Skatteudvalget 2010-11 (1. samling)
SAU Alm.del Bilag 275
Offentligt
1022471_0001.png
1022471_0002.png
1022471_0003.png
1022471_0004.png
1022471_0005.png
1022471_0006.png
1022471_0007.png
1022471_0008.png
1022471_0009.png
1022471_0010.png
1022471_0011.png
1022471_0012.png
1022471_0013.png
1022471_0014.png
1022471_0015.png
1022471_0016.png
1022471_0017.png
1022471_0018.png
SkatteministerietUdkast (1)
J. nr. 2010-711-0052
Forslagtil
Lov om ændring af skattekontrolloven, aktieavancebeskatningsloven ogligningsloven(Indberetning af aktieløn)§1I skattekontrolloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1126 af 24. november 2005, som ændret bl.a. ved§ 5 i lov nr. 405 af 8. maj 2006, § 2 i lov nr. 462 af 16. december 2009, § 37 i lov nr. 698 af 25. juni2010 og senest ved § 4 i lov nr. 1560 af 21. december 2010, foretages følgende ændringer:1.§ 7 A, stk. 2, nr. 13,ophæves.Nr. 14 og 15 bliver herefter nr. 13 og 14.2.I§ 10indsættes efter stk. 4 som nye stykker:»Stk.5.Selskaber, der yder vederlag i form af købe- eller tegningsretter, som er aftalt beskattetefter ligningslovens § 7 H, skal foretage indberetning til told- og skatteforvaltningen om detforudgående kalenderårs tildelte købe- eller tegningsretter. Indberetningen skal omfatte oplysningerom tildelingstidspunktet, antallet og værdien af købe- eller tegningsretterne, identiteten af de aktierm.v., købe- eller tegningsretterne giver ret til køb eller tegning af, udnyttelseskursen, senesteudnyttelsestidspunkt og kursen på de aktier m.v., købe- eller tegningsretterne giver ret til køb ellertegning af.Stk. 6.Det selskab, der yder vederlag i form af aktier m.v., som er aftalt beskattet efterligningslovens § 7 H, skal foretage indberetning om den ansattes erhvervelse af de pågældendeaktier m.v. Tilsvarende gælder for den, over for hvem købe- eller tegningsretter, som er aftaltbeskattet efter ligningslovens § 7 H, gøres gældende. Indberetningen skal omfatte oplysninger omidentiteten af aktien m.v. og oplysninger om antallet af aktier m.v., anskaffelsestidspunktet oganskaffelsessummen for aktien m.v. Er aktierne m.v. ikke optaget til handel på et reguleret marked,skal indberetningen herudover omfatte oplysning om værdien af aktierne m.v. påtildelingstidspunktet henholdsvis tidspunktet for udnyttelsen af købe- eller tegningsretterne.Stk. 7.Er vederlaget omfattet af stk. 5 eller stk. 6, 1. pkt., ydet af et selskab i udlandet, menserhververen er ansat i et selskab her i landet, påhviler indberetningspligten vedrørende tildelingen afkøbe- eller tegningsretter det selskab, hvori erhververen er ansat.«Stk. 5 og 6 bliver herefter stk. 8 og 9.
1
§2I lov om den skattemæssige behandling af gevinst og tab ved afståelse af aktier m.v.(aktieavancebeskatningsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 796 af 20. juni 2011, foretages følgendeændring:1.I§ 14, stk. 2,ændres »§ 10, stk. 4« til: »§ 10, stk. 4 eller 6«.§3I lov om påligningen af indkomstskat til staten (ligningsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 1365 af29. november 2010, som ændret bl.a. ved § 2 i lov nr. 1595 af 22. december 2010, § 2 i lov nr. 1612af 22. december 2010, § 1 i lov nr. 554 af 1. juni 2011 og senest ved § 3 i lov nr. 624 af 14. juni2011, foretages følgende ændringer:1.§ 7 H, stk. 7,ophæves.Stk. 8 og 9 bliver herefter stk. 7 og 8.2.To steder i§ 7 H, stk. 8,der bliver stk. 7, og to steder i§ 7 H, stk. 9,der bliver stk. 8, ændres»stk. 1-7« til: »stk. 1-6«.3.I§ 28, stk. 11,ændres »§ 7 H, stk. 8« til: »§ 7 H, stk. 7«.§4Stk. 1.Loven træder i kraft den 1. januar 2012.Stk. 2.Loven har virkning for tildelinger af vederlag og udnyttelse af købe- eller tegningsretterfra og med den 1. januar 2012.
