter bestemmer selv, hvilke tilbudstyper, temaer eller målgrupper der for et givent år skalvære i fokus i den faglige udviklingsdel. Herudover fastsættes en adgang for socialministeren til at melde ud,at bestemte temaer eller tilbudstyper skal behandles for et givent år.Det er således i vidt omfang op til kommunalbestyrelserne og regionsrådet, hvad udviklingsstrategien skalindeholde, men det forventes, at følgende elementer indgår- Ønsker og løsningsmuligheder i forhold til den faglige udvikling i tilbuddenes indhold på bag-grund af den behovsmæssige udvikling der har været i de(t) foregående år.- Muligheder for fleksibel anvendelse af eksisterende tilbud(styper).Som efter de gældende regler skal følgende desuden indgå i udviklingsstrategien:- Koordinering af de mest specialiserede lands- og landsdelsdækkende tilbud.- Udviklingsplaner, jf. § 9 i lov om social service, for botilbud efter §§ 107-110 med mere end 100pladser, som medtages, hvis de har betydning for mere end en kommune.
Kommunernes forebyggende foranstaltninger, som de har etableret eller planlægger at etablere, ogsom har betydning for planlægning og udvikling af de tilbud, som er omfattet af rammeaftalen.- Samlet skøn over behovet for oprettelse af nye pladser og tilbud.Udviklingsdelen af rammeaftalen foreslås at ligge i foråret senest den 1. juni, inden kommunernes budget-forhandlinger indledes, så udviklingsstrategien kan anvendes som input til forhandlingerne og give anledningtil en politisk drøftelse i kommunen.Som bilag til udviklingsstrategien vedlægges udtræk fra Tilbudsportalen over alle tilbud, kommunale, re-gionale og private, der ligger i regionen.3.3.3.2. StyringsaftalenDet fremgår af kommuneøkonomiaftalen for 2011, at: ”Lovforslaget skal [samtidig] understøtte kommu-nerne i rollen som købere i forhold til tilbud, hvor driftsherren ikke selv har finansieringsansvar for hoved-parten af pladserne.”Det foreslås derfor, at der som led i rammeaftalen indgås en styringsaftale, der skal være med til at læggerammerne for kapacitets- og prisudviklingen i det kommende år.De tilbud, som er omfattet af styringsaftalen, er tilbud, som anvendes af flere kommuner end driftskommu-nen. Tilbud i kategori 2, jf. ovenfor, altså tilbud hvor driftskommunen har indgået aftale med en eller få an-dre kommuner om at stille pladser til rådighed, og aftalen omfatter udvikling i taksterne for tilbuddet, m pris-struktur og frister for afregning, kan undtages fra styringsaftalen.Styringsaftalen indgås mellem kommunalbestyrelserne i regionen. For så vidt angår de dele af styringsafta-len, der specifikt angår de regionale tilbud, indgås styringsaftalen dog mellem kommunalbestyrelserne ogregionsrådet.Styringsaftalen skal indeholde:Angivelse af, hvilke konkrete tilbud der er omfattet af styringsaftalen, jf. nedenfor.Aftaler om udviklingen i taksterne for tilbud omfattet af aftalen. Inden for rammerne af denne del afaftalen fastsætter driftsherren, kommunen eller regionen, taksterne for det enkelte tilbud. Hvis der ersærlige tilbud, hvor taksterne ikke vil kunne holdes inden for aftalen, fx fordi tilsyn med tilbuddethar vist, at der er et voldsomt behov for opkvalificering eller anden særligt indsats, kan dette indgå iaftalen.Prisstrukturen for de omfattede tilbud, dvs. anvendes der gennemsnitstakster eller differentieredetakster baseret på brugergrupper. Klarhed omkring prisstrukturen i det enkelte tilbud skal begrænseanvendelsen af tillægstakster.Principper for evt. indregning af driftsherrens udgifter ved oprettelse og lukning af tilbud aftalt irammeaftaleregi.Aftaler om frister for afregning for brug af tilbud.Aftaler om oprettelse og lukning af tilbud og pladser.Tilkendegivelse fra kommunalbestyrelserne om overtagelse af regionale tilbud og fastlæggelse af, ihvilket omfang overtagne tilbud skal stå til rådighed for de øvrige kommuner.Overvejelser om anvendelse af sær- og enkeltmandsforanstaltninger.Aftaleparterne kan desuden som led i styringsaftalen drøfte varsler i forbindelse med lukning af pladser ogtilbud samt varsler i forbindelse med kommunalbestyrelsernes opsigelse af konkrete aftaler mellem kommu-nalbestyrelsen og leverandører.Efterhånden som der udvikles nye redskaber til fx udgiftsstyring, vil disse også kunne inddrages i styrings-aftalerne.Rammeaftalens styringsdel foreslås at ligge i efteråret i forbindelse med færdiggørelsen af de kommunalebudgetter med frist for indgåelse den 15. oktober.Som bilag til styringsaftalen vedlægges oplysninger om de takster, som driftsherren fastsætter for det år,rammeaftalen vedrører, for de tilbud, der er omfattet af den samlede rammeaftale.
