Socialudvalget 2010-11 (1. samling)
SOU Alm.del Bilag 247
Offentligt
Kære Kommunalpolitikere og ForvaltningFra i dag den 28. marts 2011 gennemfører en gruppe forældre blokade af børnehaven Hjertehavenpå Møn. Årsagen er de fuldstændig urimelige vilkår, som børn og personale fortsat udsættes for iHjertehaven.De seneste tildelte 3,7 mio. har for Hjertehaven betydet en bevilling på knap 100.000 kr. Dette er påingen måde tilstrækkeligt til at genopslå de nedlagte stillinger. De 100.000 vil blive indsat på voresvikarbudget, der allerede er hårdt presset, da vi har flere sygemeldinger på grund af stress. Vi har inedenstående forsøgt at beskrive forholdene, og beder Jer indtrængende om at se på vores situationendnu engang.1. PersonalenormeringHjertehaven har pr. 28. marts 2011 indskrevet 57 børn. Heraf har 4 børn en psykolog tilknyttet, 1 barn har energoterapeut, 2 børn har talepædagog og alle børn har krav på en særlig indsats i forhold til aftaler og hand-leplaner.Personalenormeringen pr. uge var i 2010:1 pædagog på 37 timer2 pædagoger på 33 timer (Den ene pædagog gik på efterløn ved årsskiftet – stillingen blev ikke gen-opslået – den anden har været sygemeldt siden november med stress)1 pædagog på 32,5 timer (blev fyret i sommeren 2010 på grund af sygdom – stillingen blev ikkegenopslået)2 pædagogmedhjælpere på 37 timer (Den ene medhjælper er afskediget per 1. juli 2011)1 pædagogmedhjælper på 32 timer.Dette svarer til 135,5 pædagogtimer og 106 medhjælpertimer pr. uge - og en årlig lønsum på i alt 2.537.950kr.Personalenormering pr. uge den 28. marts 2011 efter de seneste nedskæringer:1 pædagog på 37 timer (har barselsorlov fra 10.3. 2011 – barselsvikaren er p.t. sygemeldt med stress)1 pædagog på 33 timer, (er deltidssygemeldt med stress – arbejder p.t. 12 timer om ugen)1 pædagogmedhjælper på 32 timer og2 pædagogmedhjælper på 37 timer. (hvoraf den ene er afskediget pr 1.7 og pt. har et stort sygefra-vær)Personalenormering pr. uge den 28. marts 2011 svarer altså til 176 medarbejdertimer pr. uge.Personalenormering pr. uge den 1. juli efter de seneste nedskæringer:1 pædagog på 37 timer (Forhåbentlig har vi fået ansat en ny barselsvikar),1 pædagog på 33 timer, (er deltidssygemeldt med stress – arbejder p.t. 12 timer om ugen)1 pædagogmedhjælper på 32 timer og1 pædagogmedhjælper på 37 timer.Personalenormeringen pr. 1. juli 2011 svarer til 70 pædagogtimer pr. uge og 69 medhjælpertimer pr. uge.Dette svarer til en årlig lønsum på 1.340.310 kr.
1
Besparelse pr. 1. juli 2011 ift. 2010:65,5 pædagogtimer og 37 medhjælpertimer pr. uge - en besparelse på over 40 %.Ovenstående betyder, at vi med det nuværende antal børn har en normering dags dato på 12barn/fuldtidsstilling (176/37=4,76; 57/4,76=11,97). Når den afskedigede medarbejder fratræder 1. juli 2011har vi som beskrevet i ovenstående kun 4 medarbejdere tilbage. Vi har en gruppe børn, der starter iSFO/skole pr. 1. maj. Det forventes derfor, at vi den 1. juli har indskrevet omkring 40 børn i børnehaven. Detvil betyde, at vores normering bliver 10,6 barn/fuldtidsstilling (139/37=3,76; 40/3,76=10,64). Men efterhån-den som nye børn bliver indskrevet i Hjertehaven, vil vores normering igen stige. Hvis antallet af børn igenkommer op på 57 og der intet sker på personalesiden, så vil den nye normering blive (139/37=3,76;57/3,76=15,17).Det kan desuden nævnes, at af de 5 medarbejdere vi har tilbage pt. er der to pædagoger og tre medhjælpere.Den ene pædagog er deltidssygemeldt på grund af stress, og er kun på arbejde 12 timer om ugen, den andengik på barsel i starten af marts. Vi har således i dag kun pædagogisk uddannet personale 12 timer om ugen til57 børn.Vi har forelagt Hjertehavens normering for folketingets socialudvalg. Deres umiddelbare respons er, at det erden ringeste normering, de har set i hele landet! Vi afventer i øjeblikket en kommentar fra SocialministerBenedikte Kiær.
