Socialudvalget 2010-11 (1. samling)
SOU Alm.del Bilag 166
Offentligt
i
•
<- om forebyggeheranalternativ til anbringelse •
SFl
DET NATIONALEFORSKNINGSCENTERFOR VELFÆRD
FOREBYGGENDEFORANSTALTNINGER 5-9 ÅRDIALOGGRUPPE - OM FOREBYGGELSE SOM ALTERNATIV TIL ANBRINGELSE
11:03METTE LAUSTENANNE-KIRSTINE MØLHOLTHELLE HANSENLISE HEINER SCHMIDTMAJA AAQUIST
DELRAPPORT 3
INDHOLD
FORORD
RESUME
INDLEDNINGPræsentation af projektetUdvalgte kommuner og foranstaltningerRapportens struktur
15151719
VIDENSOPSAMLING OM FOREBYGGENDEFORANSTALTNINGER FOR 5-9-ÅRIGEPræsentation af vidensopsamlingenDe 5-9-årige børnForebyggende foranstaltninger for 5-9-årigeForældreprogrammerSkoleprogrammer
232325283036
Opmærksomhedspunkter fra vidensopsamlingen
40
ASSENS KOMMUNE: HELDAGSSKOLEN ÅDALENMålgruppe, formålog indholdHenvisning og visiteringMetoderMedarbejdere og faglighedOrganisering og ledelseSamarbejde med andreDokumentation og resultater
4545515254555657
BRØNDBY KOMMUNE: BAKKEGÅRDENMålgruppe, formål og indholdHenvisning og visiteringMetoderMedarbejdere og faglighedOrganisering og LedelseSamarbejde med andreDokumentation og resultater
6161676970717272
F R E D E R I C I A KOMMUNE: BØRNEHUSETMålgruppe, formålog indholdHenvisning og visiteringMetoderMedarbejdere og faglighedOrganisering og LedelseSamarbejde med andreDokumentation og resultater
7575808282838485
H I L L E R Ø D KOMMUNE: BØRNEHUSET BUENMålgruppe, formålog indhold
8989
Henvisning og visiteringMetoderMedarbejdere og faglighedOrganisering og ledelseSamarbejde med andreDokumentation og resultater
969699
100100101
H I L L E R Ø D KOMMUNE: ULLERØDSKOLENMålgruppe, formål og indholdHenvisning og visiteringMetoderMedarbejdere og faglighedOrganisering og LedelseSamarbejde med andreDokumentation og resultater
105105110112114115116117
NØGLETALSANALYSE MED FOKUS PA 5 - 9 - A R I G EPræsentation af nøgletalStrukturelle forhold i kommunerneSociale forhold i kommunerneKommunal praksis i forhold til forebyggelse og anbringelseOpmærksomhedspunkter fra nøgletalsanalysen
119119120123129133
,.
STATUS FOR EFFEKTEVALUERINGEN FOR 5-9-ÅRIGEPræsentation af data til effektevalueringenResultater fra dataindsamlingKarakteristik.af de 5-9-årigeOpmærksomhedspunkter fra dataindsamlingen
135135137140151
10
OPMÆRKSOMHEDSPUNKTER I FOREBYGGENDEARBEJDE MED 5 - 9 - Å R I G EPræsentation af sammenfatningenMålgruppe, formål og indholdHenvisning og visiteringMetoderMedarbejdere og faglighedOrganisering og ledelseSamarbejde med andreDokumentation og resultater
155155156159160162163164166
BILAGBilag 1: Mel Levines Koncentrations-cockpit, Heldagsskolen Ådaleni Assens KommuneBilag 2: Samtaleark fra Bakkegården i Brøndby KommuneBilag 3: Børnehusets pædagogiske udviklingsplan,Fredericia KommuneBilag 4: Belønningsskema fra Ullerødskolen i Hillerød Kommune
167
168189171174
LITTERATUR
175
SFI-RAPPORTER S I D E N 2010
181
COWI
FOREBYGGENDEFORANSTALTNINGER 5-9 ÅRDIALOGGRUPPE - OM FOREBYGGELSE SOM ALTERNATIV T I L ANBRINGELSEDette er den tredje delrapport i en rapportserie fra Dialogprojektet om kommuners brug af forebyggendeforanstaltninger. Denne rapport beskriver fem konkrete indsatser, der alle på forskellig vis arbejder forebyg-gende med udsatte 5-9-årige.De fem indsatser varierer fra heldagsskoler med behandling af hele familien til fritidstilbud et par gange omugen. På trods af den store variation, vurderes indsatserne af kommunerne, behandlerne og de deltagendefamilier til at have positive resultater. Børnene får større selvtillid, bedre sociale relationer og bedre mulighe-der for indgå på Lige fod med jævnaldrende i det almene skole- og fritidssystem,Formålet med projektet er at tilvejebringe og systematisere viden om kommuners praksis, erfaringer ogresultater i forhold til det forebyggende arbejde med udsatte børn og unge. Projektforløbet skal munde ud iet katalog over eksempler på god praksis, som skal formidles ud til landets kommuner, så de får bedre for-udsætninger for at yde den relevante støtte og hjælp til udsatte børn og unge.Projektet er af bestilt af Servicestyrelsen og gennemføres af SFI i samarbejde med COWI Å/S.
SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd11:03ISSN: 1396-1810