-
Der forudsættes ikke ved denne lovændring nogen ændringer i forhold til, hvilke udgifter der inkluderes ibetalingen for kommunernes anvendelse af almene ældreboliger.3.3.4. ProceskravI lyset af regeringens afbureaukratiseringsprogram foreslås det, at reglerne om rammeaftaler udformes, såde i forhold til de gældende regler i højere grad regulerer resultatet (rammeaftalerne) end processen. Proces-krav foreslås derfor begrænset til et minimum. Det betyder bl.a., at kravet ifølge de gældende regler om, atden enkelte kommune skal indsende meget detaljerede redegørelser til brug for den samlede rammeaftale,ophæves.Rammeaftalerne er bindende for de deltagende parter, men som efter gældende ret foreslås der ikke sankti-onsmuligheder for tilfælde, hvor aftalen ikke overholdes. Der fastsættes heller ikke regler om fx flertalsbe-slutning, og aftalen skal således indgås i enighed. Uenighed om aftalen kan som efter gældende regler ikkeindbringes for anden administrativ myndighed. Det forudsættes således, at de deltagende parter har en så storinteresse i at der indgås en aftale, at der vil blive arbejdet konstruktivt for et aftaleresultat, som alle kan til-slutte sig, og som efter gældende regler fastsættes det, at rammeaftalen skal tilpasses løbende, hvis en af dedeltagende parter ønsker det, eller hvis det viser sig, at regionale tilbud ikke længere efterspørges med dethidtidige indhold.Som det fremgår af aftalen mellem regeringen og KL om kommunernes økonomi for 2011, foreslås det, atansvaret for koordinering af rammeaftalerne flyttes fra regionsråd til kommunalbestyrelser. Det er således deenkelte kommunalbestyrelser, der sammen har ansvaret for arbejdet. Der stilles ikke derudover krav til,hvordan arbejdet tilrettelægges. Det betyder, at kommunerne sammen kan vælge fx at lægge det praktiskeansvar for arbejdet hos én af regionens kommuner eller i et fælles kommunalt regi fx KKR (kommunekon-taktrådene).Det er hensigten, at rammeaftalerne indgås på baggrund af drøftelser i et politisk forum. Det vil desudenvære hensigtsmæssigt, hvis rammeaftalerne i løbet af processen drøftes med repræsentanter for brugerorgani-sationerne i regionen.Det foreslås, at rammeaftalernes to dele skal offentliggøres og tillige indsendes til Servicestyrelsen, somdermed får mulighed for at skabe et samlet overblik, og orientere Socialministeriet herom som led i den lø-bende overvågning af udviklingen.4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.Lovforslaget har ikke økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.6. Administrative konsekvenser for borgerneLovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.7. Miljømæssige konsekvenserLovforslaget har ikke miljømæssige konsekvenser.8. Forholdet til EU-rettenLovforslaget har ikke EU-retlige aspekter.9. Hørte myndigheder og organisationer
Lovforslaget har været sendt i høring hos:
10. Sammenfattende skemaPositive konsekvenser / min-dreudgifter[Mangler]Lovforslaget forventes at medføreadministrative lettelser for kom-muner.IngenIngenIngenNegative konsekvenser / merud-gifterIngen
Økonomiske konsekvenser forstat, regioner og kommunerAdministrative konsekvenser forstat, regioner og kommunerØkonomiske konsekvenser forerhvervslivetAdministrative konsekvenser forerhvervslivetMiljømæssige konsekvenserAdministrative konsekvenser forborgerneForholdet til EU-retten
IngenIngenIngenIngen
IngenIngenLovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1For en beskrivelse af gældende ret, som det fremgår af den gældende § 6 i lov om social service henvisestil lovforslagets almindelige bemærkninger punkt 3.1Af forslaget til ny affattelse af § 6 fremgår det, som det også fremgår af forslagets almindelige bemærknin-ger punkt 3.3, at kommunalbestyrelserne i regionen og regionsrådet indgår en årlig rammeaftale om fagligudvikling, styring og koordinering af tilbud efter lov om social service, som kommunalbestyrelserne koordi-nerer udarbejdelsen af, og som skal offentliggøres og sendes til Servicestyrelsen.Som efter gældende ret fastsættes det desuden, at rammeaftalen skal drøftes og suppleres efter behov.Som efter gældende ret indeholder § 6 derudover en bemyndigelsesbestemmelse for socialministeren til atfastsætte nærmere regler.Bemyndigelsen vil blive udmøntet i en bekendtgørelse, der fastsætter nærmere bestemmelser om rammeaf-talernes indhold og krav til processen i overensstemmelse med, hvad der er anført i de almindelige bemærk-ninger punkt 3.3.Som det også anføres i de almindelige bemærkninger, vil der efterhånden som der udvikles nye redskabertil kommunernes styring af fx udgiftsudviklingen kunne inddrages nye punkter i styringsaftalerne. Dette vilblive fastsat udtrykkeligt i bekendtgørelsen.
