Skatteudvalget 2010-11 (1. samling)
SAU Alm.del Bilag 75
Offentligt
924519_0001.png
924519_0002.png
924519_0003.png
924519_0004.png
924519_0005.png
924519_0006.png
924519_0007.png
924519_0008.png
30. november 2010
Supplerende samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den 7.december 2010Der fremsendes dokumenter vedrørende følgende markerede dagsordenspunkter,som skønnes at vedrøre Skatteudvalgets ansvarsområde:1) Moms – forlængelse af regel om minimumsniveau for normalsatsen-VedtagelseKOM(2010) 3312) Forslag til ny momsforordning-VedtagelseKOM(2009) 6723) Postmoms-FremskridtsrapportKOM(2003) 234, KOM(2004) 4684) Administrativt samarbejde på skatteområdet (bistandsdirektivet)-Politisk enighedKOM(2009) 295) Adfærdskodeks for erhvervsbeskatning-Rapport til Rådet/RådskonklusionerKOM-dokument foreligger ikke6) Forslag til forordning vedr. short selling mv.-FremskridtsrapportKOM(2010) 4827) Styrket økonomisk samarbejde: Opfølgning på Det Europæiske Råd den 28.-29. okto-ber 2010-Rapport til RådetKOM-dokument foreligger ikke8) Forberedelse af Det Europæiske Råd den 16.-17. december 2010a) Rapport om behandling af systemiske pensionsreformer under Stabilitets- ogVækstpagten-Rapport til Det Europæiske RådKOM-dokument foreligger ikkeb) Permanent mekanisme til løsning af gældskriserSide 3
2
-Politisk drøftelseKOM-dokument foreligger ikkec) Bankafviklingsfonde og beskatning af den finansielle sektor-Rapport til Det Europæiske RådKOM(2010) 2549) Sundhedsrapport-RådskonklusionerKOM-dokument foreligger ikke10) Meddelelse fra Kommissionen om det indre marked-Status/orienteringKOM(2010) 60811) Rammer for krisehåndtering i den finansielle sektor-RådskonklusionerKOM(2010) 579
3
Dagsordenspunkt 3:Resumé
Postmoms
Det ventes, at formandskabet på det kommende ECOFIN vil fremlægge en fremskridtsrapportvedrørende forhandlingerne om Kommissionens forslag til ændringsdirektiv fra 2003 om indførel-se af moms på de postydelser, som på nuværende tidspunkt er momsfritaget. Der ventes på denbaggrund en drøftelse på ECOFIN, hvor ministrene kan vurdere status for forhandlingerne ogkomme med input til det videre arbejde på grundlag af de af formandskabet opridsede mulighe-der. I rapporten konkluderer formandskabet, at et overvejende flertal af medlemslande ønsker atbevare den gældende retstilstand på området, hvorfor det ikke på nuværende tidspunkt synesrealistisk at fortsætte forhandlingerne på basis af Kommissionens forslag.KOM(2003) 234Baggrund
Visse postydelser, der leveres af det offentlige postvæsen, er i dag momsfritaget.Momsfritagelsen stammer fra 1970’erne, hvor postsektoren var kendetegnet vedpostmonopoler.Kommissionen fremfører, at det hidtil har været den gængse opfattelse i med-lemsstaterne, at ”det offentlige postvæsen” skulle forstås snævert, således atmomsfritagelsen kun gælder postydelser leveret af offentlige operatører, mens allepostydelser leveret af private operatører er momspligtige. Der er imidlertid forskeli medlemsstaterne på omfanget af fritagelsen, idet nogle lande fritager ydelser le-veret under eneret (monopol), og andre fritager ydelser under befordringspligt, enpligt som kan omfatte såvel offentlige som private operatører1. Kommissionenvurderer, at der i et stadigt mere liberaliseret postmarked i mange lande er opståetkonkurrenceforvridning mellem postydelser leveret af offentlige og private opera-tører. Visse medlemsstater har søgt at undgå konkurrenceforvridning ved at frita-ge alle postydelser for moms, mens andre har gjort alle postydelser momspligtige.Det medfører ifølge Kommissionen kompleksitet og manglende retssikkerhed foroperatørerne i markedet.På den baggrund fremsatte Kommissionen i 2003 senere ændret i 2004 et forslagtil direktiv om ændring af direktiv 77/388/EØF, hvorefterMomsfritagelsen for det offentlige postvæsens ydelser og for frankerings-gyldige frimærker ophæves.Der indføres særlige regler om beskatningsstedet for grænseoverskridendepostydelser bl.a. mhp. at undgå dobbeltbeskatning.Medlemsstaterne vil kunne vælge at anvende en nedsat momssats for stan-dard adresserede postforsendelser op til 10 kg.Medlemsstaterne vil kunne vælge at tillade postoperatører at anvende enforenklet ordning for momsberegning.
