Socialudvalget 2010-11 (1. samling)
SOU Alm.del Bilag 28
Offentligt
902364_0001.png
902364_0002.png
902364_0003.png
902364_0004.png
902364_0005.png
SF
DET NATIONALEFORSKNINGSCENTERFOR VELFÆRD
BØRTEGRATLATIBLINDE BØRNS TRIVSEL OG VILKÅR I HJEMMET, FRITIDEN OG SKOLEN•måSBsff'' ,'
/
V*'•Mm,
C.w
*
«
*
• %
knæ!.
Mx
*
#
*
raHE
10:16STEEN BENGTSSONNURICAYUELAS MATEUANDERS HØST
3-:
.•••;y--y.
"
.• y . , ' , ' • " " • ' • • ' . ' , y
v
' ' " " '
:
' , ' " • •
•'v'
1
•"•;';•
r V
" -
:
'
• • • • ' ' " ' ,
INDHOLD
FORORD
RESUME
HOVEDRESULTATERVenskabOpdragelse
111213141516
SkoleTrivselPerspektiv
UNDERSØGELSENS BAGGRUND OG DESIGNFormålDefinitioner af synshandicapBarndomssociologiske bidragMetode og designDemografiske og socioøkonomiske fordelinger
171819222426
HELBREDFysiske helbredPsykiske helbredForekomster af symptomerGenerelle vanskelighederHandicappets generelle betydningOpsummering
29
303132343739
'
fy:yy
FAMILIELIVOmsorg i familienOpdragelse i familienBarnets medbestemmelseBarnets opgaver og pligter i hjemmetLommepengeKommunernes sagsbehandlingOpsummering
4142485053565762
S O C I A L E RELATIONERHvor møder de blinde børn deres venner?Blinde venner og barrierer for samværSeende kammerater og barrierer for venskaberHar manglende venskaber med seende børn konsekvenser?MobningOpsummering
65666770777879
FRITIDOrganiserede fritidsinteresserUorganiserede fritidsinteresserOpsummering
81828492
SKOLENDet faglige niveau i skolenGenerelle vanskeligheder i skolenStøttelærefunktionenSynscenter RefsnæsOpsummering
939598100107109
4142485053565762
FREMTIDIG UDDANNELSE - ET PERSPEKTIVAt klare sig selvUddannelse
111111112
APPENDIKS
115
BILAG65666770777879
127
LITTERATUR
129
SFI-RAPPORTER SIDEN 2009
135
81828492
939598.00.07.09
BLINDE BØRNS TRIVSEL OG VILKAR I HJEMMET, FRITIDEN OG SKOLENBlinde børn har i de senere årtier været integreret i den almindelige skole. Men betyder det, at de bliver bedreforberedt til et integreret Liv som voksne? Det er langt fra sikkert, viser denne undersøgelse af blinde børn.Skolen sørger for, at de blinde børn har en støttelærer, så de får det hele med, men over for kammerater kansådan et voksenpåhæng godt virke hæmmende. Forældrene gør meget for, at børnene skal trives. Alligevelkommer de mere og mere på afstand af kammeraterne og finder deres venner blandt andre blinde børn.Selv om de kun sjældent er sammen med deres blinde venner, synes de, at det er ok, Integrationen har givetdem en ambition om, at de ikke skal leve i en blindeverden, som de ser, mange voksne blinde gør. Alligeveltyder alt på, at det er det, de er på vej ind i,Dansk Blindesamfund og Indenrigs- og Socialministeriet har taget initiativ til undersøgelsen, som er finan-sieret af satspuljemidler. Undersøgelsen er Led i et projekt, hvor der også indgår en undersøgelse af blindevoksne.
iJSs5?�JSffiTJffiKJSSg^^WØ(SP
.
.
.
.
'
.
.
.
.
.
.
.
;
. . •
.