2. Dagsplanlægning med den nye normeringFor Hjertehaven har vi forsøgt at lave en dagsplanlægning, der udnytter pædagogressourcerne efter nedskæ-ringerne bedst muligt. Dagsplanlægningen afspejler vores situation pr. 28. marts 2011.TidsrumAntal voksneAntal børnBarn/voksen
06:00-06:3006:30-07:0007:00-07:3007:30-08:0008:00-08:3008:30-09:0009:00-09:3009:30-10:0010:00-10:3010:30-11:0011:00-11:3011:30-12:0012:00-12:3012:30-13:0013:00-13:30
12222233444443 ( hvoraf 1 holder pause)2 (hvoraf 1 holder pause)
163030454557575757575757575757
16151522,522,528,5191914,2514,2514,2514,2514,2528,557
2
13:30-14:0014:00-14:3014:30-15:0015:00-15:3015:30-16:0016:00-16:3016:30-17:00
2222221
5454543636128
272727181868
Som det fremgår af skemaet, så er en normering på 12 barn/fuldtidsstilling jo langt fra udtryk for, at der er envoksen pr. 12 barn, idet Hjertehavens åbningstid jo strækker sig langt ud over en arbejdsuge på 37 timer.Morgen fra kl. 6.00 – 9.00Fra morgenstunden sættes morgenmad frem, der vinkes farvel og tales med forældre.Formiddag fra kl. 9.00 – 13.00Efter klokken 9 går børnene ud på de tre stuer:Solsikkestuen (5-6 år kommende børnehaveklasse) - 20 børn og 1 medarb.Pingvinstuen (2,7 – 4 år) - 19 børn og 1 medarb.Delfinstuen (2,8 – 4 år) - 18 børn og 1 medarb.
Den fjerde medarbejder må pendle mellem de 3 stuerDet betyder, at 1 medarbejder er alene med omkring 20 børn, hver formiddag. Medarbejderen skal lave akti-viteter, der lever op til lærerplanerne og de politiske mål, samt institutionens egne mål. Sprogteste og sprog-stimulere, lave observationer på de børn, hvor der er psykolog, ergoterapeut eller talepædagog ind over. Altimedens der skal skiftes børn, trøstes, hjælpes med toiletbesøg og af- og påklædning. Gøres klar til spisningog praktisk hjælp til børnene med udpakning af madpakker og ophældning af mælk, indsamling af madpapiretc. Derefter bleskifte og påklædning til legepladsen.Efter frokost fra kl. 12.00- 14.00Efter frokost klokken ca. 12.00 går nr. 1 medarbejder på legepladsen med samtlige børn der ikke skal sove tilmiddag (47), således at de øvrige 3 medarbejdere kan få vasket borde, fejet, ordnet toiletter og kørt serviceud i køkkenet. Nr. 2 ordner køkkenet, hvorefter hun går hjem. Nr. 3 putter de ca. 10 mindste børn, der harbrug for en middagslur, hvorefter hun går hjem. Nr. 4 går til pause (29 minutter), hvorefter hun afløser nr.1på legepladsen, der skal have 29 minutters pause.Fra klokken 13.00 er der 2 medarbejdere tilbage. Denne ene med 47 børn alene på legepladsen medens denanden afholder pause. Det betyder at 1 medarbejder er alene med 47 børn i 29 minutter på legepladsen, hvorhun skal dække et areal på godt 2 tdr. land samtidig med, at der er børn, der skal på toilettet og have hjælp.Dvs. at de øvrige børn er ladt alene uden opsyn på legepladsen.Eftermiddag fra klokken 14.00 – 17.00
3
Fra kl.14.00 og frem til kl.17.00 er der 2 medarbejdere til de godt 50 børn. Det betyder, at 2 medarbejdereskal hjælpe de små, der har sovet til middag, i tøjet, hjælpe børnene, der har været på legepladsen af tøjet,spise frugt med over 50 børn fordelt på 2 stuer, hvorved vi ikke kan overholde lovgivningen, da hvert barnhar krav på 2 m2frit gulvareal. Vi kan heller ikke opfylde kravet om den fornødne luft i lokalet. Der bliverikke tid til overlevering, når børnene bliver hentet.I ovenstående planlægning er der ikke indregnet følgende:- At medarbejderne har krav på både 6 og 7 ugers ferie- At de har krav på omsorgsdage og seniordage- At de har krav på 2 dage i forbindelse med eget barns sygdom- At de har krav på miljø- og tillidsmandskurser