1
I Danmark er befordringspligten pålagt Post Danmark, som derved har pligt til at omdele befordringspligtige forsendelser
over hele landet til landsdækkende enhedstakster.
4
Der indføres momsregler vedrørende terminalafgifter, som er den afgift,som befordringspligtige operatører betaler hinanden som godtgørelse foromdeling af grænseoverskridende post.
Forslaget blev drøftet i 2003-2004, uden at der kunne opnås enighed. Forhandlin-gerne blev genoptaget i 2. halvår 2009. På ECOFIN den 2. december 2009 vedtogman at fortsætte drøftelserne mhp. udarbejdelsen af en fremskridtsrapport indenudgangen af 2010.Postydelser i EU er dækket af det 1. postdirektiv fra 1997. Det garanterer borger-ne postservice i deres respektive lande (”befordringspligt”), mens det gradvis ind-skrænker ydelserne med eneret. Dette blev videreført med det. 2. postdirektiv fra2002. Det 3. postdirektiv fra 2008 indfører en fuld liberalisering af markedet forpostydelser senest ved udgangen af 2010 (11 medlemsstater i Øst- og Sydeuropahar dog mulighed for at udskyde dette til senest udgangen af 2012).Postdirektiverne forpligter i dag medlemsstaterne til at sikre udbud af universellepostydelser (dvs. levering af en række basale postydelser over hele landet til rime-lige priser), giver medlemsstaterne mulighed for at vælge at udpege en eller flere”universal service providers” til at sikre udbuddet af den grundlæggende postydel-se, og ophæver muligheden for ydelser med eneret for en bestemt operatør.Den nuværende momsfritagelse indebærer en momsmæssig forskelsbehandling påvisse postydelser udført i EU, hvor Post Danmark for Danmarks vedkommendemodsat andre leverandører af postydelser i Danmark vil være momsfritaget. Dettevil alt andet lige medføre en konkurrenceforvridning i markedet for postydelser.EU-domstolen har den 23. april 2009 afgjort en britisk præjudiciel sag om for-tolkningen af den gældende momsfritagelse (TNT-sagen C-357/07). Dommenangår fortolkningen af formuleringen ”det offentlige postvæsens ydelser” imomsdirektivet, og om fritagelsen kræver, eller gør det muligt for en medlemsstatat fritage alle ydelser leveret af ”det offentlige postvæsen”. Dommen fastslår, atmomsfritagelsen gælder levering af alle universelle ydelser2, uanset om de leveresaf en offentlig eller privat operatør, når blot operatøren af medlemsstaten har fåetlicens til at levere disse ydelser. Momsfritagelsen gælder ikke ”individuelt forhand-lede ydelser”.Den danske momsfritagelse for postydelser, som hidtil alene har omfattet ydelser,som Post Danmark har leveret under befordringspligt, er foreslået ændret i lov-forslag L 23 fremsat den 6. oktober 2010. Efter forslaget justeres momsfritagelsensåledes, at den ikke længere knyttes til Post Danmark, men alene til operatørermed befordringspligt, dvs. operatører som har pligt til omdeling af breve, pakkerog aviser. Skulle en privat operatør i fremtiden blive gjort befordringspligtig, vilmomsfritagelsen derfor også gælde denne operatørs postydelser. Endvidere er deti lovforslaget præciseret, at momsfritagelsen ikke gælder ydelser, der er individuelt2
Udtrykket “universel ydelse” svarer i princippet til begrebet befordringspligt, som det er defineret i den danske postlov-
givning.
