Socialudvalget 2010-11 (1. samling)
SOU Alm.del Bilag 102
Offentligt
24 7Hjælpen er nær ...skriv fra cyberhusvi er altid lige i nærheden, når du har brug for hjælp
Index597899Baggrund og behovEn succes med et dilemmaHvordan ser vi vores fremtidBedre og billigere serviceMere end rådgivningFrugten af 6 års investeringerHvilke produkter kommer på hylderne24-7 portalChat widget på Århus kommunes webChat widget på København kommunes webDen rådgivende edderkopHvordan vil vi gerne arbejdeHvad er det vi ønskerKolofon: OM CyberhusPartnere i projektet
dette dokument ...
101314-1516-17
beskriver ambitionen og intentionerne med et nationaltdigitalt rådgivningstilbud til børn og unge.
18-1921232425
24-7 Hjælpen er nær ...
3
Baggrund og Behov
De danske kommuner har det lovmæssige ansvar for at rådgive børn og unge i Danmark,men en ny undersøgelse lavet af Nyhedsmagasinet Danske Kommuner og Børnerådetunderstreger, at kommunerne har svært ved at leve op til dette ansvar.Undersøgelsen viser, at der i løbet af 2009 kun er 16 børn, der har henvendt sig tilde 47 kommuner, der har deltaget i undersøgelsen. Dette tal er i modstrid med det re-elle behov for hjælp, der er blandt børn og unge, hvor helt op til 5% af en årgang ikkeopsøger eller modtager den nødvendige hjælp.
Ungerådgivning er en af de vigtigste parametre i arbejdet med unges selvværd oglivsglæde i og forebyggelse af unges depressioner, selvskade og i værste fald selvmord- derfor er opgaven af overordentlig vigtig karakter.Hvis kommunerne vælger at satse på en mere omfattende og mere synlig online unge-rådgivning, vil der være mulighed for at reducere både de menneskelige omkostninger,men også økonomiske. Der vil i det store perspektiv være penge at spare, da forebyg-gelse er langt billigere end behandling.
24-7 Hjælpen er nær
5
en succes medet dIlemmaCyberhus har, i modsætning til de danske kommuner, godt fat i børn og unge medproblemer og ondt i sjælen. Cyberhus tilbyder online rådgivning via chat, brevkasser ogovervågede debatter. Cyberhus er blevet et brand, som mange børn og unge kender ogforbinder med sikker, tryg og nærværende hjælp på nettet.Det dilemma vi står i på nuværende tidspunkt er, at kommunerne ikke ønsker at indgåi et samarbejde med os, da vi er et statsligt tilbud. Samtidig har Socialministeriet valgtat stoppe vores økonomiske tilskud, da vores arbejde falder indenfor kommunernesansvarsområde.Vi kan selvfølgelig vælge at trække stikket ud og lukke Cyberhus ned, men vi menerfaktisk, at vi kan blive en central del af løsningen på den store udfordring, som de dan-ske kommuner har i forbindelse med deres lovmæssige krav om rådgivning af børnog unge.
hvordan ser vIvores fremtIdVi ønsker at udvikle Cyberhus til Center for Digital Pædagogik, der både skalfungere som:- landsdækkende digitalt rådgivningscenter for børn og unge- vidensformidler af og underviser i børn og unges adfærd på nettet- rådgivningsenhed for professionelle, der arbejder med at rådgive børn ogunge via digitale medierCenter for Digital Pædagogik bliver en uafhængig socialøkonomisk virksomhed, som kansikre, at den rådgivning, der bliver givet til børn og unge, bliver givet med de rigtigeintentioner.Center for Digital Pædagogik bliver en non profit virksomhed, hvor virksomhedens over-skud bliver geninvensteret i udviklingen af nye serviceydelser, der kan være med til atfremme rådgivningen for børn og unge i Danmark.Center for Digital Pædagogik baserer sig på samme princip som Cyberhus, der er envirksomhed drevet af professionelle, men som også i høj grad gør brug af frivillige isit virke.Cyberhus - Center For Digital Rådgivnings formål er at yde praktisk, økonomisk og pæ-dagogisk støtte til udsatte børn og unge gennem udvikling af kompetencer og produkteromkring digital kommunikation, pædagogik og rådgivning på børne- og ungeområdet.Det er derudover vores formål, at formidle viden om og indsigt i digital pædagogik tilet bredere publikum af uddannelsesinstitutioner, kommuner og organisationer, såvel somforældre, lærere og andre fagprofesionelle.Formåler er almennyttigt/velgørende og overskud tilfalder det socialpædagogisk arbejdefor udsatte børn og unge, med henblik på geninvestering i det digitale socialpædagogiskearbejde for børn og unge.Brandet “Cyberhus” ønsker vi at bevare, men som et produkt på linie med vores andreprodukter. Produktet er det cyberhus.dk, som de unge kender i dag, og som fortsat skalvaretage vores uvildige rådgivning af børn og unge via et online klubhus-univers.
