Socialudvalget 2010-11 (1. samling)
SOU Alm.del Bilag 217
Offentligt
964782_0001.png
964782_0002.png
964782_0003.png
964782_0004.png
964782_0005.png
964782_0006.png
964782_0007.png
964782_0008.png
964782_0009.png
964782_0010.png
964782_0011.png
964782_0012.png
964782_0013.png
964782_0014.png
964782_0015.png
964782_0016.png
964782_0017.png
964782_0018.png
964782_0019.png
964782_0020.png
964782_0021.png
964782_0022.png
964782_0023.png
Fremsat den {FREMSAT} af socialministeren (Benedikte Kiær)
UDKAST
Forslagtil
Lov om ændring af lov om social service og lov om retssikkerhedog administration på det sociale område(Konsekvensændringer på det sociale område som følge af Barnets Reform m.v.)§1I lov om social service, jf. lovbekendtgørelse nr. 81 af 4. februar 2011, som ændret ved § 10 i lov nr. 434 af8. maj 2006, foretages følgende ændringer:
1.I§ 14, stk. 3, 1. pkt.,ændres »§ 66, nr. 4« til: »§ 66, nr. 5«.2.I § 50, stk. 8, 2. pkt.,affattes således:»Undersøgelsen gennemføres så vidt muligt i samarbejde med de vordende forældre.«3.I§ 50, stk. 8, 3. pkt.,ændres »Stk. 3-9« til: »Stk. 3-7«.
4.I§ 52 a, stk. 1, nr. 2,indsættes efter »med foranstaltninger efter § 52, stk. 3«: »eller«.
5.I§ 59, nr. 1,ændres »50, stk. 6« til: »§ 50 stk. 5«.
6.I§ 70 stk. 4, 1. pkt.,ændres »§ 54, stk. 1« til: »§ 54, stk. 2«.
7.I§ 71, stk. 3, 2. pkt.,indsættes efter »mellem forældrene«: »eller netværket«, og efter »over forforældrene« indsættes: »eller netværket«.
8.I§ 71, stk. 4,ændres »Stk. 3« til: »Stk. 2 og 3«.
9.I§ 74, stk. 4, 1. pkt.,ændres »jf. stk. 1, nr. 11« til: »jf. stk. 1, nr. 13«.
10.§ 123, stk. 5,affattes således:»Stk. 5. For unge, der efter reglerne i retsplejeloven er anbragt i sikrede afdelinger i stedet forvaretægtsfængsling, finder retsplejelovens § 771 og § 772, stk. 1, og stk. 2, 1. pkt., vedrørende besøg ogbrevveksling m.v. tilsvarende anvendelse. Socialministeren fastsætter efter forhandling med justitsministereni en bekendtgørelse regler om besøg, brevveksling, telefonsamtaler og anden kommunikation.«
11.I§ 123 c, stk. 1,ændres »§ 66, nr. 4 og 5« til: »§ 66, nr. 5 og 6«.12.I§ 140, stk. 4,ændres »§ 52, stk. 3, nr. 8« til: »§ 52, stk. 3, nr. 7«.
13.I§ 148 a, stk. 5,ændres »§ 66, nr. 4« til: »§ 66, nr. 5«.
14.I§ 167, stk. 1, nr. 4,indsættes efter »§ 68 b, stk. 1«: »samt ændret anbringelsessted efter § 69, stk. 1«.
15.I§ 167, stk. 1, nr. 5,udgår »ændret anbringelsessted,«.
16.I§ 167, stk. 1,indsættes efter »I det omfang afgørelsen«: »efter nr. 5 og 6«.
17.I§ 181, stk. 2,ændres »og stk. 4 og 5« til: », § 52 a«.
18.I§ 195 aændres »folketingsåret 2009-10« til: »folketingsåret 2013-14«.
§2I lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, jf. lovbekendtgørelse nr. 1054 af 7.september 2010, som ændret ved § 11 i lov nr. 434 af 8. maj 2006 og § 2 i lov nr. 628 af 11. juni 2010,foretages følgende ændringer:1.I§ 19 stk. 1, nr. 3,ændres »statsforvaltningen« til: »kommunalbestyrelsen«.2.I§ 19 stk. 3,udgår », herunder behandlingen af sager i statsforvaltningen og klagesager«.
§3Stk. 1.Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkningerIndholdsfortegnelse1. Lovforslagets baggrund og formål2. Lovforslagets indhold2.1 Lovforslagets § 1 – Lov om social service2.1.1 Gældende ret2.1.2 De foreslåede konsekvensændringer2.2 Lovforslagets § 2 – Lov om retssikkerhed og administration på det sociale område2.2.1 Gældende ret2.2.2 Den foreslåede ændring3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.5. Administrative konsekvenser for borgerne6. Miljømæssige konsekvenser7. Forholdet til EU-retten8. Hørte myndigheder og organisationer9. Sammenfattende skema
1. Lovforslagets baggrund og formålLovforslaget følger af Barnets Reform, der blev gennemført ved lov nr. 628 af 11. juni 2010. Loven trådte ikraft den 1. januar 2011. Efter ikrafttrædelsen af loven om Barnets Reform er det efterfølgende blevet klart,at der på enkelte områder er behov for konsekvensændringer i lov om social service og i lov omretssikkerhed og administration på det sociale område med henblik på at sikre, at lovgivningen er ioverensstemmelse med aftalen om Barnets Reform og intentionerne bag reformen.Formålet med lovforslaget er på den baggrund at foretage en række tekniske rettelser ogkonsekvensændringer som opfølgning på Barnets Reform med henblik på at rette op på utilsigtede ændringerog fejl i lov nr. 628 af 11. juni 2010 (Barnets Reform) samt enkelte ændringer i lov nr. 629 af 11. juni 2010(Afbureaukratisering på området for ældre, handicappede m.fl.).Der blev indgået politisk aftale om Barnets Reform i forbindelse med satspuljeaftalen for 2010. Aftalenindeholder en række delforslag inden for følgende hovedpunkter:- Tryghed i opvæksten- Børn og unges klagerettigheder- Tidlig indsats- Kvalitet i indsatsen
En række af forslagene vedrørende regelforenkling i Barnets Reform indgik desuden i ”Mere tid til velfærd.Regeringens plan for mindre bureaukrati på det kommunale og regionale område” - Regeringens udspil til enforenklingsplan.Målsætningen med reformen er at understøtte udsatte børn og unges muligheder for at trives og få et godt liv,herunder at udvikle og opretholde deres personlige og faglige kompetencer samt deres sundhed ogforberedelse til et godt selvstændigt voksenliv. Endvidere understreges det med reformen, at indsatsen overfor den enkelte altid skal tilrettelægges med et klart formål, der tager afsæt i barnets eller den unges behov.
