Socialudvalget 2010-11 (1. samling)
SOU Alm.del Bilag 12
Offentligt
898791_0001.png
898791_0002.png
898791_0003.png
898791_0004.png
898791_0005.png
898791_0006.png
898791_0007.png
898791_0008.png
898791_0009.png
898791_0010.png
898791_0011.png
898791_0012.png
898791_0013.png
898791_0014.png
898791_0015.png
898791_0016.png
898791_0017.png
898791_0018.png
898791_0019.png
898791_0020.png
898791_0021.png
898791_0022.png
898791_0023.png
898791_0024.png
898791_0025.png
898791_0026.png
898791_0027.png
898791_0028.png
898791_0029.png
898791_0030.png
898791_0031.png
898791_0032.png
898791_0033.png
898791_0034.png
898791_0035.png
Ankestyrelsens velfærdsundersøgelser
Private aktører og§ 50 undersøgelserKommunernes praksis med at inddrage private aktører i § 50 undersøgelserSeptember 2010
2
ANKESTYRELSENS PRAKSISUNDERSØGELSER
TitelUdgiverISBN nrOpsætningBestilling
Hjemmeside
Private aktører og § 50 undersøgelserAnkestyrelsen, september 2010978-87-7811-121-0AnkestyrelsenAnkestyrelsenAmaliegade 25, Postboks 9080, 1022 København KTelefon 33 41 12 00, Telefax 33 41 14 00, E-post [email protected]www.ast.dk
INDHOLD
3
IndholdSide458203132KapitelForordResuméKapitel 1 Kortlægning af kommunernes praksisKapitel 2 Den indholdsmæssige kvalitetLitteraturBilag 1 Metode
4
ANKESTYRELSENS VELFÆRDSUNDERSØGELSER
ForordAnkestyrelsen har for Indenrigs- og socialministeriet (nu Socialministeriet) gennemført enundersøgelse af kommunernes praksis med at inddrage private aktører til at udarbejdeundersøgelser af børn og unge, der kan have behov for særlig støtte. Den børnefagligeundersøgelse gennemføres efter servicelovens § 50, og omtales i rapporten som ”§ 50undersøgelse”.Baggrunden for undersøgelsen er et samråd i Socialudvalget den 26. november 2009omhandlende kommunernes praksis med at inddrage private aktører til udarbejdelse af § 50undersøgelser. På samrådet gav socialministeren tilsagn om, at Ankestyrelsen gennemfører enundersøgelse herom.Formålet med undersøgelsen er tosidet. For det første er det formålet at kortlæggekommunernes praksis med at inddrage private aktører i forbindelse med § 50 undersøgelser,herunder at kortlægge antallet af kommuner, der inddrager private aktører, at kortlægge ihvilke dele af det sagsforberedende arbejde, kommunerne inddrager private aktører samt atkortlægge udbudsviften af private aktører, som bidrager ved udarbejdelsen af § 50undersøgelsen. For det andet er det formålet at foretage en vurdering af den indholdsmæssigekvalitet i § 50 undersøgelser, hvor private aktører har været inddraget i betydelige dele afundersøgelsen.Kortlægningsdelen er gennemført som en kvantitativ spørgeskemaundersøgelse i periodenfebruar og marts 2010, og beskriver inddragelse af private aktører siden den 1. januar 2009 ogfrem til undersøgelsestidspunktet.Den indholdsmæssige kvalitet i § 50 undersøgelser er vurderet kvalitativt i Ankestyrelsensvarende til det niveau, der er anlagt i Ankestyrelsens praksisundersøgelse om anbringelse afbørn og unge fra december 2009. Ankestyrelsen har på baggrund af vurderingensammenfattet en anbefaling til kommunerne.
RESUMÉ
5
ResuméAnkestyrelsen har for Socialministeriet gennemført en undersøgelse af kommunernes praksismed at inddrage private aktører i forbindelse med at udarbejde undersøgelser om børn ogunge efter servicelovens § 50.Undersøgelsen er tosidet. Dels ved at kortlægge kommunernes praksis med at inddrageprivate aktører i forbindelse med § 50 undersøgelser. Ankestyrelsen har i forlængelse herafkortlagt antallet af kommuner, der inddrager private aktører, kortlagt i hvilke dele af detsagsforberedende arbejde, kommunerne inddrager private aktører samt kortlagtudbudsviften af private aktører, som bidrager ved udarbejdelsen af § 50 undersøgelsen. Delshar Ankestyrelsen foretaget en vurdering af den indholdsmæssige kvalitet i § 50undersøgelser, hvor private aktører har været inddraget i betydelige dele af undersøgelsen.
Overordnede resultater fra kortlægningen87 kommuner har deltaget i kortlægningen af kommunernes praksis med at inddrage privateaktører i forbindelse med § 50 undersøgelser.I kortlægningen skelnes der mellem private aktører, derbidragermed nye oplysninger i § 50undersøgelsen og private aktører, derindhenteroplysninger for kommunen til brug i § 50undersøgelsen.Mange kommuner anvender private aktører – få kommuner anvender dem i betydeligt omfangI alt anvender 77 ud af de 87 kommuner private aktører i forbindelse med en § 50undersøgelse. Heraf bidrager de private aktører med nye oplysninger i undersøgelsen i 75kommuner, mens private aktører er blevet overdraget at indhente oplysninger forkommunen til § 50 undersøgelsen i 23 kommuner.Kommunerne anvender oftest psykologer og læger til at bidrage med oplysninger om barnets udvikling ogsundhedKommunerne anvender særligt private aktører til at bidrage med nye oplysninger ombarnets/den unges udvikling og adfærd samt sundhedsforhold.Når kommunerne inddrager private aktører til at bidrage med nye oplysninger, er dethyppigst psykologer og privatpraktiserende læger, kommunerne anvender.
6
ANKESTYRELSENS VELFÆRDSUNDERSØGELSER
En femtedel af kommunerne anvender private aktører til at bidrage med nye oplysninger i ca.halvdelen af alle § 50 undersøgelser. Størstedelen, svarende til 60 procent af kommunerneanvender dog private aktører til dette formål i sjældnere end hver fjerde undersøgelse.Private konsulenter anvendes oftest til at indhente oplysninger som periodisk aflastning for kommunenOplysningerne, som de private aktører indhenter for de 23 kommuner, dækker bredt forholdvedrørende barnet/den unge og familien.De 23 kommuner angiver oftest, svarende til 65 procent af kommunerne, at de anvenderprivate konsulenter, når formålet er at indhente oplysninger for kommunen til udarbejdelseaf § 50 undersøgelsen. Private familiecentre og lignende anvendes af ca. halvdelen afkommunerne til at indhente oplysninger for kommunen.I 21 ud af 23 kommuner anvendes private aktører i sjældnere end hver fjerde § 50undersøgelse. Anledningen, til at kommunen anvender private aktører til at indhenteoplysninger, er typisk som periodevis aflastning, for eksempel ved personalemæssigt fraværpå grund af efteruddannelse, kurser, sygdom m.v.Opgavevaretagelsen dækker bredt, når private aktører inddragesDe private aktørers opgavevaretagelse omfatter i over halvdelen af kommunerne selvstændigudarbejdelse af oplysninger, fx udredning af barnet/den unge, forældreevneundersøgelse o.l.I mere end hver fjerde kommune omfatter opgaverne samtale med familien og barnet/denunge samt sammenfatning af de indhentede oplysninger/observationer.
Resultater vedrørende den indholdsmæssige kvalitetAnkestyrelsen har vurderet den indholdsmæssige kvalitet i 16 § 50 undersøgelser, hvorprivate aktører er inddraget i betydelige dele af undersøgelsen.Den indholdsmæssige kvalitet i § 50 undersøgelserne er, hvor det er foreneligt med denneundersøgelses rammer, vurderet ud fra de samme kriterier som § 50 undersøgelserne, der blev1vurderet i praksisundersøgelsen om anbringelser af børn og unge fra 2009 .
1
Ankestyrelsen (2009)Ankestyrelsens praksisundersøgelser: Anbringelser af børn og unge, December 2009.www.ast.dk
RESUMÉ
7
Begrundet stillingtagen til foranstaltning foreligger ikke i alle § 50 undersøgelserNæsten alle § 50 undersøgelser vurderes samlet set at overholde lovgivningens krav. I 2undersøgelser er lovkravene ikke opfyldt i tilstrækkelig grad.Ankestyrelsen vurderer, at flere af undersøgelserne er karakteriseret ved et helhedssyn påbarnets/den unges forhold.Det er særligt kravet om begrundet stillingtagen til foranstaltning, som § 50 undersøgelsernemangler samt en vurdering af, om andre børn i familien skal undersøges.I flere af de vurderede undersøgelser fremgik rolle- og ansvarsfordelingen mellem den privateaktør og kommunens sagsbehandler ikke tydeligt.
