Socialudvalget 2010-11 (1. samling)
SOU Alm.del Bilag 228
Offentligt
Normering i børnehaven Hjertehaven 2011 og konsekvenserne herafI dette notat har vi i bestyrelsen for børnehaven Hjertehaven forsøgt at beskrive konsekvenserne afVordingborg Kommunes nedskæringer på daginstitutionsområdet. Der er således tale om en fuldstændiguholdbar situation for både børn og voksne. Vi er som bestyrelse dybt bekymrede og mener, at nedenståendeserviceforringelser er helt uacceptable, når man tænker på politikernes mål, om tidlig og forebyggendeindsats. Det er vores børn samt personalet, der er og bliver sorteper i denne voldsomme besparelse pådaginstitutionsområdet.
1.
Personalenormering
Hjertehaven havde pr. 10. marts 2011 indskrevet 57 børn. Heraf har 4 børn en psykolog tilknyttet, 1 barn haren ergoterapeut, 2 børn har talepædagog og alle børn har krav på en særlig indsats i forhold til aftaler oghandleplaner.Personalenormeringen pr. uge var i 2010:1 pædagog på 37 timer2 pædagoger på 33 timer1 pædagog på 32,5 timer2 pædagogmedhjælpere på 37 timer1 pædagogmedhjælper på 33 timer.Dette svarede til 135,5 Pædagogtimer og 107 medhjælpertimer pr. uge - Svarende til en årlig lønsum på i alt2.537.950 kr.Personalenormering i 2011 er pr. uge efter de seneste nedskæringer:1 pædagog på 37 timer,1 pædagog på 33 timer,1 medhjælp på 32 timer og1 pædagogmedhjælper på 37 timer.Dette svarer til 70 Pædagogtimer pr. uge og 69 medhjælpertimer pr. uge. Dette svarer til en årlig lønsum på1.340.310 kr.Besparelse:65,5 pædagogtimer og 37 medhjælpertimer pr. uge - en besparelse på over 40 %.Det betyder, at der i 2011 er 2 pædagoger på i alt 70 timer og 2 medhjælpere på 69 timer tilbage til at passe57 børn fordelt på 3stuer med en åbningstid på 54,5 timer pr. uge.
2.
Dagsplanlægning med den nye normering
For Hjertehaven har vi forsøgt at lave en dagsplanlægning, der udnytter pædagogressourcerne efternedskæringerne bedst muligt.Morgen fra kl. 6.00 – 9.00
TidspunktKl.6.00 - 6.45
Antal medarbejdere1
Forventet antal børn7
Kl. 6.45 – 8.30Kl. 8.30 – 9.00Kl. 9.00
234
425057
Formiddag fra kl. 9.00 – 13.00
Efter klokken 9 går børnene ud på de tre stuer:Solsikkestuen (5-6 år kommende børnehaveklasse) - 20 børn og 1 medarb.Pingvinstuen (2,7 – 4 år) - 19 børn og 1 medarb.Delfinstuen (2,8 - 4 år) - 18 børn og 1 medarb.
