Socialudvalget 2010-11 (1. samling)
SOU Alm.del Bilag 47
Offentligt
roncennget
-
~iue
i
~u
.3
Socialudvalget 2009-10SOU alm. del Svar på Spørgsmål 46Offentligt
RiG~O~LMlNiSrE~ET
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 10. november 2009
MAd Jer.2009-7903
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 26. oktober2009 følger hermed indenrigs- og socialministerens endelige svar påspørgsmål nr. 46 (SOU Alm, del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Ôzlem Sara Cekic (SF)
Spørgsmål nr.46:Idet regeringen allerede i 2004 erkendte, at det såkaldte grå behandlermarked har behov for oprydning, herunder “at det ikke er hensigtsmæssigt, atfolk uden den fornødne faglige baggrund udøver psykoterapi over for psykiskustabile mennesker”, jf. “Kvalitetakriterier for private uddannelser til psykoterapeut, 2004”, bedes ministeren redegøre for, hvorfor der endnu ikke er udarbejdet regler for, hvornår man må praktisere under titlen psykoterapeut
Svar:En arbejdsgruppe med repræsentanter fra Socialministeriet, Undervisningsministeriet og Sundhedsstyrelsen formulerede i 2004 nogle vejledende retningslinier for hvilke kvalitetskrav, der burde stilles til private uddannelser tilpsykoterapeut.Formålet med arbejdet var at bidrage til at fremme, at de private uddannelser til psykoterapeut har et forsvarligt fagligt indhold. Formålet var på denmåde at bidrage til, at uddannelserne på sigt fik en højere kvalitet, så derdermed blev skabt mulighed for et fornuftigt fagligt grundlag for de studerende.Formålet var derfor ikke at lave en statsanerkendt psykoterapeutuddannelse,og det er bla, forudsætningen for at give en titelbeskyttelse. En titelbeskyttelse kræver også en autorisation, som er en offentlig godkendelse af, atkonkrete personer med en given statsanerkendt uddannelse kan udøve detpågældende fag.
http ://www.direkte.folketinget.dk/dokumenter/tingdok.aspx? samling/2009 i almdel/s...
23-02-2010
Forudsætningerne for en autorisationsordning er således, at der findes enstatsanerkendt uddannelse. Som oftest vil der ligeledes være en række kravom længden af praktik efter endt uddannelse0.1.En autorisation forudsætter, at det er en offentlig myndighed, der står for autorisationen. Ved autorisationen, der reguleres ved lov, forbeholdes der vedkommende faggruppeen bestemt titel og til tider også et bestemt virksomhedsområde, navnlig hvorandres udøvelse af faget kan være forbundet med en klar fare for patienterne.De vejledende retningslinier skulle også danne baggrund for en evalueringafuddannelsernes indhold og struktur.Det var frivilligt for uddannelserne, om de ville lade sig evaluere på baggrundaf kriterierne, og en negativ evaluering ville ikke have retslig virkning foruddannelsen, dvs, at uddannelsen kunne fortsætte sit virke som hidtil. Uddannelserne havde ligeledes mulighed for at vælge et hvilket som helst anerkendt og uafhængigt evalueringsinstitut til at foretage evalueringeme.Evalueringen skulle ske med henblik på en vurdering af, om uddannelsenvar i overensstemmelse med de vejledende kvalitetskriterier, det vil sige, atder ikke var tale om en godkendelse af uddannelserne. Der skulle ikke foretages en vurdering af den enkelte psykoterapeut. Kvaliteten afpsykoterapivil i sidste ende-ud over faglighed-afhænge af den enkelte psykoterapeutspersonlige og etiske kompetence.Det daværende Socialministerium tog i efteråret 2004 kontakt til DanmarksEvalueringsinstitut (EVA) angående varetagelse af opgaven med evalueringerne, fordi EVA har en grundig erfaring i forbindelse med evaluering afforskellige uddannelser, og en evalueringsordning derfor kunne igangsætteshurtigt. Som nævnt var det dog frivilligt for uddannelserne at lade sig evaluere, og uddannelserne kunne også vælge et andet anerkendt og uafhængigtinstitut til at foretage evalueringerne.Fra marts 2005 var der mulighed for, at private uddannelser til psykoterapeutkunne ansøge Danmarks Evalueringsinstitut om at blive evalueret med baggrund i de kvalitetskritener for indhold og struktur af private psykoterapeutuddannelser, som blev udformet ijuli 2004. Der var stor interesse blandtuddannelserne til at lade sig evaluere.Efter gensidig aftale i foråret 2006 mellem Psykoterapeutforeningen, Sammenslutningen af psykoterapeutiske uddannelser i Danmark (SPUD) samtDanmarks Evalueringsinstitut blev samarbejdet om evalueringerne imidlertidafbrudt. Psykoterspeutforeningen og SPUD indgik aftale med konsulentlirmaet Reflektor i 2007 om, at Reflektor skulle varetage opgaven med at evaluere de private psykoterapeutiske uddannelser, der måtte ønske det.
http ://www.direkte.folketinget.dk/dokumenter/tingdok.aspx? samling/2009 i /almdel/s...
23-02-2010
Folketinget
-
Side 3 af 3
Hverken Jndenriga- og Socialministeriet eller andre ministerier er herefterinvolveret i evalueringaprocessen eller deltager i den følgegruppe, der blevnedsat i forbindelse med evalueringaprocessen. Ministerierne modtagerheller ikke oplysninger om, hvilke uddannelser der lader sig evaluere.Et andet formål med de vejledende retningslinier for kvalitet i private uddannelser til paykoterapeut var, at borgerne ville få bedre mulighed for at vælgeen paykoterapeut med en forsvarlig uddannelsesmæsaig baggrund. For atgive borgerne bedre mulighed for at vælge en psykoterapeut, der har enforsvarlig faglig baggrund, udgav det daværende Socialminiaterium i marta2005 pjecen “Værd at huske ved valg af privatpraktiserende psykoterapeut”.Pjecen blev udsendt bredt til apoteker og biblioteker.I pjecen findes omtale af bla. hvad borgerne skal være opmærksomme påinden valg af paykoterapeut, ved det første møde og under terapiforløbet.
Karen EllemannPeter Juul
http://www.direkte.folketinget.dk/dokumenter/tingdok.aspx?/samling/2009 1 almdel/s...
23-02-2010