Skatteudvalget 2010-11 (1. samling)
SAU Alm.del Bilag 72
Offentligt
923974_0001.png
923974_0002.png
923974_0003.png
923974_0004.png
923974_0005.png
923974_0006.png
923974_0007.png
923974_0008.png
923974_0009.png
923974_0010.png
30. november 2010
Samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den 7. december2010Der fremsendes dokumenter vedrørende følgende markerede dagsordenspunkter,som skønnes at vedrøre Skatteudvalgets ansvarsområde:1) Moms – forlængelse af regel om minimumsniveau for normalsatsen-VedtagelseKOM(2010) 3312) Forslag til ny momsforordning-VedtagelseKOM(2009) 6723) Postmoms-FremskridtsrapportKOM(2003) 234, KOM(2004) 4684) Administrativt samarbejde på skatteområdet (bistandsdirektivet)-Politisk enighedKOM(2009) 295) Adfærdskodeks for erhvervsbeskatning-Rapport til Rådet/RådskonklusionerKOM-dokument foreligger ikke6) Forslag til forordning vedr. short selling mv.-FremskridtsrapportKOM(2010) 4827) Styrket økonomisk samarbejde: Opfølgning på Det Europæiske Råd den 28.-29. okto-ber 2010-Rapport til RådetKOM-dokument foreligger ikke8) Forberedelse af Det Europæiske Råd den 16.-17. december 2010a) Rapport om behandling af systemiske pensionsreformer under Stabilitets- ogVækstpagten-Rapport til Det Europæiske RådKOM-dokument foreligger ikkeb) Permanent mekanisme til løsning af gældskriserSide 6Side 3
2
-Politisk drøftelseKOM-dokument foreligger ikkec) Bankafviklingsfonde og beskatning af den finansielle sektor-Rapport til Det Europæiske RådKOM(2010) 2549) Sundhedsrapport-RådskonklusionerKOM-dokument foreligger ikke10) Meddelelse fra Kommissionen om det indre marked-Status/orienteringKOM(2010) 60811) Rammer for krisehåndtering i den finansielle sektor-RådskonklusionerKOM(2010) 579
3
Dagsordenpunkt 1:
Moms – forlængelse af regel om minimumniveau fornormalsatsen
Resumé
Siden 1. januar 1993 har det været fastsat ved direktiv, at medlemslandene ikke må anvende ennormal momssats på under 15 pct. Reglen er tænkt som en overgangsordning, og har været tids-begrænset. Den er blevet forlænget fire gange, og udløber 31. december 2010. Forslaget indebærer,at reglen forlænges til 31. december 2015. Rådet ventes i lighed med tidligere at vedtage en er-klæring om, at landenes normalsats ikke bør overstige 25 pct.KOM(2010) 331Baggrund
Ifm. overgangen til det indre marked den 1. januar 1993 var det ikke muligt blandtmedlemsstaterne inden da at nå til enighed om en harmonisering af momssatser-ne. For at hindre, at store og stigende forskelle mellem de normalsatser medlems-staterne anvender, skulle føre til øgede strukturelle skævheder i EU og konkurren-cefordrejning, blev det som en overgangsordning besluttet at indføre en bestem-melse, hvorefter niveauet for den normale momssats ikke må være under 15 pct.Denne overgangsordning er siden blevet forlænget fire gange og udløber dennegang den 31. december 2010.Kommissionen har to gange fremsat forslag til nyt direktiv vedr. minimumsni-veauet for normalsatsen for moms, hvorefter normalsatsen for moms ikke måvære mindre end 15 pct., og ikke må overstige 25 %. I begge tilfælde vedtog Rådeti stedet beslutning om, at minimumsniveauet for den normale momssats fastsættesi overensstemmelse med Kommissionens forslag, og en erklæring som fastslår, atmedlemslandene bør anstrenge sig for at undgå, at landenes normalsatser oversti-ger det fastsatte minimumsniveau med mere end 10 pct. -point.Indhold
Kommissionen har fremsat forslag om direktiv vedr. minimumsniveauet for nor-malsatsen for moms, hvorefter overgangsordningen om minimumniveauet forden normale momssats forlænges i 5 år indtil den 31. december 2015. Kommissi-onen anfører i sin begrundelse for forslaget, at momssystemet – selv om der siden1993 er sket forbedringer, herunder øget forbrugslandsbeskatning (dvs. at beskat-ning af forbrug finder sted i og tilfalder det land hvori endeligt forbrug findersted) - fortsat lider under mangler og store administrative byrder. Derudover givernye økonomiske realiteter, teknologiske fremskridt og svigmønstre ifølge Kom-missionen også anledning til nye udfordringer. Kommissionen ventes på den bag-grund snarest at offentliggøre en grønbog med oplæg til en ny momsstrategi, hvorogså niveauet for de normale momssatser vil indgå.Mens arbejdet med den ny momsstrategi pågår, vurderer Kommissionen det hen-sigtsmæssigt at opretholde den eksisterende regel om, at normalsatsen for momsskal udgøre mindst 15 pct. Det er Kommissionen forventning, at Rådet vil frem-