8
ANKESTYRELSENS VELFÆRDSUNDERSØGELSER
1Kortlægning afkommunernes praksisAnkestyrelsen har for Socialministeriet foretaget en kortlægning af kommunernes praksis iforhold til at inddrage private aktører til udarbejdelse af § 50 undersøgelser.Kortlægningen er gennemført ved hjælp af et struktureret spørgeskema udsendt til samtligekommuner i Danmark. I alt har 87 kommuner besvaret spørgeskemaet, og1besvarelsesprocenten er 90 procent i kortlægningen .Forud for kortlægningen har Ankestyrelsen gennemført en forundersøgelse med henblik påat kvalificere undersøgelsesdesign og -indhold. I forundersøgelsen har Ankestyrelsenkontaktet udvalgte kommuner og private udbydere af § 50 undersøgelser med henblik på atindkredse opgaver og udbudsvifte i praksis. Tre kommuner har endvidere bidraget med atteste spørgeskemaet. Forundersøgelsen er uddybet i bilag 1.Formålet med kortlægningen er at afdække, i hvilket omfang kommunerne anvender privateaktører til at udarbejde § 50 undersøgelser.Omfanget afdækkes i forhold til, hvor mange kommuner, der anvender private aktører samt ihvilke dele af det sagsforberedende arbejde, kommunerne inddrager private aktører, ogendelig at kortlægge udbudsviften af private aktører, som bidrager ved udarbejdelsen af § 50undersøgelsen.Hyppigheden af inddragelsen af de private aktører, såvel som organiseringsmæssige ogindholdsmæssige forhold vedrørende inddragelsen af private aktører, fremgår ligeledes afkortlægningen.
1
En kommune har oplyst, at de har forpligtende samarbejde med en anden kommune, som udfører arbejdet med § 50undersøgelser for kommunen. Denne kommuner har derfor ingen praksis på området, og har derfor ikke kunnetbesvare spørgeskemaet.
KAPITEL 1 KORTLÆGNING AF KOMMUNERNES PRAKSIS
9
Hvad er en § 50 undersøgelse?I servicelovens § 50 findes reglerne om kommunens pligt til at undersøge forholdene nærmere, når det på baggrund afforeliggende oplysninger må antages, at et barn eller en ung trænger til særlig støtte.Formålet med undersøgelsen er, at der på så tidligt et tidspunkt som muligt foretages en kvalificeret og grundig afdækningaf, om der foreligger problemer, der bør resultere i iværksættelse af hjælpeforanstaltninger i forhold til barnet eller denunge, og i bekræftende fald at få et godt grundlag for at kunne vurdere, hvilke foranstaltninger der vil være formålstjenligeud fra karakteren af problemerne.Kommunen skal i forbindelse med udarbejdelse af § 50 undersøgelsen arbejde bredt og helhedsorienteret og have fokus påde ressourcer, der kan bidrage til at løse problemerne. Der er således krav om, at § 50 undersøgelsen skal afdække båderessourcer og problemer i forhold til følgende seks punkter vedrørende barnets eller den unges 1) udvikling og adfærd 2)familieforhold 3) skoleforhold 4) sundhedsforhold 5) fritidsforhold og venskaber og 6) andre relevante forhold.En § 50 undersøgelse er en systematisk afdækning af barnets eller den unges situation, som indebærer dels en indsamlingaf viden om barnets eller den unges situation, dels en vurdering og en konklusion på grundlag af den indsamlede viden.Kravet om en § 50 undersøgelse er således ikke opfyldt blot ved, at de nødvendige oplysninger er indhentet.For at sikre sammenhæng mellem problemer og valg af indsats skal der som hovedregel være gennemført en § 50undersøgelse, inden kommunen iværksætter støtteforanstaltninger efter servicelovens § 52.Ankestyrelsens praksisundersøgelser: Anbringelser af børn og unge, december 2009
1.1Private aktører – definition og to former for inddragelseI spørgeskemaet til kommunerne er private aktører defineret på følgende måde:
Private aktører er andre aktører end offentlige myndigheder og institutioner. De privateaktører har derfor ikke myndighedsbeføjelser eller er på anden vis underlagt forvaltningen ikommunen, for eksempel kommunale familiehuse og lignende.Der er tale om private aktører, hvis ydelser er målrettet det enkelte barn/den enkelte unge,eksempelvis privat praktiserende læger, psykologer og konsulentfirmaer, der indhenteroplysninger om eller udreder forhold omkring det enkelte barn/den enkelte unge.Andre private aktører, for eksempel private dagtilbud og puljeordninger samt privateskoletilbud indgår ikke i definitionen.
10 ANKESTYRELSENS VELFÆRDSUNDERSØGELSER
Kortlægningen omhandler således kommunernes inddragelse af private aktører ud fraovenstående definition.I kortlægningen skelnes der mellem to former for inddragelse af private aktører;1) private aktører, derbidragermed nye oplysninger for kommunen om barnet/den unge og2) private aktører, derindhenteroplysninger for kommunen om barnet/den ungeDe to former for inddragelse af private aktører har forskellig tyngde i forhold til, i hvor storen udstrækning aktørerne inddrages i det sagsforberedende arbejde. Det er, når privateaktører indhenter oplysninger for kommunen, at disse inddrages i betydelige dele af detsagsforberedende arbejde. Kortlægningen er struktureret efter de to former for inddragelse,som uddybes i henholdsvis afsnit 1.3 og 1.4. Derudover afdækker afsnit 1.5, i hvilke dele af detsagsforberedende arbejde private aktører inddrages i forbindelse med § 50 undersøgelsen.Kapitlet er opdelt i fire afsnitKommunernes overordnede inddragelse af private aktørerPrivate aktører, der bidrager med nye oplysningerPrivate aktører, der indhenter oplysningerDe private aktørers opgavevaretagelse
1.2Kommunernes overordnede inddragelse af private aktørerDet fremgår af kortlægningen, at en stor del af kommunerne anvender private aktører i eteller andet omfang, når § 50 undersøgelser skal udarbejdes. For størstedelen af kommunernegælder det dog, at de private aktører anvendes til at bidrage med nye oplysninger forkommunen, eksempelvis i form af udredninger om barnet/den unge. Kommunerne anvenderi mindre omfang private aktører til at indhente oplysninger for kommunen.Samlet anvender 75 kommuner private aktører til at bidrage med nye oplysninger forkommunen, og 23 kommuner anvender private aktører til at indhente oplysninger forkommunen.21 ud af de 23 kommuner, der anvender private aktører til at indhente oplysninger, anvenderligeledes private aktører til at bidrage med nye oplysninger,jf. tabel 1.1.
KAPITEL 1 KORTLÆGNING AF KOMMUNERNES PRAKSIS
11
Tabel 1.1Kommunernes inddragelse af private aktører i forbindelse med § 50 undersøgelserAntal kommuner, hvor private aktører:Bidrager med nye oplysningerBidrager ikke med nye oplysningerAntal i altIndhenter oplysninger21223Indhenter ikkeoplysninger541064I altAntal751287
1.3Private aktører, der bidrager med nye oplysningerSom det fremgår ovenfor, har 75 ud af 87 kommuner, svarende til 87 procent, siden den 1.januar 2009 i større eller mindre omfang inddraget private aktører til at bidrage med nyeoplysninger i forbindelse med § 50 undersøgelser. Allerede eksisterende oplysninger i sagenfra relevante fagfolk medregnes ikke.Med ”nye oplysninger” forstås oplysninger, som relevante aktører (fagfolk) udarbejder påbaggrund af kommunens henvendelse og altsåikkeoplysninger, som kommunen allerede er ibesiddelse af. Private aktører, der bidrager med nye oplysninger, kan eksempelvis være enprivatpraktiserende læge, der anmodes om at udrede sundhedsforholdene for et barn eller enung.
