Socialudvalget 2010-11 (1. samling)
SOU Alm.del Bilag 319
Offentligt
Daginstitutionernes Lands-OrganisationBlågårdsgade 17•2200 København N.Tlf. 70275520•Fax 70275521www.dlo.dk•[email protected]
Talepapir v/ DLOs foretræde for Folketingets Socialudvalg den 9/6-11Vort ærinde i dag er primært at påpege nogle ulige konkurrencevilkår i måden driftstilskud tilprivate vuggestuer beregnes.Men vi vil også henlede Socialudvalgets opmærksomhed på, at reglerne om beregning afBygningstilskud til Privatinstitutioner er for upræcise og generelt betyder, at bygningstilskuddet erfor lavt, og for tilfældigt.Reglerne om beregning af driftstilskud til privatinstitutioner med 0-2 årige børn fremgår afDagtilbudsbekendtgørelsen som ministeren fastlægger iht. Dagtilbudsloven.Retten til at etablere og drive private daginstitutioner blev ved en lovændring indført i oktober2005.Denne etableringsret var bl.a. Folketingets svar på de af os efterspurgte forbedrede muligheder forprivate leverandører at etablere ikke-kommunale daginstitutioner.Allerede ved lovens indførelse påpegede DLO 3 barrierer for, at loven på ligeværdige vilkår foralvor ville kunne have effekt:1. At kommunerne har fået mulighed for at kræve leverancesikkerhed i form af krav om endrifts-/bankgaranti på et beløb der svarer til 3 måneders driftsomkostninger.2. At kommunens udgifter til drift af den kommunale dagppleje indgår iberegningsgrundlaget for beregning af tilskud til 0-2 årige i privatinstitutioner, hvilketgiver ulige vilkår for kommunale og private vuggestuepladser – samt også i forhold til denkommunale dagpleje, fordi dagplejere har et skattefradrag der økonomisk kan kompenserefor de lavere driftstilskud til dagpleje og privatinstitutioner, en kompensation somprivatinstitutioner ikke har.3. At reglerne for beregning af bygningstilskud er upræcise, tilfældige, urimelige og attilbagefaldsreglens hhv. 4,1 og 3,2 % i bygningstilskud for hhv. 0-2 årige og 3-5 årige, erså lavt, at det reelt ikke giver mulighed for at kunne finansiere nybygning eller renoveringaf ejendommen, endsige betaling af huslejeudgifter på normale markedsvilkår.Efter den aftale som Regeringen netop har indgået omkring forbedring af de selvejende og privateinstitutioners vilkår vil kommunens krav om drifts/ bankgaranti blive nedsat fra 3 til 1 månedsdriftsomkostninger, hvilket DLO er meget tilfredse med og hilsner velkommen.Tilbage står udfordringerne omkring tilskudsberegningen.DLO har lige siden 2005 ved en hver given lejlighed overfor ministeriet og ministeren påpeget detuhensigtsmæssige og urimelige i at dagplejeudgiften indgår i tilskudsberegnignsgrundlagetoverfor pirvate vuggestuer, der jo skal leve op til de samme godkendelseskriterier og krav somkommunale vuggestuer.Også Rambøll, der netop for Socialministeriet har færdiggjort en stor undersøgelse af deselvejende og private daginstitutioners vilkår og rammebetingelser, har identificeret, at der er etproblem hér,der udgør en barriere. I Rambølls slutrapport lyder det bl.a.:
”Dagtilbudsloven foreskriver, at kommunerne skal indregne udgiften til dagplejen i de samledebruttodriftsudgifter til aldersgruppen. Undersøgelsen peger på, at der i casekommunerne ervæsentlig variation i forhold til, hvorvidt udgiften til dagplejen indregnes i BDU(Bruttodriftsudgifterne) for aldersgruppen med betydelige økonomiske konsekvenser for bådekommunen og privatinstitutionerne.I tilfælde, hvor dagplejen indgår i grundlaget, afhænger den økonomiske konsekvens afdagplejens andel i den pågældende kommune samt udgiftsdifferencen mellem dagpleje ogvuggestue. I enkommune med 60/40-fordeling mellem dagpleje/vuggestue viser en beregning, atprivatinstitutionerne ville modtage ca. 9 pct. højere tilskud, hvis dagplejeudgiften ikke indgik iberegningsgrundlaget.”Og:”Undersøgelsen viser videre, at der er indbygget i det mindste to væsentlige barrierer, somgrundlæggende stiller privatinstitutioner dårlige økonomisk end kommunale og selvejendedaginstitutioner.Omvendt har privatinstitutioner mulighed for at opkræve en højere andel af forældrebetaling.For det første giver reglerne for beregning af bygningstilskud ikke samlet set et bygningstilskud,der kan forventes at modsvare de faktiske omkostninger, da afsættet i det mindste i hovedreglener kommunens udgifter til de selvejende daginstitutioner.For det andet giver reglerne for driftstilskud anledning