4
sætte en fornyet erklæring, hvorefter medlemslandene bør anstrenge sig for atundgå, at forskellen mellem det fastsatte minimumsniveau for normalsatsen ognormalsatsen i EU's’ medlemslande overstiger 10 pct. -point. Den seneste erklæ-ring har følgende ordlyd:”Medlemsstaterne påtager sig – så langt som det kan forudses i dag – at de fra 1. januar 2006til 31. december 2010 vil gøre sig alle anstrengelser for at undgå at udvide den gældende afstandpå 10 pct. -point mellem laveste og højeste normalsats for moms, som medlemsstaterne anvender.”Hjemmelsgrundlag
Direktivforslaget har hjemmel i TEUF-traktatens artikel 113. Forslaget skal vedta-ges med enstemmighed. Rådet træffer beslutning efter høring af høring af Euro-pa-Parlamentet og det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg (EESC).Nærhedsprincippet
Den gældende regel om et minimumniveau for normalsatsen for moms kan kunændres eller forlænges ved en fællesskabsretsakt. Forslaget er derfor i overens-stemmelse med nærhedsprincippet.Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet kan støtte forslaget, som det imidlertid foreslår udbygget.Europa-Parlamentet foreslår således bl.a., at der indsættes en forpligtelse forKommissionen til senest 31. december 2013 at fremsætte forslag til lovgivning,der erstatter den gældende momsovergangsordning i EU med en endelig moms-ordning. Til det formål skal Kommissionen gennemføre omfattende konsultatio-ner med alle interessenter, offentlige og private. Konsultationerne skal mindstbehandle bl.a. momssatser (herunder nedsatte momssatser og det ønskelige i even-tuelt at fastsætte en højeste tilladt momssats).Høring
Forslaget er en forlængelse af gældende ret, og en høring skønnes derfor ikkenødvendig.Statsfinansielle konsekvenser
Direktivforslaget har ingen statsfinansielle konsekvenser.Samfundsøkonomiske konsekvenser
Direktivforslaget har ingen samfundsøkonomiske konsekvenser.Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Direktivforslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Det nye forslag om forlængelse har ikke tidligere været forelagt Folketingets Eu-ropaudvalg.
5
Holdning
Regeringens holdningRegeringen kan støtte Kommissionens forslag. Regeringen vil kunne tiltræde eneventuel erklæring fra Rådet i lighed med den seneste afgivne, hvorefter regerin-gen vil anstrenge sig for at undgå at udvide forskellen mellem minimumsniveauetfor normalsatsen for moms på 15 pct. og den gældende normalsats i Danmark på25 pct. udover 10 pct. –point.Andre landes holdningAlle medlemsstater vil formentlig kunne tilslutte sig direktivforslaget og en erklæ-ring fra Rådet i lighed med seneste forlængelse.
6
Dagsordenspunkt 5:Resumé
Adfærdskodeks for erhvervsbeskatning
Adfærdskodeksgruppen for erhvervsbeskatning ventes at aflægge rapport om arbejdet under detbelgiske formandskab. Gruppen har undersøgt, om EU-landene overholder aftalen i adfærdsko-deksen om at afvikle gældende skadelige ordninger og ikke at indføre nye sådanne ordninger.Gruppen har desuden begyndt andre arbejdsopgaver. ECOFIN ventes at tage rapporten tilefterretning.Baggrund
Som del af EU’s daværende skattepakke indgik EU-landene i december 1997 enpolitisk aftale om, at et land ikke må have skadelige særordninger med nedsat be-skatning på selskabsområdet mhp. at tiltrække udenlandske investeringer. AlleEU-lande har tilsluttet sig denne aftale.Adfærdskodeksen har kriterier for, hvornår en skatteordning anses som skadelig.Hovedprincippet er, at en ordning er skadelig, hvis den:medfører et betydeligt lavere effektivt beskatningsniveau (f.eks. 0-beskatning) i forhold til den normale beskatning i det pågældende land, oger isoleret fra landets egen økonomi (f.eks. hvis ordningen kun medførerfordele for udenlandsk ejede virksomheder eller kun for transaktioner medudenlandske virksomheder).
