Skatteudvalget 2010-11 (1. samling), Socialudvalget 2010-11 (1. samling)
SAU Alm.del Bilag 211, SOU Alm.del Bilag 287
Offentligt
993487_0001.png
993487_0002.png
993487_0003.png
Dansk Røde Kors H LHovedstadens afdelingMedmenneskelighed gennem frivillig indsats
Nordre Fasanvej 224, 2. sal2200 København NTelefon 38 33 64 00Fax 38 38 08 69Giro 6 00 06 30e-mail: [email protected]www.hovedstaden.drk.dk
København den 06.05.2011
Folketingets SkatteudvalgFolketinget, Christiansborg1240 København K
Registreringsafgift-undtagelser-lempelserOm TurtjenestenHovedstadens Røde Kors etablerede i marts 2006 i samarbejde med Folkesundhed København enTurtjeneste forbeholdt de 200 ældre og ensomme, der var på venteliste til en besøgsven.Telefon- og Turtjenesten, Mellem Mennesker, er med afsæt i Besøgstjenesten, et tilbud, som erudviklet for at give storbyens alt for mange ufrivilligt ensomme ældre bosiddende i egen bolig ettilbud om oplevelser, nærvær og samvær, samt give dem en mulighed for fortsat at opleve at væreen aktiv del af samfundet. Den tilbyder borgerne et sted, hvor de kan være synlige, hvor de blivergenkendt fra gang til gang, hvor de er savnet, når det er længe siden, de har været med på tur, oghvor de bliver en del af et netværk, og kan forblive i det, også når vilkårene gør det vanskeligere atkomme med ud. Brugerne har typisk en lav indkomst, så de afkræves kun en meget beskedenbetaling for at deltage. Dette er muligt, fordi tjenesten er baseret på ulønnede frivillige somchauffører og turledere (pt. 54) og fordi Københavns Kommune giver tilskud til driften.
Telefon og Turtjenesten er et tilbud i alle Københavns bydele. Vi har 990 ældre ensomme, derønsker at komme på tur.
Tjenesten råder i dag over 5 minibusser og da en stor del af vore brugere er gangbesværede er dealle udstyrede med lift.
København • Frederiksberg • Tårnby • Dragør
Dansk Rode KorsJ iH o v e d s t a d e n s afdelingMMedmenneskelighed gennem frivillig indsats
Nordre Fasanvej 224, 2. sal2200 København N
Telefon 38 33 64 00Fax 38 38 08 69Giro 6 00 06 30e-mail: [email protected]
www.hovedstaden.drk.dk
ProblemetTurtjenestens minibusser, som er udstyret med lift, er blevet pålagt den almindeligeregistreringsafgift,dvs.105 %fordeførste79000kr.iværdiog180 %afresten(Lovbekendtgørelse nr. 1112 af 21. september 2010 af lov om registreringsafgift afmotorkøretøjer m.v.).Som eksempel på en af tjenestens minibusser kan nævnes en Citroen Jumper, der blev købt i 2008.Den var fra 2001/02 og havde kørt 122.000 km. Bilen kostede 75.000 kr. ekskl. lift. hertil blev lagt129.298 kr. i registreringsafgift.
Det er klart, at med afgiftsniveau, der flerdobler prisen, må busserne blive ældre og dermed ikkemed et udstyr, som nye biler. F. eks. har de biler vi har kunnet købe ikke ESP eller partikelfiltre. Atvore biler er 6 år gamle eller mere betyder også flere driftsstop og dyrere vedligeholdelse. Hvad derer værre er, at den nuværende bilpark har en meget begrænset restlevetid. Turtjenesten skal derforud at søge donorer om penge til nye (brugte) biler. Det er selvfølgelig en fordel, at giveren kanfradrage værdien efter ligningslovens § 8A. Men det gør opgaven ulige sværere at skulle overbevisedonorer om, at de skal betale flere gange bilens værdi, alene af hensyn til statens indtægter.
Undtagelser og lempelser for andre køretøjerDet sker, at nogle af vore brugere kommer med bemærkninger om vi ikke snart skal have fornyet deældste af busser. De bliver forbavsede over at få oplyst, at der er betalt fuld registreringsafgift og dederfor må væbne sig med tålmodighed.Der er i loven om registreringsafgift en række specifikke undtagelser og lempelser. Vi finder i hvertfald tre forhold, som springer i øjnene:1. Køretøjer, som et plejehjem anskaffer til transport af sine beboere er undtaget fra afgiften,hvis deres køretøjer er konstrueret til at transportere mindst 9 personer. Det gør intet, atkøretøjet rent faktisk har færre sæder, (lovens § 5a, stk. 1)2. Både taxi.(§6a, stk. 1)- og limousinekørsel(§6b, stk. 1), som er rent kommercielle aktiviteter,behandles betydeligt mere lempeligt end vores aktivitet, som har et velgørende, almennyttigtformål. Hvis turtjenestens køretøjer behandledes som taxier, ville de i praksis væreafgiftsfrie(anskaffelsessum under 230.000 ekskl. afgift)3. De tre køretøjer, som turtjenesten har, der er indrettet med lift ville som taxier være totaltundtaget fra afgiften (§ 2, stk. 1 nr. 14)
København • Frederiksberg • Tårnby • Dragør
Dansk Rode KorsJ iHovedstadens afdeling
Nordre Fasanvej 224, 2. sal2200 København N
Telefon 38 33 64 00Fax 38 38 08 69Giro 6 00 06 30e-mail: [email protected]
Medmenneskelighed g e n n e m frivillig indsats
www.hovedstaden.drk.dk
Vi finder, at turtjenesten mest kan sammenlignes med plejehjemmenes kørsel.Udtrykket limousinekørsel er i almindelig sprogbrug ikke klart afgrænset. EfterTaxibekendtgørelsen forstås ved limousinekørsel kørsel mod vederlag, der udføres somrepræsentationskørsel, bryllupskørsel og lignende kørsel i køretøjer med særlig indretning, udstyrog lignende.( BEK nr. 220 af 31/03/2000§ 1, stk. 2)Hvis man ser annoncer og hjemmesider for limousinekørsel inkluderer dette yderligere "firmafester,julefrokoster og sommerfester".Turtjenestens ønskerNår vi henvender os Folketingets Skatteudvalg, er det for at bede om, at registreringsafgiftsloven ændres,så de minibusser vi skal købe til Turtjenesten primært går efter de samme regler som plejehjemmeneskøretøjer. Under alle omstændigheder kan vi ikke se nogen rimelig begrundelse for, at limousinekørsel skalbehandles mere lempeligt end vores turtjeneste.
Vi er godt klar over, at vort problem ikke hører til samfundets største, men vi finder det ærligt taltoplagt urimeligt, at staten via sit afgiftssystem modarbejder de frivilliges og KøbenhavnsKommunes bestræbelser for at hjælpe nogle vanskeligt stillede borgere.
Med venlig hilsen
Birgit StenbækKonsulent i Telefon- og Turtjenesten
Claus JensenFrivillig chauffør i Turtjenesten
/S^C^f
^
Kobenhavn • Frederiksberg • Tårnby • Dragor