Socialudvalget 2010-11 (1. samling)
SOU Alm.del Bilag 369
Offentligt
1024780_0001.png
1024780_0002.png
1024780_0003.png
1024780_0004.png
1024780_0005.png
NOTAT
6. juli 2011
Resumé af EPSCO-rådsmøde den 17. juni 2011 –Beskæftigelses- og socialdelen
J.nr. 2011-0004197JAIC/she

Forslag til graviditetsdirektiv (Fremskridtsrapport)

Det ungarske formand gennemgik fremskridtsrapporten om graviditetsdirektivet ogdrøftelserne i arbejdsgruppen om EP’s ændringsforslag, som der ville blive arbej-det videre med under polsk formandskab.Kommissionen (Kommissær Viviane Reding) udtrykte enighed med medlemssta-terne i, at flere af EP’s ændringsforslag var vanskelige at tage højde for i den nuvæ-rende økonomiske situation, jf. forslaget om barsel med fuld løn i 20 uger og for-slaget om fædreorlov med fuld løn. Kommissæren fandt, at en løsning på den låstesituation kunne være, at forslaget om en passerelle-bestemmelse blev sat til drøftel-se, idet denne evt. ville kunne hjælpe en række af de medlemsstater, der har godeorlovssystemer.Flere medlemslande gentog i deres indlæg deres afstandtagen fra EP’s ændrings-forslag og enkelte opfordrede direkte til, at Kommissionen trak forslaget tilbage, daman fandt yderligere drøftelser i sagen ufrugtbare. Kun tre lande udtalte sig positivtom forslaget og ønskede forhandlingerne fortsat.Kommissionen noterede sig medlemsstaternes holdninger i sagen og formandska-bet konstaterede, at ingen havde udtalt sig kritisk om fremskridtsrapporten.

Antidiskriminationsdirektivet (fremskridtsrapport)

Formandskabet bemærkede, at sagen havde ligget i Rådet siden sommeren 2008,og at alle var klar over udfordringerne. Formandskabet havde fokuseret på handi-cap og konceptet ”rimelig tilpasning” og i den forbindelse fremsat forslag til rele-vante dele af direktivforslaget.Kommissionen kvitterede for indsatsen. Ingen medlemsstater tog ordet.

Europæisk år for aktiv aldring, 2012 (Information fra formandskabet)

Formandskabet oplyste, at der var enighed mellem Rådet og EP om sagen, men atEuropa-Parlamentet først ville stemme den 22.-23. juli, hvorefter sagen kunne ved-tages formelt.Det europæiske år for aktiv aldring og solidaritet mellem generationerne skalfremme tiltag i medlemsstaterne ved blandt andet at skabe opmærksomhed om ak-tiv aldring samt inddrage NGO’ers initiativer på området. Formandskabet henvistei den forbindelse til hjemmesiden for året, hvor konkrete forpligtelser og realiseringaf disse vil fremgå.
Kommissionen (Kommissær László Andor) fandt, at teksten var velafbalanceret ogmindede samtidig om, at der ikke kan skabes en aldersvenlig union på et enkelt år,men at det skal være et nøgleområde også fremover. Kommissionen ville på Rådetsforanledning udarbejde forslag til fælles principper om aktiv aldring. Arbejdet vilforegå i regi af beskæftigelseskomiteen og komiteen for social beskyttelse, og efterplanen skal det præsenteres i løbet af 2012.

Ændring af forordning 883/2004 om koordinering af social sikring (frem-

skridtsrapport)