2. Lovforslagets indhold2.1. Lovforslagets § 1 – Lov om social serviceMed vedtagelsen af lov om social service, lov om retssikkerhed og administration på det sociale område ogforældreansvarsloven (Barnets Reform), lov nr. 628 af 11. juni 2010 blev der indført en række ændringer ilov om social service. For enkelte reglers vedkommende har det efterfølgende vist sig behov for at justere ogkonsekvensændre med henblik på at rette op på utilsigtede ændringer, således at serviceloven er ioverensstemmelse med intentionerne og aftalen bag Barnets Reform.2.1.1. Gældende ret2.1.1.a Mulighed for kommunalbestyrelsen for at yde økonomisk støtte til forældremyndighedsindehaverenMed lov nr. 628 af 11. juni 2010 (Barnets Reform) blev der utilsigtet åbnet for en fortolkning af mulighedenfor kommunerne til at yde økonomisk støtte til forældremyndighedsindehavere til iværksættelse afforanstaltninger over for udsatte børn og unge efter § 52 a, stk. 1 i serviceloven, som begrænserkommunernes støttemuligheder. § 52 a blev således udformet på en måde, der kan fortolkes som om, at det ialle tilfælde er en forudsætning for støtten, at støtten erstatter en mere indgribende foranstaltning efter lovens52, stk. 3 om de typer af foranstaltninger, kommunalbestyrelsen kan iværksætte overfor børn og unge medbehov for særlig støtte. Før lovændringen var det ikke i alle tilfælde en forudsætning for støtten, at støttenerstatter en mere indgribende foranstaltning efter 52, stk. 3. Denne fortolkning og dermed begrænsning varutilsigtet med reformen.2.1.1.b Adgang for børn og unge-udvalget til at afbryde samvær m.v. overfor netværketMed lov nr. 628 af 11. juni 2010 (Barnets Reform) blev der indført en række ændringer i servicelovens § 71om samvær og kontakt i forhold til muligheden for at sikre børn og unges samvær med deres netværk underen anbringelse uden for hjemmet - hvor der efter de tidligere gældende regler alene var fokus på samvær medforældre - og reguleringen af samværet. Utilsigtet blev der ikke indført adgang i § 71 stk. 3, for børn ogunge-udvalget til de samme redskaber til at afbryde forbindelsen eller ikke at oplyse barnets eller den ungesanbringelsessted overfor netværket, som der er adgang til overfor forældrene. Denne udeladelse begrænserkommunens mulighed for at regulere samvær mv. alene i forhold til netværket. Netværket er dermedunderlagt mere lempelige regler på dette område end forældrene, hvilket er utilsigtet og bryder med denparallelitet mellem forældre og netværk i forhold til børn og unges samvær, der er forudsat med BarnetsReform.2.1.1.c Regulering af samvær under en undersøgelse gennemført uden for hjemmetI de tilfælde, hvor en børnefaglig undersøgelse gennemføres uden for hjemmet efter servicelovens § 51, blevder med lov nr. 628 af 11. juni 2010 (Barnets Reform) indført adgang efter § 71, stk. 3 i serviceloven forbørn og unge-udvalget til at afbryde forbindelse mellem forældrene og barnet eller den unge, til at beslutte, aten repræsentant fra kommunen skal være tilstede under samvær, eller at anbringelsesstedet ikke må oplysestil forældrene. Men der indførtes ikke adgang efter § 71, stk. 2 for kommunen til at regulere omfang ogudøvelse af samvær, samt de nærmere vilkår for dette, i de tilfælde, hvor en børnefaglig undersøgelsegennemføres uden for hjemmet efter § 51. Denne adgang er et mindre vidtrækkende indgreb i samværet ogsupplerer bestemmelse i § 71, stk. 3. Det var således utilsigtet, at kun den ene af de to muligheder for at
regulere samværet blev indført i forhold til de tilfælde, hvor en børnefaglig undersøgelse gennemføres udenfor hjemmet efter § 51.2.1.2. De foreslåede konsekvensændringer2.1.2.a Præcisering af reglerne om kommunalbestyrelsens mulighed for at yde økonomiske støtte tilforældremyndighedsindehaverenFor at tydeliggøre, at der ikke var tilsigtet ændring i retstilstanden for muligheden for kommunerne til at ydeøkonomisk støtte til forældremyndighedsindehavere efter lov om social service § 52 a, stk. 1, foreslås det attydeliggøre lovteksten, således at det fremstår klart, at det ikke i alle tilfælde er en forudsætning, at støttenerstatter en mere indgribende foranstaltning efter 52, stk. 3 om anbringelse uden for hjemmet. Dermed vilretstilstanden på dette område blive tydeliggjort i overensstemmelse med aftalen om Barnets Reform.2.1.2.b Sikring af børn og unge-udvalgets adgang til at afbryde samvær m.v. over for netværketDet forslås, at der indføres en hjemmel i lov om social service § 71, stk. 3, til at afbryde forbindelsen ogundlade at oplyse om barnets eller den unges anbringelsessted til netværket. Med dette forslag sikres det, atlovgivningen på området fremover sikrer den parallelitet mellem forældre og netværk i forhold til børn ogunges samvær, der er forudsat med Barnets Reform, således at netværk ikke behandles mere lempeligt endforældre på dette område.2.1.2.c Sikring af kommunalbestyrelsens mulighed for en mere lempelig regulering af samvær under enundersøgelse gennemført uden for hjemmetDet foreslås, at der foretages en ændring i lov om social service § 71, således at kommunalbestyrelsensmulighed for at regulere samværet i de tilfælde, hvor en børnefaglig undersøgelse gennemføres uden forhjemmet efter § 51, tilpasses til også at omfatte adgangen til at regulere omfang og udøvelse af samvær, samtde nærmere vilkår for dette. Dette vil sikre, at lovgivningen om samvær under undersøgelser uden forhjemmet efter § 51 fremover er parallel med retstilstanden i anbringelsessager, hvor denne adgang forkommunen er gældende, og dermed stemmer overens med den politiske aftale om Barnets Reform ogintentionerne i lov nr. 628 af 11. juni 2010.2.1.2.d Andre mindre konsekvensændringer i servicelovenFor at sikre, at Barnets Reform, jf. lov nr. 628 af 11. juni 2010, og intentionerne bag reformen kangennemføres bedst muligt, foreslås det, at der foretages de nødvendige redaktionelle konsekvensændringer ilov om social service, således at der sikres korrekte paragrafhenvisninger i lovgivningen, overensstemmelsemellem sammenhængende paragraffer, samt sikrer overensstemmelse med reformens intentioner.
2.2. Lovforslagets § 2 – Lov om retssikkerhed og administration på det sociale områdeMed vedtagelsen af lov om ændring af lov om social service, lov om retssikkerhed og administration på detsociale område og forældreansvarsloven (Barnets Reform), lov nr. 628 af 11. juni 2010 blev der indført enrække ændringer i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område.
2.2.1. Gældende ret2.2.1.a Opnormering af antallet af pædagogisk-psykologisk sagkyndige i børn og unge-udvalgMed Barnets Reform er § 19 i retssikkerhedsloven ændret, således at antallet af pædagogisk-psykologisksagkyndige i kommunernes børn og unge-udvalg er blevet opnormeret fra 1 til 2 personer. Disse udpegesfortsat af statsforvaltningerne efter lovens § 19, da der med lov nr. 628 af 11. juni 2010 ikke blev ændret påplaceringen af udpegningskompetencen. Det er dog efterfølgende blevet konstateret, blandt andet afstatsforvaltningerne selv, at kompetencen og anvendelsen med fordel kunne samles ét sted af hensyn tilopgavesammenhæng og administration.