Til nr. 2Der er tale om en konsekvensrettelse som følge af, at den gældende § 66, nr. 4, i lov om social service medlov nr. 628 af 11. juni 2010 bliver til § 66, nr. 5. Ved en fejl blev der ved vedtagelsen af lov nr. 628 af 11.juni 2010 ikke konsekvensrettet i § 14, stk. 3, i lov om social service, som træder i kraft den 1. januar 2010efter vedtagelsen af lov nr. 629 af 11. juni 2010. Med forslaget sikres det, at private opholdssteder for børnog unge skal godkendes som generelt egnede som led i optagelsen på Tilbudsportalen.
Til nr. 3Der er tale om en konsekvensrettelse som følge af lov nr. lov nr. 628 af 11. juni 2010. Heri er fastsat, at deri § 70, stk. 3, som bliver stk. 4, i lov om social service henvises til lovens § 54, stk. 1, om kommunalbestyrel-sens forpligtelse til at udarbejde en individuel plan for støtten til forældrene. Denne forpligtelse fremgårimidlertid af § 54, stk. 2, jf. § 1, nr. 30, i lov nr. 628 af 4. juni 2010. Det foreslås, at den nye § 70, stk. 4, æn-dres i overensstemmelse hermed.
Til nr. 4Der er tale om en enslydende konsekvensændring i en række bestemmelser i lov om social service somfølge af, at den dagældende § 90, stk. 2, blev ophævet ved lov nr. 1346 af 19. december 2008. Ved en fejlblev der ikke i forbindelse med lovforslaget konsekvensrettet i en række af lovens øvrige bestemmelser, såder nu stadig findes henvisninger til § 90, stk. 1. Henvisningerne er meningsforstyrrende, når der ikke længe-re findes en § 90, stk. 2. Det foreslås derfor, at der de pågældende 5 steder alene henvises til § 90.
Til nr. 5Der er tale om en konsekvensændring som følge af lov nr. 628 af 11. juni 2010. Med loven blev den gæl-dende § 52, stk. 3, nr. 8, i lov om social service om anbringelse af børn uden for hjemmet ændret til § 52, stk.3, nr. 7. Med forslaget sikres det, at henvisningen i § 140, stk. 4, om kravene til handleplaner i forbindelsemed anbringelser uden for hjemmet, til reglen i § 52, stk. 3, er korrekt.
Til nr. 6Der er tale om en konsekvensrettelse som følge af, at den gældende § 66, nr. 4, i lov om social service medlov nr. 628 af 11. juni 2010 bliver til § 66, nr. 5. Ved en fejl blev der ved vedtagelsen af lov nr. 628 af 11.juni 2010 ikke konsekvensrettet i § 148 a, stk. 5, som træder i kraft den 1. januar 2010 efter vedtagelsen aflov nr. 629 af 11. juni 2010. Med forslaget sikres det, at Socialministeren kan fastsætte nærmere regler omtilsyn med bl.a. private opholdssteder for børn og unge.
Til nr. 7Der er tale om en konsekvensrettelse som følge af lov nr. 628 af 11. juni 2010. Med loven blev reglerne omafgørelser om økonomisk støtte i den dagældende § 52, stk. 4 og 5, flyttet til § 52 a, jf. lov nr. 628 af 11. juni2010 § 1, nr. 24 og 28. Forslaget skal sikre en korrekt henvisning til § 52 a i § 181, stk. 2, om, hvilke udgifterstaten afholder vedrørende udlændinge i de første 3 år efter datoen for en opholdstilladelse.
Til nr. 8Efter den gældende § 186, stk. 2, nr. 2, 1. led skal tilbud, der overtages fra en region af en kommunalbesty-relse indgå i den årlige rammeaftale.Med forslaget om, at tilbuddene indgår i rammeaftalerne ud fra en vurdering af, om de anvendes alene afdriftskommunen eller også af andre kommuner, jf. forslagets almindelige bemærkninger punkt 3.3, har dennævnte bestemmelse længere selvstændig betydning, og det foreslås derfor, at det udgår.Derimod fastholdes den gældende regel i bestemmelsens 2. led om, at tilbud, der overtages af en kommu-nalbestyrelse, skal stå til rådighed for de øvrige kommuner i det omfang, det fastlægges i rammeaftalen.
