Socialudvalget 2010-11 (1. samling), Arbejdsmarkedsudvalget 2010-11 (1. samling)
SOU Alm.del Bilag 244, AMU Alm.del Bilag 160
Offentligt
978235_0001.png
978235_0002.png
978235_0003.png
Til Folketingets Socialudvalg

Vedrørende helhedsorienteret kontrol og kommunal o p-

krævning

KL og regeringen indgik i juni 2010 en aftale om at centralisere administr a-tionen af en række kontantydelsesområder for at opnå en stordriftsgevinst.Det indgik i aftalen, at kriterierne for de udvalgte områder var høj standar-disering af arbejdsgange, lavt behov for lokalt samarbejde og koordination,samt lavt behov for ansigt-til-ansigt kontakt i sagsbehandlingen.Siden da, har kommunerne i arbejdet med den nærmere definition af opga-vesnittet anbefalet, at man respekterede kriteriet for behov for samarbejdeog koordination. Det har medført, at KL har anbefalet at overføre resten affamilieydelsesområdet til Udbetaling Danmark.Men hvad angår helhedsorienteret kontrol og opkrævning i kommunerne,ønsker KL at sikre den kritiske masse for disse opgaver i kommunerne.Disse opgaver bør derfor ikke overføres til Udbetaling Danmark, som fore-slået af Beskæftigelsesministeriet i det kommende lovforslag. En overførselaf ansvaret for den helhedsorienteret kontrol til Udbetaling Danmark viltværtimod i betydelig grad svække indsatsen over for socialbedragere, ogderfor opfordrer KL regeringen til at fastholde ansvaret for opgaven ikommunerne.Samfundets økonomiske interesser og borgernes retsopfattelse krænkes,hvis misbrug af de sociale ydelser ikke bremses. Den enkelte skatteborgerhar en berettiget forventning om, at det offentlige sikrer, at den enkelteborger ikke får mere i ydelse end vedkommende har krav på.Af præventive årsager er det vigtigt, at den helhedsorienterede kontrol syn-liggøres i kommunen. De fleste af landets kommuner har opbygget lokaletværgående teams, hvilket giver lokalt ejerskab og synlighed.
Den 22. marts 2011
Ref RAE[email protected]Dir 3370 3761
W eidekampsgade 10Postboks 33702300 København S
Tlf 3370 3370Fax 3370 3371
www.kl.dk
1/3
Dette kontrolarbejde har en stor fordel ved lokal forankring og dermedudnyttelse af lokalkendskabet. Kommunernes kontrolgrupper afdækker vedf.eks. undersøgelser af en proformaflytning, om der er grundlag for ændringaf ydelser på en række forskellige ydelser f.eks. friplads, familieydelse ogboligstøtte. Kun nogle af disse ydelser skal administreres af UdbetalingDanmark i fremtiden.Helhedsorienteret kontrol har stærk sammenhæng til kommunernes øvrigeopgaver. Centralisering af kontrolopgaven giver unødig dobbeltadministra-tion, når kommunerne f.eks. fortsat skal træffe afgørelse om tilbagebetalingaf friplads i børnehaverne i ”enlig” sagerne, mens det vil være UdbetalingDanmark, der træffer afgørelse om tilbagebetaling af forskudsvist udbetaltbørnebidrag og boligstøtte.Man kan endvidere risikere, at der træffes forskellige afgørelser i sager, hvorder er 2 myndigheder involveret. Sådanne afgørelser kan have vidtgåendeøkonomiske konsekvenser for borgeren. Hensynet til borgeren bør tilsige,at der anlægges en helhedsorienteret bedømmelse, således at sådanne afgø-relser fra det offentlige ikke kommer drypvis.For borgeren vil et 2-strenget system derfor resultere i, at borgeren skal føresin sag over for 2 forskellige myndigheder, at borgeren i det videre klagesy-stem vil skulle forholde sig til forskellige klagefrister og 2 forskellige klage-sager, og at borgeren i mange tilfælde vil skulle mødes med kommunen omsager, som ikke ligger inden for kommunens myndighedsbeføjelser.Endelig kan det forekomme problematisk, at sager, hvor både UdbetalingDanmark og kommunen har del i afgørelsen, ofte vil få forskellige afgørel-sesdatoer og dermed også forskellige klagefrister.Hvis man svækker kommunernes kontrolenheder ved at fjerne en stor del afderes ressourcer, vil det have umiddelbar negativ effekt på evnen til at op-dage og begrænse fejludbetalingerne. En opgørelse fra sidste år viste atkommunerne afslørede knap 400 mio. kr. – så der står meget på spil.I forhold til opkrævningsopgaven skal det fremhæves, at overførsel af op-krævningsopgaver til Udbetaling Danmark vil medføre et nyt - og tredje -opkrævningssted (de to andre er kommunerne og SKAT). En sådan ny en-hed vil af en række årsager være uhensigtsmæssig såvel i forhold til borge-ren, som i givet fald risikerer at skulle henvende sig 3 forskellige stedermhp. oprettelse af betalingsaftaler. Dels i forhold effektiviteten på opkræv-ningsområdet, hvor koordineringen med to øvrige områder alt andet lige vilvære ineffektiv. I den forbindelse skal det bemærkes, at sporene fra SKATskræmmer, senest i forhold til at kommunerne har måtte afskrive ekstraor-
2
dinært store beløb som følge af SKAT’s manglende effektivitet i forhold tilinddrivelser.Med venlig hilsen
Jan TrøjborgPeter Gorm Hansen
3