til en systematisk forskelsbehandling, hvorprivatinstitutioner modtager et driftstilskud, som indregner dagplejen, der er et grundlæggendeanderledes og traditionelt set billigere dagtilbud i forhold til vuggestuebørn og omvendt ift.børnehavebørn.Det kan diskuteres, om det er korrekt at omtale dette som en barriere for etablering.Rambøll vurderer, at dette er tilfældet, da den systematisk lavere betaling vil påvirke denkalkulation, som privatinstitutionen vil foretage forud for beslutning om etablering.”I DLO har vi løbende fået mange opfordringer fra Private initiativtagere, selvejende og privatemedlemsinstitutioner til at arbejde for, at den påpegede barriere for etablering og fornuftig ogligeværdig drift af privatinstitutioner med vuggestuebørn kan blive elimineret.Hidtil har vi arbejdet på det via vores traditionelle kanaler: høringssvar og andre skriftligehenvendelser.Men i dette forår fik vi koordineret og vedholdende en stribe opfordringer til at gøre noget ekstraved problemstillingen – og bannerfører for dette var Vinni Jakobsen, som vi så har inviteret med idag, og som nærmere vil redegøre for problemstillingen”Mit navn er Vinni Jakobsen jeg er indehaver af 2 private vuggestuer med plads til 18 børn i demhver. Den ene vuggestue har jeg haft i 3 år og den ligger i Skanderborg kommune. Skanderborgkommune betaler det samme driftstilskud til os private som de betaler til de kommunaleinstitutioner.Den anden vuggestue, har jeg åbnet pr. 1. januar i år og den ligger i Horsens kommune. Horsenskommune benytter sig af den lov der giver dem lov til at betale et gennemsnitligt driftstilskud pr.barn.Umiddelbart vil man tænke at den lov der giver kommunerne tilladelse til kun at betale etgennemsnitligt driftstilskud til os private er et problem i den vuggestue hvor kommunen ikkebetaler det fulde tilskud men loven har store konsekvenser i begge mine institutioner og for alleprivate institutioner.
2
I den vuggestue som ligger i Skanderborg hvor vi får det fulde driftstilskud betyder det at vi kanrisikere at kommunen i disse nedskærings tider kan finde på at de også vil benytte sig af loven ogsætte driftstilskuddet ned til et gennemsnitligt beløb. Hvis de gør det vil jeg ikke kunne hæve løn ivuggestuen eller ansætte en anden leder hvis jeg samtidig skal leve op til kommunenskvalitetskrav.I den anden vuggestue som ligger i Horsens kommune hvor vi allerede kun får et gennemsnitligtdriftstilskud, kan vi kun med nød og næppe leve op til kommunens kvalitetskrav hvad angår kravtil vores bygninger, personale normeringer og uddannelse og jeg kan ikke hæve løn eller ansætteen leder i denne institution.Jeg er tale rør for mange andre private institutioner og vi er alle enige om at denne lov er ensærdeles væsentlig hindring for at drive private institutioner. Det kan ikke være rimeligt at viprivate skal leve op til de samme kvalitetskrav som de kommunale institutioner og så ikke få detsamme driftstilskud.Hvis loven ikke bliver ændret kan vi risikere i fremtiden at alle kommuner på grund af besparelservil indfører et gennemsnitligt driftstilskud til private institutioner og så vil mange privateinstitutioner være nødsaget til at lukke og regeringens ønske om flere private institutioner ikkeblive opfyldt.”Herefter redegjorde forældrebestyrelsesmedlemmer fra de to ovennævnte vuggestuer forHvordan man som forældre og skatteborger har en forventning om et ensartet serviceniveau, og deforklarede hvad en forskel i driftstilskuddet på 20.000 kr. pr år pr. barn kan betyde i forskelle forbørnene i dagligdagen.Hvad DLO forestiller sig, at Folketinget / Ministeriet kan gøre ved problemstillingen:At der politisk skabes flertal for den nødvendige lovændring – eller der etableres et pres påministeren for at få Dagtilbudsbekendtgørelsen ændret.At Udvalget eller enkeltmedlemmer vil sikre, at der stilles spørgsmål til ministeren om de anførtebarierer og problemer.At de enkelte medlemmers partier indbarbejder de nødvendige forbedrede vilkår i deres politikerfor området.Problemet er blevet aktualiseret fordi:Med kommunesammenlægningerne er der – ud fra harmoniseringsønsker opstået et stigendekrava om at der også i mindre byer og lokalsamfund etableres vuggestuetilbud.Med den fortsat stigende bevidsthed om etableringsretten for private daginstitutioner også opstårflere ønsker om at etablere vuggestuepladser i privatinstitutoner.