Til nr. 9Efter den gældende § 188 i lov om sociale service, som blev indført i forbindelse med kommunalreformenmed lov nr. 573 af 24. juni 2005, nedsættes i hver region for perioden fra 2007 til og med 2010 et regionaltudviklingsråd, som skal følge og drøfte udviklingen på det sociale område og specialundervisningsområdetefter kommunalreformen. En central opgave for udviklingsrådene er, at sende en årlig redegørelse til Soci-alministeriet og Undervisningsministeriet om udviklingen.
Da bestemmelsen således efter sin ordlyd mister sin betydning fra og med 31. december 2010, foreslås det,at bestemmelsen ophæves.
Til § 2Til nr. 1Der er tale om konsekvensændringer som følge af, at § 185 b, stk. 3, ophæves, jf. lovforslagets § 2, nr. 3.Til nr. 2Der er tale om en redaktionel ændring. Henvisningen i almenboliglovens § 178 a til reglerne om indhen-telse af oplysninger i § 11 a i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, foreslås ændrettil en henvisning til § 11 a, stk. 1, 2, 4 og 5, i konsekvens af, at der ved lov nr. 699 af 25. juni 2010 i § 11 a erindsat et nyt stk. 3, der alene vedrører oplysninger til brug for kontrol i pensionssager.Til nr. 3-5Med disse forslag udformes almenboliglovens § 185 b, stk. 3-5 parallelt med ordlyden af servicelovens § 6i den nye affattelse, jf. lovforslagets § 1, nr. 1. Der henvises således bemærkningerne til § 1, nr. 1 samt tilforslagets almindelige bemærkninger punkt 3.3.Til § 3Til nr. 1Den foreslåede ændring er en konsekvensændring som følge af vedtagelsen af en ændring af retssikker-hedslovens § 9 a, stk. 4, ved § 5 i lov nr. lov nr. 571 af 31. maj 2010.Unge, der er anbragt uden for hjemmet efter kapitel 11 i lov om social service har selvstændig opholds-kommune. Det fulgte indtil 1. august 2010 i alle tilfælde af § 9 a, stk. 4, 2. pkt. i lov om retssikkerhed ogadministration på det sociale område. Den unge har herefter selvstændig opholdskommune i den kommune,der har truffet afgørelse om anbringelsen.Ved lov nr. 550 af 26. maj 2010 blev i retssikkerhedslovens § 9 a, stk. 7 indsat en bestemmelse om handle-kommune fra det fyldte 18. år for unge, der i umiddelbar forlængelse af en anbringelse uden for hjemmet fårophold i et socialt botilbud for voksne. Bestemmelsen henviser derfor til unge, der har selvstændig opholds-kommune efter § 9 a, stk. 4, 2. pkt.Ved lov nr. 571 af 31. maj 2010 blev imidlertid umiddelbart efter vedtagelsen af førnævnte bestemmelse iet nyt 3. pkt. i retssikkerhedslovens § 9 a, stk. 4, fastsat, at bliver et barn eller en ung, der har selvstændigopholdskommune efter 2. pkt., visiteret til en kommune efter integrationslovens § 10, får barnet eller denunge selvstændig opholdskommune i denne kommune.Henvisningen i § 9 a, stk. 7, omfatter herefter utilsigtet ikke længere alle unge, der er anbragt uden forhjemmet, idet bestemmelsen alene henviser til unge med selvstændig opholdskommune efter § 9 a, stk. 4, 2.pkt.På den baggrund foreslås hermed, at henvisningen i retssikkerhedslovens § 9 a, stk. 7, ændres fra ”§ 9 a,stk. 4, 2. pkt.,” til ”§ 9 a, stk. 4, 2. og 3. pkt.”Til nr. 2Der er tale om en konsekvensændring som følge af lov nr. 408 af 21. april 2010, hvorefter den dagældendebestemmelse i § 130 om det sociale nævns godkendelse af kommunalbestyrelsens afgørelse efter §§ 125, 127og 128 blev ophævet. Det foreslås som konsekvens heraf, at den tilsvarende § 44, stk. 2, i lov om retssikker-
hed og administration på det sociale område ophæves. Kommunalbestyrelsens afgørelse kan, jf. § 133 i lovom social service, indbringes for det sociale nævn.
Til § 4Det foreslås, at loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende. Af hensyn til kommunernestilrettelæggelse af arbejdet med rammeaftalerne for 2012 foreslås det således, at loven træder i kraft hurtigstmuligt efter vedtagelsen.Det foreslås dog, at ændringerne, som fremgår at lovforslagets § 1, nr. 2-3, og 5-7, får virkning fra 1. janu-ar 2011. Ændringerne relaterer sig til lov nr. 628 af 11. juni 2010 (Barnets Reform) samt enkelte bestemmel-ser i lov nr. 629 af 11. juni 2010 (afbureaukratisering på området for ældre, handicappede m.fl.), som træderi kraft 1. januar 2011. Da forslagene er konsekvensrettelser, som er en forudsætning for, at de ændringer, derfremgår af de to love kan anvendes korrekt, foreslås det, at disse forslag også træder i kraft 1. januar 2010.