24-7 Hjælpen er nær
7
Bedre og BIllIgere servIce
mere end rådgIvnIng
frugten af 6 årsInvesterIngerI løbet af de sidste 6 år har Socialministeriet og EU investeret i omegnen af 10 millionerkroner på de initiativer, som vi med “24/7 - Hjælpen er nær” håber på at gøre tillevedygtige og kommunalt finansiere serviceydelser.Vi er bange for, at man hælder gode erfaringer og stærke kompetencer ud med bade-vandet, ved at lade de forskellige igangværende projekter lukke ned uden at igangsætteandre initiativer, der kan høste de frugter, som er meget tæt på at være plukkemodne.
At drive omfattende online ungerådgivning er en bekostelig affære for den enkeltekommune, men ved at løfte i flok, er der mulighed for at tilvejebringe den nødvendigekvalitet og kvantitet til de unges online rådgivningstilbud.Et nationalt tilbud er muligt af primært 2 årsager:- de unges problemer er stort set aldrig af lokal eller stedsspecifik karakter- internettet er allestedsnærværendeVed at vælge en central landsdækkende løsning kan vi lave mere og bedre ungerådgiv-ning for færre penge.BesparelseEn landsdækkende løsning vil samlet set kunne reducere antallet af årsværk, der skalbeskæftige sig med online ungerådgivningHøjere faglighedDe rådgivere, der er tilknyttet det landsdækkende tilbud, vil alle have en høj faglighed,stor pædagogisk indsigt og en stor viden og erfaring om rådgivning på nettet.
24/7/365De tilbud, der i dag er hos de enkelte kommuner, er alle indenfor en tidsbegrænsetperiode (i nogle tilfælde endda meget begrænset periode). Med et fælles tilbud vil derblive mulighed for at have åben døgnet rundt hele året - “vi er der altid når du harbrug for hjælp”.Vi ser Center for Digital Pædagogik (i dag Cyberhus), som den rette instans til at løftedenne landsdækkende opgave, da vi i løbet af de 6 år Cyberhus har eksisteret er bleveten stor succes med masser af erfaringer og kompetencer, som via yderligere bearbejd-ning og konceptualisering kan blive til færdige produkter, som de danske kommuner kankøbe og bruge som deres rådgivningstilbud til børn og unge.Vi er i gang med dette arbejde, men mangler penge til at gøre arbejdet færdigt, så vikan tilbyde produkter, som er klar til salg og implementering landet over.
En stor del af det arbejde vi foretager i øjeblikket handler om at snakke med og rådgivede unge. I mange situationer resulterer vores kontakt med den unge i, at vi henviserden unge til et tilbud i den unges kommune. Dvs. at en stor del af vores nuværendearbejde faktisk handler om at “stille den rigtige diagnose” og “henvise til den rigtigebehandling”.Sammen med Århus Kommune er vi i øjeblikket ved at betateste et behandlingstilbud fortidligere anbragte børn og unge. Tilbuddet hedder “Når ude er hjemme” og er et onlineværktøj til, at den unge og dennes sagsbehandler kan være i tæt dialog om de problem-stillinger der opstår, når man pludselig skal til at stå på egne ben. Tilbuddet omfatterdagbog, kalender, opfølgningsblog, chatmulighed og mulighed for at netværke med andreunge i samme situation.Også på andre områder er vi ved at lave tiltag, som er deciderede behandlingstilbud. Visamarbejder med Slagelse Kommune om mulighederne for at videreføre erfaringer fraderes online tilbud til misbrugere (Netstof) til programmer til online behandling af stof-misbrugere, som et effektivt supplement til deres normale forløb. Der er masse af idéerpå tegnebrættet, men vi mangler igen økonomi til at få gjort arbejdet færdigt.
