Socialudvalget 2010-11 (1. samling)
SOU Alm.del Bilag 150
Offentligt
942387_0001.png
942387_0002.png
942387_0003.png
942387_0004.png
942387_0005.png
942387_0006.png
942387_0007.png
942387_0008.png
942387_0009.png
942387_0010.png
942387_0011.png
942387_0012.png
942387_0013.png
942387_0014.png
942387_0015.png
MÆND i krisekoster hvert år samfundet flere milliarderkoster de berørte familier tab af livskvalitet

Sådan behøver

det ikke være!

Møde med FolketingetsSocialudvalgden 13. januar 2011
www.mandecentret.dk
www.mandecentret.dk
København / Odense / Århus
Der eksisterer stort set ingen forebyggende tilbudder stopper mænds sociale deroute73% af samfundets misbrugere ermænd75% af de langtidsindlagte på psykiatriskehospitaler er mænd78% af de hjemløse er mændDobbelt så mange mænd som kvinder haren ubehandlet depressionManden efter bruddet
Dobbelt så mange mænd som kvinder begår selvmordDu ser den udstødte mand på gaden hver dagDet er dyrt for samfundet og skidt for mændene og deres børn ...
Vi ville ønske der ikke var brug for Mandecentret !!!
Lykkelig familie =tilfreds arbejdsgivertilfreds skatteministertilfreds kommunebørn med større chance for at få et godt liv
Hvert år skilles ca. 15.000 gifte par og detformodes at et tilsvarende antal går fra hinandenMange gange føler manden sig kørtover af en bus, mere eller mindre udeaf stand til at tage vare på sig selv =Ulykkelig arbejdsgivertaber gennemsnitligt 75.000 kr.*Ulykkelig skatteministernogle fædre mister arbejdet, færre skatteindtægter fra virksomhedenUlykkelig kommuneen ny social klient er fødtUlykkelige børnsavner en rigtig, støttende og nærværende far
* iht norsk undersøgelse fra2006 - ”Sorg uten blomster”
”Mandecentretgav mig et spark bagi, der fik migtil at tænke udad og fremad i stedet for i cirkler”Pt. rådgiver Mandecentret ca. 2.000 mænd pr. år
I centrene (København og Århus) harvi ca. 60-70 mænd boende pr. årMandecentret blev evalueret i 2008 af SUS –Socialt Udviklingscenter, der konkluderer:”mændene er i en krise når de henvender sig til centret”
Hans Michael Testmanntil Aarhus Stiftstidende20. nov 2010
”en af mandecentrets store styrker er at bidrage til, at denenkelte mand kan håndtere sin følelsesmæssige krise og komme videre””der er en positiv udvikling i retning af færre konflikter med eks-partneren”
”3 ud af 4 mænd har ved ophør hos mandecentret kontakt til familie og venner””3 ud af 4 af mænd er erhvervsaktive, hvilket er en fastholdelse, da det er detsamme antal som da de levede i parforholdet”
Mandecentret ønsker at assisterer mændover deres kriseVi assisterer den skilsmisse-kriseramte mand ved:At etablere en første base, hvor mandenkan komme uden forpligtelserAt understøtte mandens egne ressourcerog hjælpe ham videre på en positiv mådeAt bevare mandens tilknytning til sin arbejdspladsAt fastholde mandens gode kontakt til sine børnAt hjælpe manden med at finde en ny boligAt hjælpe manden med at udvikle et netværk til de personer og myndighederhan har brug forkarakteriseret ved et højt fagligt niveau gennem brug af professionelle rådgivere(uanset om det er en af de syv ansatte eller +20 faste frivillige)Den positive sidegevinst er at samfundet sparer en masse penge !