Formandskabet sagde indledningsvist, at man var klar over, at nogle medlemssta-terne var overraskede over, at sagen var sat på dagsordenen til fremskridtsrapport,men gjorde klart, at ikke alle ændringsforslag var af rent teknisk karakter, men villehave store konsekvenser for nogle medlemslande. Formandskabet var klar over, atder formentlig ville have været kvalificeret flertal for deres kompromisforslag, menman ønskede at opnå den bredest mulige aftale.Kommissionen fremhævede, at sikring af borgernes grundlæggende rettigheder varet vigtigt fokus. Forslaget var primært af teknik karakter og havde haft til hensigt atlukke nogle huller i forordningen. Kommissionen beklagede, at det ikke var muligtat opnå generel indstilling på rådsmødet.Danmark gjorde det klart, at forslaget på ingen måde var rent teknisk. Med de fore-slåede ændringer af artikel 13 og artikel 65 lagde man op til ganske substantielleændringer af forordningen. Danmark mindede om, at man sammen med en rækkeandre lande har argumenteret for yderligere tid til at analysere forslaget og takkedepå den baggrund formandskabet for ikke at have sat sagen på til generel indstilling.Danmark tilkendegav, at man ville gå konstruktivt ind i arbejdet med at klarlæggeforslagets rækkevidde på kort og lang sigt, således at man snarest muligt kunnefinde et kompromis, der var økonomisk velafbalanceret og gennemskueligt. Dan-mark afgav endvidere en erklæring til rådsmødeprotokollen.En række lande kvitterede i deres indlæg for beslutningen om ikke at skride til ge-nerel indstilling, før der er klarhed over konsekvenserne af de foreslåede ændrin-ger. På den anden side beklagede en flere lande, at sagen blev forsinket og under-stregede behovet for at komme hurtigt videre, hvilket det kommende polske for-mandskab signalerede vilje til.Nogle medlemslande udtrykte skuffelse over, at formandskabet ikke havde gjortbrug af det kvalificerede flertal og understregede, at dette ikke måtte danne præce-dens. En del blandt denne gruppe udtrykte dog også forståelse for de lande, derhavde problemer med dele af forslaget. En række lande støttede endvidere erklæ-ringen om samspillet mellem forordningen og direktivet om fri bevægelighed, somen række andre lande havde udsendt inden mødet.Kommissionen konstaterede, at der åbenbart var behov for yderligere afklaring affinansielle, økonomiske, politiske og juridiske konsekvenser. Man fremhævede denfri bevægelighed som en grundlæggende ret og et økonomisk aktiv og håbede, atRådet snart ville nå et kompromis, der støttede den fri bevægelighed.
2
Kommissionen støttede landene bag erklæringen i vigtigheden af sammenhængenmellem forordning 883/2004 og direktivet om fri bevægelighed og henviste i denforbindelse til den igangværende proces i den Administrative Kommission, someventuelt ville kunne medføre forslag om lovgivning.Formandskabet konkluderede, at der er tale om et komplekst og følsomt område,men at det var muligt at opnå en bred løsning.

Fremtiden for OMC (udtalelse fra SPC)

Formandskabet henviste til EPSCO-konklusionerne fra 7. marts 2011, hvor Kom-missionen var blevet inviteret til at overveje fremtiden for den åbne koordinati-onsmetode på det socialpolitiske område i lyset af 2020-strategien.Formanden for Komiteen for social beskyttelse (SPC) redegjorde for brugen af denåbne koordinationsmetode og overvejelser om at gøre børnefattigdom til en priori-tet for EU, herunder gennem arbejdet med indikatorer og mål.Kommissionen støttede koblingen mellem den åbne koordinationsmetode og 2020-strategien og opfordrede SPC til at fortsætte arbejdet med henblik på at afgive rap-port senere på året.