EU-landene må ikke indføre nye ordninger i strid med kodeksen (”standstill”), ogde skal ophæve eller ændre deres gældende skadelige ordninger, så de skadeligeelementer fjernes (”rollback”). ECOFIN etablerede i 1998 en særlig adfærdsko-deksgruppe til at overvåge, at kodeksen overholdes. Gruppen træffer afgørelseved ”bred enighed”.ECOFIN besluttede den 2. december 2008, at adfærdskodeksgruppen også skalundersøgemisbrug af bl.a. selskabsskatteregler og bl.a. evt. fælles forståelse af retsprak-sis som følge af de seneste afgørelser ved EF-domstolen, herunder forståel-se af reel økonomisk virksomhed. EF-domstolen har lagt vægt på, at skatte-regler, som skal hindre placering af indtægt i et selskab i et land eller områdemed lav beskatning, er i strid med den fri etableringsret, hvis det pågælden-de selskab faktisk udøver økonomisk virksomhed,gennemsigtighed og informationsudveksling vedrørende transfer-pricing(dvs. interne transaktioner mellem koncernforbundne selskaber),administrativ praksis (herunder medlemsstaternes praksis, også på regionalteller lokalt niveau), med at lempe beskatning i et omfang, der kan anses somskadeligt, ogforholdet til tredjelande.
7
Gruppen rapporterer løbende til Rådet, hvilket igen ventes at ske den 7. december2010.Indhold
Adfærdskodeksgruppen aflægger løbende rapport til ECOFIN om det fortsattearbejde med at overvåge overholdelse af medlemslandenes pligt til ”standstill”.StandstillGruppen har fortsat undersøgelsen fra 1. halvår 2010 af tre ordninger om sel-skabsbeskatning på hhv. Guernsey, Jersey og Isle of Man samt en ungarsk ordningmed nedsat beskatning af udenlandske renter.Gruppen afventerGuernseyslovforslag om revision af selskabsbeskatningen.Jerseyhar indført en generel selskabsbeskatning på 0 pct. Beskatningen er på 10pct. for banker, forsyningsselskaber samt faste ejendomsselskaber. Fysiske perso-ner, hjemmehørende på Jersey, som ejer aktier i Jersey-selskaber, betaler person-skat af udbytter fra selskaberne samt af den del af disse selskabers overskud, somikke udloddes.Isle of Manhar en generel selskabsbeskatning på 0 pct. Beskatningen er på 10 pct.for banker og for indkomst fra jord og ejendom. Fysiske personer, hjemmehøren-de på Isle of Man, som ejer aktier i Isle of Man-selskaber, betaler personskat afudbytter fra selskaberne samt af den del af disse selskabers overskud, som ikkeudloddes.Gruppen anser de to ordninger for at være skadelige, idet den del af overskuddet iselskaber på Jersey hhv. Isle of Man, der ikke udloddes som udbytte til aktionærerpå samme ø, beskattes hårdere, hvis selskabet er ejet af personer uden for øen,end hvis selskabet er ejet af personer på øen. Gruppen anbefaler, at ECOFINanmoder arbejdsgruppen for skattespørgsmål under Rådet at undersøge, om så-danne ordninger er omfattet af adfærdskodeksen.Ungarnhar en særlig ordning, så ungarske selskaber kun betaler selskabsskat på 25pct. af renter modtaget fra udlandet. Ordningen gælder altså ikke renter modtagetfra Ungarn.Ungarn oplyste, at ordningen er ved at blive ophævet med virkning fra 1. januar2011 og uden overgangsregler. Ungarn vil give gruppen yderligere oplysningerherom.Luxembourg havde anmeldt planer om en ny ordning, hvor skattemyndighederneville kunne forhåndsgodkende et selskabs rentesats i skatteplanlægningsøjemedved lånefinansiering af andre selskaber i samme koncern (Group Financing Com-panies – Advance Confirmation of Margins). Gruppen vil undersøge sagen nær-mere i første halvår af 2011.