Mandecentret har en bred berøringsflade medeksterne samarbejdspartnereI mandecentre samarbejdes der med den kommune centret ligger i samt de omkring liggendekommuner om konkrete forløb for mændene.Der er samarbejdsaftaler i Århus, Odense ogAalborg, der ikke involvere økonomi, men er aftaler om fx information om mandecentrettilbud internt i kommunen og til de aktører, der kommer i kontakt med mændene.Herudover samarbejdes med: Statsforvaltningerne, praktiserende læger, advokater, Dialogmod Vold, kvindekrisecentre, psykiatrien, politiet, kriminalforsorgen og andre der harrelationer til mændene i deres forløb.Nogle samarbejder er formaliseret i aftaler, bla. har mandecenter København et samarbejdemed psykiatrien på Bispebjerg Hospital i forbindelse med udskrivning af mænd, der harforsøgt selvmord, og der laves aftaler med Statsforvaltningerne om hjælp til overbringelse afbørn i samværssager med konflikt mellem forældrene.Udover samarbejde om konkrete forløb modtager mandecentrene hver uge besøg fra bla.uddannelsesinstitutioner, der ønsker at få viden om arbejdet med mænd.Mandecentret deltager i en uformel arbejdsgruppe i Servicestyrelsen om ”Forebyggelse vold inære relationer” med bla. LOKK og Dialog mod Vold.Der samarbejdes løbende med fonde, der støtter projektet, bla i forbindelse med etableringog i forbindelse med evaluering foretaget i 2008.
Samfundet tjener på at forebygge mænds kriser
Det koster samfundet 40.000 kr. hvis enmand opholder sig 3 måneder på etMandecenterDet koster gennemsnitligt 3.500 kr. at giveen mand rådgivning uden et ophold
Det koster sandsynligvis arbejdsgivernegennemsnitligt ca. 75.000 kr. pr. mand der ikke hjælpesAntages det at vi i Danmark samlet har ca. 20.000 årlige ægteskabs-og samlivsbrud, betyder det at mændenes arbejdsgivere årligt taberca. 1,5 mia. kr.Dertil skal lægges de menneskelige omkostninger for manden, hans børn, denærmeste – omkostninger som har en afledt økonomisk konsekvensDen sociale deroute kan ikke prissættesse evt. en kort case om en mand i krise i TV2 Lorry’s minutters indslag omMandecentret på Christianshavn på http://www.tv2lorry.dk/artikel/19585
Den korte version af historien bag Mandecentret
I 2007 blev det første Mandecenter etableret i København på baggrund af en bevillingpå 12,5 mio. kr. fra SATS-puljenI 2008 blev der etableret Mandecentre i hhv Odense og AarhusI 2009 og 2010 blev der etableret fem frivilligt bårne Mandecentre i hhv Aalborg,Viborg, Herning, Esbjerg og Lolland-Falster
I januar 2010 afholdt vi i regi af Landsforeningen af rådgivninger og krisecentre formænd en konference i Landstingssalen, hvor der var bred politisk opbakning bagarbejdetI nov 2010 færdiggjorde Mandecentret en undersøgelse af tilbud til mænd i kriseI undersøgelsen redegøres for den viden, der er opsamlet på feltet, herunder bl.a.:
En redegørelse for tilbud til mænd i kriseKøn og krise - beskrivelse af vidensfeltet omkring mænd, deres kriser, diagnosticering ogbehandlingBeskrivelse af de metoder der ligger til grund for arbejdet med mænd i MandecentretAnbefalinger for det videre arbejde indenfor feltet
Mandecentret har otte rådgivningscentre, der allekører på max. belastning – der er behov for flere2 mandecentre med bo-mulighedKøbenhavn – center med 10 værelser og rådgivning (etableret juni 2007)Århus – center med 2 værelser og rådgivning (etableret sep. 2008)
6 mandecentre med rådgivningOdense – center med rådgivning (etableret sep. 2008)Aalborg – frivillig rådgivning (etableret dec. 2009)Herning – frivillig rådgivning (etableret jan. 2010)Viborg – frivillig rådgivning (etableret dec. 2009)Esbjerg – frivillig rådgivning (etableret juni 2010)Lolland-Falster – frivillig rådgivning (etableret feb. 2010)
AktiviteterRådgivninger, individuelle samtaler, telefonrådgivninger,netværksgrupper, coaching, fysisk aktivitet, sociale arrangementer,børne-aktiviteter, parsamtaler, bisidder i Statsforvaltninger mv.