1.3.1Nye oplysninger vedrører hyppigst barnets eller den unges udvikling og adfærdDet er i undersøgelsen afdækket, hvilke typer oplysninger de private aktører bidrager med.Der er spurgt til de 6 temaer, der nævnes i servicelovens § 50, stk. 2, og som omhandlerudvikling og adfærd, familieforhold, skoleforhold, sundhedsforhold, fritidsforhold ogvenskaber samt andre relevante forhold. Samtlige seks temaer skal beskrives i en § 50undersøgelse, og er typisk strukturerende for undersøgelsen.De private aktører bidrager hyppigst med nye oplysninger om barnets eller den ungesudvikling og adfærd, idet 72 ud af 75 kommuner, svarende til 92 procent, har anført dette. 73procent af kommunerne anvender private aktører til at bidrage med oplysninger vedrørendesundhedsforhold,jf. tabel 1.2.
12 ANKESTYRELSENS VELFÆRDSUNDERSØGELSER
Tabel 1.2Indholdet af de nye oplysninger, private aktører bidrager med. Antal kommuner og procent.Indholdet af de nye oplysninger1. Udvikling og adfærd2. Familieforhold3. Skoleforhold4. Sundhedsforhold5. Fritidsforhold og venskaber6. Andre relevante forhold1
Antal kommuner693621551925
Procent924828732533
Procentandelen er set i forhold til de 75 kommuner, der har inddraget private aktører til at bidrage med nye oplysningertil undersøgelsen efter § 50 i serviceloven. Summen af antal og procentandele summer ikke til henholdsvis 75 og 100,da den enkelte kommune kan have benyttet private aktører til flere forhold.
1.3.2De private aktørers baggrund er oftest psykolog eller privat praktiserende lægeKommunerne er spurgt til, hvilke private aktører kommunen har anvendt til at bidrage mednye oplysninger. Kommunerne havde mulighed for at markere flere svarmuligheder. Nårprivate aktører bidrager med oplysninger, er det oftest en psykolog, kommunerne anvender.91 procent af kommunerne angiver, at de anvender psykologer til at bidrage medoplysninger, mens privatpraktiserende læger og andre sundhedsaktører anvendes ihenholdsvis 69 og 58 procent af kommunerne. Private konsulenter og private familiecentreanvendes i mindre grad, svarende til 27 og 32 procent af kommunerne,jf. tabel 1.3.Tabel 1.3De private aktørers baggrund. Antal kommuner og procent.De private aktørers baggrundPsykologPrivatpraktiserende lægeAndre private sundhedsaktører, fx psykiater, privathospital, fysioterapeut e.l.Private anbringelsessteder (herunder plejefamilie, socialpædagogisk opholdssted)Private familiecentre/familieinstitutioner/familiepleje(-foreninger)Private konsulenterAndre1
Antal kommuner6854442724203
Procent9172593632274
Procentandelen er set i forhold til de 75 kommuner, der har inddraget private aktører til at bidrage med nye oplysningertil undersøgelsen efter § 50 i serviceloven. Summen af antal kommuner og procentandele summer ikke til henholdsvis75 og 100, da den enkelte kommune kan have benyttet private aktører med forskellig baggrund.
KAPITEL 1 KORTLÆGNING AF KOMMUNERNES PRAKSIS
13
1.3.3De private aktører benyttes typisk i en lille andel af sagerneDe kommuner, der har benyttet private aktører, er blevet bedt om at anslå, hvor ofte disseaktører har været inddraget til at bidrage med nye oplysninger om barnet/den unge. Trefemtedele af kommunerne anvender private aktører i sjældnere end hver fjerde § 50undersøgelse. 16 procent af kommunerne anvender private aktører i ca. hver fjerdeundersøgelse, mens kun to kommuner anvender private aktører til at bidrage med nyeoplysninger i alle eller næsten alle undersøgelser,jf. tabel 1.4.Tabel 1.4Anslået hyppighed af inddragelse af private aktører. Antal kommuner og procent.Anslået hyppighed af inddragelse af private aktørerInddragelse i sjældnere end en ud af fire § 50 undersøgelserInddragelse i ca. en ud af fire § 50 undersøgelserInddragelse i ca. halvdelen af § 50 undersøgelserInddragelse i ca. tre ud af fire § 50 undersøgelserInddragelse i alle eller næsten alle § 50 undersøgelserI alt1
Antal kommuner4512142275
Procent60161933101
Procentandele summer ikke til 100 grundet afrunding.
1.3.4En tredjedel af kommunerne har fastsat retningslinjer for bidrageneKommunerne har angivet, om der er udarbejdet retningslinjer i forbindelse med inddragelseaf private aktører til at bidrage med nye oplysninger. To ud af tre kommuner (65 procent) harikke fastsat retningslinjer for de private aktørers bidrag med nye oplysninger. Hvis der erfastsat retningslinjer, er disse typisk fastsat af forvaltningen, hvilket praktiseres i 32 procentaf kommunerne,jf. tabel 1.5.Tabel 1.5Retningslinjer for private aktørers bidrag med nye oplysninger. Antal kommuner og procent.Retningslinjer for private aktørers bidrag med nye oplysningerHverken kommunalbestyrelsen eller forvaltningen har fastsat retningslinjerForvaltningen har fastsat retningslinjerKommunalbestyrelsen har fastsat retningslinjerUoplystI alt1
Antal kommuner49241175
Procent65321199
Procentandele summer ikke til 100 grundet afrunding.
14 ANKESTYRELSENS VELFÆRDSUNDERSØGELSER
1.3.5Kommunerne fastsætter oftest rammer for organiseringen af udarbejdelsen af § 50undersøgelserneOrganiseringen af udarbejdelsen af § 50 undersøgelserne sker typisk inden for rammer, der erfastsat af kommunerne. Af de 75 kommuner har 84 procent angivet, at de selv fastsætterrammerne for form og indhold, når private aktører skal bidrage med nye oplysninger iundersøgelser. Alene i to kommuner er det private aktører, der fremlægger rammerne forform og indhold af § 50 undersøgelser til godkendelse i kommunen,jf. tabel 1.6.Tabel 1.6Organiseringen af rammerne for undersøgelserne. Antal kommuner og procent.Retningslinjer for private aktørers bidrag med nye oplysningerKommunen har fastsat rammerne for form og indholdRammerne for form og indhold er fastsat i fællesskabDe private aktører har fremlagt rammerne for form og indhold til godkendelse ikommunenUoplystI alt217531100Antal kommuner639Procent8412
1.4Private aktører, der indhenter oplysningerUd af de 87 kommuner, der har indberettet til undersøgelsen, har 23 kommuner siden den 1.januar 2009 i større eller mindre omfang inddraget private aktører til at indhenteoplysninger i forbindelse med § 50 undersøgelser.At indhente oplysninger for kommunen vil i kortlægningen sige, at kommunen haroverdraget det til en privat aktør at sørge for at indhente nye og/eller eksisterendeoplysninger, eksempelvis udredninger fra relevante fagfolk, barnets netværk og barnet/denunge selv.Private aktører, der indhenter oplysninger for kommunen, kan eksempelvis være en privatkonsulent eller et privat familiecenter.
1.4.1De indhentede oplysninger dækker et bredt feltDet er i undersøgelsen afdækket, hvilke oplysninger de private aktører har indhentet forkommunen til udarbejdelse af § 50 undersøgelser. Der er spurgt til de 6 temaer, der nævnes iservicelovens § 50, stk. 2. De indhentede oplysninger dækker bredt de seks temaer. 83 procentaf kommunerne angiver, at de private aktører indhenter oplysninger om skoleforhold ogfamilieforhold. Fritidsforhold indhenter de private aktører oplysninger om i 74 procent afkommunerne,jf. tabel 1.7.
KAPITEL 1 KORTLÆGNING AF KOMMUNERNES PRAKSIS
15
Tabel 1.7Indholdet af de nye oplysninger, private aktører indhenter. Antal kommuner og procent.Indholdet af de nye oplysningerUdvikling og adfærdFamilieforholdSkoleforholdSundhedsforholdFritidsforhold og venskaberAndre relevante forhold1
Antal kommuner181919181716
Procent788383787470
Summen af antal kommuner og procentandele summer ikke til henholdsvis 23 og 100, da den enkelte kommune kanhave benyttet private aktører vedrørende flere forhold.