3. Nedskæringernes konsekvenser for Hjertehavens aktiviteterMed de personalereduktioner, Hjertehaven er blevet pålagt pr. 1. januar 2011, har personale og bestyrelseværet nødsaget til at foretage en prioritering af aktiviteter, der vedrører det pædagogiske arbejde og den pæ-dagogiske praksis i hverdagen i forhold til børnene og i forholdet til forældresamarbejdet. Det samme gør siggældende i forhold til skolegruppen i overgangen og samarbejdet til skolen og S.F.O. Serviceniveauet i Hjer-tehaven er således blevet sænket drastisk.I Hjertehaven har vi lagt vægt på, at børnene får mest mulig ”ansigtstid” med de få voksne, der nu er tilbage,hvilket fører til følgende:Vi kan ikke længere tilbyde:At tage på ture ud af husetAt tage hjem privat til fødselsdag eller besøgAt afholde teater-spise-aften for hver stueAt afholde forældresamtaler med nye børns forældre efter 3-4 mdr.At afholde arbejdslørdage med forældrene – vedligeholdelse af legeplads m.m.At afholde sommerfestAt afholde eventyr jul på Nordfeld GodsAt afholde 2 smør-selv-dage om måneden.At føre dagbog over aktiviteter med billede og tekst dokumentation – det bliver efter tid – overskudpå hver stue, da bleskift, oprydning, påklædning og sovetime har førsteprioritet.At afholde diskoteksfest for børnene i den nye skolegruppe i børnehaven.At afholde spise-hygge-aften med deres forældre.At skolegruppens pædagog følger med børnene over i børnehaveklassen og S.F.O. de første dage.Vi vil prioritere:Sovetime for de småMulighed for at få morgenmad for de børn der møder ind tidligtFrugtSkolens gymnastiksal
4
S.F.O.´ens legepladsBørnehavens fødselsdag d. 2.8. Hvis bestyrelsen hjælper til.Bedsteforældredag, hvis bestyrelsen hjælper til.Barnets fødselsdag her i børnehaven, hvor barnet har noget med til uddeling.1 smør-selvdag om måneden, hvis forældrene tager maden med.Påske- og julefrokost.Julegudstjeneste i Elmelunde Kirke med krybbespil af skolegruppen.Temauger (uden ture ud af huset eller udstillinger på biblioteket, plejecenter m.v.)Tog- og teatertur til Kbh. med skolegruppen. (med forbehold)1 overnatning med skolegruppen. (med forbehold)
4. Hjertehavens mulighed for at leve op til lærerplaner og lovkravNedskæringerne har allerede medført, at det er svært – om ikke umuligt – at leve op til lærerplanerne samtalle lovkrav fra ministeriet. Særligt følgende er problematisk:1. Sprog:Vi kan ikke længere tage bussen til biblioteket og låne bøger eller se teater. De børn, der efter sprogtesten harbehov for ekstra sproglig indsats, kan vi ikke længere imødekomme.2. Sociale kompetencer:Vi kan ikke give den fornødne tryghed og tillid til hverken børn eller forældre.Vi kan ikke længere give børnene den støtte og opbakning og læring i forhold til samspillet - relationer –venskaber – konflikter børnene imellem.3. Personlige kompetencer:Vi har ikke mulighed for, at støtte det enkelte barn i en alsidig personlig udvikling, der forudsætter en lydhørog medlevende