Socialudvalget 2010-11 (1. samling)
SOU Alm.del Bilag 225
Offentligt
967343_0001.png
967343_0002.png
967343_0003.png
967343_0004.png
967343_0005.png
1
SocialministerietAnledning:Ministeren er i et samråd anmodet om at redegørefor de vigtigste punkter på rådsmødedagsordenen.Alle dagsordenspunkterne er til orientering.Sted:Folketingets Socialudvalg (SOU)Dato:3. marts 2011J.nr. 2011-57
TALEPUNKTERJeg skal i morgen for Folketingets Europaudvalg forelæggedagsordenen til rådsmødet for beskæftigelses- og socialministreden 7. marts.
Jeg er ansvarlig for punkterne 1.b i, og 1.b ii, samt punkt 1.c. Allepunkterne er til orientering. Herudover har Socialudvalget bedt migom at orientere om beskæftigelsesministerens punkt 5 ompensioner.
Punkt 1.b i,omhandler den nye europæiske platform modfattigdom og social udstødelse som Kommissionen har lanceret kortfør årsskiftet. Fattigdomsplatformen er et af de syv såkaldte”Flagskibsinitiativer”, som skal bidrage til at opfylde Europa-2020-strategien. Fattigdomsplatformen er knyttet til målet om at få 20millioner personer i Europa ud af risiko for fattigdom og socialudstødelse.
Fattigdomsplatformen kan måske bedst beskrives som en samlet”ramme” om enlang række forskellige elementer, der alle har til formål
2
at fremme opnåelsen af Europa-2020-strategiens mål. Det er med andreord en samling af nye og allerede kendte ”instrumenter” der alle kanbidrage til at bringe folk ud af risiko for fattigdom og social udstødelse.
Et af de velkendte instrumenter er den åbne koordinationsmetode, hvorEU’s medlemslande blandt andet deler viden og gode erfaringer på detsociale område. Men Platformen nævner også, atanvendelse af EU’s
sociale midler og fonde i tiden fremover tilpasses Europa-2020-strategiens rammer og i højere grad skal målrettes indsatsen for atbringe folk ud af fattigdom ogsocial udstødelse.Fattigdomsplatformenindeholderimidlertidogsåinitiativerom
eksempelvis evidens-baseret innovation på det sociale område, hvormedlemsstaterne med fordel kan samarbejde og lære af hinanden. Deter et område vi har haft fokus på, og jeg synes det lyder interessant.Men endnu kender vi kun initiativerne på overskrifts-plan, og vi afventerat de bliver konkretiseret i den kommende tid.
Udkastet til rådskonklusioner støtter op om Fattigdomsplatformenog dens indsatsområder, og regeringen agter at tilslutte sigrådskonklusionerne.
Punkt 1.b ii,omhandler en udtalelse fra Komitéen for socialbeskyttelses, der ønsker at spille en aktiv rolle i forbindelse med
3
iværksættelsen af Fattigdomsplatformen. Vi kan fra dansk side tageudkastet til udtalelsen til efterretning.
Det næste punkt erpunkt 1.c.Det omhandler en rapport fraKomitéen for social beskyttelse om den sociale dimension afEuropa-2020-strategien.
Af rapportens hovedbudskaber fremgår det, at hver femte EU-borger – herunder 25 millioner børn – lever i risiko for fattigdomeller social udstødelse.
Rapporten understreger, at det derfor er nødvendigt at fastsætteambitiøse nationale mål, hvis 2020-målet for reduktion af fattigdomog social udstødelse skal opfyldes. Økonomisk vækst og godebeskæftigelses- og uddannelsespolitikker er afgørende i dennesammenhæng.
Der advares samtidig imod, at de mest udsatte grupper kan kommetilatbærestørstedelenafdebyrder,somfølgeraf
konsolideringerne af de offentlige budgetter.
Regeringen tager rapportens hovedbudskaber til efterretning.
4
Endeligt skal jeg orientere om Beskæftigelsesministerenspunkt 5,der handler om en rapport fra Kommissionen om reaktionerne pågrønbogen om fremtidens pensionssystemer.
Sidste år sendte Kommissionen grønbogen ud i høring, og nu vilKommissionen præsentere en rapport om resultaterne af høringen.
Først vil jeg sige, at regeringen hilsner det velkomment, atKommissionen har sat gang i en debat på europæisk niveau. Indenfor rammerne af den åbne koordinationsmetode er det relevant atdiskutere,hvordanvisikrerholdbareogdækkende
pensionssystemer.
Kommissionens rapport foreligger ikke endnu, men det er minopfattelse, at der er almindelig enighed i medlemsstaterne om, atmedlemsstaternes beføjelser med hensyn til pensioner naturligvisskal bevares. Det har Kommissionen også selv slået fast igrønbogen.
Regeringen mener også at kunne konstatere, at der er enalmindelig enighed om, at et forbedret samarbejde primært skal skeinden for rammerne af den åbne koordinationsmetode, dvs.gensidig udveksling af erfaring og god praksis på området.
5
Når Kommissionen i efteråret kommer med en opfølgende hvidbogom pensionsområdet, er det vigtigt, at de forhold respekteres –ellers risikerer vi at afspore en vigtig debat om, hvordan vi kan løseudfordringerne til landenes pensionssystemer.