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkningerIndholdsfortegnelse1. Indledning2. Lovforslagets formål og baggrund3. Lovforslagets enkelte elementer3.1. Indberetning af aktieløn
2
3.1.1. Gældende ret3.1.2. Forslagets baggrund3.1.3. Forslagets indhold4. Økonomiske konsekvenser for det offentlige5. Administrative konsekvenser for det offentlige6. Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet7. Administrative konsekvenser for erhvervslivet8. Administrative konsekvenser for borgerne9. Miljømæssige konsekvenser10. Forholdet til EU-retten11. Hørte myndigheder og organisationer m.v.12. Sammenfattende skema1. IndledningLovforslaget har som overordnet formål at smidiggøre SKATs administration ved at fjerne nogleoverflødige procedurer og ordninger, der kun anvendes i begrænset omfang. Det gælder såledesfølgende initiativ:Pligten til attestation af og automatisk indsendelse af aftaler om aktieløn til SKAT erstattesaf en indberetningsordning. Dette giver bedre muligheder for at fortrykke gevinster og tabpå de ansattes årsopgørelse og kan medvirke til højere grad af regelefterlevelse.
2. Lovforslagets formål og baggrundBaggrunden for dette forslag er, at der i dag findes en ordning, hvorefter selskabets revisor elleradvokat skal attestere aktielønsaftalerne, og aftalerne sammen med attesten skal indsendes tilSKAT. Forslaget går ud på at erstatte denne ordning med en ordning, hvor selskabet i stedet skalindberette en række oplysninger om aktierne. Dette vil give SKAT bedre mulighed for at servicerede pågældende aktionærer herunder ved fortryk af gevinster og tab på aktier optaget til handel påregulerede markeder. Desuden vil det give SKAT bedre kontrolmuligheder.3. Lovforslagets enkelte elementer3.1. Indberetning af aktieløn3.1.1. Gældende retLigningslovens § 7 H indeholder reglerne for en særlig beskatningsordning i forbindelse medaktieløn. Det vil sige tildeling til en medarbejder af vederlag i form af aktier, køberetter til aktiereller tegningsretter til aktier.Anvendes denne særlige aktielønsordning, sker der først beskatning, når aktierne sælges.Beskatningen sker som aktieindkomst.
3
Betingelserne for at anvende ordningen er i hovedtræk,at den ansatte og det selskab, hvor den pågældende er ansat, har aftalt, at reglerne iligningslovens § 7 H skal finde anvendelse,at værdien af de modtagne aktier og købe- og tegningsretter ikke overstiger 10 pct. af denansattes årsløn,at aktierne, købe- eller tegningsretterne ydes af det selskab, hvor personen er ansat, eller afet selskab, der er koncernforbundet med dette selskab,at de modtagne aktier eller de aktier, købe- eller tegningsretterne giver mulighed for at købeeller tegne, er aktier i det selskab, hvor personen er ansat, eller i et selskab, der erkoncernforbundet med dette selskab,at aktierne ikke udgør en særlig aktieklasse,at købe- og tegningsretterne ikke overdrages, ogat modtagne køberetter indeholder en ret for enten den ansatte eller det selskab, der har ydetkøberetten, til at erhverve eller levere aktier.Revisor eller advokat for det selskab, hvor modtageren er ansat, skal attestere, at aftalen om aktielønopfylder betingelserne for at være omfattet af ordningen. Det skal ske, når aftalen er indgået. Hvisvilkårene i flere aftaler er identiske, kan revisoren eller advokaten samlet attestere aftalerne.Attesten skal indeholde oplysning om det tidspunkt, hvor den faktiske købs- eller udnyttelseskursforeligger, hvis denne oplysning ikke fremgår af aftalen.Ændres en tidligere indgået aftale, skal revisor attestere den nye aftale, og en kopi af den nye aftaleeller ændringen med den afgivne attest indsendes til SKAT.En kopi af aftalen med den afgivne attest skal indsendes til SKAT senest ved selskabetsselvangivelsesfrist for det år, hvor den ansatte erhverver en ubetinget ret til de modtagne aktier m.v.Udløber selskabets indkomstår i perioden den 1. august - 30. december, skal kopien og attesten dogindsendes senest den 20. januar i det efterfølgende år eller, hvis denne dag er en lørdag eller søndag,den følgende mandag.Efter skattekontrollovens § 7 A, stk. 2, nr. 13, kan skatteministeren bestemme, at der skalindberettes til indkomstregisteret om vederlag i form af aktier eller købe- eller tegningsretter hertil,der er ydet som led i et ansættelsesforhold, og som er valgt omfattet af reglerne i ligningslovens § 7H. Hvis vederlaget er ydet af et selskab i udlandet, der er koncernforbundet med det selskab her ilandet, hvor erhververen er ansat, kan indberetningspligten pålægges selskabet her i landet.Denne hjemmel er udnyttet ved § 11, stk. 1, nr. 12, i bekendtgørelse nr. 227 af 16. marts 2011 omindberetningspligter m.v. efter skattekontrolloven.