2.2.2. Den foreslåede ændring2.2.2.a Flytning af kompetencen til at udpege pædagogisk-psykologisk sagkyndige til kommunalbestyrelsenDet foreslås at flytte kompetencen i § 19 i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område til atudpege de pædagogisk-psykologisk sagkyndige fra statsforvaltningen til kommunalbestyrelsen. Enoverflytning af opgaven til kommunerne vil skabe større overensstemmelse mellem indflydelse ogøkonomisk ansvar på området samt mindske administrationen af ordningen.Bekendtgørelsen om de kommunale børn og unge-udvalg vedrørende placeringen af kompetencen til atudpege pædagogisk-psykologisk sagkyndige vil blive ændret i overensstemmelse hermed.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentligeDen foreslåede ændring af overflytning af udpegning af pædagogisk-psykologisk sagkyndige frastatsforvaltningerne til kommunernes børn- og ungeudvalg, jf. § 19 i Lov om retssikkerhed og administrationpå det sociale område er neutralt for det offentlige under et, men indebærer overflytning af midler fra stat tilkommuner.Ændringen vil bevillingsmæssigt indebære, at kommunernes bloktilskud reguleres samlet med 0,1 mio. kr. i2011 og med 2,0 mio. kr. i 2012 og frem som følge af overtagelse af opgaven fra statsforvaltningerne.De øvrige ændringer indebærer ingen økonomiske og administrative konsekvenser.Lovforslagets økonomiske konsekvenser skal forhandles med kommunerne.4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.Lovforslaget har ikke økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerneLovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenserLovforslaget har ikke miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-rettenForslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
3F - Fagligt Fælles Forbund, Advokatrådet, Ankestyrelsen, Børn og Familier, Børne- ogkulturchefforeningen, Børnerådet, Børnesagens Fællesråd, Børns Vilkår, DanskArbejdsgiverforening, Dansk Børne- og Ungdomspsykiatrisk Selskab, Dansk Erhverv, DanskIndustri, Dansk Socialrådgiverforening, Dansk Psykiatrisk Selskab, Dansk Psykologforening,Danske Regioner, Dansk Sygeplejeråd, Danske Handicaporganisationer, Det Centrale handicaprådDen Danske Dommerforening, Direktorat for kriminalforsorg, Familiestyrelsen, FOA - Fag ogArbejde, BUPL - Forbundet af Pædagoger og Klubfolk, Foreningen af Danske Døgninstitutioner,Foreningen for ledere af sundhedsordninger for børn og unge, fagligt selskab forsundhedsplejersker, Foreningen af Socialchefer i Danmark, Foreningen af Statsforvaltningsjurister,
ForældreLANDSforeningen, HK/kommunal, Institut for Menneskerettigheder, Kennedy Centret,Kommunernes Landsforening, Kristelig FagbevægelseKristelig forening for bistand for Børn og Unge, Landsforeningen af Aktive Bedsteforældre,Landsforeningen BOPAM, Landsforeningen af Kvindekrisecentre, Landsforeningen afOpholdssteder, og Skole- og Behandlingstilbud, Lægeforeningen, Danmarks Lærerforening,Lærernes Centralorganisation, Plejefamiliernes Landsforening, Rigsadvokaten, Red Barnet,Socialpædagogernes Landsforbund, Statsforvaltningerne, Sundhedsstyrelsen, TABUKA,Landsforeningen af ungdomsskoleledere, Ungdommens vel, Ungdomsringen, Rådet for SocialtUdsatte9. Sammenfattende skemaPositive konsekvenser/MindreudgifterStaten får mindreudgifterpå 0,1 mio. kr. i 2011 og2,0 mio. kr. i de følgendeår.Kommunerne overtageropgaven med udpegning afpædagogisk-psykologisksagkyndige fra staten.IngenIngenNegative konsekvenser/MerudgifterKommunerne fårmerudgifter på 0,1 mio. kr.i 2011 og 2,0 mio. kr. i defølgende år.Staten afgiver opgaven medudpegning af pædagogisk-psykologisk sagkyndige tilkommunernes børn ogungeudvalg.IngenIngen
Økonomiske konsekvenserfor stat, kommuner ogregionerAdministrativekonsekvenser for stat,kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenserfor erhvervslivetAdministrativekonsekvenser forerhvervslivetMiljømæssigekonsekvenserAdministrativekonsekvenser for borgerneForholdet til EU-retten
IngenIngen
IngenIngen
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1Til nr. 1Der er tale om en konsekvensrettelse som følge af, at § 66, nr. 4, i lov om social service med lov nr. 628 af11. juni 2010 blev til § 66, nr. 5. Ved en fejl blev der ved vedtagelsen af lov nr. 628 af 11. juni 2010 ikkekonsekvensrettet i § 14, stk. 3, i lov om social service, som trådte i kraft den 1. januar 2011 efter vedtagelsenaf lov nr. 629 af 11. juni 2010. Med forslaget sikres det, at private opholdssteder for børn og unge skalgodkendes som generelt egnede som led i optagelsen på Tilbudsportalen.Til nr. 2Der er tale om en konsekvensrettelse. Med vedtagelsen af lov nr. 628 af 11. juni 2010 fjernedessamtykkekravet fra forældremyndighedsindehaveren og den unge over 15 år til den børnefagligeundersøgelse, som skal foretages efter servicelovens § 50. Ved en fejl blev den omtalte ændring ikkegennemført i lovens § 50, stk. 8, der omhandler undersøgelser af vordende forældre.Det foreslås at gennemføre den tilsigtede ændring, hvorefter en børnefaglig undersøgelse efter servicelovens§ 50 så vidt muligt gennemføres i samarbejde med de vordende forældre, men der ikke er krav om samtykkefra vordende forældre til gennemførsel af undersøgelsen.Til nr.3Der er tale om en redaktionel konsekvensændring som følge af lov nr. 628 af 11. juni 2010 (BarnetsReform). Med loven blev § 50, stk. 5 og 9 ophævet i lov om social service. Ved en fejl blev der ikkekonsekvensrettet i § 50, stk. 8, 3. pkt. om eventuelt behov for særlig støtte til et barn umiddelbart efterfødslen. Med forslaget sikres det, at henvisningen i § 50, stk. 8, 3. pkt., bliver korrekt ved at ændre stk. 3-9 tilstk. 3-7.Til nr. 4Der er tale om en konsekvensrettelse som følge af ændringerne i lov om ændring af lov om social service,lov om retssikkerhed og administration på det sociale område og forældreansvarsloven (Barnets Reform), lovnr. 628 af 11. juni 2010.Ved lovens ændring blev § 52 a i serviceloven om muligheden for økonomisk støtte udformet således, at deti alle tilfælde er en forudsætning for støtten, at støtten erstatter en mere indgribende foranstaltning efter 52,stk. 3, om de typer af foranstaltninger, kommunalbestyrelsen kan iværksætte overfor børn og unge medbehov for særlig støtte. Tidligere var det ikke i alle tilfælde en forudsætning, at støtten erstatter en mereindgribende foranstaltning efter 52, stk. 3. Ændringen var utilsigtet, og forslaget har til formål at genopretteden tidligere retstilstand.Til nr. 5Der er tale om en konsekvensrettelse som følge af lov nr. 628 af 11. juni 2010 (Barnets Reform). Med lovenblev servicelovens § 50, stk. 6, om begrundet stillingtagen og forhold, der kan bidrage til at klarevanskelighederne, til § 50, stk. 5.Ved en fejl blev der indsat en henvisning i § 59, nr. 1 i serviceloven til § 50, stk. 6 frem for stk. 5. Medforslaget sikres det, at henvisningen i § 59, nr. 1, om indholdet i indstillingen om anbringelse uden forhjemmet efter § 58 til reglen i § 50, stk. 5, er korrekt.Til nr. 6Der er tale om en konsekvensrettelse som følge af ændringerne i lov om ændring af lov om social service,lov om retssikkerhed og administration på det sociale område og forældreansvarsloven (Barnets Reform), lovnr. 628 af 11. juni 2010.Heri er fastsat, at der i § 70, stk. 4, i lov om social service henvises til lovens § 54, stk. 1, omkommunalbestyrelsens forpligtelse til at udarbejde en individuel plan for støtten til forældrene, udarbejdet
