Skatteudvalget 2010-11 (1. samling)
SAU Alm.del Bilag 80
Offentligt
931415_0001.png
931415_0002.png
ITS PlatformAalborg UniversitetForskningssekretariatetNiels Jernes Vej 109220 Aalborg ØKontakt: [email protected]www.itsplatform.dk
Til SkatteministerTroels Lund PoulsenNicolai Eigtveds Gade 281402 København K
Aalborg 8. december 2010

Udvikling af system for kørselsafgifter for lastbiler.

Kære Troels Lund Poulsen!Aalborg Universitet og firmaerne GateHouse og Inntrasys udvikler i øjeblikket en ITS platform.Platformen består af næste generation intelligente mobile enheder, en komplet IT back-end struktur,samt et omfattende ITS forskningsmæssigt fundament. Platformen er således velegnet til at udvikleog teste GPS-baserede kørselsafgiftssystemer. Derfor denne henvendelse.Vi har med interesse fulgt den senere tids debat ved. indførelse af kørselsafgifter i Danmark.Senest vedtog Regeringen sammen med Dansk Folkeparti i maj 2010 at indføre kørselsafgifter forlastbiler senest i 2012. Vi har ud fra et fagligt/teknisk synspunkt været skeptiske overfor dennetidsplan, og vi mener, det er meget fornuftigt at udskyde implementeringen. Indførelse af nye IT-systemer kræver grundig tekniske og ikke mindst administrative/organisatoriske forberedelser.Historien viser således, at fejlslagne IT-projekter sjældent skyldes tekniske problemer, men oftestadministrative/organisatoriske og ofte stort hastværk med implementeringen. Det er vores vurderingat en 2-3 år vil være en passede periode til udvikling af et GPS-baseret lastbilsystem regnet fra dettidspunkt, hvor de overordnede krav til systemet er fastlagt og til systemet er fuld implementeret. Såselv om det nu er udskudt, er det vigtigt at starte på forberedelserne snarest.Som repræsentanter for dansk erhvervsliv og den danske forskerverden skal vi også opfordre til atregeringen bruger indførelsen af GPS-baserede lastbilafgifter til at støtte dansk forskning ogerhvervsliv. Udviklingen af IT-systemer til transportsektoren har enorme markedspotentialer, somdanske virksomheder allerede udnytter, og som erhvervsmæssigt vil kunne blive rigtig stort. Mensom i de fleste brancher kræver også ITS-branchen et stærkt hjemmemarked, og det kan regeringenhjælpe med at skabe igennem lastbilafgifterne. Vi skal konkret foreslå, at indførelsen afkørselsafgifter herhjemme gennemføres som et ”prækommercielt indkøb”, Det er en udbudsformsom EU Kommissionen meget gerne ser anvendt ved store udviklingsprojekter – jf. vedlagtedokument.
Implementering af kørselsafgifter for lastbiler, som et Prækommercielt indkøb, vil give optimalemuligheder for at inddrage alle relevante eksperter i at få tilpasset kørselsafgifterne til danskeforhold.Præ-kommercielle indkøb udnytter en undtagelse til de ’normale’ regler i EUs udbudsdirektiver, derderfor ikke skal overholdes, når denne nye indkøbsform anvendes. Idéen bag indkøbsformen er, atoffentlige myndigheder kan styrke nytænkning, forskning og udvikling gennem deres indkøb vedrisiko- og resultatdeling med private virksomheder.Vi deltager gerne fra ITS-platforms projektet i dette arbejde, Vi kan være med til at udvikle denfysiske platform, og kan med vores åbne system deltage i at få udviklet en løsning, der erfremtidssikret til brug andre steder - og på sigt til anvendelse i alle biler, såfremt der opstår ønskeherom. ITS-platformsprojektet er således i eftersommeren 2011 bland andet klar med en nygeneration af GPS baseret ITS infrastruktur til køretøjer, som vil kunne anvendes til gennemførelseaf de første test af et kørselsafgiftssystem til lastbiler.En nærmere beskrivelse af platformen findes påwww.itsplatform.dk.Med venlig hilsen
Michael Bondo Andersen Brian JørgensenAdm. dir.Adm. dirGateHouseInntrasys
Svend TøftingProjektchef – ITSPlatformAalborg Universitet
Kopi til:SkatteudvalgetTransportministerenTrafikudvalget