1.4.2Private konsulenter anvendes oftest af kommunerneKommunerne er spurgt til, hvilke private aktører kommunen har anvendt til at indhenteoplysninger i forbindelse med § 50 undersøgelsen. Kommunerne har haft mulighed for atmarkere flere svarmuligheder. 65 procent af kommunerne anvender private konsulenter til atindhente oplysningerne, og ca. halvdelen af kommunerne (48 procent) anvender privatefamiliecentre og lignende til at indhente oplysningerne,jf. tabel 1.8.Tabel 1.8De private aktørers betegnelse. Antal kommuner og procent.De private aktørers betegnelse1. Private konsulenter2. Private familiecentre/familieinstitutioner/familiepleje/-foreninger)3. Private anbringelsessteder (herunder plejefamilie, socialpædagogisk opholdssted)4. Andre1
Antal kommuner151131
Procent6548134
Summen af antal kommuner og procentandele summer ikke til henholdsvis 23 og 100, da den enkelte kommune kanhave benyttet private aktører vedrørende flere forhold.
1.4.3Anledningen til at inddrage private aktører er hyppigst periodevis aflastningAnledningen til at inddrage private aktører til at indhente oplysninger i kommunerne erhyppigst som periodisk aflastning, for eksempel ved personalemæssigt fravær pga.efteruddannelse, kurser, sygdom mv. 65 procent af kommunerne har angivet periodiskaflastning som årsag til at inddrage private aktører. Samarbejdsproblemer med familien ellersociale adfærdsproblemer angives som årsag i 13 procent af kommunerne. Til gengældangives kriminalitet og habilitetsproblemer kun som årsag i enkelte kommuner,jf. tabel 1.9.
16 ANKESTYRELSENS VELFÆRDSUNDERSØGELSER
Tabel 1.9Anledning til at inddrage private aktører. Antal kommuner og procent.Anledning til at inddrage private aktørerSom periodisk aflastning, fx ved personalemæssigt fravær pga. efteruddannelse,kurser, sygdom mv.Som alternativ til kommunal sagsbehandling pga. samarbejdsproblemer medfamilienSom mere permanent aflastning i alle eller særlige typer § 50 undersøgelserSom led i et mere generelt ønske om at anvende private aktører som alternativ til atkommunen indhenter oplysningerNår undersøgelsen omhandler en af kommunens egne medarbejdere eller lignendehabilitetsproblemerNår sagen er af særlig karakter, fx:Sociale adfærds- og/eller tilpasningsproblemer hos barnet/den ungeVed fysisk funktionsevnenedsættelse/udviklingshæmning eller udviklingsforstyrrelse(fx autisme, ADHD mv.) hos barnets/den ungeBarnets/den unges alderBarnets/den unges etniske baggrund eller ved sprogvanskelighederKriminalitetAnden anledning1
Antal kommuner153121321116
Procent651349413944426
Summen af antal kommuner og procentandele summer ikke til henholdsvis 23 og 100, da den enkelte kommune kanhave benyttet private aktører vedrørende flere forhold.
Fem kommuner har oplyst tre eller fire anledninger. Der er 6 kommuner, der har svaret’Anden anledning’. Disse 6 kommuner har givet supplerende oplysninger om anledningen. Deindberettede oplysninger giver ikke et sammenfaldende billede, men der er indikationer af, atsagerne i nogle kommuner kan være særligt problemfyldte. En kommune oplyser foreksempel, at private aktører alene er benyttet i en enkelt sag, som omhandlede 5 børn isamme familie. En anden kommune har som anden anledning angivet, hvis sagen peger iretning af en anbringelse uden samtykke.
1.4.4De private aktører anvendes typisk i en lille andel af sagerneDe 23 kommuner har anslået, hvor hyppigt de inddrager private aktører til at indhenteoplysninger for kommunen. Størstedelen af kommunerne, svarende til 21 ud af de 23kommuner har anslået, at private aktører sjældnere end i hver fjerde undersøgelse indhenteroplysninger for kommunen,jf. tabel 1.10.
KAPITEL 1 KORTLÆGNING AF KOMMUNERNES PRAKSIS
17
Tabel 1.10Hyppigheden af at de private aktører har indhentet oplysninger. Antal kommuner og procent.Hyppighed af at de private aktører har indhentet oplysningerSjældnere end en ud af fire § 50 undersøgelser.Ca. en ud af fire § 50 undersøgelserCa. halvdelen af § 50 undersøgelserCa. tre ud af fire § 50 undersøgelserAlle eller næsten alle § 50 undersøgelserI alt1
Antal kommuner21110023
Procent91440099
Procentandele summer ikke til 100 grundet afrunding.
1.4.5Over halvdelen af kommunerne stiller krav til de private aktørersuddannelsesmæssige baggrundUd af de 23 kommuner har 13 kommuner i aftalen med de private aktører stillet krav til,hvilke uddannelsesmæssige kvalifikationer de private aktører skal have for at indhenteoplysninger til brug for § 50 undersøgelser. I samtlige 13 kommuner opfylder socialrådgiveredisse krav. Pædagoger og psykologer opfylder også de uddannelsesmæssige krav i henholdsvis15 og 8 procent af kommunerne,jf. tabel 1.11.Tabel 1.11Krav til uddannelsesmæssig baggrund. Antal kommuner og procent.Krav til uddannelsesmæssig baggrundSocialrådgiverPædagogPsykologAnden uddannelsesmæssig kvalifikation1
Antal kommuner13212
Procent10015815
Summen af antal kommuner og procentandele summer ikke til henholdsvis 13 og 100, da den enkelte kommune kanhave benyttet private aktører vedrørende flere forhold.
1.4.6Størstedelen af kommunerne har retningslinjer for indhentelse af oplysningerCirka halvdelen af kommunerne har fastsat retningslinjer for private aktørers indhentelse afoplysninger, oftest udstukket af forvaltningen. I 11 ud af de 23 kommuner er detforvaltningen, der fastsætter retningslinjerne. I en enkelt kommune er detkommunalbestyrelsen, der fastsætter retningslinjerne, mens kommunalbestyrelsen ellerforvaltningen ikke har fastsat retningslinjer i de resterende 11 kommuner,jf. tabel 1.12.
18 ANKESTYRELSENS VELFÆRDSUNDERSØGELSER
Tabel 1.12Fastsættelse af retningslinjer for indhentelse af oplysninger. Antal kommuner og procent.Fastsættelse af retningslinjer for indhentelse af oplysningerHverken kommunalbestyrelsen eller forvaltningen har fastsat retningslinjerForvaltningen har fastsat retningslinjerKommunalbestyrelsen har fastsat retningslinjerI altAntal kommuner1111123Procent48484100
1.4.7To ud af tre kommuner fastsætter selv rammer for form og indholdOrganiseringen af udarbejdelsen af § 50 undersøgelserne kan enten ske inden for rammer,som er fastsat af kommunen, fastsat i fællesskab med de private aktører, eller hvor privateaktører kan fremlægge rammerne for form og indhold af § 50 undersøgelserne tilgodkendelse i kommunen. I 65 procent af kommunerne er det kommunen selv, der fastsætterrammerne for form og indhold af § 50 undersøgelserne,jf. tabel 1.13.Tabel 1.13Organiseringen af udarbejdelsen af § 50 undersøgelserne. Antal kommuner og procent.Organiseringen af udarbejdelsen af § 50 undersøgelserneKommunerne fastsætter rammerne for form og indhold i § 50 undersøgelserneKommunen og de private aktører fastsætter i fællesskab rammerne for form ogindhold i § 50 undersøgelserne2. De private aktører fremlægger rammerne for form og indhold i § 50undersøgelserne til godkendelse i kommunerneI alt1
Antal kommuner157123
Procent6530499
Procentandele summer ikke til 100 grundet afrunding.
1.5De private aktørers opgavevaretagelseAf de 87 kommuner, der deltager i kortlægningen, har i alt 77 kommuner indberettet, at dehar benyttet private aktører til at bidrage med og/eller indhente oplysninger i forbindelsemed udarbejdelse af § 50 undersøgelser.De 77 kommuner er blevet bedt om at besvare, i hvilke dele af det sagsforberedende arbejdeprivate aktører inddrages i forbindelse med udarbejdelse af § 50 undersøgelser.Over halvdelen af kommunerne, svarende til 55 procent, anvender private aktører tilselvstændig udarbejdelse af oplysninger, for eksempel udredning af barnet/den unge,forældreevneundersøgelse o.l.32 procent af kommunerne anvender private aktører til at gennemføre samtale med familienog/eller barnet/unge. 27 procent af kommunerne anvender private aktører til at sammenfattede indhentede oplysninger/observationer, mens 9 procent af kommunerne anvender private
KAPITEL 1 KORTLÆGNING AF KOMMUNERNES PRAKSIS
19
aktører til at indhente samtykke fra forældremyndighedsindehaver(e) og den unge tiludarbejdelse af § 50 undersøgelsen,jf. tabel 1.14.Tabel 1.14De private aktørers opgavevaretagelse. Antal kommuner og procent.Indholdet i opgavevaretagelsenSelvstændig udarbejdelse af oplysninger, fx udredning af barnet/den unge,forældreevneundersøgelse o.l.Samtale med familien og/eller barnet/den ungeSammenfatning af de indhentede oplysninger/observationerIndhentelse af oplysninger fra særlige sagkyndige med kendskab til barnets/denunges forhold, herunder fra læger, skoler, dagtilbud, anbringelsessted o.l.Indhentelse af samtykke til § 50 undersøgelserAndre opgaver1
Antal kommuner4225211975
Procent5532272596
Summen af antal kommuner og procentandele summer ikke til henholdsvis 77 og 100, da den enkelte kommune kanhave benyttet private aktører til forskellige former for opgavevaretagelse.