Gennemførsel af det europæiske semester, bidrag til DER

Landespecifikke anbefalinger

Formandskabet tilkendegav, at man var bevidste om det massive tidspres, der hav-de været i arbejdet med de landespecifikke anbefalinger frem mod rådsmødet menønskede, at nå til enighed på dagens møde.Kommissionen (Laszlo Andor) tilkendegav, at vedtagelsen af de landespecifikkeanbefalinger fandt sted på et kritisk tidspunkt, og at genopretningen efter krisen varujævn og trak store veksler på borgerne.Vedtagelsen af de landespecifikke anbefalinger var en integreret del af Europa2020-strategien og et produkt af en individuel analyse af situationen i medlemssta-terne. Kommissæren fandt det positivt, at man havde bevæget sig væk fra en bilate-ral debat og hen imod til fælles ansvar, som også er forankret på højeste niveau(DER).Med de landespecifikke anbefalinger pegede man på både kort- og langsigtede mål,hvor resultaterne skal leveres indenfor de næste 12-18 måneder. Socialfonden spil-ler en vigtig rolle, og ca. 1/3 af anbefalingerne til medlemsstaterne kunne kvalifice-re til støtte fra Socialfonden. Kommissionen appellerede til, at dette blev taget i be-tragtning i forbindelse med drøftelsen af MFF. Kommissionen medgav, at proces-sen havde været kort, og at man kunne lære af dette til næste år, og understregedesamtidig, at alle har et ansvar for at processen lykkes.Formanden for SPC tilkendegav, at arbejdet med de landespecifikke anbefalingerhavde været krævende både tids- og procesmæssigt. På indholdssiden var det navn-lig spørgsmålet om at knytte pensionsalderen til levetidsforventninger, der havdeværet udfordrende.
3
Formanden for beskæftigelseskomiteen (EMCO) orienterede om den samlede pak-ke fra EMCO bestående af en fællesudtalelse med SPC, Employment Monitor samtEMCO’s udtalelse om de landespecifikke anbefalinger, som skulle bidrage til atskræddersy de enkelte landespecifikke anbefalinger til landenes muligheder for atgennemføre anbefalingerne. Formanden opfordrede til bedre betingelser for gen-nemførelsen af øvelsen i 2012 og opfordrede Kommissionen til næste år at skabebedre sammenhæng mellem landeeksaminationerne i EMCO og den endelige for-mulering af CSR fra Kommissionens side.De efterfølgende indlæg fra medlemslandene gjorde det klart, at det ikke var muligtat nå til enighed om en endelig afgørelse. Formandskabet måtte på baggrund herafkonkludere, at de landespecifikke anbefalinger vedr. beskæftigelse videresendes tilGAC med forbehold fra henholdsvis tre lande, idet det ikke var muligt at opnåenighed med disse.Fællesudtalelserne fra EMCO og SPC om de nationale reformprogrammer for2011, Employment Performance Monitor samt EMCO’s udtalelse om ”New Skillsfor New Jobs” blev godkendt.

Unges beskæftigelse (rådskonklusioner)

Formandskabet præsenterede konklusionerne, som man tillagde stor betydning.Kommissionen bød konklusionerne velkommen. Kommissionen beklagede dog, atmedlemsstaterne ikke så sig i stand til at forpligte sig til at gennemføre en ungega-ranti på 4 måneder.Formandskabet orienterede kort om den vedtagne resolution på rådsmødet vedr.uddannelse og unge om den strukturerede dialog.

Demografi og familiepolitik (policy debat og rådskonklusioner).

Formandskabet understregede betydningen af demografi, socialt og økonomisk, ogfremhævede i den forbindelse behovet for bedre balance mellem familie og ar-bejdsliv samt fokus på udsatte grupper. Det foreslåede europæiske år for familien i2014 blev i den forbindelse fremhævet.I den efterfølgende debat fremhævede flere delegationer betydningen af særligeskatteordninger, overførsler og serviceydelser i bestræbelserne på at forbedre fød-selsraterne samt arbejdsmarkedets parters rolle i forhold til at sikre sammenhængenmellem familie og arbejdsliv. Den nationale kompetence på området blev ligeledesfremhævet af flere.Kommissionen accepterede fuldt ud medlemsstaternes kompetence, men fandtsamtidig, at der det er merværdi i at diskutere det på EU niveau. Kommissionenhenviste endnu engang til den meddelelse om demografi, man planlægger at ud-sende senere i år.

Børnefattigdom (rådskonklusioner)

Formandskabet mindede om, at der anslås at være 160 mio. fattige i EU, herunder20 mio. børn.
4
Kommissionen bød konklusionerne velkommen og fandt, at de sender et stærktsignal om, at EU er forpligtet at handle på området. Kommissionen henviste i denforbindelse til den bebudede henstilling i 2012, der ville berøre indkomststøtte tilfamilier, dagpasning, boligforhold og uddannelse og endvidere introducere EU-benchmarks for handling på området

Støtte for Den Europæiske Handicapstrategi, 2010-2020 (rådskonklusioner)

Formandskabet fremhævede behovet for mainstreaming af handicapspørgsmål oginviterede MS til at reflektere dette i de nationale reformprogrammer. Formand-skabet opfordrede endvidere til ratifikation af FN-Konventionen samt til at forbed-re tilgængelighed samt lige adgang til kvalitetsundervisning og træning.Kommissionen støttede rådskonklusionerne og opfordrede handicappede til at del-tage i samfundet og økonomien. Kommissionen understregede endvidere behovetfor tæt samarbejde mellem medlemslande, Kommissionen, NGO’er og civilsam-fundet for at sikre fremgang.Enkelte lande tog ordet til støtte for konklusionerne og fremhævede betydningen afdeltagelse, uddannelse og træning, beskæftigelse, antidiskrimination, valgdeltagel-se og bekæmpelse af marginalisering som afgørende for at sikre social inklusion afhandicappede.
5