4
Indberetningen sker i form af en afkrydsning. Indberetningen skal foretages for den måned, hvormedarbejderen udnytter retten til at få leveret aktien m.v.Fondshandlere skal efter skattekontrollovens § 10 indberette om køb og salg af aktier, der er optagettil handel på regulerede markeder. Det er samtidig en betingelse for fradrag for et eventuelt tab vedsalg af aktierne, at SKAT har fået oplysninger om erhvervelsen af aktierne. Hvis fondshandleren harindberettet oplysninger om erhvervelsen af aktierne efter reglerne i skattekontrolloven, ansesbetingelsen om oplysning til SKAT for opfyldt. Det gælder, uanset om indberetningen sker indenfor fristen for indberetning eller efter udløbet heraf (eventuelt i form af en rettelse), blotindberetningen sker inden for fristen for genoptagelse af skatteansættelsen for det indkomstår, hvorifradraget ønskes foretaget.Indberetningen af en krydsmarkering fra arbejdsgiveren kan ikke sikre fradragsretten. Erhververenmå derfor selv oplyse SKAT om erhvervelsen, hvis fradragsretten skal sikres.3.1.2. Forslagets baggrundVed lov nr. 462 af 12. juni 2009 (lovforslag nr. L 201, folketingsåret 2008/09) blevindberetningerne på aktieområdet udvidet. Formålet var at sikre SKAT bedre kontrol- ogservicemuligheder i forhold til aktionærerne, herunder mulighed for automatisk at beregne gevinsterog tab på aktier optaget til handel på regulerede markeder.Det er fondshandlerne, der indberetter om anskaffelser og afståelser af aktier efter de regler, derblev indført ved lov nr. 462 af 12. juni 2009. Aktier, der erhverves som led i aktielønsordninger,erhverves som udgangspunkt uden inddragelse af fondshandlere. Dermed vil SKAT alene modtageindberetning om erhvervelsen af aktierne i form af en afkrydsning ved indberetning tilindkomstregisteret. Denne indberetning giver ikke SKAT mulighed for automatisk at beregnegevinster og tab ved et senere salg af aktierne, og den kan ikke sikre erhververen fradragsret for eteventuelt tab ved senere salg af aktierne, hvis de er optaget til handel på et reguleret marked.Indberetningen vil desuden kun i begrænset omfang kunne bruges til kontrolformål.Det kan derfor være hensigtsmæssigt at udvide indberetningerne på aktielønsområdet.For samtidig at kompensere arbejdsgiverne for nye byrder i forbindelse med indberetningerne vil enudvidelse af indberetningerne kunne gøre det muligt at afskaffe den gældende ordning, hvorefterarbejdsgiverselskabets revisor eller advokat skal attestere aftalerne om aktieløn, og aftalerne medattesten skal indsendes til SKAT.Det selskab, der har indgået en aftale med en ansat om løn i form af aktier eller købe- ellertegningsretter hertil under anvendelse af § 7 H, skal opbevare fornøden dokumentation for, at
5
betingelserne for anvendelse af § 7 H er opfyldt. Dokumentationen skal opbevares som andetregnskabsmateriale efter reglerne i bogføringsloven.I det omfang, SKAT i forbindelse med sine almindelige kontrol- og indsatsaktiviteter finder konkretbehov for at gennemgå et selskabs aktielønsaftaler, kan aftalerne herefter kræves udleveret medhjemmel i skattekontrollovens § 6 A om udlevering af grundlaget for indberetninger efterskattekontrolloven.3.1.3. Forslagets indholdDet foreslås at ophæve reglen om, at aktielønsaftalerne skal attesteres af selskabets revisor elleradvokat.Det foreslås desuden at ophæve reglen om, at aftalerne - sammen med attesterne - uopfordret skalindsendes SKAT.Endelig forslås det at