Hele landet efterspørger udvidet tilbud områdgivning samt bomulighedEtablering af fire mandecentre med bomulighed og otte frivilligrådgivninger vil betyde, at der vil være ettilbud om ophold på krisecenter til ca. 200 mænd i syv byer og kunne gives rådgivning til ca. 3.500 påårsbasis.Over de næste år vil vi gerne udvide med Mandecentre i de eksisterendefrivillighedsrådgivninger, hvor vi allerede har kvalificerede frivillige der kangå ind i dette arbejde som ansatte på halv eller fuld tid:NordjyllandMidt/VestjyllandSydjyllandSjælland
Vi har kontakt til kvalificerede frivillige dergerne vil etablere frivilligrådgivning i:SilkeborgSønderborg
Endelig vil vi gerne etablere frivilligrådgivningeryderligere seks steder i landet,FrederikshavnLemvigRoskildeIshøjHelsingørRønne
Bemærk at centrene i hhv Horsens ogFredericia ikke er en del af Mandecentret.
Mandecentret har forsøgt at forankre tilbuddet økonomisk,men får underskud i 2010 på knap 1,8 mio. kr.Mandecentret har hidtil hovedsagligt baseret sin drift på satspuljemidler
Der er gjort omfattende forsøg på at få private fonde til at hjælpe medfinansiering af driftenMen, private fonde vil ikke støtte drift af Mandecentret, men gerne f.eks.etablering og istandsættelse og andre projektlignende aktiviteterBrugerbetaling ifm leje af værelser er marginal og går til at dækkevedligehold og andre småudgifterI 2010 anslås at Mandecentret kommer ud med et underskud på knap 1,8mio. kr. – lånte pengeMandecentret vil gerne anmode om at få dette underskud dækket
For 9,5 mio. kr. kan Mandecentret give bomulighedtil 200 mænd og rådgivning til 3.500I 2011 vil Mandecentret gerne kunne tilbyde kriseramte mændat kunne få hjælp i enteneet af fire mandecentre i Kbh, Aarhus, Aalborg ellerOdense med ialt 19 værelser, med bomulighed for ca. 100mænd pr. år ellerpå et af seks frivilligcentre i Viborg, Herning, Silkeborg,Esbjerg, Sønderborg eller Lolland-FalsterDet forventes at kunne give ca. 130 mænd (pr. år) med akutboligbehov et ordenligt sted at sove samt rådgivning til ca.2.500 mænd i kriseDet anslås at ville koste ca. 8 mio. kr. at drifte dette tilbudI 2014 er det Mandecentrets håb at kunne tilbyde hjælpI syv Mandecentre med bomulighed samtI ni frivillighedscentre rundt i landetDet forventes at kunne give 200 mænd (pr. år) med akut boligbehov et ordenligt sted at sovesamt rådgivning til ca. 3.500 mænd i kriseDet anslås at ville koste ca. 9,5 mio. kr. at drifte dette tilbud
Budget for drift af Mandecentret
Den sociale deroute kan for mange mændsvedkommende stoppes for ganske få pengeModel A:der lovgives på området i stil med kvindekrisecenter lovgivningen (§109), ogmed en tilsvarende finansieringsmodelModel B:Der etableres en midlertidig 3-5 årig driftstøtte ordning for de eksisterendecentre, evt. med mulighed for Mandecentre fire nye steder (Nordjylland,Vestjylland, Sydjylland og Sjælland)Der afsættes en pulje, f.eks. de 2-3 første år til fremskaffelse af øget videnom området, både i form af empirisk viden fra de eksistrende centre ogforskningsmæssig viden udarbejdet af forskere i feltet, fx. mandeforskernepå RUCAlt sammen med henblik på at der efter denne periode er etableret et solidtbeslutningsgrundlag for etablering af lovgrundlag for permanent finansiering