20 ANKESTYRELSENS VELFÆRDSUNDERSØGELSER
2Den indholdsmæssigekvalitetAnkestyrelsen har foretaget en vurdering af kvaliteten i 16 udvalgte § 50 undersøgelser, hvorprivate aktører har været inddraget i betydelige dele af undersøgelsen.I samtlige af disse § 50 undersøgelser har private aktører indhentet og bearbejdet oplysningerfor kommunen. Dermed har de private aktører i et betydeligt omfang bidraget tiludarbejdelsen af undersøgelserne.Den indholdsmæssige kvalitet i § 50 undersøgelserne er, hvor det er foreneligt med denneundersøgelses rammer, vurderet ud fra de samme kriterier som § 50 undersøgelserne, der blev1,2vurderet i praksisundersøgelsen om anbringelser af børn og unge fra 2009 .Ved vurderingen er der således lagt vægt på, om de indholdsmæssige krav til § 50undersøgelsen er overholdt, jf. servicelovens § 50. Ankestyrelsen har ved vurderingen ikketaget stilling til de juridiske rammer for kommunernes myndighedsfunktion, da dette liggeruden for undersøgelsens rammer.Ankestyrelsen har vurderet § 50 undersøgelserne på følgende punkter:Om der er afgivet samtykke til § 50 undersøgelsen.Undersøgelsens beskrivelse af de seks lovfæstede punkter samt særlige forhold forunge, der er fyldt 15 år.Vurdering i undersøgelsen af, om der skal foretages undersøgelse af andre børn ifamilien.
1
Ankestyrelsen (2009)Ankestyrelsens praksisundersøgelser: Anbringelser af børn og unge, December 2009.www.ast.dk2Da alle sagens akter og journalnotater, til forskel for praksisundersøgelsens sager, ikke indgår i vurderingen af § 50undersøgelserne, har det ikke været muligt at vurdere, om fire måneders fristen (SEL § 50, stk. 7) er overholdt. Da devurderede § 50 undersøgelser ikke indeholder oplysninger om afgørelse om foranstaltning, har det ligeledes heller ikkeværet muligt at vurdere, om undersøgelserne indeholder oplysninger om, hvordan forældremyndighedsindehaver(e) ogbarnet eller den unge stiller sig til foranstaltningen (SEL § 50, stk. 6). Endelig har det ikke været muligt at se, om § 50undersøgelserne er rettidig afsluttet (SEL § 50, stk. 2).
KAPITEL 2 DEN INDHOLDSMÆSSIGE KVALITET
21
Oplysninger om forhold i familien eller omgivelserne, som kan bidrage til at klarevanskelighederne.Om der er udfærdiget en begrundet stillingtagen til foranstaltningen.Oplysninger om, hvordan forældremyndighedsindehaver(e) og barnet/den ungestiller sig til foranstaltningen.
2.1Udvælgelse og beskrivelse af undersøgelserneUdvælgelsen af § 50 undersøgelserne blev foretaget ud fra omfanget af kommuner, derinddrager private aktører i betydelige dele af undersøgelserne, som beskrevet ikortlægningsdelen i kapitel 1. Heraf fremgik det, at 23 ud af 87 kommuner anvender privateaktører til at indhente oplysninger for kommunen til udarbejdelse af § 50 undersøgelsen. Derblev i alt indkaldt 30 undersøgelser fordelt på seks kommuner til den kvalitative vurdering.Heraf har der været et frafald på 14 undersøgelser, hvormed det samlede antal undersøgelser3til den indholdsmæssige vurdering blev 16 .De 16 undersøgelser er fordelt på følgende kommuner:Roskilde Kommune: 3 undersøgelserVejle Kommune: 3 undersøgelserFuresø Kommune: 5 undersøgelserHalsnæs Kommune: 5 undersøgelser
2.2Samlet vurderingDen samlede vurdering af § 50 undersøgelserne beror på, i hvilken udstrækning deindholdsmæssige lovkrav efter servicelovens § 50 er opfyldt. Med undtagelse af kravet omsamtykke til § 50 undersøgelsen, er det de angivne forhold ovenfor, der indgår i den samledevurdering.Størstedelen af § 50 undersøgelserne vurderes at være i overensstemmelse med deindholdsmæssige krav i lovgivningen. I 14 ud af de 16 undersøgelser er de indholdsmæssigekrav opfyldt i høj grad eller i nogen grad. I to undersøgelser er de indholdsmæssige krav til en§ 50 undersøgelse ikke opfyldt,jf. tabel 2.1.
3
I bilag 1 er kriterierne for udvælgelse af sager og frafaldsbeskrivelse uddybet.
22 ANKESTYRELSENS VELFÆRDSUNDERSØGELSER
Tabel 2.1Den samlede vurdering af § 50 undersøgelserne. Antal.Den samlede vurderingDe indholdsmæssige krav er i høj grad opfyldtDe indholdsmæssige krav er i nogen grad opfyldtDe indholdsmæssige krav er i ringe grad opfyldtDe indholdsmæssige krav er ikke opfyldtI altAntal77-216
En § 50 undersøgelse skal afdække barnet eller den unges behov for særlig støtte, herunderressourcer og problemer i familien. I forhold til valg af foranstaltning efter servicelovens § 52er det afgørende, at der peges på den mest formålstjenlige foranstaltning, som kan løse deproblemer, der er afdækket gennem undersøgelsen. Det er i den forbindelse væsentligt med ethelhedssyn på familien i forhold til, dels at vurdere om problemerne kan afhjælpes i hjemmetog dels i forhold til valg af konkret foranstaltning. Det er ligeledes afgørende, atundersøgelsen ikke bliver mere omfattende, end formålet tilsiger.Ankestyrelsen vurderer, at flere af undersøgelserne indeholder et helhedsorienteret syn påbarnet/den unge.I flere undersøgelser fremgår det ikke tydeligt, i hvilket omfang de kommunalesagsbehandlere har været involveret i undersøgelsen. De private aktørers baggrund og rolle iforhold til de kommunale sagsbehandlere er typisk ikke beskrevet i forbindelse medundersøgelsen.De to undersøgelser, der ikke opfylder de indholdsmæssige krav til en § 50 undersøgelse, harforskellige mangler. I den ene af undersøgelserne er der ikke taget stilling til, om der skalforetages undersøgelse af andre børn i familien, jf. servicelovens § 50, stk. 8. Barnets holdningtil foranstaltningen er derudover heller ikke tilvejebragt, jf. § 50, stk. 6, pkt. 2. I den andenundersøgelse er der ikke udfærdiget en begrundet stillingtagen til foranstaltning, jf. § 50, stk.6, pkt. 1.Det skal bemærkes, at det i sidstnævnte undersøgelse fremgår, at kommunen eksplicit harfrabedt sig forslag på, eller indstilling til, foranstaltning fra den private aktør.
KAPITEL 2 DEN INDHOLDSMÆSSIGE KVALITET
23
Eksempel vedrørende samlet vurderingSag nr. 017: Sagen drejer sig om en 9-årig pige. Forældrene har fælles forældremyndighed ogbor sammen. Baggrunden for undersøgelsen er en underretning fra kommunallægen, idetpigen er overvægtig i en grad, der af lægen blev vurderet til på længere sigt at værelivstruende. Samtidig bliver det af lægen vurderet, at den svære overvægt kan værestigmatiserende. Forældrene giver samtykke til undersøgelsen. Familien er flyttet mangegange, og de tidligere kommuner har også modtaget underretninger. Der er tidligere iværksatforanstaltninger i form af friplads og støttepædagog.Der er i sagen oplysninger om, at der er en bror. Der er mange oplysninger om broderen, mender er ikke i sagen taget stilling til, om der skal udarbejdes en undersøgelse af broderen.Ligeledes er der ikke udfærdiget en begrundet stillingtagen til foranstaltningen, og der eringen oplysninger om, hvordan forældremyndighedsindehaverne eller pigen stiller sig tilforanstaltningen.Ankestyrelsen vurderer, at det er § 50 undersøgelsens formål at pege på, hvorvidt der er behovfor iværksættelse af foranstaltninger og i givet fald foranstaltningens art. Det er derforafgørende, at undersøgelsen indeholder beskrivelse heraf.