Den fjerde medarbejder må pendle mellem de 3 stuerDet betyder, at 1 medarbejder er alene med omkring 20 børn, det meste af formiddagen. Medarbejderen skallave aktiviteter, der lever op til lærerplanerne og de politiske mål, samt institutionens egne mål. Sprogtesteog sprogstimulere, lave observationer på de børn, hvor der er psykolog, ergoterapeut eller talepædagog indover. Alt imedens der skal skiftes børn, trøstes, hjælpes med toiletbesøg og af- og påklædning. Gøres klar tilspisning og praktisk hjælp til børnene med udpakning af madpakker og ophældning af mælk, indsamling afmadpapir etc. Derefter bleskifte og påklædning til legepladsen.Efter frokost klokken ca. 12.00 går nr. 1 medarbejder på legepladsen med samtlige børn der ikke skal sove tilmiddag ( i alt 47), således at de øvrige 3 medarbejdere kan få vasket borde, fejet, ordnet toiletter og kørtservice ud i køkkenet. Nr. 2 ordner køkkenet, hvorefter hun går hjem. Nr. 3 putter de ca. 10 mindste børn,der har brug for en middagslur, hvorefter hun går hjem. Nr. 4 går til pause (29 minutter), hvorefter hunafløser nr.1 på legepladsen, der skal have 29 minutters pause.Efter frokost fra kl. 13.15- 14.00
Fra klokken 13.15 er der 2 medarbejdere tilbage. Denne ene med 47 børn alene på legepladsen medens denanden afholder pause, hvorefter de skifter. Det betyder at 1 medarbejder er alene med 47 børn i 29 minutterpå legepladsen, hvor hun skal dække et areal på godt 2 tdr. land samtidig med, at der er børn, der skal påtoilettet og have hjælp. Dvs. at de øvrige børn er ladt alene uden opsyn på legepladsen.Eftermiddag fra klokken 14.00 – 16.30
Fra kl.14.00 og frem til kl.16.30.er der 2 medarbejdere til de 57 børn. Det betyder, at 2 medarbejdere skalspise frugt med 57 børn fordelt på 2 stuer, hvad der fysisk ikke er lovmæssigt, da hvert barn har krav på 2 m2frit gulvareal. Vi kan heller ikke opfylde kravet om den fornødne luft i lokalet. Der bliver ikke tid tiloverlevering, når børnene bliver hentet.I ovenstående planlægning er der ikke indregnet følgende:- At medarbejderne har krav på både 6 og 7 ugers ferie- At de har krav på omsorgsdage og seniordage- At de har krav på 2 dage i forbindelse med eget barns sygdom- At de har krav på miljø- og tillidsmandskurser
3.
Nedskæringernes konsekvenser for Hjertehavens aktiviteter
Med de personalereduktioner, Hjertehaven er blevet pålagt pr. 1.1.2011, har personale og bestyrelse væretnødsaget til at foretage en prioritering af aktiviteter, der vedrører det pædagogiske arbejde og denpædagogiske praksis i hverdagen i forhold til børnene og i forholdet til forældresamarbejdet. Det samme gørsig gældende i forhold til skolegruppen i overgangen og samarbejdet til skolen og S.F.O. Serviceniveauet iHjertehaven er således blevet sænket drastisk.
I Hjertehaven har vi lagt vægt på, at børnene får mest muligt ”ansigtstid” med de få voksne, der nu er tilbage,hvilket fører til følgende:Vi kan ikke længere tilbyde:
At tage på ture ud af husetAt tage hjem privat til fødselsdag eller besøgAt afholde teater-spise-aften for hver stueAt afholde forældresamtaler med nye børns forældre efter 3-4 mdr.At afholde arbejdslørdage med forældrene – vedligeholdelse af legeplads m.m.At afholde sommerfestAt afholde eventyr jul på Nordfeld GodsAt afholde 2 smør-selv-dage om måneden.At føre dagbog over aktiviteter med billede og tekst dokumentation – det bliver efter tid – overskudpå hver stue, da bleskift, oprydning, påklædning og sovetime har førsteprioritet.At afholde diskoteksfest for børnene i den nye skolegruppe i børnehaven.At afholde spise-hygge-aften med deres forældre.At skolegruppens pædagog følger med børnene over i børnehaveklassen og S.F.O. de første dage.Vi vil prioritere:
Sovetime for de småMulighed for at få morgenmad for de børn der møder ind tidligtFrugtSkolens gymnastiksalS.F.O.´ens legepladsBørnehavens fødselsdag d. 2.8. Hvis bestyrelsen hjælper til.Bedsteforældredag, hvis bestyrelsen hjælper til.Barnets fødselsdag her i børnehaven, hvor barnet har noget med til uddeling.1 smør-selvdag om måneden, hvis forældrene tager maden med.Påske- og julefrokost.Julegudstjeneste i Elmelunde Kirke med krybbespil af skolegruppen.Temauger (uden ture ud af huset eller udstillinger på biblioteket, plejecenter m.v.)Tog- og teatertur til Kbh. med skolegruppen. (med forbehold)1 overnatning med skolegruppen. (med forbehold)
4.