ophæve reglen om indberetning af krydsmarkeringer til indkomstregisteret iforbindelse med tildeling af aktier, købe- eller tegningsretter, som er valgt beskattet efterligningslovens § 7 H.Til gengæld foreslås det at udvide reglerne om indberetning vedrørende aktieløn omfattet afligningslovens § 7 H.For så vidt angår vederlag i form afkøbe- eller tegningsrettertil aktier, der er valgt beskattet efteraktielønsordningen, foreslås det, at det selskab, der yder vederlaget, skal indberette følgendeoplysninger:Tildelingstidspunktet,antallet af købe- eller tegningsretter,værdien af købe- eller tegningsretterne,identiteten af og kursen på de aktier, købe- eller tegningsretterne giver ret til køb ellertegning af,udnyttelseskurs ogseneste udnyttelsestidspunkt.
Indberetningspligten foreslås at skulle påhvile det selskab, der yder vederlaget i form af tildelingenaf købe- eller tegningsretter. Det foreslås, at hvis tildelingen er ydet af et selskab i udlandet, detteselskab er koncernforbundet med et selskab i Danmark, og modtageren af vederlaget er ansat i dettedanske selskab, så pålægges indberetningspligten det danske selskab.
6
For så vidt angåraktiererhvervet som led i en aktielønsordning omfattet af ligningslovens § 7 H,foreslås det, at der indføres en indberetningspligt for det tildelende selskab eller den, en tildelt købe-eller tegningsret gøres gældende overfor. Det foreslås, at disse skal indberette om den ansatteserhvervelse af aktierne.Dels foreslås indberetningspligten at skulle gælde ved tildeling af aktier, hvor indberetningspligtenpålægges det selskab, der yder vederlaget i form af aktier. Som ved tildeling af købe- ogtegningsretter foreslås det, at hvis vederlaget er ydet af et selskab i udlandet, og dette selskab erkoncernforbundet med et selskab i Danmark, og modtageren af vederlaget er ansat i dette danskeselskab, så pålægges indberetningspligten det danske selskab.Dels foreslås indberetningspligten at skulle gælde ved udnyttelse af købe- eller tegningsretter tilsådanne aktier. Indberetningspligten foreslås i disse tilfælde at påhvile den, købe- ellertegningsretten gøres gældende overfor.Det foreslås, at indberetningen ved tildeling af aktier eller ved udnyttelse af købe- ellertegningsretter - i lighed med indberetningerne fra fondshandlerne vedrørende køb af aktier – skalomfatte følgende oplysninger:Identiteten af aktierne,antallet af aktierne,anskaffelsestidspunktet oganskaffelsessummen.
For så vidt angår tildeling eller erhvervelse af aktier, der ikke er optaget til handel på reguleredemarkeder, foreslås det, at indberetningen herudover skal indeholde oplysninger om værdien afaktierne ved tildelingen af aktierne eller udnyttelsen af købe- eller tegningsretten. For aktier optagettil handel på regulerede markeder vil SKAT selv kunne skaffe denne oplysning.Indberetningen skal efter forslaget foretages årligt med frist den 20. januar i året efter detkalenderår, indberetningen vedrører. Er den 20. januar en lørdag eller søndag, er fristen denfølgende mandag.Det foreslås endelig, at indberetningen af erhvervelsen af aktier optaget til handel på reguleredemarkeder - i samme omfang som fondshandlernes indberetning af køb – kan sikre erhververenfradrag for et eventuelt tab ved afståelse af aktierne.4. Økonomiske konsekvenser for det offentligeDer kan forekomme et beskedent merprovenu, i det omfang regelændringerne i forbindelse medaktieaflønning sikrer en bedre efterrettelighed.