2.3Vurdering af de indholdsmæssige krav enkeltvisI det følgende beskrives resultaterne fra vurderingerne af de enkelte punkter i § 50undersøgelserne. Punkterne omhandler de enkelte indholdsmæssige krav til undersøgelserneefter servicelovens § 50, som beskrevet indledningsvist i kapitlet.
2.3.1Samtykke til § 50 undersøgelsen foreligger fra alle relevante parterNår der skal udarbejdes en § 50 undersøgelse af barnets eller den unges forhold, kræver detsamtykke fra forældremyndighedens indehaver(e) og den unge, hvis denne er fyldt 15 år.Hvis det ikke er muligt at opnå samtykke fra forældremyndighedens indehaver(e) og den ungeover 15 år, kan en § 50 undersøgelse gennemføres uden samtykke ved at indhente denødvendige eksisterende oplysninger, jf. servicelovens § 50, stk. 9, og retssikkerhedslovens §11 c, stk. 1, nr. 1.Hvis det tydeligt har fremgået af undersøgelsen, at forældremyndighedens indehaver(e) ogden unge, hvis denne er fyldt 15 år, er enig i eller selv har ønsket undersøgelsen udfærdiget,har Ankestyrelsen lagt til grund, at der foreligger samtykke til § 50 undersøgelsen, selvom detikke direkte er oplyst.
24 ANKESTYRELSENS VELFÆRDSUNDERSØGELSER
I 15 ud af de 16 undersøgelser, foreligger der samtykke fra alle relevante parter til at udføre §50 undersøgelsen,jf. tabel 2.2.Tabel 2.2Samtykke til § 50 undersøgelsen fra alle relevante parter. Antal.Samtykke til § 50 undersøgelsenSamtykke til undersøgelsen fra alle relevante parter, herunder også den unge over 15 årSamtykke ikke givet til undersøgelsen fra alle relevante parter, herunder også den unge over 15 årI altAntal15116
I en sag foreligger der ikke samtykke til undersøgelsen fra beggeforældremyndighedsindehavere. I denne sag er § 50 undersøgelsen udfærdiget efterservicelovens § 50, stk. 9. Dette fremgår tydeligt af undersøgelsen, og Ankestyrelsen vurderer,at undersøgelsen på dette punkt er i overensstemmelse med lovgivningen.
2.3.2De seks faste temaer er beskrevet tilstrækkeligt i undersøgelserneFormålet med undersøgelsen er bl.a., at der arbejdes bredt og helhedsorienteret, og at der erfokus på de ressourcer, som kan bidrage til at løse problemerne. Det er derfor i § 50, stk. 2,bestemt, at § 50 undersøgelsen som minimum skal omfatte følgende seks temaer: barnetseller den unges udvikling og adfærd, familieforhold, skoleforhold, sundhedsforhold,fritidsforhold og venskaber samt andre relevante forhold.Kommunen skal afdække både ressourcer og problemer i forhold til de seks temaer hosbarnet, familien og netværket.Undersøgelsesresultatet skal tilvejebringes ved en tværfaglig indsats, og undersøgelsen skal ividest muligt omfang inddrage allerede foreliggende viden, f.eks. hos barnets dagtilbud, skoleeller hos sundhedsplejersken eller andre, der har kendskab til barnets eller den ungesforhold. Herudover kan det være nødvendigt at indhente bistand fra særlige sagkyndige,eksempelvis lade barnet eller den unge undersøge af en læge eller en psykolog.For unge, der er fyldt 15 år, skal undersøgelsen i henhold til servicelovens § 50, stk. 3, ogsåafdække de særlige forhold, der gør sig gældende i forhold til denne aldersgruppe, og somskal indgå ved valg af foranstaltning. Disse særlige forhold kan give grundlag for at løseproblemerne i nærmiljøet og gøre brug af de ressourcer, der findes her.I samtlige 16 undersøgelser er de seks temaer beskrevet i enten høj eller nogen grad, bortsetfra i én undersøgelse, hvor barnets sundhedsforhold slet ikke er beskrevet. I undersøgelser
KAPITEL 2 DEN INDHOLDSMÆSSIGE KVALITET
25
som vedrører unge over 15 år, er særlige forhold vedrørende de unge desuden beskrevet i højgrad,jf. tabel 2.3.
Tabel 2.3§ 50 undersøgelsernes beskrivelse af de 6 lovfæstede temaer samt forhold for unge over 15 årDe seks lovfæstede temaerUdvikling og adfærdFamilieforholdSkoleforholdSundhedsforholdFritidsforhold og venskaberAndre relevante forholdSærlige forhold for den unge over 15 årI høj eller nogen grad161616151683I ringe gradeller slet ikke---1---16161616168*3*Antal i alt
*: Det vurderedes ikke relevant at beskrive andre relevante forhold og særlige forhold for unge over 15 år i henholdsvis8 og 13 af undersøgelserne, hvorfor summen ikke udgør 16 i disse to punkter.
Eksempler vedrørende sundhedsforholdSag nr. 004: Et eksempel på, at sundhedsforhold er beskrevet i høj grad omhandler enundersøgelse af en 6-årig dreng, der gennem længere tid havde vist adfærdsvanskeligheder,som havde givet anledning til stor bekymring i børnehaven og hos forældrene, især moderen.Drengens sundhedsforhold forelå beskrevet i form af beskrivelser fra moderen omkring tidligopvækst og tidligere fysiske lidelser, og forelå desuden velbeskrevet i form af uddrag afpsykologisk undersøgelse af drengen samt børne- og ungdomspsykiatrisk udtalelse.Sag nr. 008: Et eksempel på, at sundhedsforhold ikke er beskrevet, vedrører en 10-årig dreng.Forældrene har fælles forældremyndighed, og de har givet samtykke til undersøgelsen.Forvaltningen modtager underretning fra skolen, idet drengen har efterladt nogle tegningermed pornografisk indhold. Der er tilbage i 2006 udfærdiget en psykologisk undersøgelse afdrengen, idet skolen er bekymret for hans sociale og faglige udvikling.Udover at forældrene har oplyst, at drengen er sund og rask, indgår der ingen oplysninger iundersøgelsen om drengens sundhedsforhold.
26 ANKESTYRELSENS VELFÆRDSUNDERSØGELSER
2.3.3.Vurdering af om andre børn i familien skal undersøges foreligger ikke altidI forbindelse med en § 50 undersøgelse skal kommunen i henhold til servicelovens § 50, stk. 8,vurdere, om der skal foretages en undersøgelse af eventuelle andre børn i familien. Formåleter at sikre en tidlig indsats over for eventuelle andre børn i familien.Der skal således foretages en undersøgelse af eventuelle søskendes forhold, hvis det efter enkonkret vurdering må antages, at eventuelle søskende har behov for særlig støtte.Der vil ofte være grund til at antage, at der bør gennemføres en undersøgelse af eventuellesøskendes forhold, hvis et barn eller en ungs problemer primært skyldes forhold i familien,for eksempel forældrenes misbrug eller psykiske problemer.I de 11 undersøgelser, hvor det i forbindelse med undersøgelsen er relevant at tage stilling til,om andre børn i familien skal undersøges, foreligger der en vurdering i 5 af undersøgelserne.I 6 ud af 11 undersøgelser foreligger der således ikke en vurdering af, om der skal foretages enundersøgelse af andre børn i familien,jf. tabel 2.4.Tabel 2.4Vurdering af, om der skal foretages undersøgelse af andre børn i familien. Antal.Vurdering vedr. undersøgelse af andre børnVurdering foreligger i § 50 undersøgelsenVurdering foreligger ikke i § 50 undersøgelsenI altAntal5611*
*: I fem af undersøgelserne, vurderedes det ikke relevant at tage stilling til, om andre børn i familien skal undersøges.Årsagen hertil er eksempelvis, at aktuelle søskende allerede er blevet undersøgt eller, at barnets problemer primærtberor på barnets egne forhold, for eksempel psykisk eller fysisk handicap.