Bilag 1Lovforslaget sammenholdt med gældende retGældende formuleringLovforslaget
§1I lov om social service, jf. lovbekendtgørelsenr. 1096 af 21. september 2010, foretages føl-gende ændringer:§ 6.Kommunalbestyrelsen skal udarbejde enårlig redegørelse for kommunens behov for ogforventede brug af tilbud, jf. § 5, i regionen.Stk. 2.Regionsrådet og kommunalbestyrelsernei regionen skal senest den 15. oktober indgå enårlig rammeaftale for regionsrådets etablering,tilpasning og udvikling af tilbud jf. § 5. Ram-meaftalen drøftes og suppleres efter behov.Regionsrådet skal sørge for, at regionens tilbudanvendes i overensstemmelse med rammeafta-len.Stk. 3.Regionsrådet skal koordinere kapacitetog sammensætning af de mest specialiseredelands- og landsdelsdækkende tilbud.Stk. 4.Socialministeren kan i en bekendtgørelsefastsætte nærmere regler om den årlige redegø-relse og rammeaftale efter stk. 1 og 2 om, hvil-ke lands- og landsdelsdækkende tilbud der eromfattet af stk. 3, samt om udviklingsplanenefter § 9.1.§ 6affattes således:»§6.Kommunalbestyrelserne i regionen ogregionsrådet indgår årligt en rammeaftale omfaglig udvikling, styring og koordinering afkommunale og regionale tilbud efter lov omsocial service, der ligger i regionen. Rammeaf-talen drøftes og suppleres efter behov.Stk. 2. Kommunalbestyrelserne i regionen ko-ordinerer udarbejdelsen af rammeaftalen, somskal offentliggøres og sendes til Servicestyrel-sen til orientering.Stk. 3. Socialministeren fastsætter nærmereregler om, formålet med rammeaftaler, omhvilke tilbud efter lov om social service, der eromfattet af rammeaftalen, om de nærmere kravtil aftalernes indhold, om tidsfrister for indgåel-se af aftalerne, om koordinering af kapacitet ogsammensætning af de mest specialiseredelands- og landsdelsdækkende tilbud, om udvik-lingsplaner, jf. § 9, samt om socialministerensadgang til at udmelde temaer til behandling irammeaftalerne.«2.§ 14, stk. 3, 1. pkt.,affattes således:»Private tilbud efter § 66, nr. 5, §§ 101 og 107kan kun registreres i Tilbudsportalen, hvis denstedlige kommunalbestyrelse har truffet afgø-relse om optagelse af tilbuddet som genereltegnet.«
(Gældende fra 1. januar 2011)§ 14.Stk. 3.Private tilbud efter § 66, nr. 4, og §§ 101og 107 kan kun registreres i Tilbudsportalen,hvis den stedlige kommunalbestyrelse har truf-fet afgørelse om optagelse af tilbuddet somgenerelt egnet. Har en anden kommunalbesty-relse eller et regionsråd indgået en generel afta-le om anvendelse af samtlige pladser i tilbud-det, træffes afgørelse efter 1. pkt. dog af dennekommunalbestyrelse eller dette regionsråd.Stk. 4…(Gældende fra 1. januar 2011)§ 70.Stk. 3.Er der udarbejdet en særskilt plan for
3.§ 70, stk. 4, 1. pkt., affattes således:»Er der udarbejdet en særskilt plan for støttentil forældrene efter § 54, stk. 2, skal kommu-
nalbestyrelsen tilbyde at revidere denne plan,støtten til forældrene efter § 54, stk. 1, skalkommunalbestyrelsen tilbyde at revidere denne når der er behov for det.«plan, når der er behov for det. Kommunalbesty-relsen skal senest 3 måneder efter, at barneteller den unge har fået ophold uden for hjem-met, tilbyde en revision af planen. Kommunal-bestyrelsen skal herefter med højst 12 månedersmellemrum foretage en vurdering af, om der erbehov for at tilbyde en revision af planen.