Socialudvalget 2010-11 (1. samling)
SOU Alm.del Bilag 4
Offentligt
Kære Udvalg,Sender til Socialudvalget selvom Reform af førtidspensionsområdet øjensynligt henhører underBeskæftigelsesministeren, mens noget tyder på at emnet i udvalgssammenhæng er under Socialudvalget –kan i hvert fald ikke finde et Beskæftigelsesudvalg. Eller er det Arbejdsmarkedsudvalget? Nå –nedenstående problemstilling er ikke desto mindre af socialpolitisk karakter:Jeg er personlig værge for vores datter på 23, som vi pt. skal forberede til at bringe videre, idet hun bor påen ungdomsinstitution – Skovbrynet i Hillerød. Vi har i den forbindelse undersøgt botilbud på Følstrup og erher blevet opmærksom på en overraskende forringelse af mulighederne i forbindelse med forrige ændring afregler ved Førtidspension – især vedr. ”restarbejdsevne”. Som mange andre (LEV oplyser ca. 8.000) harvores datter ingen og får det heller ikke og er desværre derfor kommet i klemme i ”de gode intentioner”. Hunhar kort og godt ca. 4.000 kr. mindre til rådighed end de, der har pension før 2003, bl.a. fordi hun ikke harmulighed for diverse personlig tillæg, fx boligydelse.Gået på klingen bør en politiker med ansvar for at have vedtaget en sådan lov ikke kunne forsvare at havedenne tabte restgruppe, blot fordi man ønsker at åbne mulighed for at en anden gruppe kan aktiveres. Ogisær, da den tabte restgruppe netop er totalt afhængig af samfundets omsorg.Jeg ønsker selvfølgelig, at netop dette forsøges rettet i forbindelse med de igangværende diskussioner omvilkårene for Førtidspension. Ønsket er ikke at ændre med tilbagevirkende kraft, men fremover at sikre, atder ikke opstår uhensigtsmæssig forskelsbehandling med forringelse til følge – i det mindste ikke uden, atder er en dispensationsmulighed.Jeg har kopieret et indlæg om dette fra Følstrups hjemmeside til jeres orientering(http://www.folstrup.dk/index.asp?id=427 ):Økonomiske vilkår på Bo- og servicentret Følstrup.Bo- og servicentret er takstfinansieret i henhold til rammeaftalen om samme. Dette betyder at den enkelte kommune, derønsker en plads, skal betale en dagtakst til dækning af omkostningerne ved pladsen.Derudover skal personen have sit eget forsørgelsesgrundlag, typisk pension og skal betale de udgifter der er forbundetmed et almindeligt liv. Disse udgifter defineres i en aftale med den enkelte beboer. Administration og bogføring foregår iACTA pensions system af institutionens administration og det enkelte team laver sammen med beboeren og nærmestepårørende et budget for beboerens rådighedsbeløb.Eksempler på beboerens private økonomiske forhold:Budget pr. månedNavnPensionÆldrecheck-skatBoligsikringBoligydelse-Husleje-Varme-El-Vand-Kost, vask, papirogvinduespoleringRådighedsbeløb5.260-7.036-550-400-300-2.0735.261-7.036-550-400-300-2.573-7.036-550-400-300-2.573-5.942-704-400-217-2.198-4.012-4.039-4.5682507-5.11325315.069-5.942-704-400-217-2.198Tilkendt pension før 2003.Carsten16.125Jens Jørgen16.125Tilkendt pension efter 2003Ole15.232Andreas15.232TilkendtFolkepensionValborg10.226390-2.722
7.014
6.300
2.312
3.189
3.502
Regnestykkerne påviser at der til øvrige forbrugsgoder som lommepenge, forsikring, tøj, medicin, ferie, møbler,fritidsfornøjelser og tv licens er ca. 4500 kr. mindre til rådighed til de borgere, der har fået tilkendt pension efter 1. januar2003. Folkepensionisterne med ren folkepension har 400 kroner mere til rådighed end de personer, der har fået tilkendtsocial pension efter 1.1.2003.Personer, der har fået tilkendt social pension før 1.1.2003 og folkepensionisterne, kan få personlige tillæg i henhold tilgældende regler herfor. Personer, der har fået tilkendt pension efter 1.1.2003, har ikke denne mulighed.
mvhOle HaagFasanvænget 4552980 Kokkedal+45 49147501