DLOs deputation bestod af:John Hebo Nielsen, næstformand, DLOMorten Kyst, sekretariatschef, DLOVinni Jakobsen, ejer og leder af vuggestuerne Skattekisten og EviggladSusanne Bollerup R. Overgaard, Bestyrelsesformand i Skattekisten ogHelle Skov, bestyrelsesmedlem, vuggestuen EviggladBilag: udtræk frawww.brugerinformation.dk,der viser forskellen på tilskud til 0-2 årige børni hhv. Skanderborg og Horsens kommuner.
3
dagtilbudHorsensKommunens dagtilbud og tilskudAntal dagtilbud, typeopdelt:Antal vuggestuer: 4Antal børnehaver: 37Antal integrerede institutioner: 11Antal dagplejere: 469Tilskud pr. år til privat pasning:6-12 mdr: 51.006 kr.1-2 år: 51.006 kr.3-5 år: 34.511 kr.Tilskud pr. år til pasning af egne børn:6-12 mdr: 0 kr.1-2 år: 0 kr.3-5 år: 0 kr.Tilskudsperiode:Fra 26 uger til start eller ville kunne starte ibørnehaveklasseYderligere information:http://horsenskom.dk/Overgang fra privat pasning:De almindelige opskrivningsregner er gældende -pasningsgarantien er 4 uger.Overgang fra pasning af egne børn:Der ydes ikke tilskud til pasning af egne børn.Mål og rammer for dagtilbudSammenhængende børnepolitikSprogvurdering og sprogstimuleringOptagelse og udmeldelsePlads i en anden kommuneMånedlig takst pr. pladsÅrlig bruttodriftsudgift pr. pladsÅrligt tilskud over kommunegrænseGodkendelse af privatinstitutionerÅrligt tilskud til privatinstitutionTilskud:0-2 år: 78.506 kr.3-5 år: 50.076 kr.Lukkedage og alternativ pasning
SkanderborgKommunens dagtilbud og tilskudAntal dagtilbud, typeopdelt:Antal vuggestuer: 0Antal børnehaver: 39Antal integrerede institutioner: 7Antal dagplejere: 420Tilskud pr. år til privat pasning:6-12 mdr: 62.496 kr.1-2 år: 62.496 kr.3-5 år: 41.856 kr.Tilskud pr. år til pasning af egne børn:6-12 mdr: 62.496 kr.1-2 år: 62.496 kr.3-5 år: 41.856 kr.
Mål og rammer for dagtilbudSammenhængende børnepolitikSprogvurdering og sprogstimuleringOptagelse og udmeldelsePlads i en anden kommuneMånedlig takst pr. pladsÅrlig bruttodriftsudgift pr. pladsÅrligt tilskud over kommunegrænseGodkendelse af privatinstitutionerÅrligt tilskud til privatinstitutionTilskud:0-2 år: 98.302 kr.3-5 år: 47.075 kr.Lukkedage og alternativ pasning
mandag 06 jun 2011 12:54
1