§ 89.Stk. 2.Kommunalbestyrelsen skal i forbindelsemed afgørelsen om hjælp efter § 83 oplyse om,hvilken person der kan kontaktes på myndighe-dens vegne, hvis modtageren af hjælpen harspørgsmål vedrørende den personlige og prakti-ske hjælp, eller hvis den tildelte hjælp ikke le-veres i overensstemmelse med afgørelsen, jf.§ 90, stk. 1.§ 91.Kommunalbestyrelsen har pligt til at ska-be grundlag for, at modtagere af hjælp efter§ 83 kan vælge mellem forskellige leverandøreraf hjælpen. Til dette formål skal kommunalbe-styrelsen sikre, at kvalificerede private leveran-dører får adgang til at levere ydelser efter § 83.Kommunalbestyrelsen skal fastsætte og offent-liggøre de kvalitetsmæssige krav, der stilles tilleverandører af personlig og praktisk hjælp ef-ter § 83, jf. § 139, herunder krav til, hvilketberedskab der, jf. § 90, stk. 1, kræves af leve-randørerne for at sikre, at de afgørelser, der ertruffet efter § 83, kan effektueres. Kvalitetskra-vene skal være saglige, konkrete og velunder-byggede og må ikke være konkurrenceforvri-dende.Stk. 2.§ 92.Stk. 5.Kommunalbestyrelsen skal indgå skrift-lig aftale med den valgte leverandør om udfø-relsen af den hjælp, der er truffet afgørelse omefter § 88, stk. 1, om leverancesikkerhed efter§ 90, stk. 1, og om betaling m.v.Stk. 6.§ 94.En person, som er berettiget til hjælp ellerstøtte efter § 83, kan vælge selv at udpege enperson til at udføre opgaverne. Den udpegede4.I§ 89, stk. 2, 1. pkt., § 91, stk. 1, 3. pkt., § 92,stk. 5, 1. pkt., § 94, 2. pkt., og § 94 a, 2. pkt.,udgår »stk. 1«.
person skal godkendes af kommunalbestyrel-sen, som herefter skal indgå kontrakt med denpågældende om omfang og indhold af opgaver-ne, om leverancesikkerhed, jf. § 90, stk. 1, ogom betaling m.v.§ 94 a.Personer, der modtager hjælp efter § 83,kan vælge en helt eller delvis anden hjælp endden, der er truffet afgørelse om, jf. §§ 88 og 89.En tilkendt ydelse, der fravælges efter 1. pkt.,kan ikke efterfølgende kræves leveret efter§ 90, stk. 1.§ 140.5.I§ 140, stk. 4,ændres »§ 52, stk. 3, nr. 8« til:Stk. 4.En handleplan skal endvidere angive»§ 52, stk. 3, nr. 7«.indsatsens forventede varighed. I sager om an-bringelse uden for hjemmet, jf. § 52, stk. 3,nr. 8, og § 58, skal en handleplan tillige angive,hvilke former for støtte der selvstændigt skaliværksættes over for familien i forbindelse med,at barnet eller den unge opholder sig uden forhjemmet, og i tiden efter barnets eller den un-ges hjemgivelse.Stk. 5.(Gældende fra 1. januar 2011)§ 148 a….Stk. 5.Socialministeren fastsætter nærmereregler om tilsyn med private opholdssteder efter§ 66, nr. 4, private behandlingstilbud efter§ 101 og private botilbud efter § 107.(Gældende fra 1. januar 2011)§ 181.Stk. 2.Staten afholder fuldt ud udgifter til hjælpefter §§ 41 og 42, § 52, stk. 3, nr. 1-6, 8 og 9,og stk. 4 og 5, § 54, § 76, stk. 2 og stk. 3, nr. 2og 3, og §§ 96, 98 og 100 i de første 3 år efterdatoen for opholdstilladelsen.Stk. 3.§ 186. …Stk. 2.For den kommunalbestyrelse, som over-tager et tilbud efter stk. 1, fastsættes følgendevilkår:1) Det tilbud, der overføres, skal indgå i denårlige rammeaftale, jf. § 6, og skal stå til rådig-hed for øvrige kommuner, i det omfang detfastlægges i rammeaftalen.6.§ 148 a, stk. 5,affattes således:»Stk. 5.Socialministeren fastsætter nærmereregler om tilsyn med private opholdssteder efter§ 66, nr. 5, private behandlingstilbud efter §101 og private botilbud efter § 107.«
7.I§ 181, stk. 2,ændres »og stk. 4 og 5« til: »,§ 52 a«.
