Socialudvalget 2010-11 (1. samling)
SOU Alm.del Bilag 204
Offentligt
Program:fortsat ...13.15-13.45 Vuggestuen som social basis for børns sprog. v/ Ole Henrik Hansen cand.pæd og Ph.d.-stipendiat.Forskning peger på at et barn i de danske vuggestuer opnår ned til 3 minutterskontakt med en voksen pr. time, så spørgsmålet er hvordan den danske vugge-stue kan skabe de nødvendige rammer som basis for barnets sprogudvikling.13.45 -14.15 Pædagogerne er både en kvalitet og en kvantitet v/ Gedion Zlotnik,speciallæge i børnepsykiatri.Børn hverken dør, bliver kriminelle eller retarderede af mødet med den nedskåre-de daginstitutionen, men vi skal se på, hvilke typer personer de her børn udviklersig til, når de har tilbragt det meste af dagen i institutioner blandt voksne, somer stressede, og i et miljø, som er udsultet. Børnene bliver usikre på de voksne,de har svært ved at stole på voksne, de er bange for at blive svigtet og de bliverselv stressede.14.15-14.45 Daginstitutionens vej frem/tilbage til kerneydelsen? v/ Lola Jensen,familievejleder.At børn har brug for omsorg, tryghed og tæt voksenkontakt for at udvikle sigog for at trives, kan vist kun få blive uenige om. Men hvordan ser det reelt ud ivores daginstitutioner? Hvad betyder antallet af voksne og de voksnes opmærk-somhed for vores børns trivsel og udvikling?14.45-15.00Kaffepause15.00-16.00 Afsluttende debat med salen/oplægsholdere sidder i panel og deltageraktivt i debatten.Konferencen henvender sig til alle interesserede – forældre, ansatte, politikere,forvaltningsfolk m.fl.Deltagerpris:kr. 450,- for medlemmer af FOLA og kr. 750,- for ikke-medlemmerTilmelding:Send en mail til [email protected] eller ring på 70 20 51 54.Pladserne fordeles efter ”først til mølle-princippet.Tilmelding senest d. 18.marts.
Invitation til landsdækkende konferencei Fællessalen på Christiansborg d. 29. marts 2011
Har vi nået en grænse?– hvor er den danskedaginstitutionsmodel på vej hen?
LANDSFORENINGEN AF FORÆLDRETIL BØRN I DAGINSTITUTIONER
FORÆLDRENES LANDSFORENING
Program:Fællessalen Christiansborgd. 29. marts 2011.9.00-9.30Kaffe m. brød9.30-10.00 ”3 - 5 – 10” v/Lars Klingenberg, formand for FOLANej, ”3-5-10” er ikke en dato – men derimod FOLAs forslag til antallet af an-satte i forhold til børn: 3 børn til en ansat i vuggestue, 5 til en ansat i børnehaveog 10 børn til en ansat i fritidshjem og SFO. Og er det for meget forlangt? Nej!Den virkelighed vi som forældre oplever dagligt understøtter forslaget - der ersimpelthen for få voksne til vores børn.
KonferencenSåvel national som international forskning dokumenterer betydningen afgode normeringer i vores daginstitutioner. Vi ved, at gode normeringer giveren samfundsmæssig merværdi i form af mere velfungerende børn, unge ogvoksne.Vi ved, at der er betydelig risiko for, at det går ud over børns trivsel og ud-vikling, når antallet af omsorgspersoner er for få. Alligevel skal vi lede megetlænge for at finde institutioner med den normering forskerne anbefaler.Det videnskabelige grundlag eksisterer allerede i form af undersøgelser ogudtalelser fra forskere: der skal være tid til omsorg, dialog og opmærksom-hed omkring det enkelte barn. Er der ikke det, så svigter vi – på kort sigtvores børn og på langt sigt vores fælles fremtid.Men hvilke forudsætninger skal der til for at tilbyde et trygt, inspirerende ogudviklende institutionsmiljø? Kan den danske daginstitutionsmodel tilbydevores børn tryghed, omsorg og nærhed? Er der grænser for hvad der eransvarligt – kunne minimumsnormeringer være en del af løsningen?Med fokus på børns trivsel vil konferencen diskutere om vi med de senesteårs markante besparelser på daginstitutionsområdet har overskredet engrænse, og hvor den danske daginstitutionsmodel således er på vej hen.
10.00-10.30 Børnehavens betydning for børns udvikling. v/ Alva Albæk Nielsen,M.Sc. Sociologi.SFIs internationale forskningsoversigt fra 2009 peger på at børn, der går i bør-nehaver med uddannet personale og gode normeringer, bliver mere skolepa-rate, samt at børn med belastede opvækstvilkår klarer sig bedre, hvis de går ien børnehave af høj kvalitet. Hvordan ser det ud i virkeligheden?10.30-11.00 Om kvalitetsskredet i vores daginstitutioner og børns udvikling i enpresset daginstitution. v/ Per Schultz Jørgensen, cand. psych., børne-og familieforskerHvilken betydning har tætte relationer mellem børn og voksne i daginstitutio-nen? Hvad siger forskningen? Hvordan ser virkeligheden ud? Og hvordan ska-ber vi daginstitutioner, som reelt kan leve op til dagtilbudslovens ord omat ”fremme børns udvikling, trivsel og læring”?11.00-11.15 Regeringens visioner på dagtilbudsområdet. v/ Socialminister Benedikte Kiær11.15-11.45 Oppositionens visioner på daginstitutionsområdet. v/ Pernille VigsøBagge, børnepolitisk ordfører SF.Om oppositionens fremtidige prioritering af daginstitutionsområdet –de eksisterende og fremtidige vilkår for området.11.45-12.15 Midtvejs-debat med salen/oplægsholdere sidder i panel og deltageraktivt i debatten12.15-13.15Frokost
Med venlig hilsenLars KlingenbergFormand for FOLA
LANDSFORENINGEN AF FORÆLDRETIL BØRN I DAGINSTITUTIONER
www.fola.dk