omverden, som på en gang vil barnet noget – og samtidigt anerkender og involverer sig ibarnets engagement i verden. Vi kan ikke længere sikre, at barnet får del i betydningsfulde og kulturelle erfa-ringer. Vi kan heller ikke sikre, at barnet føler sig som værdifuld deltager i fællesskabet og i de demokratiskeprocesser.4. Krop og bevægelse:Vi kan ikke længere lave musik, rytmik og bevægelse aldersinddelt og i små grupper.Vi kan ikke længere lave ekstra træning for de børn, hvor ergoterapeuten har lagt et særligtog individuelt træningsprogram.5. Kulturelle udtryksformer og værdier:Vi kan ikke længere komme ud af huset med bussen. Derfor kan vi på ingen måde leve op til hele lovkravetom: ”At have lejlighed til at deltage i kulturelle traditioner og lokale kunstneriske tilbud, herunder, teater,musik, dans, arkitektur og udstillinger”.6. Natur og naturfænomener:
5
Vi kan ikke tage bussen. Derfor kan vi ikke længere hverken tage til skov eller strand og gøre brug af natur-vejledere, lokale fiskere, landmænd m.m., hvor vi kunne lære, udforske og eksperimentere.
5. Nedskæringernes konsekvenser for medarbejderne i HjertehavenHvor længe kan Hjertehavens medarbejdere holde til:- At stå alene med ansvar for 20 til 30 børn?- At kunne tage ansvar for de ulykker der nødvendigvis må komme?- At måtte afvise forældre der har brug for en snak om deres barn?- At måtte afvise børn der har brug for hjælp til konfliktløsninger, bleskifte, af og påklædning, trøst og om-sorg?- At personalet ikke kan leve op til de lovmæssige aftaler og mål, der er indgået?- At overgangen til skolen, som de har arbejdet med og videreudviklet igennem 15 år, ikke længere kan ladesig gøre?Personalegruppen i Hjertehaven har hidtil været præget af meget lavt sygefravær. Allerede nu er to medar-bejdere dog langtidssygemeldte med stress – og det har været nødvendigt at indkalde vikarer. Årsagen synesat være det stigende pres og kritik fra forældrene, sammenholdt med, at medarbejdere ikke føler de slår tilover for de mange børn, de nu har et alene-ansvar for. Det fysiske og psykiske arbejdsmiljø er således megetbelastende, og der opleves en stor følelse af utilstrækkelighed. Personalet gør, hvad de kan, men der er ikkelængere lys og glæde i øjnene. Kom forbi en hverdagseftermiddag kl. 14 og indse konsekvenserne af jeresbeslutninger!
6. Nedskæringernes konsekvenser for børnene i HjertehavenUdover, at der som beskrevet i ovenstående, vil være en lang række aktiviteter, som ikke længere gennemfø-res i Hjertehaven, er tiden, opmærksomheden og den helt almindelige dagligdags omsorg og voksenkontaktfor det enkelte barn stærkt reduceret i Hjertehaven. Der er på mange måder nu kun tale om ren opbevaring.Desuden oplever vi følgende særlige problemstillinger:- Hvordan kan vi give en tidlig indsats i forhold til udsatte familier og børn?- Hvordan skal vi rumme de børn, der ikke får tildelt støtte?- Hvordan skal vi nå at sprogteste og sprogstimulere børnene?- Hvor mange børn med symptomer kommer vi til at overse og svigte?
7. Lukkedage og åbningstidKommunalbestyrelsen har på deres seneste møde besluttet at give daginstitutionerne mulighed for atbestemme lukkedage og åbningstid.Der er rejst tvivl om, hvorvidt bestyrelserne overhovedet har kompetence til at beslutte den slags.
