Socialudvalget 2010-11 (1. samling)
SOU Alm.del Bilag 47
Offentligt
905309_0001.png
905309_0002.png
6Velfærdsm inisterietTerapeutforeningenAU. Bettina Koch/David B.R. CamachoBirkeparken 48230 ÅbyhøjMinisterenHolmens Kanal221060 København K
Tlf. 3392 9300Fax. 3393 2518Dato:E-mail [email protected]J.nr. 2007-981
2 8 NOV. 2007
Tak for Terapeutforeningens breve af 12. oktober og 3. november 2007 omevaluering af private psykoterapeutuddannelser.Som Terapeutforeningen er bekendt med, var det en tværininisteriel arbejdsgruppe, der i 2004 udarbejdede de vejledende kvalitetskriterier for privatepsykoterapeutuddannelser. Formålet var på sigt at forbedre kvaliteten i deprivate uddani~eiser til psykoterapeut og at gøre indholdet af uddannelsernetydeligere for potentielle studerende og for borgerne generelt.Det er frivilligt for uddannelserne, om de vil lade sig evaluere på baggrundaf kriterierne, og en negativ evaluering vil ikke have retslig virkning foruddannelsen, dvs, at uddannelsen kan fortsætte sit virke som hidtil. Uddannelserne har ligeledes mulighedFøj’at vælge et hvilket som helst anerkendtog uafhængigt evalueringsinstitut til at foretage evalueringerne.Det vil sige, at hverken jeg eller Velfærdsrninisteriet har mulighed for atdiktere uddannelserne, hvilket institut de skal bruge i forbindelse med enevaluering. Årsagen til, at det daværende Socialministeriuin i efteraret 2004tog kontakt til Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) om at varetage opgaven,var, at EVA har en grundig erfaring i forbindelse med evaluering af forskellige uddannelser, og at en evalueringsordning derfor kunne igangsættes hurtigt.Efter gensidig aftale i foråret 2006 mellem Psykoterapeutforeningen, Sammenslutningen af psykoterapeutiske uddannelser i Danmark (SPUD) samtDanmarks Evalueringsinstitut blev samarbejdet om evalueringerne imidlertidafbrudt. Psykoterapeutforeningen og SPUD har nu aftalt med konsulentfirmet Reflektor, at Reflektor skal varetage opgaven med at evaluere de psykoterapeutiske uddannelser, der ønsker det.I lighed med Danmarks Evalueringsinstitut har Reflektor udarbejdet etegentligt evalueringsdesign på basis af de vejledende kvalitetskriterier skitseret i notatet fra juli 2004 fi’a den tværmninistcricllc arbejdsgruppe. Evalueringsdesignet er udformet som en vejledning om evalueringen af de private
psykoterapeutuddannelser, som interesserede uddannelser får udleveret. Både proces og indhold i evalueringerne vil blive nøje beskrevet i vejledningen.Det var udkast til denne vejledning, der i midten af oktober 2007 var til genneinsyn i det daværende Socialministerium med henblik på et tjek af, at dekvalitetskriterier, der nævnes i vejledningen, er i overensstemmelse med devejledende kvalitetskriterier fra juli 2004. Der var ikke tale om en godkendelse af vej ledningens indhold.Det daværende Socialministerium gav økonomisk tilskud til EVAs arbejdemed at lave evalueringsdesignet. Det besluttede ministeriet også at gøre iforbindelse med Reflektors arbejde, fordi det synes hensigtsmæssigt, at derbliver skabt et nyt grundlag for evalueringerne.Hverken Velfærdsministeriet eller andre ministerier er herefter involveret ievalueringsprocessen eller deltager i den følgegruppe, der bliver nedsat iforbindelse med evalueringsprocessen.Jeg vil anbefale, at Terapeutforeningen læser vejledningen om evalueringensproces og indhold. Hvis foreningen derefter ikke er enig i indholdet i vejledningen, må foreningen kontakte Reflektor og/eller Psykoterapeutforeningeneller SPUD om sagen.Med hensyn til de ukorrekte oplysninger på nogle af psykoterapeutuddannelsernes hjemmesider skal jeg bekræfte, at oplysningerne er forkerte, og jeg erenigi,at det selvfølgelig er beklageligt, at der lægges ukorrekte oplysningerud på private hjemmesider på nettet, uanset om det skyldes misforståelser,uvidenhed eller overdreven optimisme.Jeg vil gerne understrege, at hverken jeg eller Velfærdsrninisteriet har kompetence til at udøve kontrol af private hjemmesider og/eller nyhedsbreve o.l.Uddannelserne bør rette de forkerte oplysninger hurtigt, ikke mindst fordifej lagtige oplysninger på sigt vil skade uddannelsernes image som lødige ogtroværdige, så potentielle studerende formentlig vil fravælge disse uddannelser.Jeg vil til sidst sige, at jeg finder det glædeligt, at både de forskellige psykoterapeutforeninger og uddannelserne på området viser så stor interesse i atforbedre kvaliteten i de private uddannelser til psykoterapeut.
Med venlig hilsen
Karen Jespersen