under et barns eller en ungs anbringelse uden for hjemmet. Denne forpligtelse fremgår imidlertid af § 54, stk.2.Det foreslås derfor med dette forslag, at henvisningen i § 70, stk. 4, ændres i overensstemmelse hermed.Til nr. 7Der er tale om en konsekvensrettelse som følge af ændringerne i lov om ændring af lov om social service,lov om retssikkerhed og administration på det sociale område og forældreansvarsloven (Barnets Reform), lovnr. 628 af 11. juni 2010.Med vedtagelsen af loven blev § 71 i serviceloven om barnets eller den unges ret til kontakt og samværudvidet med netværk ud over forældremyndighedsindehaveren. I den sammenhæng blev der ikke indførtsamme mulighed for kommunen til at afbryde forbindelsen og undlade at oplyse om barnets eller den ungesanbringelsessted overfor netværket, som gælder i forhold til forældremyndighedsindehaveren. Med forslagetforeslås det, at børn og unge-udvalget kan træffe afgørelse om at afbryde forbindelse mellem netværket ogbarnets eller den unge, ligesom der kan træffes afgørelse om, at anbringelsesstedet ikke må oplyses overfornetværket. Forslaget herom stemmer overens med intentionen og aftalen om Barnets Reform..Til nr. 8Der er tale om en konsekvensrettelse som følge af ændringerne i lov om ændring af lov om social service,lov om retssikkerhed og administration på det sociale område og forældreansvarsloven (Barnets Reform), jf.lov nr. 628 af 11. juni 2010.Servicelovens § 71 omhandler kommunens børn og unge-udvalgs adgang til at regulere anbragte børn ogunges samvær med forældre og netværk mv. Med loven udvidedes kommunens børn og unge-udvalgsmulighed for at regulere samværet til også at gælde i de tilfælde, hvor en børnefaglig undersøgelsegennemføres uden for hjemmet efter servicelovens § 51, hvis dette anses for påkrævet. Ved en fejl blev der iændringen af § 71, stk. 4, kun henvist til adgangen til at regulere samværet ved at træffe afgørelse omtilstedeværelse af en repræsentant for kommunen samt afgørelse om at afbryde forbindelsen efter § 71, stk. 3.Det foreslås på den baggrund også i § 71, stk. 4, at indsætte en henvisning til adgangen til at regulere omfangog udøvelse af samvær, samt de nærmere vilkår for dette efter § 71, stk. 2. Dette vil sikre, at lovgivningen påområdet er i overensstemmelse med intentionerne i lov om ændring af lov om social service, lov omretssikkerhed og administration på det sociale område og forældreansvarsloven (Barnets Reform), nr. 628 af11. juni 2010 om at give mulighed for at regulere samværet med forældrene uden nødvendigvis at skullebegrænse ved hjælp af en afgørelse om tilstedeværelse af anden person m.v. efter § 71, stk. 3.Til nr. 9I forbindelse med lov nr. 627 af 11. juni 2010 om ændring af lov om social service og rettens pleje (Styrkelseaf indsatsen over for kriminalitetstruede børn og unge) blev der indsat to nye numre i § 74, stk. 1, om desager, som børn og unge-udvalget træffer afgørelse om, således at nr. 11 blev til nr. 13. Dette blev ikkekonsekvensrettet i § 74, stk. 4.Forslaget har således til formål at konsekvensrette henvisningen i § 74, stk. 4, nr. 11 som følge afindsættelsen af de to nye numre i § 74, stk. 1.Til nr. 10Efter gældende ret, jf. servicelovens § 123, stk. 5, om unge, der efter reglerne i retsplejeloven er anbragt isikrede afdelinger i stedet for varetægtsfængsling, kan politiet, hvor hensyn til efterforskningen gør detpåkrævet, modsætte sig, at den unge modtager besøg, eller forlange, at besøg finder sted under kontrol.Endvidere kan politiet af hensyn til efterforskningen forlange, at gennemse og, hvis det findes påkrævet,standse den unges breve inden modtagelsen eller afsendelsen samt forbyde den unge at foretage samtalereller anden kommunikation uden for institutionen eller betinge at telefonsamtaler eller anden kommunikationoverhøres.Da formuleringerne i servicelovens § 123, stk. 5 er en sammenskrivning af reglerne i retsplejelovens § 771og § 772 og samtidig ikke helt svarer til reglerne i retsplejeloven, foreslås det, at der i serviceloven i stedethenvises til reglerne i retsplejelovens § 771 og 772. Hermed sikres, at retstilstanden vedr. brevveksling,telefonsamtaler og besøg mv. for unge i varetægtssurrogat og unge i varetægtsfængsel bliver ens samt at
ændringer i retsplejelovens § 771 og § 772 fremover automatisk kommer til at omfatte unge ivaretægtssurrogat.Muligheden for at socialministeren efter forhandling med justitsministeren i en bekendtgørelse fastsætterregler om besøg, brevveksling, telefonsamtaler og anden kommunikation, fastholdes.Til nr. 11Der er tale om en konsekvensrettelse. Forslaget er en redaktionel ændring som følge af, at der i forbindelsemed lov om ændring af lov om social service, lov om retssikkerhed og administration på det sociale områdeog forældreansvarsloven (Barnets Reform), nr. 628 af 11. juni 2010, blev indsat et nyt nummer iservicelovens § 66 om anbringelsessteder for børn og unge. Ved en fejl blev der ikke konsekvensrettet ihenvisningen i § 123 c, stk. 1.Det forslås, at henvisningen i § 123 c, stk. 1, ændres i overensstemmelse hermed.Til nr. 12Der er tale om en konsekvensændring som følge af lov nr. 628 af 11. juni 2010 (Barnets Reform). Med lovenblev § 52, stk. 3, nr. 8, i lov om social service om anbringelse af børn uden for hjemmet ændret til § 52, stk.3, nr. 7. Med forslaget sikres det, at henvisningen i § 140, stk. 4, om kravene til handleplaner i forbindelsemed anbringelser uden for hjemmet, til reglen i § 52, stk. 3, er korrekt.Til nr. 13Der er tale om en konsekvensrettelse som følge af, at § 66, nr. 4, i lov om social service med lov nr. 628 af11. juni 2010 blev til § 66, nr. 5. Ved en fejl blev der ved vedtagelsen af lov nr. 628 af 11. juni 2010 ikkekonsekvensrettet i § 148 a, stk. 5, som trådte i kraft den 1. januar 2011 efter vedtagelsen af lov nr. 629 af 11.juni 2010. Med forslaget sikres det, at socialministeren kan fastsætte nærmere regler om tilsyn med bl.a.private opholdssteder for børn og unge.Til nr. 14-16I lov nr. 628 af 11. juni 2010 (Barnets Reform), blev § 167 i serviceloven om klageadgang ændret.Før vedtagelsen af loven havde forældre uden forældremyndighed alene adgang til at klage over afgørelserom behandling, uddannelse, samvær med personer fra netværket m.v. under anbringelsen efter servicelovens§ 69, stk. 1, og § 71, stk. 2, om samvær og kontakt.I forbindelse med nyaffattelsen af § 167, stk. 1, skete der en omformulering, således at forældre udenforældremyndighed blev tillagt klageadgang over alle afgørelser efter § 52, stk. 3, § 57 b, § 68, stk. 2, § 68 b,stk. 1, § 69, stk. 1 og § 71, stk. 2.Denne udvidelse i klageadgangen for forældre uden forældremyndighed var utilsigtet og ikke ioverensstemmelse med intentionerne bag lov nr. 628 af 11. juni 2010 (Barnets Reform). Forslaget harsåledes til formål at ændre denne utilsigtede udvidelse af klageadgangen.Det foreslås således for det første at udskille de relevante afgørelser efter § 69, stk.1, i § 167, stk. 1, nr. 5 vedat flytte afgørelser om anbringelsessted fra § 167, stk. 1, nr. 5 til § 167, stk. 1, nr. 4. Det forslås herefter athenvise til nr. 5 og 6 i § 167, stk. 1, vedrørende klageadgang. Med forslaget sikres det dermed, at forældreuden del i forældremyndigheden alene kan klage over afgørelser om behandling, uddannelse, samvær medpersoner fra netværket m.v. under anbringelsen efter servicelovens § 69, stk. 1, og § 71, stk. 2, om samværog kontakt.Til nr. 17Der er tale om en konsekvensrettelse som følge af lov nr. 628 af 11. juni 2010. Med loven blev reglerne omafgørelser om økonomisk støtte i den dagældende § 52, stk. 4 og 5, flyttet til § 52 a, jf. lov nr. 628 af 11. juni2010 § 1, nr. 24 og 28. Forslaget skal sikre en korrekt henvisning til § 52 a i § 181, stk. 2, om, hvilke udgifterstaten afholder vedrørende udlændinge i de første 3 år efter datoen for en opholdstilladelse.Til nr. 18
Det fremgår af servicelovens § 195 a, stk. 2, at socialministeren senest i folketingsåret 2009-10 fremsætterforslag til revision af § 48 a om bisidder til børn og unge. Ifølge § 48 a har et barn eller en ung, hvis sagbehandles efter servicelovens kapitel 11 således ret til at lade sig bistå af andre.Ved forhandlingerne om Barnets Reform i 2009-10 indgik forligsparterne aftale om, at der skulle igangsættesen evaluering af den bisidderordning, som varetager af Børns Vilkår. Der blev efterfølgende indgået aftaleom, at servicelovens revisionsbestemmelse af bisidderordningen, jf. § 195 a, udskydes med henblik på atinddrage evalueringen af Børns Vilkårs bisidderordning, der foreligger i 2013, i revisionen. På den baggrundforeslås, at revisionsbestemmelsen ændres, således at socialministeren senest i folketingsåret 2013-14fremsætter forslag om revision af § 48 a.
