Socialudvalget 2010-11 (1. samling)
SOU Alm.del Bilag 47
Offentligt
905308_0001.png
905308_0002.png
Terapeutforeningen T -FBirkeparken 48230 Abyhøj
30. januar 2008Sag 1120/5-905BW/BW
Markedsføring af psykoterapeutiske uddannelsesinstitutionerVi har kigget på det materiale, som Terapeutforeningen fremsendte medbrev af 2. december 2007 om psykoterapeutiske uddannelser. De har endviderefremsendt brev af 11. januar 2008, der var vedlagt kopi af brev af 4. januar2008 fra Velfærdsministeriet. Ministeriet oplyser blandt andet, at ministerietikke har mulighed for at kommentere organisationers og foreningers oplysninger på deres hjemmeside.Vi har også været inde på Velfærdsministeriets hjemmeside www.sociaLdk,hvor vi, når vi søger på “psykoterapeut”, fx finder følgende dokumenter:
FO RB RU G E RO M B U DSMAN DEN
Amagerfælledvej 562300 København STlf.FaxCVR-nr.32 66 90 0032 66 90 4510 2948 19
forbrugerombudsmanden @fs.dkwww.forbrugerombudsmanden.dk
ØKONOMI. OG
“Det bliver lettere at vælge en kvalificeret psykoterapeut” og ~Kvaiitetskriterier for private uddannelser til psykoterapeut” fra juli 2004, et papir på 13 siderudfærdiget af Socialministeriet, Undervisningsministeriet og Sundheds styrelsen.-
ERHVERVSMINISTERIET
Vi kan forstå på det fremsendte materiale, at disse kvalitetskriterier ikke blevendelig vedtaget. Vi kan ikke umiddelbart se på hjemmesiden, hvorfor kriterierne ikke blev vedtaget, herunder hvilke foranstaltninger der er fortaget for, atbranchen blev klar over, at der alligevel ikke blev tale om regulering på området.Vi har ikke den fornødne specialviden på området om psykoterapeutiske uddannelser, som er nødvendig, såfremt vi skal tage de sager op, som De harhenvist til.Af resursemæssige årsager må vi derfor meddele, at vi desværre ikke kan væreDem behjælpelig i sagen. Men da Terapeutforeningen uden tvivl har den nødvendige specialviden til at godtgøre og dokumentere, om der i de konkrete tilfælde er tale om en vildledende markedsføring, skal vi henvise foreningen tilmuligheden for at anmelde den vildledende markedsføring til politiet bilagtden nødvendige forklaring og dokumentation. Der er naturligvis også den mulighed, at foreningen via breve til de respektive uddannelsesinstitutioner i første omgang skriver og gør institutionerne opmærksom på en eventuel vildledende markedsføring.MarkedsføringslovensMedlem af InternationalConsumer Protection &Enforcement Network (ICPEN)www.icpen.org
§3, stk.
i har følgende ordlyd:
Side 2
“Erhvervsdrivende må ikke anvende vildledende eller urigtige angivelsereller udelade væsentlige infonnationer, såfremt dette er egnet til mærk-bart atforvride forbrugernes eller andre erhvervsdrivendes Økonomiskeadfærd på markedet.Vi skal til slut oplyse, at Forbrugerombudsmanden ikke har pligt til at behandlealle sager, han får forelagt. Vi henviser til§i i bekendtgørelse nr. 173 af 26.februar 2007 om regler for Forbrugerombudsmandens virksomhed.
Med venlig hilsenPå Forbrugerom udsmandens vegne
Birgitte WestedFuldmægtig, cand.jur.\ T1f32669282