24-7 Hjælpen er nær
9
hvIlke produkter kommerpå hylderne
Vi er i øjeblikket i gang med at kortlægge, hvilke produkter, der vil være relevante atudvikle til de danske kommuner. Denne præsentation af vores produktidéer er hverkenfuldkommen eller fuldt ud beskrevet, da vi er midt i procesen.Vi inddeler vores produkter i 3 kategorier:- rådgivning- synlighed/henvisning- behandling
Hvad: MobilSom udgangspunkt skal ovennævnte funktioner udvikles til mobil platform. Vi har endnuikke drøftet, hvordan vi ønsker at hjælpe de unge på den mobile platform, men under-søgelser viser, at det er her de er. Derfor er det oplagt, at det er her vi møder oghjælper dem. Vi ønsker at indgå i et tæt samarbejde med en nedsat gruppe af ungeindenfor målgruppen, der kan hjælpe os med at finde frem til de bedste løsninger.
Synlighed/henvisningHvad: findhjælp.dk (geomappingløsning over offentlig og private åbne rådgivningstilbud)Hvordan: enten som plug-in til implementering på kommunernes egne hjemmesider og/eller som en del af en samlet rådgivningshjemmeside for de enkelte kommuner.Hvem: Det er Center for Digital Pædagogik i samarbejde med FRISE (Paraplyorganisationfor landets lokale frivilligcentre og selvhjælpsprojekter), der sørger for at tilføje nyetilbud til løsningen og holder kortets informationer opdaterede og korrekte.Hvad: widget til overblik over online rådgivningsmulighederHvordan: enten som widget til implementering på kommunernes egne hjemmesider og/eller som en del af en samlet rådgivningshjemmeside for de enkelte kommuner.Løsningen giver overblik over online rådgivningsmuligheder for unge og via løsningen kanman se, hvilke rådgivningssteder der er “åbne” for rådgivning lige nu.Hvem: Det er Center for Digital Pædagogik der i samarbejde med netværket for onlinerådgivningsenheder i Danmark udvikler løsningen og sørger for, at den er opdateret ogfungerer korrekt.
RådgivningHvad: chatHvordan: enten som widget med tilhørende chatapplikation til implementering på kom-munernes egne hjemmesider og/eller som en del af en samlet rådgivningshjemmeside forde enkelte kommuner.Hvem: Det er Center for Digital Pædagogik, der modtager og svarer på allechatsessioner.Hvad: brevkasseHvordan: enten som plug-in til implementering på kommunernes egne hjemmesider og/eller som en del af en samlet rådgivningshjemmeside for de enkelte kommunerHvem: Deter Center for Digital Pædagogik der modtager og svarer på alle indkomne spørgsmål oger ansvarlig for drift og vedligehold brevkasserne.Hvad: ung/ung (debat)Hvordan: enten som plug-in til implementering på kommunernes egne hjemmesider og/eller som en del af en samlet rådgivningshjemmeside for de enkelte kommunerHvem: Deter Center for Digital Pædagogik der overvåger og er moderatorer for alle debatter.
sine værktøjer i form af dagbog, kalender, chat, SMSservice, abstinensskemaer m.m. Denunges sagsbehandler har adgang til de samme værktøjer og bruger værktøjerne som enudviddet mulighed for kommunikation med den unge.Hvem: Det er Center for Digital Pædagogik og Slagelse Kommunes Misbrugscenter/Netstof der er ansvarlig for at udvikle de relevante værktøjer. Løsningen er tænkt somet supplement til kommunernes nuværende arbejde med unge stofmisbrugere og skal sessom et ekstra værktøj i deres kommunikation og behandling.Hvad: SMASH (mobil)Hvordan: En videreudvikling af det nuværende SMASH projekt, så der i højere gradbliver tale om værktøjer, som den unge kan benytte via sin mobil.Hvem: Det er Center for Digital Pædagogik og Slagelse Kommunes Misbrugscenter/Netstof der er ansvarlig for at udvikle de relevante værktøjer. Løsningen er tænkt somet supplement til kommunernes nuværende arbejde med unge stofmisbrugere og skal sessom et ekstra værktøj i deres kommunikation og behandling.