6
Desuden forekommer detbesynderligt, hvis den enkelte bestyrelse skulle kunne bestemme åbningstid oglukkedage. Dette vil betyde, at disse kan ændres løbende efter bestyrelsens skiftende holdninger. Dette er daikke særligt tilfredsstillede for forældre, der vælger børnehave, blandt andet ud fra lukkedage og åbningstid.Endvidere har det hidtil været kommunens ønske at børnehaverne i kommunen, som har rigtig mange foræl-dre, der pendler til blandt andet København, skulle have en udvidet åbningstid for at tilgodese denne foræl-dregruppe - og som et led i kommunens bosætningspolitik.
8. Tildeling af flere ressourcer – én fuldtidsstillingSom beskrevet i ovenstående er der tale om en helt uholdbar situation, og vi frygter, hvilke konsekvenser detvil få for vores børn. Vi er som bestyrelse dybt bekymrede og mener, at ovenstående serviceforringelser erhelt uacceptable, når man tænker på politikernes mål, om tidlig og forebyggende indsats.Vi har brug fortilførsel af flere ressourcer NU.Spørgsmålet er, hvad der skal til, for at Hjertehaven igen kan tilbyde enpasningsordning, der giver børn og personale rimelige vilkår samt lever op til gældende lovgivning. Voresumiddelbare skøn er, at det som minimum vil kræve én fuldtidsstilling udover det nuværende personale.
9. Økonomi og flytning til private børnehaverVi er klar over, at Vordingborg Kommunes økonomi er stram, men vil afslutningsvis gøre opmærksom på, atde første forældre allerede har flyttet deres barn over i en privat institution og flere følger efter henover for-året. Dermed kan det jo være, at problemet med den urimelige normering løser sig selv! Det løser dog næppeproblemet med kommunens stramme økonomi generelt. Af vordingborg.dk fremgår, at kommunen i 2011yder private institutioner et tilskud i alt på44.978 kr. pr. barn. (63.097 kr. pr. barn for børn mellem 2 og
3 år). Dertil kommer forældrebetalingen. Hvis disse tal bruges ift. Hjertehavens for øjeblikket 57indskrevne børn (og det samtidig antages at alle børn er over 3 år, hvilket de ikke er!), så skulle der,hvis der var tale om en privat institution, tilflyde Hjertehaven mere end 3,5 mio. kr. årligt. Det kantil sammenligning oplyses, at Hjertehavens samlede budget i 2011 er på godt 2 mio. kr. årligt.Det rejser følgende spørgsmål og konstateringer:Hvordan kan en (socialdemokratisk ledet) kommunalbestyrelse stå inde for en sådan neoli-beralistisk tankegang om at udsulte en kommunal institution som Hjertehaven og dermedpresse forældre og børn over i de private alternativer?Hvordan kan kommunalbestyrelsen stå inde for den efterfølgende opdeling i A- og B-hold,når de ressourcestærke forældre fjerner deres børn fra Hjertehaven og flytter deres børn overi allerede etablerede eller kommende private alternativer?
Til at illustrere udviklingen, så er der på Møn flere private institutioner på tegnebrættet og tilslut-ningen er enorm! På tegnebrættet er således også større byggearbejde for etablering af nye privatebørnehaver.Vi vil i forældrebestyrelsen gøre alt for at få en tidligere god og velfungerende kommunal børnehave til atfungere godt igen, men det kræver et vist minimum af økonomiske rammer fra jer.
7
Ved lokalrådsmøder og andre festlige lejligheder, hvor I – kommunalbestyrelsesmedlemmer – møder os påØstmøn og snakker bosætning samt indrømmer, at nedskæringerne måske har været for voldsomme, hævdesdet, at det bliver bedre i budgettet til næste år. I Hjertehaven kan hverken børn, personale, forældre eller for-ældrebestyrelse vente på det. Det er nu vores børn skal have et rimeligt tilbud. Til næste år går de måske ikkei Hjertehaven.
Med venlig hilsenBestyrelsen i Hjertehavenv/ formand Jane Skov Lind
8