Til § 2Til nr. 1I forbindelse med lov om ændring af lov om social service, lov om retssikkerhed og administration på detsociale område og forældreansvarsloven (Barnets Reform), nr. 628 af 11. juni 2010 blev § 19 iretssikkerhedsloven om børn og unge-udvalget ændret, så der skete en opnormering i antal pædagogisk-psykologisk sagkyndige i det kommunale børn og unge-udvalg fra 1 til 2.Det er efterfølgende blevet tydeligt, at da de sagkyndige er tilknyttet børn og unge-udvalget og ikke har entilknytning til statsforvaltningen, har statsforvaltningen har ikke nogen mulighed for at påvirke forvaltningenaf området. Det vurderes derfor, at der er behov for at flytte kompetencen til at udpege de pædagogisk-psykologisk sagkyndige fra statsforvaltningen til kommunalbestyrelsen, da en overflytning af opgaven tilkommunerne vil skabe større overensstemmelse mellem indflydelse og økonomisk ansvar på området samtmindske administrationen af ordningen.Det forslås derfor at flytte denne kompetence fra statsforvaltningen til kommunalbestyrelsen.Der vil som følge af dette lovforslag efterfølgende ske en ændring i bekendtgørelsen for de kommunale børnog unge-udvalg vedrørende placeringen af kompetencen til at udpege pædagogisk-psykologisk sagkyndige,der sikrer overensstemmelse med dette forslag.Til nr. 2Ved flytningen af kompetencen til at udpege pædagogisk-psykologisk sagkyndige fra statsforvaltning tilkommunalbestyrelse, jf. som foreslået i § 2, nr. 1, ophører der med at være en forbindelse tilstatsforvaltningen, og det er derfor ikke nødvendigt bibeholde forbuddet mod de pædagogisk-psykologisksagkyndiges deltagelse i sagsbehandling i statsforvaltningen. Det foreslås derfor på den baggrund at ophævedette forbud.Til § 3
Der foreslås i stk. 1, at lovforslaget træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende. Dette skyldes, atlovforslaget skal ændre og rette fejl i forhold til Barnets Reform, lov nr. 628 af 11. juni 2010, som trådte ikraft 1. januar 2011. Af hensyn til at sikre kommunerne klarhed i administrationen af lovgivningen, er detderfor vigtigt, at lovforslaget træder i kraft hurtigst muligt.

Bilag 1

Lovforslaget sammenholdt med gældende lovGældende formuleringLovforslaget
§1I lov om social service, jf. lovbekendtgørelse nr.81 af 4. februar 2011, som ændret ved § 10 i lov nr.434 af 8. maj 2006, foretages følgende ændringer:
§ 14.Socialministeren samler og formidleroplysninger om kommunale, regionale og privatetilbud efter §§ 32 og 36, § 66, nr. 1 og 2, jf. § 142, stk.1, nr. 1, § 66, nr. 5 og 6, §§ 101, 103, 104 og 107-110,i en landsdækkende oversigt (Tilbudsportalen).Stk. 2.Kun tilbud, som er registreret iTilbudsportalen, kan indgå i kommunalbestyrelsensforsyning, jf. § 4, stk. 2.Stk. 3.Private tilbud efter § 66, nr. 4, og §§ 101 og107 kan kun registreres i Tilbudsportalen, hvis denstedlige kommunalbestyrelse har truffet afgørelse omoptagelse af tilbuddet som generelt egnet. Har enanden kommunalbestyrelse eller et regionsråd indgåeten generel aftale om anvendelse af samtlige pladser itilbuddet, træffes afgørelse efter 1. pkt. dog af dennekommunalbestyrelse eller dette regionsråd.Stk. 4.Socialministeren kan foretage anmeldte oguanmeldte tilsynsbesøg i de registrerede tilbud for atkontrollere, om de faktiske forhold er ioverensstemmelse med registreringerne iTilbudsportalen. Efter et tilsynsbesøg kansocialministeren påtale uoverensstemmelser over forhenholdsvis kommunalbestyrelsen i den kommuneeller regionsrådet i den region, som fører tilsyn medtilbuddet, og underrette kommunalbestyrelsen i dekommuner, der har pligt til at yde hjælp til brugerneefter denne lov. Socialministeren sendertilsynsrapporterne til handicapråd i de berørtekommuner.Stk. 5.Socialministeren fastsætter i enbekendtgørelse nærmere regler om Tilbudsportalen,herunder om afgørelse om optagelse efter stk. 3 og omkommuners og regioners pligt til at give oplysningertil Tilbudsportalen. Socialministeren kan endviderebeslutte, at Tilbudsportalen skal omfatte andre tilbudend de tilbud, som er nævnt i stk. 1.
1.I§ 14, stk. 3, 1. pkt.,ændres »§ 66, nr. 4« til: »§66, nr. 5«.
§ 50.Hvis det må antages, at et barn eller en ungtrænger til særlig støtte, herunder på grund af nedsatfysisk eller psykisk funktionsevne, skalkommunalbestyrelsen undersøge barnets eller denunges forhold. Undersøgelsen, der betegnes som enbørnefaglig undersøgelse, gennemføres så vidt muligti samarbejde med forældremyndighedsindehaveren ogden unge, der er fyldt 15 år. Undersøgelsen skalgennemføres så skånsomt, som forholdene tillader, ogmå ikke være mere omfattende, end formålet tilsiger.Stk. 2.Kommunalbestyrelsens undersøgelse, jf. stk.1, skal anlægge en helhedsbetragtning, der medmindrekonkrete forhold betyder, at et eller flere afnedenstående numre ikke er relevante i forhold til detpågældende barn eller den unge, skal omfatte barnetseller den unges1) udvikling og adfærd,2) familieforhold,3) skoleforhold,4) sundhedsforhold,5) fritidsforhold og venskaber og6) andre relevante forhold.Stk. 3.I sin undersøgelse skalkommunalbestyrelsen afdække ressourcer ogproblemer hos barnet, familien og netværket. Forunge, der er fyldt 15 år, skal undersøgelsen afdækkede særlige forhold, der skal indgå ved valg af indsatsfor denne aldersgruppe, jf. § 52 og § 76.Stk. 4.Kommunalbestyrelsen skal som led iundersøgelsen inddrage de fagfolk, som allerede harviden om barnets eller den unges og familiens forhold.Dette kan ske ved at inddrage sundhedsplejersker,pædagoger, psykologer, lærere eller andre. Hvis det ernødvendigt, skal kommunen lade barnet eller denunge undersøge af en læge eller en autoriseretpsykolog.Stk. 5.Undersøgelsen skal resultere i en begrundetstillingtagen til, om der er grundlag for at iværksætteforanstaltninger, og i bekræftende fald af hvilken artdisse bør være. Hvis der er iværksat foranstaltningersideløbende med, at undersøgelsen gennemføres, jf.§ 52, stk. 2, skal der desuden tages stilling til, omdisse foranstaltninger skal videreføres. Der skal væreoplysninger om, hvordanforældremyndighedsindehaveren og barnet eller denunge stiller sig til foranstaltningerne, og om deforhold i familien eller i dennes omgivelser, som kanbidrage til at klare vanskelighederne.Stk. 6.Undersøgelsen skal afsluttes senest 4måneder efter, at kommunalbestyrelsen bliveropmærksom på, at et barn eller en ung kan have behov
for særlig støtte. Hvis undersøgelsen undtagelsesvisikke kan afsluttes inden 4 måneder, skalkommunalbestyrelsen udarbejde en foreløbigvurdering og snarest herefter afslutte undersøgelsen.Stk. 7.I forbindelse med undersøgelsen skalkommunalbestyrelsen vurdere, om der skal foretagesen undersøgelse af eventuelle andre børn i familien.En undersøgelse kan gennemføres som én samletundersøgelse for flere børn i familien, dog således atder tages højde for børnenes individuelle forhold.Stk. 8.Hvis det må antages, at der kan opstå etbehov for særlig støtte til et barn umiddelbart efterfødslen, skal kommunen undersøge de vordendeforældres forhold nærmere. Afgørelse herom træffesmed samtykke fra forældrene. Stk. 3-9 finderanvendelse ved afgørelsen.
2.I § 50, stk. 8, 2. pkt.,affattes således:»Undersøgelsen gennemføres så vidt muligt isamarbejde med de vordende forældre.«3.I§ 50, stk. 8, 3. pkt.,ændres »Stk. 3-9« til: »Stk.3-7«.