5
forhandlet. I lyset af de pågående drøftelser i arbejdsgruppen for momsspørgsmåli EU (Momskomitéen) fortolkes dette sådan, at der altid skal lægges moms påforsendelser, hvis der med kunden er aftalt særlige rabatter. Der gælder fortsatmomsfritagelse, hvis det drejer sig om rabatter, som alle kunder kan få og for en-keltforsendelser. Det skønnes, at justeringen for Danmarks vedkommende vilbetyde, at Post Danmark skal lægge moms på enkelte forsendelser, der hidtil harværet momsfritaget, jf. ovenfor. Det skal dog bemærkes, at der fortsat er momsfri-tagelse for leveringer i overensstemmelse med en generel prisliste og generelleprisnedsættelser ved eksempelvis mængde, frankeringsform, indleveringsform mv.Indhold
Formandskabet ventes på ECOFIN at fremlægge en fremskridtsrapport, der om-taler nogle muligheder for retningen af det videre arbejde, og som har været drøf-tet på arbejdsgruppeniveau:Mulighed I – Status quo.Denne mulighed indebærer, at Momskomitéen fortsættersit arbejde med udvikling af (endnu ikke endelige) retningslinjer om omfanget afmomsfritagelsen og den momsmæssige behandling af terminalafgifter. Gældenderegler, jf. Momskomiteens retningslinje vedrørende TNT-dommen, opretholdesdermed. Formandskabet bemærker, at denne løsning ikke vil give en ensartet an-vendelse af momsfritagelsen (da den er baseret på den nationale afgrænsning af,hvad der er omfattet af universel postydelse/befordringspligt). Der vil desudenfortsat være konkurrenceforvridning mellem den momsfritagne befordringspligti-ge operatør, og andre operatører, som ikke har befordringspligt, og som dermeder momspligtig af leverancerne af samme ydelser.Mulighed II – Ophævelse af momsfritagelsen.Formandskabet bemærker, at denne mu-lighed set fra et økonomisk synspunkt er den bedste, fordi momsen af hensyn tilkonkurrenceneutralitet skal anvendes så generelt som muligt. Landene frygter, atdet vil resultere i prisstigninger på postydelser for privatforbrugere og ikke moms-registrerede virksomheder, hvis momsfritagelsen ophæves. En mulig anvendelse afen generel nedsat momssats, vil kunne minimere momsbelastningen.De økonomiske konsekvenser som følge af denne mulighed bør vurderes underhensyntagen til, at der i prisen på momsfritagne postydelser i dag vurderes at kun-ne være indeholdt en skjult moms som følge af, at de momsfritagne postoperatø-rer ikke har fradrag for moms på indkøb. Momsen på indkøb må derfor i helt ellerdelvist omfang formodes at overvæltes i prisen til aftageren af postydelsen. Hvismomsfritagelsen for postydelser ophæves, vil postoperatøren have fradragsret formoms på indkøb i lighed med andre momsregistrerede virksomheder, og denskjulte moms opkrævet hos aftageren af en postydelse, må på den baggrund for-ventes at forsvinde eller blive reduceret kraftigt. Derfor er det ikke på forhåndgivet, at moms på postydelser omfattet af befordringspligt, vil fordyres i et om-fang svarende til momsen på disse ydelser, men også må ses i forhold til den skjul-te moms, som allerede i dag er indeholdt i prisen på den momsfritagne postydelse.Mulighed III – Ophævelse af momsfritagelsen, idet medlemsstaterne vil kunne vælge at oprethol-de den.Formandskabet bemærker, at denne mulighed skal opfattes som et skridt påvejen mod at ophæve fritagelsen i alle medlemsstater. På den måde vil de med-
6
lemsstater, der er længst fremme i liberaliseringen af deres marked for postydelser,blive friholdt for vanskeligheder ved at skulle opretholde momsfritagelse, mensandre lande fortsat kan opretholde den nuværende fritagelse.Mulighed IV – Momsfritagelsen udstrækkes til alle operatører.Formandskabet bemærker,at denne mulighed omhandler at udstrække momsfritagelsen til alle operatører,der leverer en ”universel postydelse”, uanset om operatøren leverer befordrings-pligtige forsendelser eller ikke. Formandskabet vurderer, at denne mulighed vilbringe konkurrenceforvridning til ophør, men forekommer ikke at være foreneligmed TNT-dommen. Desuden går muligheden imod princippet om den bredestmulige anvendelse af moms af hensyn til neutraliteten, dvs. momsmæssig ligebe-handling på tværs af sektorer.Mulighed V – ”Kirurgisk” ændring af momsdirektivet for at begrænse og harmonisere anvendel-sesområdet for momsfritagelse.Formandskabet bemærker, at denne mulighed går ud påat begrænse momsfritagelsen til den mindre række af universelle postydelser, derer fælles for medlemsstaterne (i modsætning til, at fritagelsen i dag afgrænses iføl-ge den enkelte medlemsstats nationale afgrænsning af ”universelle postydelser”).Hermed sikres en ens anvendelse i medlemsstaterne af momsfritagelsen. Det kanikke på den baggrund udelukkes, at konkurrenceforvridning fortsat vil forekommeunder denne mulighed, da universelle postydelser i mange lande leveres af opera-tører med såvel som uden befordringspligt og dermed momsfritagelse.I fremskridtsrapporten anfører formandskabet, at de fem muligheder har væretdrøftet, men at mulighed I (status quo) for øjeblikket synes at være den mest reali-stiske.Hjemmelsgrundlag