8.§ 186, stk. 2,affattes således:»Stk.2.Når en kommunalbestyrelse overtageret tilbud efter stk. 1, skal tilbuddet stå til rådig-hed for de øvrige kommuner i det omfang, detfastlægges i rammeaftalen, jf. § 6.«
2) Kommunalbestyrelsen overtager regionsrå-dets forpligtelse til at koordinere kapacitet ogsammensætning af de mest specialiseredelands- og landsdelsdækkende tilbud, jf. § 6, stk.3.Stk. 3…§ 188.Der nedsættes i hver region for periodenfra 2007 til og med 2010 et udviklingsråd, somskal følge og drøfte udviklingen på denne lovsområde og specialundervisningsområdet. Ud-viklingsrådet sammensættes efter forhandlingmellem kommunerne i regionen og regionen afrepræsentanter for kommunerne i regionen, forregionen og for brugerne i regionen. Forman-den for udviklingsrådet udpeges af og blandtrepræsentanterne for kommunerne i regionen.Stk. 2.Statsforvaltningen er sekretariat for ud-viklingsrådet og afholder udgifterne til sekreta-riatsmæssig bistand til udviklingsrådet.Stk. 3.Kommunalbestyrelserne i regionen ogregionsrådet sender årligt en redegørelse omudviklingen på det sociale område og special-undervisningsområdet til udviklingsrådet.Stk. 4.Udviklingsrådet udarbejder årligt en re-degørelse til Socialministeriet og Undervis-ningsministeriet om udviklingen. Redegørelsenomfatter egne undersøgelser, oplysninger frainformations- og analysesystemet i stk. 5 ogkommunernes og regionens redegørelser, her-under kommunernes årlige redegørelser til re-gionen i henhold til § 6, stk. 1.Stk. 5.Socialministeren fastsætter efter for-handling med undervisningsministeren i enbekendtgørelse nærmere regler om:1) Redegørelsespligten efter stk. 3 og 4.2) Et centralt informations- og analysesystemtil brug for udviklingsrådenes arbejde på detsociale område, herunder for indsamling af dataog udarbejdelse af specialundersøgelser, derskal dokumentere udviklingen. Informations-og analysesystemet kan også anvendes på spe-cialundervisningsområdet.3) Udviklingsrådets virksomhed, herunder reg-ler om diæter, erstatning for dokumenteret tabtarbejdsfortjeneste og udgiftsgodtgørelse til demedlemmer af udviklingsrådet, som repræsen-terer brugerne.9.§ 188ophæves.
§2I lov om almene boliger m.v., jf. lovbekendt-gørelse nr. 1040 af 1. september 2010, foreta-ges følgende ændringer:§ 27.Afhændelse af en almen boligorganisati-ons ejendom skal godkendes af kommunalbe-styrelsen, jf. dog stk. 2. Dette gælder dog ikkefor ejendomme, der opføres af almene boligor-ganisationer som ustøttede andelsboliger efterreglerne i kapitel 11 b. Afhændelse af boliger,der er tilvejebragt særligt med henblik på atbetjene personer med betydelig og varigt nedsatfysisk eller psykisk funktionsevne, skal god-kendes af kommunalbestyrelsen. Hvis boligeromfattet af 3. pkt. står til rådighed for øvrigekommuner i henhold til en rammeaftale efter§ 185 b, stk. 4, skal afhændelsen tillige god-kendes af kommunalbestyrelsen i de pågælden-de kommuner.Stk. 2….§ 54.Stk. 3.Almene ældreboliger, der indrettes sombofællesskaber, kan ud over den berettigedepersonkreds, jf. stk. 1 og 2, udlejes til personer,der er i familie med eller har en særlig tilknyt-ning til den berettigede personkreds. Det er dogen forudsætning, at bofællesskabet i det væsent-lige udlejes til den berettigede personkreds.Stk. 4.§ 57.Stk. 3.Kommunalbestyrelsen udøver anvis-ningsretten til de boliger, der er nævnt i stk. 2.For boliger nævnt i stk. 2, som ikke er etableretaf beliggenhedskommunen, udøves anvisnings-retten af den kommunalbestyrelse, som i hen-hold til en rammeaftale efter § 185 b, stk. 4, harrådighed over den pågældende bolig. Såfremtboligerne ikke kan udlejes til den i stk. 2 om-handlede personkreds, kan kommunalbestyrel-sen udleje disse til den i § 54, stk. 1, 1. pkt.,nævnte personkreds, jf. dog § 185 b, stk. 4.Reglerne i § 54, stk. 4, finder tilsvarende an-vendelse.1.I§ 27, stk. 1, 4. pkt., § 54, stk. 3, 3. pkt., § 57,stk. 3, 2. og 3. pkt., § 185 c, stk. 2,og§ 185 eændres »stk. 4« til: »stk. 3«.