Eksempler vedrørende vurderinger om undersøgelse af andre børnSag nr. 009: Et eksempel på, at andre børn i familien er undersøgt omhandler en 14-årig pige,hvis forældre blev separeret i 2001. Det er beskrevet, at hun havde oplevet flere flytninger,skoleskift og havde været tilskuer til og inddraget i forældrenes mange skænderier ogmanglende samarbejde. Det forelå videre beskrevet, at hun befandt sig i en tilstand præget afkonflikter, som betød, at hun hele tiden måtte tilpasse sig sine forældre på skift. Hun havdeopgivet at gå i skole og befandt sig i grupper af unge og voksne i kriminelt miljø. Det blevbeskrevet, at hun havde forbrug af euforiserende stoffer, og at hendes adfærd i hjemmet varblevet uoverskueligt for moderen at håndtere. Det oplyses, at hun i miljøet blev beskrevet somen hård pige, der havde været involveret i flere slåskampe og havde haft omgang med
KAPITEL 2 DEN INDHOLDSMÆSSIGE KVALITET
27
indvandrerbander og pigebander. Det vurderes i undersøgelsen, at pigens udvikling er truet,og at problemerne ikke kan afhjælpes i hjemmet. Det fremgår af undersøgelsen, at der erforetaget undersøgelse af en søster.Sag nr. 012: Et eksempel på, at der ikke foreligger vurdering af, hvorvidt der skal foretagesundersøgelse af søskende, vedrører en 15-årig dreng, hvoraf det fremgår, at der gennemlængere tid havde været uoverensstemmelser mellem forældrene, og at det vurderes, atmoderens manglende udmeldinger og tavshed om familiens fremtid kommer til at virke somen indirekte styring af familiens medlemmer, uden at hun selv bidrager til en afklaring, somde kan forholde sig til og tage afsæt i. Det blev vurderet, at drengen havde et stort ansvar ifamilien, som han selv gav udtryk for var for stort, når han var alene med mindre søskende.Det vurderes, at der bør etableres familierådgivning.
2.3.4Oplysninger foreligger i størstedelen af undersøgelserne om forhold i familienI henhold til § 50, stk. 6 skal en § 50 undersøgelse også indeholde oplysninger om de forhold ifamilien eller i dennes omgivelser, som kan bidrage til at klare vanskelighederne.Det er afgørende betydning for valget af foranstaltning, at undersøgelsen har afdækketfamiliens egne ressourcer og redegjort for, om disse med hjælp kan styrkes. Der skal derforredegøres for de forhold i familien og hos barnet eller den unge, som kan bidrage til at klarevanskelighederne, og på hvilken måde disse forhold vil kunne styrkes. Ud over familiens ogbarnets eller den unges egne forhold må der også redegøres for, om der i barnets eller denunges omgivelser i øvrigt er mulighed for at hente hjælp til at overvinde vanskelighederne.I størstedelen af undersøgelserne foreligger der tilstrækkelige oplysninger om forhold ifamilien og omgivelserne, som kan bidrage til at klare vanskelighederne. I henholdsvis 10 og5 af undersøgelserne foreligger der i høj og nogen grad oplysninger om forhold i familien ogomgivelserne. I en undersøgelse foreligger oplysningerne i ringe grad,jf. tabel 2.5.Tabel 2.5Oplysninger om forhold i familien el. omgivelserne, som kan bidrage til at klare vanskelighederne. Antal.Oplysninger i graderOplysninger foreligger i § 50 undersøgelsen – i høj gradOplysninger foreligger i § 50 undersøgelsen – i nogen gradOplysninger foreligger i § 50 undersøgelsen – i ringe gradOplysninger foreligger ikke i § 50 undersøgelsenI altAntal1051-16
28 ANKESTYRELSENS VELFÆRDSUNDERSØGELSER
Eksempler vedrørende oplysninger om forhold i familienSag nr. 012: I sagen er den unges familieforhold beskrevet, og det er endvidere oplyst, at der iomgivelserne er navnlig en anden voksen, som den unge særligt henvender sig til vedproblemer.Sag nr. 005: I sagen vedrørende en 7-årig dreng, beskrives det, at forældrene har væretsepareret siden 2005. Forældrenes samarbejde gennem årene har varieret mellem enighed omaftaler, bopæl og samvær, til uenighed om bl.a. drengens bopæl samt beskyldninger mellemforældrene om årsagen til drengens vanskeligheder. Det er i undersøgelsen vurderet, atdrengen i perioder viser tegn på mistrivsel i skolen, især ved, at han er voldsom overforkammerater, mangler koncentration og har en afprøvende adfærd. Der foreligger alenebeskrivelse af forældrene. Der foreligger ingen beskrivelse af øvrig familie og netværk.
2.3.5Begrundet stillingtagen til foranstaltning og holdningen hertil foreligger ikke i alleundersøgelserPå baggrund af den indsamlede viden omkring barnets/den unges forhold skal kommunen ihenhold til § 50, stk. 6 udfærdige en begrundet stillingtagen til, om der er grundlag for ativærksætte foranstaltninger. I bekræftende fald skal der tages stilling til, hvilkenforanstaltning, der vil være mest hensigtsmæssigt.En § 50 undersøgelse skal desuden i tillæg hertil indeholde oplysninger om, hvordanforældremyndighedens indehaver(e) og barnet eller den unge stiller sig til foranstaltningen.Den indstilling, som forældremyndighedsindehaver(e) og barnet eller den unge har tiliværksættelse af en foranstaltning, kan få stor betydning for sagens videre forløb.Af de 16 undersøgelser, foreligger der i høj grad begrundet stillingtagen til foranstaltning i 12af undersøgelserne. For 3 af undersøgelserne foreligger den begrundede stillingtagen i ringegrad, og i en enkelt undersøgelse foreligger der slet ikke en stillingtagen til foranstaltning,jf.tabel 2.6.Tabel 2.6Begrundet stillingtagen til foranstaltningen. Antal.Stillingtagen i graderOplysninger foreligger i § 50 undersøgelsen – i høj gradI undersøgelsen foreligger begrundet stillingtagen til foranstaltning – i nogen gradI undersøgelsen foreligger begrundet stillingtagen til foranstaltning – i ringe gradAntal12-3
KAPITEL 2 DEN INDHOLDSMÆSSIGE KVALITET
29
Begrundet stillingtagen til foranstaltning foreligger ikkeI alt
116
Eksempler på begrundet stillingtagenSag nr. 012: Det er beskrevet, at det indstilles til, at der etableres familierådgivning, ogformålet med foranstaltningen er tydeligt beskrevet.Sag nr. 005: Det fremgår, at det er vurderet, at det stiller særlige krav til den mådeforældrene forholder sig til drengen på, idet han ellers kan udvikle en dominans, som vilskade hans udvikling og sociale adfærd. Undersøgelsen indeholder et punkt med angivelse afforslag til foranstaltning og beskrivelse af de formål, der søges opnået, men dette felt er ikkeudfyldt. I forbindelse med gennemgang af undersøgelsen med forældrene er det noteret, atbegge forældre er enige i, at familierådgivning kan være en hjælp.Det fremgår af vurderingen, at der ikke foreligger oplysninger om, hvordanforældremyndighedsindehaver(e) og barnets/den unge stiller sig til foranstaltningen i alleundersøgelser. Angående forældremyndighedsindehaverne foreligger oplysningerne i 9 ud af16 undersøgelser. Oplysninger om, hvordan barnet/den unge stiller sig til foranstaltningen,foreligger i 8 ud af 12 undersøgelser,jf. tabel 2.7.Tabel 2.7Oplysninger om, hvordan forældremyndighedsindehaver(e) og barnet/den unge stiller sig tilforanstaltningen. Antal.Oplysninger fra forældremyndighedsindehaver(e)/barnet/den ungeOplysninger om, hvordan forældremyndighedsindehaver(e) stiller sigtil foranstaltningenOplysninger om, hvordan barnet/den unge stiller sig tilforanstaltningen8412**: I fire af undersøgelserne vurderedes det ikke relevant, at barnet/den unge forholder sig til foranstaltningen. Dentypiske årsag hertil er barnets alder i forhold til umodenhed omkring stillingtagen, samt når støtten er målrettetforældrene.
Oplysninger
Oplysninger
Antal i alt
foreligger foreligger ikke9716
Eksempler vedrørende oplysninger om stillingtagenSag nr. 012: Det er beskrevet, at undersøgelsesteamet er gennemgået med forældrene ogdrengen på 15 år, og at de alle var enige i den foreslåede foranstaltning.
