Socialudvalget 2010-11 (1. samling)
SOU Alm.del Bilag 135
Offentligt
940363_0001.png
940363_0002.png
Socialminister Benedikte KiærFolketingets SocialudvalgHolmens Kanal 221060KSag: 2010/51213 001Id: 25.46.00A00
AfdelingsnavnTilsynsenhedenPostadressePostboks 10, 3200 HelsingePersonlig henvendelseRådhusvej 33200 Helsingetlf: 7249 6000e-mail: [email protected]ÅbningstidMan - ons.TorsdagFredag
03. januar 2011
Specifikke problemstillinger vedr. plejefamilier i relation tilServiceloven/Barnets ReformGribskov Kommunes Tilsynsenhed ønsker hermed at gøre Socialministerenog Folketingets Socialudvalg opmærksom på en række efter kommunensopfattelse uhensigtsmæssige følger af lovændringerne i forhold tilgodkendelse og opkvalificering af plejefamilier i kølvandet på BarnetsReform.Det drejer sig om servicelovens §142,stk. 4, som siger, at den godkendendekommunalbestyrelse " skalsikre, at plejefamilierne efter anbringelsenløbende gennemfører den fornødne efteruddannelse ..." . Dette tolkes i denvejledning (punkt 480), som er sendt i høring således, at både handle- ogbetalingsforpligtelsen ligger hos den godkendende kommune.Kommunernes Landsforening har i sit høringssvar også gjort opmærksompå afledte problemstillinger heraf, og vi er enige i KL´s overvejelser oganbefalinger (s. 11 i KL´s høringssvar af d. 19.11.2010).Vi ønsker derudover at fremlægge og illustrere endnu en problemstillingrelateret hertil, som vi finder væsentlig - især for en kommune som vores.I Gribskov Kommune har vi pt. 155 generelt godkendte plejefamilier, hvilketkommer til at betyde, at vi skal sørge for og afholde udgiften til, at alle disseplejefamilier modtager supervision og får 2 dages efteruddannelse om året.- Af disse 155 plejefamilier er Gribskov kommune selv anbringendekommune i 21 tilfælde. Det betyder, at Gribskov Kommune vil overtageudgiften for 134 plejefamilier, hvor vi principielt ingen indflydelse har påselve anbringelsens indhold og forløb, idet vi udelukkende fører detdriftsorienterede generelle tilsyn med disse 134 plejefamilier.I Gribskov Kommune tages opgaven omkring den generelledriftsorienterede tilsyn meget seriøst, idet vi 1 gang årligt er på ettilsynsbesøg med efterfølgende skriftlig rapporttering, ligesom vi besøgerfamilierne ved ændringer i plejetilladelsen og har tilrettelagt en grundigproces over 4-5 møder med plejeforældre og børn i godkendelsesprocessentil generelt godkendte plejefamilier.Gribskov Kommune har ingen indflydelse på, hvor mange familier der
10 - 1510 - 1710 - 13
ansøger om at blive generelt godkendt som plejefamilie, udover at vi kangive afslag, hvis vi vurderer, at de ikke egner sig til at blive plejefamilie.Gribskov Kommune pålægges hermed at væsentlig udgift, som vi ikke selvkan styre. I dansk sociallovgivning hen over de senere år har princippet hidtiludviklet sig til, atden som bestiller også betaler.Dette princip følges ikkeher. Vi mener derfor, at den anbringende kommune skal afholde udgifterne,hvilket vi selvfølgelig også gerne gør for de børn Gribskov Kommune haranbragt i plejefamilier i andre kommuner, hvilket i Gribskovs Kommunestilfælde kun drejer sig om 3 plejefamilier.Som led i det driftsorienterede generelle tilsyn finder vi det derimod relevant,at vi løbende påser, at plejefamilierne får opfyldt deres ret og pligt tilefteruddannelse og supervision, og der igennem støtter op omopkvalificeringen af plejefamilierne.
Venlig hilsenLisbeth Havemannsocialfaglig konsulent[email protected]
Kristina Vang Jensenteamleder[email protected]