EU-traktatens artikel 93, som kræver enstemmig vedtagelse af medlemslandene.Rådet træffer beslutning efter høring af Europa-Parlamentet og efter høring afden Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg (EESC).Nærhedsprincippet
De nuværende regler om momsfritagelse for visse postydelser kan kun ændres veden fællesskabsretsakt, og forslaget er derfor i overensstemmelse med nærhedsprin-cippet.Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet afgav en udtalelse den 11. marts 2004, hvori man udtryktestøtte til Kommissionens forslag. Parlamentet foreslog enkelte ændringer, herun-der at vægtgrænsen for de adresserede postydelser, hvor medlemslandene kanvælge nedsat moms, hæves fra 2 til 10 kg. Dette forslag er indarbejdet i det senestekompromisforslag fra forhandlingerne i 2003-2004.Høring
Kommissionens forslag fra 2003 blev sendt i høring kort efter fremsættelsen. Detmomsregistrerede erhvervsliv støttede gennemgående Kommissionens forslag,mens der var modstand imod forslaget fra privatpersoner, velgørende organisatio-
7
ner og det ikke-momspligtige erhvervsliv. Disse fremhævede især, at forslaget ommomspligt vil medføre en fordyrelse af portoen, idet det for denne gruppe ikke ermuligt at fratrække moms på indkøb, i modsætning til det momsregistrerede er-hvervsliv.Statsfinansielle konsekvenser
Besluttes det at ophæve momsfritagelsen for postydelser omfattet af befordrings-pligten og indføre moms på alle postydelser, skønnes det med megen usikkerhedat medføre et merprovenu for staten på ca. 230 mio. kr. årligt (målt i 2009-priser).Det bemærkes dog, at der det første år efter ophævelsen vil være statsfinansielleudgifter til efterregulering af momsfradrag på investeringer.Samfundsøkonomiske konsekvenser
Moms på alle postydelser vil alt andet lige være gavnligt for konkurrencen påpostmarkedet, da det sikrer, at alle aktører behandles ens.Moms på alle postydelser vil desuden reducere de administrative omkostninger forpostsektoren (i praksis Post Danmark), idet den ikke længere skal sondre mellemmomsfri og momspligtige postydelser, og undgår dermed at håndtere delvis fra-dragsret på indkøb for virksomheder, der både aftager momspligtige og momsfri-tagne postydelser.For private forbrugere og ikke-momspligtige virksomheder ventes indførelse afmoms på alle postydelser at blive forbundet med højere priser.Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
I den danske momslov er bestemmelsen om momsfritagelse for visse postydelsergennemført i § 13, stk. 1, nr. 13, som momsfritager Post Danmark A/S for denpostbesørgelse, hvor der er befordringspligt. Befordringspligten indebærer, at PostDanmark A/S er forpligtet til at omdele bl.a. breve indtil 2 kg og pakker indtil 20kg over hele landet. Post, der ikke er omfattet af befordringspligten, er momsplig-tig.I L 23 er der foreslået justering af fritagelsesbestemmelsen således, at den efterforslaget kommer i overensstemmelse med EU-domstolens seneste dom på om-rådet, således at momsfritagelsen ikke knyttes til Post Danmark, men til befor-dringspligtige operatører.Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen blev forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering forud for ECOFINden 10. november 2009 og 2. december 2009.Holdning
Regeringens holdningRegeringen støtter principielt, at der indføres moms på alle postydelser, og kan påden baggrund støtte, at forhandlingerne fortsætter. Regeringen kan støtte en di-
8
rektivændring, der ophæver momsfritagelsen for de befordringspligtige postydel-ser mv. Regeringen kan ikke støtte forslag, som omfatter en udvidelse af områdetfor nedsat moms. Som led i de fortsatte drøftelser undersøges det, om enkeltfor-sendelser kan fritages for moms selv i en situation, hvor medlemslandene måttebeslutte at ophæve den generelle adgang til momsfritagelse.Andre landes holdningerLandenes holdninger er delte. De fleste ønsker formentlig at opretholde statusquo efter EU-domstolens dom i TNT-sagen.