30 ANKESTYRELSENS VELFÆRDSUNDERSØGELSER
Sag nr. 010: I sagen er det vurderet, at pigen er truet i sin udvikling. Det er ligeledes vurderet,at problemerne ikke kan afhjælpes i hjemmet, og at det bør overvejes, at hun anbringesudenfor hjemmet. Det er i den forbindelse nævnt, at pigen selv er indstillet herpå. Samtidiganbefales det alternativt, at forældrene tilbydes massiv støtte til at blive i stand til at håndtereog sætte de nødvendige rammer for pigen, og at det i den forbindelse bør overvejes, om derogså skal tilbydes hende en kontaktperson.
LITTERATUR
31
LitteraturAnkestyrelsen (2009)Ankestyrelsens praksisundersøgelser: Anbringelser af børn og unge,December 2009.www.ast.dkAnkestyrelsen (2009)Sagsbehandling på området for udsatte børn og unge. www.ast.dk
32 ANKESTYRELSENS VELFÆRDSUNDERSØGELSER
Bilag 1MetodeUndersøgelsen af kommunernes praksis med at inddrage private aktører til at udarbejdeservicelovens § 50 undersøgelser er opdelt i to dele; en kvantitativ kortlægningsdel og enkvalitativ indholdsmæssig vurdering af udvalgte § 50 undersøgelser.Resultaterne fra kortlægningen bygger på en landsdækkende kvantitativspørgeskemaundersøgelse. Resultaterne fra den indholdsmæssige vurdering bygger på enkvalitativ gennemgang af indholdet i § 50 undersøgelser, hvor private aktører har væretinddraget i betydelige dele af § 50 undersøgelserne.
KortlægningenKortlægningen bygger på kvantitative data fra et struktureret spørgeskema udsendt tilsamtlige kommuner i Danmark.Forud for kortlægningen har Ankestyrelsen gennemført en forundersøgelse med henblik påat kvalificere undersøgelsesdesign og -indhold.Ankestyrelsen har kontaktet tre kommuner, der, ifølge en tidligere undersøgelse , harpraktiseret inddragelse af private aktører i dele af sagsbehandlingen på området for udsattebørn og unge. Kommunerne har bidraget til at indkredse, hvilke typer opgaver og hvilke typerprivate aktører, kommunen henholdsvis udbyder og anvender. De samme kommuner hardesuden deltaget som testere af spørgeskemaet, som efterfølgende er blevet tilrettet.Endelig har Ankestyrelsen indhentet informationer fra to private udbydere af § 50undersøgelser omkring procedurer og opgavetyper samt været i kontakt med Servicestyrelsenom deres kendskab til praksis på området.Informationerne indhentet fra både kommuner, private udbydere og Servicestyrelsen harbidraget til at indkredse relevante spørgsmål til kortlægningen af kommunernes praksis påområdet. Ankestyrelsen vil i den forbindelse gerne sige tak for hjælpen til både kommuner,udbydere og Servicestyrelsen for deres bidrag til kvalificering af kortlægningen.1
1
Ankestyrelsen (2009)Sagsbehandling på området for udsatte børn og unge.www.ast.dk
BILAG 1
METODE
33
Det endelige spørgeskema er udsendt til alle landets 98 kommuner. Heraf indgår enkommune, der har indgået forpligtende samarbejde med en anden kommune på børne- ogungeområdet, hvorfor reelt 97 kommuner har haft mulighed for at besvare skemaet. 87kommuner har besvaret spørgeskemaet, hvilket giver en besvarelsesprocent på 90.Spørgeskemaet blev udsendt d. 15. februar 2010 med primær svarfrist d. 1. marts 2010, ogendelig svarfrist d. 8. marts 2010. Ankestyrelsen har udarbejdet et elektroniskindberetningsskema, som kommunerne skulle anvende til indberetning af de efterspurgtedata. Indberetningsskemaet var tilgængeligt på Ankestyrelsens hjemmeside, www.ast.dk.Spørgeskemaet er opdelt i tre overordnede dele omhandlende:Kommunernes praksis med at anvende private aktører til atbidragemed nyeoplysninger i § 50 undersøgelsenKommunernes praksis med at anvende private aktører til atindhenteoplysninger forkommunen til § 50 undersøgelsenOpgavevaretagelsen, når private aktører anvendes af kommunerne
På tværs af de tre dele indeholder spørgeskemaet spørgsmål om følgende overordnedepunkter:Temaer i § 50 undersøgelsen og dele af det sagsforberedende arbejde, private aktørerinddrages iTyper af private aktørerHyppighed af inddragelseRetningslinjer og organiseringAnledning til inddragelse
Samtlige resultater fra spørgeskemaundersøgelsen er medtaget.
Vurdering af den indholdsmæssige kvalitetFor at få et indtryk af den indholdsmæssige kvalitet af § 50 undersøgelser, hvor privateaktører er inddraget i betydeligt omfang, er den kvantitative delundersøgelse suppleret meden kvalitativ undersøgelse af i alt 16 § 50 undersøgelser fra i alt 4 kommuner.I forbindelse med den kvalitative vurdering har der været et frafald på 14 § 50 undersøgelser,idet Ankestyrelsen oprindeligt havde indkaldt i alt 30 undersøgelser fordelt på sekskommuner.
34 ANKESTYRELSENS VELFÆRDSUNDERSØGELSER
Frafaldet skyldes bl.a. at to af kommunerne, hvorfra sagerne var indkaldt, ikke anvendteprivate aktører i betydeligt omfang som tidligere angivet, se i øvrigt afsnittet nedenfor for enuddybning. Derudover havde to kommuner anvendt private aktører til færre sager, endAnkestyrelsen havde indkaldt, og endelig er en sag udgået fra vurderingen, da den ikkeoverholdt kriterierne for sagsindhold.
Den indholdsmæssige kvalitet er, hvor det er foreneligt med denne undersøgelses rammer,vurderet ud fra de samme kriterier som § 50 undersøgelserne, der blev vurderet ipraksisundersøgelsen om anbringelser af børn og unge fra december 2009.Ankestyrelsen har vurderet § 50 undersøgelsen ud fra de indholdsmæssige lovkrav iservicelovens § 50, som omfatter følgende punkter:Om der er afgivet samtykke til § 50 undersøgelsen.Undersøgelsens beskrivelse af de seks lovfæstede punkter samt særlige forhold forunge, der er fyldt 15 år.Vurdering i undersøgelsen af, om der skal foretages undersøgelse af andre børn ifamilien.Oplysninger om forhold i familien eller omgivelserne, som kan bidrage til at klarevanskelighederne.Om der er udfærdiget en begrundet stillingtagen til foranstaltningen.Oplysninger om, hvordan forældremyndighedsindehaver(e) og barnet/den ungestiller sig til foranstaltningen.
Ankestyrelsen har, med undtagelse af kravet om samtykke til § 50 undersøgelsen, foretaget ensamlet vurdering af § 50 undersøgelserne. Den samlede vurdering beror på, i hvilkenudstrækning de indholdsmæssige lovkrav, som nævnt i punkterne ovenfor, er opfyldt.Vurderingen af de 16 § 50 undersøgelser er selektivt udvalgt. Da Ankestyrelsen ikke harkendskab til det eksakte omfang af § 50 undersøgelser i kommunerne, hvor private aktører erinddraget, repræsenterer vurderingerne alene de 16 undersøgelser og ikke nødvendigvis § 50undersøgelser generelt i kommunerne.Følgende kommuner, har indsendt § 50 undersøgelser til vurderingen:Roskilde Kommune: 3 undersøgelserVejle Kommune: 3 undersøgelserFuresø Kommune: 5 undersøgelserHalsnæs Kommune: 5 undersøgelser
BILAG 1
METODE
35
FrafaldDet skal bemærkes, at yderligere to kommuner oprindeligt havde besvaret det landsdækkendespørgeskema, og var efterfølgende hver især udpeget til at indsende fem § 50 undersøgelser tilden kvalitative vurdering af indholdet.Ankestyrelsen modtog umiddelbart efter indkaldelsen af § 50 undersøgelser entilbagemelding fra de to kommuner. Kommunerne havde misforstået spørgeskemaet, idet dealligevel ikke havde praktiseret at inddrage private aktører til at indhente oplysninger forkommunen.De to kommuner er derfor udgået helt af undersøgelsen, både i den kvantitative kortlægningsåvel som i den kvalitative vurdering.