§ 52 a.Kommunalbestyrelsen kan træffe afgørelseom at yde økonomisk støtte tilforældremyndighedsindehaveren, når det må anses forat være af væsentlig betydning af hensyn til et barnseller en ungs særlige behov for støtte, jf. dog stk. 2.Der kan ydes økonomisk støtte til:1) Udgifter i forbindelse med konsulentbistandefter § 11, stk. 3.2) Udgifter i forbindelse med foranstaltninger efter§ 52, stk. 3, hvis støtten erstatter en ellers mereindgribende og omfattende foranstaltning efter§ 52, stk. 3.3) Udgifter, der bevirker, at en anbringelse udenfor hjemmet kan undgås, eller at en hjemgivelsekan fremskyndes.4) Udgifter, der kan bidrage til en stabil kontaktmellem forældre og barn under barnets anbringelseuden for hjemmet.5) Udgifter i forbindelse med prævention.Stk. 2.Støtte efter stk. 1, nr. 1 og 2, kan kun ydes,når forældremyndighedsindehaveren ikke selv hartilstrækkelige midler til det.§ 59.En indstilling om anbringelse uden forhjemmet efter § 58 skal omfatte1) den børnefaglige undersøgelse, jf. § 50,herunder beskrivelsen af, at betingelserne i § 58anses for opfyldt, og af de ressourcer hos barnet,familien og netværket, som kan bidrage til at klarevanskelighederne under anbringelsen, jf. § 50, stk.6,2) den handleplan for anbringelsen, jf. § 140,
4.I§ 52 a, stk. 1, nr. 2,indsættes efter »medforanstaltninger efter § 52, stk. 3«: »eller«.
5.I§ 59, nr. 1,ændres »50, stk. 6« til: »§ 50 stk.5«.
herunder den støtte og de initiativer, som erpåtænkt for barnet eller den unge og dennesfamilie under anbringelsen uden for hjemmet og itiden derefter, og3) barnets eller den unges holdning til denpåtænkte foranstaltning.§ 70.Kommunalbestyrelsen skal senest 3 månederefter, at der er iværksat en foranstaltning over forbarnet, den unge eller de vordende forældre, vurdere,om indsatsen skal ændres, og om handleplanen, jf.§ 140, skal revideres. Kommunalbestyrelsen skalherefter med højst 6 måneders mellemrum foretage ensådan vurdering. Afgørelse om revision afhandleplanen træffes så vidt muligt med samtykke fraforældremyndighedsindehaveren og den unge, der erfyldt 15 år.Stk. 2.Ved anbringelse uden for hjemmet skalvurderingen af indsatsen efter stk. 1 og af behovet forrevision af handleplanen ske på baggrund af detløbende tilsyn med barnet eller den unge, jf. § 148,stk. 1, og efter kontakt medforældremyndighedsindehaveren. Tilsynet efter § 148,stk. 1, skal omfatte mindst to årlige tilsynsbesøg påanbringelsesstedet, hvor kommunen taler med barneteller den unge. Samtalen skal så vidt muligt finde steduden tilstedeværelse af ansatte fra anbringelsesstedet.Vurderingen skal omfatte en stillingtagen til, hvorvidtandre forhold end de hidtil beskrevne, jf. § 140, errelevante, og i så fald skal disse indgå i en reviderethandleplan.Stk. 3.For unge, der er idømt en sanktion efterstraffelovens § 74 a, skal vurdering og revision afhandleplan og indsats særlig vedrøre, hvordan detsikres, at den unge kommer i uddannelse ellerbeskæftigelse. Det skal senest i forbindelse med denførste vurdering konkretiseres, hvordan deoverordnede mål om uddannelse og beskæftigelse nåsi løbet af sanktionen.Stk. 4.Er der udarbejdet en særskilt plan for støttentil forældrene efter § 54, stk. 1, skalkommunalbestyrelsen tilbyde at revidere denne plan,når der er behov for det. Kommunalbestyrelsen skalsenest 3 måneder efter, at barnet eller den unge harfået ophold uden for hjemmet, tilbyde en revision afplanen. Kommunalbestyrelsen skal herefter med højst12 måneders mellemrum foretage en vurdering af, omder er behov for at tilbyde en revision af planen.
6.I§ 70 stk. 4, 1. pkt.,ændres »§ 54, stk. 1« til: »§54, stk. 2«.
§ 71.Barnet eller den unge har ret til samvær ogkontakt med forældre og netværk, herunder søskende,bedsteforældre, øvrige familiemedlemmer, vennerm.v. under anbringelsen uden for hjemmet.Kommunalbestyrelsen skal under hensyntagen tilbarnets eller den unges bedste sørge for, atforbindelsen mellem barnet eller den unge ogforældrene og netværket holdes ved lige. Vedtilrettelæggelse af samværet, skal der lægges vægt på,at barnet eller den unge også på længere sigt harmulighed for at skabe og bevare nære relationer tilforældre og netværket. Kommunalbestyrelsen har iden forbindelse pligt til at sikre, at forældrene fårinformation om barnets hverdag, og til at bidrage til etgodt samarbejde mellem forældrene oganbringelsesstedet. En ret til samvær og kontakt, derer aftalt mellem forældrene eller er fastsat i medfør afforældreansvarsloven, opretholdes under barnets ellerden unges anbringelse uden for hjemmet, men kanreguleres eller midlertidigt ophæves efter reglerne istk. 2-4.Stk. 2.Kommunalbestyrelsen skal om fornødenttræffe afgørelse om omfanget og udøvelsen afsamværet og kontakten og kan fastsætte nærmerevilkår for samværet og kontakten. Ved afgørelsenlægges særlig vægt på hensynet til barnet eller denunge og formålet med anbringelsen. Der kan ikkeefter 1. pkt. træffes afgørelser, som medfører, atsamvær og kontakt kun må finde sted mindre end engang om måneden. En sådan afgørelse sidestilles meden afbrydelse af forbindelsen og skal træffes af børnog unge-udvalget efter stk. 3. Kommunalbestyrelsenkan med samtykke fra forældremyndighedensindehaver og den unge, der er fyldt 15 år, træffeafgørelse om, at samværet mellem forældre og barneteller den unge skal støttes ved, at der er en tredjeperson til stede.Stk. 3.Når det er nødvendigt af hensyn til barnetseller den unges sundhed eller udvikling, kan børn ogunge-udvalget for en bestemt periode træffe afgørelseom, at samvær kun må foregå under tilstedeværelse afen repræsentant for kommunen. Under de sammebetingelser og ligeledes for en bestemt periode kander træffes afgørelse om at afbryde forbindelsen iform af samvær eller brev-, mail- ellertelefonforbindelse mellem forældrene og barnet ellerden unge, ligesom der kan træffes afgørelse om, atbarnets eller den unges anbringelsessted ikke måoplyses over for forældrene.Stk. 4.Stk. 3 finder tilsvarende anvendelse undergennemførelsen af en børnefaglig undersøgelse efter§ 50 under ophold på en institution eller indlæggelse
7.I§ 71, stk. 3, 2. pkt.,indsættes efter »mellemforældrene«: »eller netværket«, og efter »over forforældrene« indsættes: »eller netværket«.
8.I§ 71, stk. 4,ændres »Stk. 3« til: »Stk. 2 og 3«.
på sygehus efter § 51.Stk. 5.En afgørelse efter stk. 3 kan træffesforeløbigt efter reglerne i § 75, når betingelserneherfor er opfyldt.Stk. 6.En afgørelse om kontrol med barnets ellerden unges brevveksling, telefonsamtaler eller andenkommunikation med forældrene kan alene træffesefter § 123, stk. 2.Stk. 7.Kommunalbestyrelsen i barnetsopholdskommune kan yde støtte til udgifter tilforældrenes transport i forbindelse med møder ibarnets opholdskommune.§ 74.Børn og unge-udvalget træffer i et mødeafgørelse om1) gennemførelse af en undersøgelse efter § 51,2) anbringelse uden for hjemmet efter § 58,3) opretholdelse af en anbringelse efter § 62,4) gennemførelse af en lægelig undersøgelse ellerbehandling efter § 63,5) videreførelse af en anbringelse efter § 68 a,6) godkendelse af en foreløbig afgørelse efter § 75,stk. 3,7) ændring af anbringelsessted efter § 69, stk. 3eller 4, jf. § 58,8) afbrydelse af forbindelsen m.v. efter § 71, stk. 3og 4,9) flytning eller hjemtagelse efter § 78, stk. 4,10) brev- og telefonkontrol efter § 123, stk. 2,11) anbringelse i delvis lukkede døgninstitutionerefter § 123 b, stk. 1,12) tilbageholdelse efter § 123 c og13) anbefaling til Ankestyrelsen af adoption udensamtykke, jf. adoptionsloven.Stk. 2.Inden der træffes afgørelse, skal indehaverenaf forældremyndigheden, barnet eller den unge,advokaten og eventuel anden bisidder forforældremyndighedens indehaver eller barnet ellerden unge have lejlighed til at udtale sig over for børnog unge-udvalget. Tilbud efter 1. pkt. til barnet ellerden unge kan undlades, hvis barnet er under 12 år,eller hvis det må antages at være til skade for barneteller den unge.Stk. 3.Stk. 2 finder tilsvarende anvendelse på denaf forældrene, der ikke har del iforældremyndigheden, inden der træffes afgørelseefter § 71, stk. 3 og 4, og § 123, stk. 2. Stk. 2 finderligeledes anvendelse på plejeforældre, inden dertræffes afgørelse efter § 78, stk. 4.Stk. 4.Til vedtagelse af en afgørelse efter §§ 51,58, 62, 63, 68 a, § 69, stk. 3 eller 4, § 71, stk. 3 og 4,§ 75, stk. 3, § 123, stk. 2, og §§ 123 b og 123 c, samt
9.I§ 74, stk. 4, 1. pkt.,ændres »jf. stk. 1, nr. 11«til: »jf. stk. 1, nr. 13«.