§ 178 a.Reglerne i § 11 a i lov om retssikker-hed og administration på det sociale områdefinder tilsvarende anvendelse ved kommunal-bestyrelsens, det sociale nævns og Ankestyrel-sens behandling af sager om anvisning af enbolig eller sager om godkendelse af udlejningaf en bolig i henhold til denne lov, tidligereældreboliglov, tidligere boligbyggerilove, tidli-gere kollegiestøttelove og tidligere byggestøtte-love samt ved kommunalbestyrelsens behand-ling af sager om anvisning af en bolig i andetudlejningsbyggeri.Stk. 2.§ 185 b.Efter aftale med kommunalbestyrel-serne i regionen skal regionsrådet etablere al-mene ældreboliger, der indrettes særligt medhenblik på at betjene personer med betydelig ogvarigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsev-ne. Regionsrådet opfylder sin forpligtelse efter1. pkt. ved at etablere egne almene ældreboligerog ved at samarbejde med kommuner og andreregioner.Stk. 2.Kommunalbestyrelsen kan etablere al-mene ældreboliger, der indrettes særligt medhenblik på at betjene personer med betydelig ogvarigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsev-ne.Stk. 3.Kommunalbestyrelsen skal udarbejde enårlig redegørelse for kommunens behov for ogforventede brug af almene ældreboliger, jf. stk.1, i regionen.Stk. 4.Regionsrådet og kommunalbestyrelsernei regionen skal senest den 15. oktober indgå enårlig rammeaftale for regionsrådets etablering,tilpasning og udvikling af almene ældreboliger,jf. stk. 1. Rammeaftalen drøftes og suppleresefter behov. Regionsrådet skal sørge for, at re-gionens almene ældreboliger anvendes i over-ensstemmelse med rammeaftalen.Stk. 5.Socialministeren kan i en bekendtgørelsefastsætte nærmere regler om den årlige redegø-relse og rammeaftale efter stk. 3 og 4.§ 185 c.Stk. 2.Det er et vilkår for den beliggenheds-kommune, som overtager almene ældreboligerefter stk. 1, at de pågældende almene ældrebo-liger skal stå til rådighed for øvrige kommuner,
2.I§ 178 a, stk. 1,ændres »§ 11 a« til: »§ 11 a,stk. 1, 2, 4 og 5«.
3.§ 185 b, stk. 3,ophæves.Stk. 4 og 5 bliver herefter stk. 3 og 4.4.§ 185 b, stk. 4 og 5,der bliver stk. 3 og 4,affattes således:»Stk.3.Kommunalbestyrelserne i regionen ogregionsrådet indgår årligt en rammeaftale omfaglig udvikling, styring og koordinering afkommunale og regionale tilbud efter § 105, stk.2, og § 185 b, stk. 1, der ligger i regionen.Rammeaftalen drøftes og suppleres efter behov.Stk. 4.Kommunalbestyrelserne i regionen ko-ordinerer udarbejdelsen af rammeaftalerne, somskal offentliggøres og sendes til Servicestyrel-sen til orientering.«5.Efter§ 185 b, stk. 5,som bliver stk. 4, ind-sættes:»Stk. 5. Socialministeren fastsætter nærmereregler om rammeaftalerne, jf. stk. 3, herunderom de nærmere krav til aftalernes indhold, omtidsfrister for indgåelse af aftalerne, om koordi-nering af kapacitet og sammensætning af demest specialiserede lands- og landsdelsdæk-kende tilbud samt om socialministerens adgangtil at udmelde temaer til behandling i rammeaf-talerne.«
i det omfang det fastsættes i rammeaftalen efter§ 185 b, stk. 4.Stk. 3….§ 185 e.Hvis en beliggenhedskommune ønskerat afhænde almene ældreboliger overtaget efter§ 185 c, stk. 1, og de pågældende almene æl-dreboliger i henhold til en rammeaftale efter§ 185 b, stk. 4, står til rådighed for øvrigekommuner, skal afhændelsen godkendes afkommunalbestyrelsen i de pågældende kom-muner.§3I lov om retssikkerhed og administration pådet sociale område, jf. lovbekendtgørelse nr.1054 af 7. september 2010, foretages følgendeændring:§9aStk. 7.Har en ung under 18 år selvstændig op-holdskommune efter stk. 4, 2. pkt., bevarerdenne kommune uanset § 9, stk. 1, pligten til atyde hjælp efter lov om social service, når denunge fylder 18 år, hvis kommunen eller andenoffentlig myndighed har medvirket til, at denpågældende i umiddelbar forlængelse af an-bringelsen får ophold i en boform omfattet af§ 9, stk. 7. § 9, stk. 8, 9 og 11, finder tilsvaren-de anvendelse.§ 44.Stk. 2.Det sociale nævn godkender følgendeafgørelser truffet af kommunalbestyrelsen, hvisafgørelsen er truffet mod den pågældendes vil-je:1) Afgørelser om alarm- og pejlesystemer efter§ 125 i lov om social service.2) Afgørelser om tilbageholdelse i boligen efter§ 127 i lov om social service.3) Afgørelser om anvendelse af beskyttelses-midler efter § 128 i lov om social service.Stk. 3…1.I§ 9 a, stk. 7,ændres »efter stk. 4, 2. pkt.,«til: »efter stk.4, 2. og 3. pkt.«.
2.§ 44, stk. 2,ophæves.Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 2 og 3.