Hjertehavens mulighed for at leve op til lærerplaner og lovkrav
Nedskæringerne vil uvilkårligt medføre, at det bliver svært - om ikke umuligt - at leve op til lærerplanernesamt alle lovkrav fra ministeriet. Særligt følgende vil blive problematisk:1. Sprog:Vi kan ikke længere tage bussen til biblioteket og låne bøger eller se teater. De børn der efter sprogtesten harbehov for ekstra sproglig indsats, kan vi ikke længere imødekomme.2. Sociale kompetencer:Vi kan ikke give den fornødne tryghed og tillid til hverken børn eller forældre.Vi kan ikke længere give børnene den støtte og opbakning og læring i forhold til samspillet - relationer –venskaber – konflikter børnene imellem.3. Personlige kompetencer:
Vi har ikke mulighed for, at støtte det enkelte barn i en alsidig personlig udvikling, der forudsætter en lydhørog medlevende omverden, som på en gang vil barnet noget – og samtidigt anerkender og involverer sig ibarnets engagement i verden. Vi kan ikke længere sikre, at barnet får del i betydningsfulde og kulturelleerfaringer. Vi kan heller ikke sikre, at barnet føler sig som værdifuld deltager i fællesskabet og i dedemokratiske processer.4. Krop og bevægelse:Vi kan ikke længere lave musik, rytmik og bevægelse aldersinddelt og i små grupper.Vi kan ikke længere lave ekstra træning for de børn, hvor ergoterapeuten har lagt et særligtog individuelt træningsprogram.5. Kulturelle udtryksformer og værdier:Vi kan ikke længere komme ud af huset med bussen. Derfor kan vi på ingen måde leve op til hele lovkravetom: ”At have lejlighed til at deltage i kulturelle traditioner og lokale kunstneriske tilbud, herunder, teater,musik, dans, arkitektur og udstillinger”.6. Natur og naturfænomener:Vi kan ikke tage bussen. Derfor kan vi ikke længere hverken tage til skov eller strand og gøre brug afnaturvejledere, lokale fiskere, landmænd m.m. , hvor vi kunne lære, udforske og eksperimentere.
5.
Nedskæringernes konsekvenser for medarbejderne i Hjertehaven
Hvor længe kan Hjertehavens medarbejdere holde til:- At ha’ et så stort ansvar for 20 til 30 børn alene?- At kunne tage ansvar for de ulykker der nødvendigvis må komme?- At måtte afvise forældre der har brug for en snak om deres barn?- At måtte afvise børn der har brug for hjælp til konfliktløsninger, bleskifte, af og påklædning, trøst ogomsorg?- At personalet ikke kan leve op til de lovmæssige aftaler og mål, der er indgået?- At overgangen til skolen, som de har arbejdet med og videreudviklet igennem 15 år, ikke længere kan ladesig gøre?Personalegruppen i Hjertehaven har hidtil været præget af meget lavt sygefravær. Allerede nu er tomedarbejdere dog langtidssygemeldte med stress – og det har været nødvendigt at indkalde vikarer. Årsagensynes at være det stigende pres og kritik fra forældrene, sammenholdt med, at medarbejdere ikke føler de slårtil overfor de mange børn, de nu har et alene-ansvar for. Det fysiske og psykiske arbejdsmiljø er såledesmeget belastende, og der opleves en stor følelse af utilstrækkelighed. Personalet gør, hvad de kan, men der erikke længere lys og glæde i øjnene. De ligner mere en flok jagede dyr med konstant dårlig samvittighed.
6.
Nedskæringernes konsekvenser for børnene i Hjertehaven
Udover at der som beskrevet i ovenstående vil være en lang række aktiviteter, som ikke længeregennemføres i Hjertehaven, er tiden, opmærksomheden og den helt almindelige dagligdags omsorg ogvoksenkontakt for det enkelte barn stærkt reduceret i Hjertehaven. Der er på mange måder nu kun tale omren opbevaring.Desuden oplever vi følgende særlige problemstillinger:- Hvordan kan vi give en tidlig indsats i forhold til udsatte familier og børn?- Hvordan skal vi rumme de børn, der ikke får tildelt støtte?- Hvordan skal vi nå at sprogteste og sprogstimulere børnene?- Hvor mange børn med symptomer kommer vi til at overse og svigte?
Der er tale om en helt uholdbar situation, og vi frygter, hvilke konsekvenser det vil få for vores børn.
Med venlig hilsenBestyrelsen i Hjertehavenv/ formand Jane Skov Lind