Hvad: Når ude er hjemmeHvordan: Via en selvstændig løsning (hjemmeside med login) får den unge adgang til sineværktøjer i form af dagbog, kalender, chat m.m. Den unges sagsbehandler har adgangtil de samme værktøjer og bruger “Når ude er hjemme” som en udviddet mulighed forkommunikation med den unge.Hvem: Det er Center for Digital Pædagogik der er ansvarlig for at udvikle de relevanteværktøjer i samarbejde med b.la. Århus Kommune. Løsningen er tænkt som et supple-ment til kommunernes efterværn til tidligere anbragte unge, og skal ses som et ekstraværktøj i forhold til Kommunernes udslusning af unge fra anbringelsessted til egen bolig
BehandlingHvad: Online misbrugsbehandling (viderudvikling af Netstof)Hvordan: Via en selvstændig løsning (hjemmeside med login) får den unge adgang til
24-7 Hjælpen er nær
11
24-7 portal
Kommunerne kan vælge at få deres egen deciderede rådgivningsportal, som samler allerådgivningstilbuddene (chat, debatforum, brevkasser, FindHjælp) ét sted.Der bliver opbygget en standard løsning, som indeholder al funktionalitet og kommu-nerne kan selv via farver, logo, tekst og billeder tilpasse portalen, så den kommer til atfremstå som kommunens egen løsning – på denne måde sikrer vi, at de unge føler atrådgivningen er tæt på.
24-7 Hjælpen er nær
13
chat wIdget på århus kommunes weB
Chatwidget (markeret med blåt)24-7 Hjælpen er nær
Chatapplikation (markeret med blåt)15
chat wIdget på køBenhavn kommunes weB
Chatwidget (markeret med blåt)24-7 Hjælpen er nær
Chatapplikation (markeret med blåt)17
UngerådgivningKøbenhavns Kommune
24-7
den rådgIvende edderkop
Det vil sige: Vores produkter er embeddet på kommunernes egne hjemmesider, påkommunernes deciderede rådgivningsportaler, via cyberhus.dk m.m., men for alleløsningerne er det Center for Digital Pædagogik, der er den bagvedliggenderådgivende enhed.
cyberhus.dk
UngerådgivningÅrhus Kommune
24-7 Hjælpen er nær
19
hvordan vIl vI gerne arBejde
Som sagt, er vi i øjeblikket i gang med at få kortlagt, hvilke produkter vi skal udvikle, men er stadig i startfasen af denne proces.Herunder er skitseret, hvordan vi ser den idelle proces for vores videre arbejde.1. Analyse: En kortlægning af, hvad de unge og kommunerne efterspørger.Arbejdet med at kortlægge kommunernes behov er påbegyndt, men for at arbejdetkan valideres, må vi have en større referenceramme, hvilket kræver, at vi får mulighedfor at snakke med flere (måske alle) kommuner.Kortlægningen af de unges behov er endnu ikke sat i gang og er i øjeblikketbaseret på erfaringerne fra vores daglige arbejde. Vi ønsker at iværksætte enbrugerdreven innovationsproces, hvor en gruppe af unge, selv er med til at pege på,hvilke tilbud det vil være relevant at udvikle - i dette arbejde vil vi have stor fokus påden mobile platform, som er stedet, hvor de unge i særdeleshed er tilstede i dag.2. FunktionsbeskrivelseMed udgangspunkt i vores analysearbejde udpeger vi de konkretetilbud/services, der skal udvikles. I denne fase laver vi en funktionsbeskrivelse afde forskellige tilbud, så vi får et overblik over omfang og funktionalitet.Funktionsbeskrivelserne kommer til at bestå af tekst, der forklarer, hvadløsningen indeholder og kan. Der vil også blive udarbejdet wireframes afløsningerne og bud på den grafiske brugergrænseflade.Vi har gode erfaringer med at teste på dette tidlige tidspunkt i processen, så vier 100% sikre på, at det er det rigtige produkt, vi er ved at udvikle. Testen vil blivelavet i samarbejde med udvalgte kommuner og en brugergruppe sammensat afunge indenfor målgruppen.4.KravspecifikationI denne fase bliver det endelige produkt teknisk specificeret, så vi sikrer, at detfirma, der skal lave løsningen overholder alle vores krav og ønsker.5. Udvikling/programmeringI denne fase bliver løsningen færdigudviklet og programmeret.6. TestInden vi sætter produktet til salg eller implementerer det hos de relevantekommuner, laver vi en gennemgribende test af løsningen, så vi er sikre på, atden fungerer som tiltænkt.