8
Slovenien havde i første halvdel af 2010 oplyst om nye skatteordninger, som mu-ligvis kunne være i strid med adfærdskodeksen. Efter Kommissionens redegørelsefor dens undersøgelse af sagen, var gruppen af den opfattelse, at der ikke vargrund til yderligere undersøgelse. Kommissionen har også redegjort for dens un-dersøgelse af nye skatteregler på Cypern. Adfærdsgruppen var også her enige om,at der ikke var grund til yderligere undersøgelse af sagen.Gruppens øvrige arbejdeAdfærdskodeksgruppen påbegyndte i 2. halvår 2010 behandlingen af den del afarbejdsprogrammet, som ligger udover ”rollback” og ”standstill”, nemlig anti-misbrug, administrativ praksis og forholdet til tredjelande.Vedr.anti-misbrughar gruppen fortsat undersøgelsen af to elementer:Indgående overførsel af overskud fra et land uden for EU til en modtageri EU. Nogle EU-lande beskatter udbytter, som et selskab i disse landemodtager fra et selskab i et land uden for EU, mens andre EU-lande ikkebeskatter sådanne udbytter. Det medfører risiko for, at udbytter fra et sel-skab i et land uden for EU ledes gennem selskaber i et eller flere EU-lande, som ikke beskatter sådanne betalinger, til det endelige modersel-skab. Dette sker mhp. at undgå den beskatning, som moderselskabets EU-land retmæssigt ville gennemføre, hvis udbyttet var betalt direkte. Grup-pen enedes om en henstilling, hvorefter EU-landene skal imødegå skatte-omgåelse ved kunstige transaktioner.Lån med ret til andel i låntagers overskud. I visse tilfælde er grænseover-skridende hybride lån1konstrueret således, at vederlaget for lånet ansessom en renteudgift i det land, hvor låntager er hjemmehørende, men somen udbytteindtægt i det land, hvor långiver er hjemmehørende. Det kanmedføre, at ”renteudgiften” kan fratrækkes ved beskatningen i det først-nævnte land, mens ”udbytteindtægten” ikke beskattes i det andet land.Gruppen enedes om, at når vederlag for hybride lån anses som en udgift,der medfører skattefradrag for betaleren i et EU-land, da skal det EU-land, hvor modtageren er hjemmehørende, ikke kunne skattefritage veder-laget som udbytte. Gruppen vil arbejde videre med denne sag i førstehalvdel af 2011.Vedr.administrativ praksisfortsatte gruppen drøftelsen af aspekter i forbindelsemed skattemyndighedernes administrative praksis og afgivelse af forhåndsbesked(”rulings”) vedrørende beskatning. Gruppen besluttede i første halvdel af 2010, atEU-lande kan informere gruppen om tilfælde af ”skadelige rulings” i andre lande,dvs. forhåndsafgørelser, som medfører nedsættelse af beskatning i strid med ad-færdskodeksen, i modsætning til forhåndsafgørelser, som giver en skatteyder bed-1
Hybride lån er finansielle instrumenter, hvor lånet i en vis periode er fastforrentet og i en anden variabelt forrentet.
9
re muligheder for at forudse skattemæssige konsekvenser af en transaktion. Etbredt flertal i gruppen besluttede i første halvdel af 2010, at hvis skattemyndighe-derne i et EU-land meddeler en skatteyder, hvorledes en lovregel skal fortolkeseller anvendes for en grænseoverskridende situation eller transaktion, som kanvære af betydning for skattemyndighederne i et andet EU-land, da bør myndighe-derne i førstnævnte land spontant underrette myndighederne i det andet land.Gruppen drøftede generelt en række tilfælde, hvor de bør underrette hinanden omsådanne forhåndsafgørelser.Vedr.forholdet til tredjelandeer gruppen tidligere nået til enighed om, at den især vilgive prioritet til at undersøge skattereglerne i Schweiz og Liechtenstein. Gruppenhar på den baggrund opfordret Kommissionen til at tage kontakt til de to landefor at undersøge, i hvilket omfang, de kan tilslutte sig adfærdskodeksens princip-per og kriterier. Kommissionen skal rapportere til gruppen ved udløbet af hverthalvår. Kommissionen har i forlængelse af ovenstående redegjort for dens mødermed Schweiz og Liechtenstein. Gruppen opfordrede Kommissionen til at fortsæt-te disse møder og holde gruppen orienteret om fremskridt.Nærhedsprincippet
Ikke relevant.Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig.Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Sagen har ikke betydning for gældende dansk ret.Statsfinansielle konsekvenser
Sagen har ikke umiddelbare statsfinansielle konsekvenser, men begrænsning af ska-delig skattekonkurrence som følge af afvikling af ordninger vil styrke de offentligefinanser.Samfundsøkonomiske konsekvenser
Rapporten har ikke i sig selv samfundsøkonomiske konsekvenser, men begrænsningaf skadelig skattekonkurrence som følge af afvikling af ordninger vil have positivesamfundsøkonomiske konsekvenser.Høring
Ikke relevant.Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen om adfærdskodeksgruppens rapporter blev senest forelagt for FolketingetsEuropaudvalg til orientering forud for ECOFIN den 8. juni 2010.Holdning
10
Regeringens holdningDanmark er enig i rapporten og kan støtte, at ECOFIN tager rapporten til efterret-ning.Andre landes holdningerAlle medlemslande ventes at være enige i rapporten og støtte, at ECOFIN tagerrapporten til efterretning.