7
Herudover foreslås reglerne for indberetning af aktieløn tildelt i henhold til reglerne i ligningsloven§ 7 H ændret. De mere præcise oplysninger om bl.a. udnyttelsestidspunktet i forbindelse med salgaf aktier på ikke regulerede markeder vil kunne sikre en bedre efterrettelighed på området. Detteskønnes at kunne medføre et beskedent merprovenu, som dog ikke kan kvantificeres nærmere.5. Administrative konsekvenser for det offentligeForslaget vedrørende aktieløn forventes at medføre administrative engangsomkostninger vedr.systemtilretninger på ca. 8,1 mio. kr. samt 1,2 årsværk til udvikling. Forslaget ventes at medføreårlige udgifter til 0,1 årsværk til kundebetjening. Forslaget ventes ikke at medføre løbende udgiftertil it-drift.7. Administrative konsekvenser for erhvervslivetDe foreslåede indberetningspligter vedrørende aktielønsordninger vil medføre nye byrder for deselskaber, som anvender sådanne ordninger. Samtidig afskaffes imidlertid de eksisterende reglerom, at aftalerne skal attesteres af selskabets revisor eller advokat, og at aftalen sammen medattesten skal indsendes til SKAT. Dette medfører en lempelse. Desuden afskaffes indberetningen afkrydsmarkering til indkomstregisteret.8. Administrative konsekvenser for borgerneForslaget om, at arbejdsgiveren i forbindelse med aktielønsordninger skal indberette om tildeling afaktier optaget til handel på regulerede markeder og om erhvervelse af sådanne aktier ved udnyttelseaf købe- eller tegningsretter, indebærer en administrativ lettelse for den ansatte.9. Miljømæssige konsekvenserLovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.10. Forholdet til EU-rettenLovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.11. Hørte myndigheder og organisationer m.v.Lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring hos følgende:Advokatrådet,ArbejderbevægelsensErhvervsråd,AkademikernesCentralorganisation,Børsmæglerforeningen, CEPOS, Cevea, Dansk Aktionærforening, Dansk Arbejdsgiverforening,Dansk Byggeri, Dansk Erhverv, Danske Advokater, Danske Regioner, Datatilsynet, Den DanskeFondsmæglerforening, Den danske Skatteborgerforening, DI, Erhvervs- og Selskabsstyrelsen(CKR), Finansrådet, Foreningen Danske Revisorer, FSR - danske revisorer, Håndværksrådet,Landbrug og Fødevarer, Ledernes Hovedorganisation, LO, Retssikkerhedschef MargretheNørgaard, Retssikkerhedssekretariatet, SRF - Skattefaglig Forening og Videnscentret for Landbrug.
8
12. Sammenfattende skemaSamlet vurdering af konsekvenser af lovforslagetPositive konsekvenser/mindreudgifterEventueltetbeskedentmerprovenu i det omfangændringerne af reglerne omaktieaflønning sikrer en bedreefterrettelighed.IngenNegativekonsekvenser/merudgifterIngen
Økonomiske konsekvenserfor det offentlige
Administrative konsekvenserfor det offentlige
Økonomiske konsekvenserfor erhvervslivetAdministrative konsekvenserfor erhvervslivet
Ingen
Forslaget om aktieløn forventesatmedføreadministrativeengangsomkostningertilsystemtilretninger på ca. 8,1mio. kr. samt 1,2 årsværk tiludvikling. Forslaget ventes atmedføre årlige udgifter til 0,1årsværk til kundebetjening.Forslaget ventes ikke atmedføre løbende udgifter til it-drift.Ingen
Administrative konsekvenserfor borgerne
Miljømæssige konsekvenserForholdet til EU-retten
Forslaget om indberetning af Forslaget om indberetning afaktielønindebærer,at aktieløn medfører byrder i formaktielønsaftaler ikke længere skal afindberetningspligtforattesteres og indsendes til SKAT. arbejdsgiverselskabet.Indberetningerne af aktieløn Ingengiver mulighed for fortryk afgevinst og tab på aktier og kansikre fradragsret for tab på aktieroptaget til handel på reguleredemarkeder,udenatdenpågældende skal oplyse SKATom erhvervelsen.IngenIngenForslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1
9