24-7 Hjælpen er nær
21
hvad er det vI ønsker
Vi ønsker, at vi i en tidsbegrænset periode får bevilligetpenge til at fortsætte vores arbejde med at udvikle voresnuværende ydelser/erfaringer til færdige produkter, som kanblive en central del af kommunernes rådgivningsansvaroverfor børn og unge.Efter denne tidsbegrænsede periode vil Center for DigitalPædagogik blive en selvstændig virksomhed, der via salg afvores produkter, undervisning og rådgivning vil være selvfi-nansieret.
24-7 Hjælpen er nær
23
kolofon: om cyBerhus:
partnere I projektet
Vores absolutte kerneprodukt er mødet med og rådgivning af børn og unge. Det kræver helt særlige kompetencer at skabe en trygog god dialog gennem en skærm. De kompetencer har vores team af chatrådgivere tilegnet sig gennem tusindvis af chatsessioner,hvilket også afspejles i flotte brugerevalueringer og et stærkt stigende besøgstal.Den høje kendskabsgrad og den netbaserede, lettilgængelige rådgivning betyder, at vikan nå en gruppe af børn og unge, som de etablerede kommunale hjælpeforanstaltningerog behandlingstilbud i dag ikke har kontakt til. Det sætter os i en unik position til atstyrke den forebyggende indsats i forhold til udsatte børn og unge.6 års erfaring med online rådgivningSiden 2004 har vi i Cyberhus opbygget en unik viden om, hvordan man via nettetmøder og samtaler med børn og unge om livets op- og nedture. Det er mange års erfa-ring, når man måler det i internettid!Cyberhus har etableret en digital platform, der er kendt og populær blandt en megetstor gruppe af unge. Vi har besøg af mere end 20.000 brugere om måneden. Det be-tyder, at vi har opnået en kendskabsgrad og berøringsflade, der er temmelig eneståendeefter både danske og europæiske forhold.Den anderledes tilgang til mødet med de unge er en af årsagerne til succesen. Voresstore korps af erfarne chatrådgivere er alle frivillige. Det ved de unge og det skaberen særlig fortrolighed i dialogen og rådgivningssituationen. Samtidig tænker vi bruge-rinvolvering ind overalt. De unge er både med til at videreudvikle Cyberhus og hjælpehinanden via ung-til-ung fora og brevkasser. Det skaber et solidt medejerskab hos deunge, som anbefaler Cyberhus’ tilbud til hinanden.Førende faglige centre i DKVi er et af de førende faglige centre i Danmark for viden om og erfaring med børn ogunges adfærd på nettet. Vores specialudviklede systemer giver os en evidensbaseret ogdatadrevet indsigt i hvor på nettet, hvornår på dagen og med hvilke nye medier vi bedsthjælper de unge. Vi dokumenterer, analyserer og efterbehandler alle chatsessioner ogoptimerer dermed konstant rådgivningen. Alle rådgivere modtager kontinuerligt efterud-dannelse og sparring af professionelle fagfolk.Cyberhus’ praksisnære viden er efterspugt i ind- og udland, hvilket betyder, at medar-bejderne er efterspurgte eksperter i råd og andre organer. Vi deltager i en lang rækkenationale og internationale netværk omkring webetik, netmobning, digital pædagogik ogdidaktik og socialfagligt arbejde på nettet. Vi er udnævnt som officiel Helpline i EUs Sa-fer Internet Plus Programme og er medlem af Medierådet for Børn og Unge, samt aktivdeltager i forskellige arbejdsgrupper under IT- og Telestyrelsen.Cyberhus - Center For Digital Pædagogik hører til under Ungdommens Vel, der er enlandsdækkende organisation der gennem mere end 100 år har ydet en social indsats forudsatte børn og unge på opholdsteder og skolehjem i DK. www.ungdommens-vel.dkSe vores online årsrapport for yderligere oplysninger:http://www.cyberhus.dk/sites/default/files/cyberhusdk/billeder/rum_diverse/om_cyberhus/cyberhus_aarrapport_09.pdfeller:http://issuu.com/skybrud/docs/cyberhusv3Dette prospetkt er udarbejdet i samarbejde med Skybrud.dk, Vejle
SLAgELSE KOMMUNEÅRHUS KOMMUNEFREDERIKSBERg KOMMUNEVIBORg KOMMUNENETSTOFFRISENetværk for 27 kommuners digitale indsats mod stofmisbrug.Paraplyorganisation for landets lokale frivilligcentre og selvhjælpsprojekter.
SKyBRUD.DK
Sparringspartner på koncept, digitale tanker, design og tekniske løsninger.
24-7 Hjælpen er nær
25