afgørelse om anbefaling af adoption, jf. stk. 1, nr. 11,kræves, at mindst 4 af børn og unge-udvalgets 5medlemmer stemmer for afgørelsen. Afgørelser efter§ 78, stk. 4, træffes ved almindelig stemmeflerhed.Stk. 5.Såfremt dommeren ikke er enig i den trufneafgørelse, skal dette tilføres udvalgets protokol, ogmeddelelsen om udvalgets afgørelse skal indeholdeoplysning om dommerens afvigende opfattelse.Stk. 6.Børn og unge-udvalgets afgørelser skalmeddeles skriftligt. Afgørelserne skal værebegrundede og indeholde oplysning om klageadgang.§ 123.Sikrede afdelinger i institutioner beregnet tildøgnophold for børn og unge må alene anvendes, nårforholdene i det enkelte tilfælde gør det påkrævet.Isolation, fiksering m.v. i institutioner beregnet tildøgnophold for børn og unge må alene anvendes, nårforholdene i det enkelte tilfælde gør det absolutpåkrævet. Socialministeren fastsætter regler ombetingelserne herfor. Aflåsning om natten af værelseri sikrede afdelinger betragtes ikke som isolation.Stk. 2.Under ophold i institutioner eller påopholdssteder beregnet til døgnophold for børn ogunge kan børn og unge-udvalget, såfremt det ernødvendigt af hensyn til barnets eller den ungessundhed eller udvikling, uden retskendelse træffeafgørelse om kontrol med barnets eller den ungesbrevveksling, telefonsamtaler og andenkommunikation med nærmere angivne personer udenfor institutionen. Afgørelsen træffes for en bestemtperiode. Kontrol af breve og andre henvendelser til ogfra offentlige myndigheder og til og fra en eventueladvokat, jf. § 72, stk. 3, må ikke finde sted. Enafgørelse efter 1. pkt. kan træffes foreløbigt efterreglerne i § 75, når betingelserne herfor er opfyldt.Socialministeren fastsætter i en bekendtgørelse reglerom kontrol med brevveksling, telefonsamtaler oganden kommunikation.Stk. 3.Under andre døgnophold uden for hjemmetend nævnt i stk. 1, som er formidlet af kommunen, måmagtanvendelse kun ske, når forholdene i det enkeltetilfælde gør det absolut påkrævet.Stk. 4.Enhver form for magtanvendelse skalregistreres og indberettes af tilbuddet tilkommunalbestyrelsen i den stedlige kommune for detilbud, som kommunalbestyrelsen fører tilsyn med, jf.§ 148 a, og regionsrådet for de tilbud, somregionsrådet fører tilsyn med, jf. § 5, stk. 7.Kommunalbestyrelsen eller regionsrådet orientereropholdskommunen, jf. § 9 a, i lov om retssikkerhedog administration på det sociale område omindberetningen. Socialministeren fastsætter i en
bekendtgørelse regler om magtanvendelse og omregistrering og indberetning heraf.Stk. 5.Over for unge, der efter reglerne iretsplejeloven er anbragt i sikrede afdelinger i stedetfor varetægtsfængsling, kan politiet, hvor hensyn tilefterforskningen gør det påkrævet, modsætte sig, atden unge modtager besøg, eller forlange, at besøgfinder sted under kontrol. Den unge har altid ret tilukontrolleret besøg af sin forsvarer. Hvor hensyn tilefterforskningen gør det påkrævet, kan politietendvidere forlange at gennemse og, hvis det findespåkrævet, standse den unges breve inden modtagelseneller afsendelsen samt forbyde den unge at foretagetelefonsamtaler eller anden kommunikation medpersoner uden for institutionen eller betingetelefonsamtaler og anden kommunikation af, atsamtalen overhøres. Den unge har ret til ukontrolleretbrevveksling med retten, forsvareren, justitsministerenog Folketingets Ombudsmand. Den unge skalunderrettes om politiets afgørelse og kan forlange denforelagt for retten til afgørelse. Socialministerenfastsætter efter forhandling med justitsministeren i enbekendtgørelse regler om besøg, brevveksling,telefonsamtaler og anden kommunikation.§ 123 c.Børn og unge-udvalget kan træffeafgørelse om, at børn og unge på døgninstitutioner ogopholdssteder, jf. § 66, nr. 4 og 5, kan tilbageholdes iop til 14 dage efter anbringelsen på den pågældendedøgninstitution eller det pågældende opholdssted, når1) det må anses for at være af væsentlig betydningfor at imødekomme et barns eller en ungs særligebehov for støtte og2) det vurderes at have afgørende betydning forden socialpædagogiske behandling.Stk. 2.Socialministeren fastsætter nærmere reglerom procedurerne og vilkårene for tilbageholdelsen.§ 140.Kommunalbestyrelsen skal udarbejde enhandleplan, inden der træffes afgørelse omforanstaltninger, jf. § 52 og § 76. Betyder hensynet tilbarnet eller den unge, at man ikke kan afventeudarbejdelsen af en handleplan, er en kortfattetangivelse af formålet med foranstaltningentilstrækkelig. Det påhviler da kommunalbestyrelsensnarest muligt og senest inden 4 måneder at opstille enhandleplan.Stk. 2.For unge under 18 år med etbehandlingskrævende stofmisbrug skalkommunalbestyrelsen udarbejde en handleplan forden behandling, der skal iværksættes, og for den
10.§ 123, stk. 5,affattes således:»Stk. 5. For unge, der efter reglerne i retsplejelovener anbragt i sikrede afdelinger i stedet forvaretægtsfængsling, finder retsplejelovens § 771 og§ 772, stk. 1, og stk. 2, 1. pkt., vedrørende besøg ogbrevveksling m.v. tilsvarende anvendelse.Socialministeren fastsætter efter forhandling medjustitsministeren i en bekendtgørelse regler ombesøg, brevveksling, telefonsamtaler og andenkommunikation.«
11.I§ 123 c, stk. 1,ændres »§ 66, nr. 4 og 5« til: »§66, nr. 5 og 6«.