Til nr. 1Det foreslås at ophæve skattekontrollovens § 7 A, stk. 2, nr. 13.Efter denne bestemmelse skal arbejdsgiverselskabet indberette til indkomstregisteret om tildeling afaktier eller købe- eller tegningsretter, som er valgt beskattet efter ligningslovens § 7 H.Indberetningen sker i form af en krydsmarkering.Denne indberetningsordning foreslås afløst af en årlig indberetning af en række oplysninger omaktielønsordningerne. Der henvises til bemærkningerne til § 1, nr. 2, og til afsnit 3.1. i dealmindelige bemærkninger.Til nr. 2Der foreslås en række nye indberetningspligter vedrørende aktieløn, der er valgt beskattet efterligningslovens § 7 H.Det foreslås således, at der skal ske indberetning vedrørende tildeling af købe- og tegningsretter tilaktier. Dette foreslås at skulle gælde, uanset om de aktier, der gives ret til køb eller tegning af, eroptaget til handel på regulerede markeder eller ej.Det foreslås tillige, at der skal ske indberetning vedrørende tildeling af aktier, når tildelingen ervalgt beskattet efter ligningslovens § 7 H. Det gælder ligeledes, uanset om aktierne er optaget tilhandel på regulerede markeder eller ej.Indberetningspligten vedrørende tildelinger foreslås at skulle påhvile det selskab, der ydervederlaget (aktierne, købe- eller tegningsretterne). Hvis vederlaget er ydet af et selskab i udlandet,og dette selskab er koncernforbundet med et selskab i Danmark, og modtageren af vederlaget eransat i dette danske selskab, foreslås det dog, at indberetningspligten pålægges det danske selskab.Endelig foreslås det, at der skal ske indberetning om udnyttelse af købe- eller tegningsretter, som ervalgt beskattet efter ligningslovens § 7 H. Indberetningspligten foreslås her at skulle påhvile den,købe- eller tegningsretten gøres gældende over for.For så vidt angår vederlag i form af købe- eller tegningsretter til aktier, der er valgt beskattet efteraktielønsordningen, foreslås det, at arbejdsgiveren skal indberette oplysninger om tildelingstids-punktet, antallet af købe- eller tegningsretter, værdien af købe- eller tegningsretterne, identiteten afog kursen på de aktier, købe- eller tegningsretterne giver ret til køb eller tegning af, udnyttelseskursog seneste udnyttelsestidspunkt.
10
For så vidt angår tildeling af aktier og udnyttelse af tildelte købe- eller tegningsretter, foreslås det, atindberetningen skal omfatte oplysninger om tildelingstidspunktet, antallet af aktier, identiteten afaktierne og anskaffelsessummen. Er der tale om aktier, der ikke er optaget til handel på et reguleretmarked, skal indberetningen tillige omfatte oplysninger om værdien af aktierne.Der henvises i øvrigt til afsnit 3.1. i de almindelige bemærkninger
Til § 2Til nr. 1Det er i lovforslagets § 1, nr. 2, foreslået, at det selskab, der yder vederlag i form af aktier iforbindelse med en aktielønsordning efter ligningslovens § 7 H, skal indberette om den ansatteserhvervelse af aktierne. Tilsvarende er det forslået, at der skal ske indberetning om erhvervelse afaktier ved udnyttelse af købe- eller tegningsretter, som er valgt beskattet efter ligningslovens § 7 H.Indberetningspligten foreslås her at skulle påhvile den, købe- eller tegningsretten gøres gældendeover for.Der henvises for en nærmere gennemgang af indberetningsreglen til bemærkningerne til § 1, nr. 2,og til afsnit 3.1. i de almindelige bemærkninger.Efter aktieavancebeskatningslovens § 14 er det for fysiske personer en betingelse for fradragsret fortab på aktier optaget til handel på regulerede markeder, at SKAT har fået oplysninger omerhvervelsen af aktierne. Indberetninger fra fondshandleren om køb efter reglerne iskattekontrollovens § 10, stk. 4, kan sikre fradragsretten.Det foreslås, at indberetningerne om erhvervelser af aktier efter de foreslåede nye regler – lige somindberetningerne fra fondshandlerne - kan sikre fradragsretten for et eventuelt tab ved afståelse afaktierne.Til § 3Til nr. 1Det foreslås at ophæve ligningslovens § 7 H, stk. 7, om, at aktielønsaftaler skal attesteres, og ataftalerne skal indsendes til SKAT sammen med attesterne.SKAT vil efter forslaget modtage de relevante oplysninger om aktielønsordningerne gennem deindberetningsregler, som er foreslået i § 1, nr. 2.Der henvises i øvrigt til afsnit 3.1. i de almindelige bemærkninger.