nødvendige støtte til den unge. Handleplanenudarbejdes i samarbejde med den unge og dennesfamilie.Stk. 3.En handleplan skal angive formålet medindsatsen, og hvilken indsats der er nødvendig for atopnå formålet. Handleplanen skal tage udgangspunkt iresultaterne af den børnefaglige undersøgelse afbarnets eller den unges forhold, jf. § 50. Handleplanenskal i forhold til de problemer, der er afdækket iundersøgelsen, indeholde konkrete mål i forhold tilbarnets eller den unges trivsel og udvikling ioverensstemmelse med det overordnede formål medstøtten, jf. § 46. Herudover skal handleplanen forunge, der er fyldt 16 år, opstille konkrete mål for denunges overgang til voksenlivet.Stk. 4.En handleplan skal endvidere angiveindsatsens forventede varighed. I sager omanbringelse uden for hjemmet, jf. § 52, stk. 3, nr. 8, og§ 58, skal en handleplan tillige angive, hvilke formerfor støtte der selvstændigt skal iværksættes over forfamilien i forbindelse med, at barnet eller den ungeopholder sig uden for hjemmet, og i tiden efter barnetseller den unges hjemgivelse.Stk. 5.For unge, der er idømt en sanktion efterstraffelovens § 74 a, skal handleplanen indeholde enkonkret plan for, hvordan den unge snarest muligt ogsenest ved afslutningen af sanktionen påbegynder enuddannelse eller kommer i beskæftigelse.Stk. 6.Der kan udarbejdes én samlet handleplan forflere børn i familien. Handleplanen skal i så fald tagehøjde for børnenes individuelle forhold.§ 148 a.Den stedlige kommunalbestyrelse fører detgenerelle driftsorienterede tilsyn med tilbuddetspersonale, bygninger og økonomi, herunder omgrundlaget for afgørelse efter § 14, stk. 3, omoptagelse af et privat tilbud på Tilbudsportalen fortsatbestår.Stk. 2.Det generelle driftsorienterede tilsyn medanbringelsessteder for børn og unge, der er omfattet af§ 66, nr. 1, 2, 5 og 6, skal endvidere påse, at detenkelte anbringelsessteds pædagogiske målsætning ogmetoder fortsat gør anbringelsesstedet generelt egnettil at opfylde målgruppens behov, herunder behov fornære, stabile relationer til voksne, opbygning afsociale relationer og netværk, skolegang, sundhed,trivsel og forberedelse til et selvstændigt voksenliv.Det driftsorienterede tilsyn med anbringelsessteder,der er omfattet af § 66, nr. 5 og 6, skal omfatte mindstet uanmeldt tilsynsbesøg om året.Stk. 3.Det generelle driftsorienterede tilsynomfatter ikke tilbud, hvor en anden kommune eller
12.I§ 140, stk. 4,ændres »§ 52, stk. 3, nr. 8« til: »§52, stk. 3, nr. 7«.
region har indgået en generel aftale om anvendelse afsamtlige pladser i tilbuddet og om tilsyn, eller hvortilbuddet er omfattet af regionsrådets generelledriftsorienterede tilsyn, jf. § 5, stk. 7.Stk. 4.Det generelle driftsorienterede tilsyn, jf. stk.1 og 2, omfatter ikke plejefamilier, der er godkendtsom konkret egnede efter § 66, nr. 1, og § 142, stk. 1,nr. 2, konkret godkendte kommunale plejefamilierefter § 66, nr. 2, og § 142, stk. 1, nr. 2,netværksplejefamilier efter § 66, nr. 3, og egneværelser m.v. efter § 66, nr. 4.Stk. 5.Socialministeren fastsætter nærmere reglerom tilsyn med private opholdssteder efter § 66, nr. 4,private behandlingstilbud efter § 101 og privatebotilbud efter § 107.
13.I§ 148 a, stk. 5,ændres »§ 66, nr. 4« til: »§ 66,nr. 5«.
§ 167.Følgende afgørelser kan af barnet eller denunge, der er fyldt 12 år, indbringes for det socialenævn efter reglerne i lov om retssikkerhed ogadministration på det sociale område:1) Forebyggende foranstaltninger samt anbringelseuden for hjemmet efter § 52, stk. 3,2) ungepålæg efter § 57 b,3) hjemgivelse og hjemgivelsesperiode efter § 68,stk. 2,4) valg af anbringelsessted efter § 68 b, stk. 1,5) ændret anbringelsessted, behandling,uddannelse, samvær med personer fra netværketm.v. efter § 69, stk. 1, og6) samvær og kontakt efter § 71, stk. 2.I det omfang afgørelsen angår den af forældrene, derikke har del i forældremyndigheden, kan afgørelsen afdenne på samme måde indbringes for det socialenævn.Stk. 2.Afgørelser i sager om bisidder til børn ogunge efter § 48 a kan af barnet eller den ungeindbringes for det sociale nævn efter reglerne i lov omretssikkerhed og administration på det sociale område.§ 181.Staten afholder efter reglerne i stk. 2 og 3udgifter til en udlænding, der har fåetopholdstilladelse efter1) udlændingelovens §§ 7 eller 8,2) udlændingelovens § 9 b,3) udlændingelovens § 9 c, stk. 1, i umiddelbarforlængelse af en opholdstilladelse efterudlændingelovens § 9 b,4) udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 1 eller 2, somkonsekvens af tilknytning til en i Danmarkfastboende person, når denne person selv har fået
14.I§ 167, stk. 1, nr. 4,indsættes efter »§ 68 b, stk.1«: »samt ændret anbringelsessted efter § 69, stk.1«.15.I§ 167, stk. 1, nr. 5,udgår »ændretanbringelsessted,«.16.I§ 167, stk. 1,indsættes efter »I det omfangafgørelsen«: »efter nr. 5 og 6«.
opholdstilladelse efter en af de bestemmelser, derer nævnt i nr. 1-3, eller når tilknytningen kan førestilbage til en sådan person,5) udlændingelovens § 9 c, stk. 1, når tilladelsen ergivet til en person over 18 år, hvis fader ellermoder har fået opholdstilladelse efter en af debestemmelser, der er nævnt i nr. 1,6) udlændingelovens § 9 c, stk. 1, når tilladelsen ermeddelt en ægtefælle til eller et barn af en personmed opholdstilladelse som nævnt i nr. 2 og 3,7) udlændingelovens § 9 c, når tilladelsen ermeddelt en asylsøgende udlænding,8) udlændingelovens § 9 c, stk. 1, når tilladelsen ergivet som konsekvens af en tilknytning til enmindreårig asylansøgende udlænding, som har fåetopholdstilladelse efter udlændingelovens § 7 eller§ 9 c, eller9) udlændingelovens § 9 e.Stk. 2.Staten afholder fuldt ud udgifter til hjælpefter §§ 41 og 42, § 52, stk. 3, nr. 1-6, 8 og 9, og stk. 4og 5, § 54, § 76, stk. 2 og stk. 3, nr. 2, og §§ 96, 98 og100 i de første 3 år efter datoen for opholdstilladelsen.Stk. 3.Uanset bestemmelserne i stk. 2 afholderstaten en kommunes udgifter til1) udlændinge, som inden 12 måneder efter datoenfor opholdstilladelsen på grund af betydelig ogvarigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevneanbringes i døgnophold, dog kun indtil denpågældende i en sammenhængende periode på 2 århar klaret sig selv, og2) udlændinge, når tilladelsen er meddelt enmindreårig asylsøger, dog længst indtilmodtageren fylder 18 år eller barnets forældre fårlovligt ophold her i landet.§ 195 a.Socialministeren fremsætter senest ifolketingsåret 2009-10 forslag til revision af § 48 a.
17.I§ 181, stk. 2,ændres »og stk. 4 og 5« til: », §52 a«.
18.I§ 195 aændres »folketingsåret 2009-10« til:»folketingsåret 2013-14«.
§2I lov om retssikkerhed og administration på detsociale område, jf. lovbekendtgørelse nr. 1054 af 7.september 2010, som ændret ved § 11 i lov nr. 434af 8. maj 2006 og § 2 i lov nr. 628 af 11. juni 2010,foretages følgende ændringer:
§ 19.Børn og unge-udvalget består af1) 3 medlemmer, der vælges af
kommunalbestyrelsen blandt dens medlemmer,2) byretsdommeren i retskredsen, dog således athvis der er flere dommere i retskredsen, bestemmerDomstolsstyrelsen, hvem af disse der skal modtagehvervet, og3) en pædagogisk-psykologisk sagkyndig, derudpeges af statsforvaltningen for en periode, somsvarer til den kommunale valgperiode.Stk. 2.Efter samme regler vælges og udpeges tilligefor hvert medlem en stedfortræder, der indkaldes til atmøde, når medlemmet er forhindret i at deltage.Stk. 3.Den pædagogisk-psykologisk sagkyndige,som udpeges efter stk. 1, nr. 3, kan ikke deltage ibehandling af andre sager vedrørende samme personeller samme familie inden for den offentligeforvaltning, herunder behandlingen af sager istatsforvaltningen og klagesager.
1.I§ 19 stk. 1, nr. 3,ændres »statsforvaltningen«til: »kommunalbestyrelsen«.
2.I§ 19 stk. 3,udgår », herunder behandlingen afsager i statsforvaltningen og klagesager«.