11
Til nr. 2 og 3Der er tale om konsekvensændringer som følge af § 3, nr. 1.
Til § 4Til stk. 1Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2012.Til stk. 2Det foreslås, at de foreslåede regler om indberetning vedrørende aktieløn og ophævelsen af reglerneom attester og indsendelse af aftaler om aktieløn får virkning for tildelinger af aktier eller købe-eller tegningsretter henholdsvis udnyttelse af tildelte købe- og tegningsretter, når tildelingenhenholdsvis udnyttelsen sker fra og med den 1. januar 2012.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lovGældende formuleringLovforslaget
12
§1I skattekontrolloven, jf. lovbekendt-gørelse nr. 1126 af 24. november2005, som ændret bl.a. ved § 5 i lov nr.405 af 8. maj 2006, § 2 i lov nr. 462 af16. december 2009, § 37 i lov nr. 698af 25. juni 2010 og senest ved § 4 i lovnr. 1560 af 21. december 2010,foretages følgende ændringer:§ 7 A.---1.§ 7 A, stk. 2, nr. 13,ophæves.Nr. 14 og 15 bliver herefter nr. 13 ogStk. 2.Indberetningspligten omfatterefter skatteministerens bestemmelse, i 14.det omfang beløbet ikke er A-ind-komst:1)-12) ---13) Vederlag i form af aktier elleranparter eller købe- eller tegningsretterhertil, der er ydet som led i etansættelsesforhold, og som er valgtomfattet af reglerne i ligningslovens §7 H. Er vederlaget ydet af et selskab iudlandet, der er koncernforbundet meddet selskab her i landet, hvor erhverve-ren er ansat, kan indberetningspligtenpålæggesdetselskab,hvorerhververen er ansat.14)-15) ---Stk. 3-4.---§ 10.---[Bestemmelserneer nye]2.I§ 10indsættes efter stk. 4 som nyestykker:»Stk.5.Selskaber, der yder vederlagi form af købe- eller tegningsretter,som er aftalt beskattet efterligningslovens § 7 H, skal foretageindberetningtiltold-ogskatteforvaltningen om det forudgåen-de kalenderårs tildelte købe- eller teg-ningsretter.Indberetningenskalomfatteoplysningeromtildelingstidspunktet,antalletogværdienafkøbe-ellerteg-ningsretterne, identiteten af de aktierm.v., købe- eller tegningsretterne giverret til køb eller tegning af, udnyttelses-
13
kursen, seneste udnyttelsestidspunktog kursen på de aktier m.v., købe- ellertegningsretterne giver ret til køb ellertegning af.Stk. 6.Det selskab, der yder vederlagi form af aktier m.v., som er aftaltbeskattet efter ligningslovens § 7 H,skal foretage indberetning om denansattes erhvervelse af de pågældendeaktier m.v. Tilsvarende gælder for den,overforhvemkøbe-ellertegningsretter, som er aftalt beskattetefter ligningslovens § 7 H, gøresgældende. Indberetningen skal omfatteoplysninger om identiteten af aktienm.v. og oplysninger om antallet afaktier m.v., anskaffelsestidspunktet oganskaffelsessummen for aktien m.v. Eraktierne m.v. ikke optaget til handel påetreguleretmarked,skalindberetningen herudover omfatteoplysning om værdien af aktierne m.v.på tildelingstidspunktet henholdsvistidspunktet for udnyttelsen af købe-eller tegningsretterne.Stk. 7.Er vederlaget omfattet af stk.5 eller stk. 6, 1. pkt., ydet af et selskabi udlandet, mens erhververen er ansat iet selskab her i landet, påhviler indbe-retningspligten vedrørende tildelingenaf købe- eller tegningsretter detselskab, hvori erhververen er ansat.«Stk. 5 og 6 bliver herefter stk. 8 og 9.
§2I lov om den skattemæssigebehandling af gevinst og tab vedafståelseafaktierm.v.(aktieavancebeskatningsloven),jf.lovbekendtgørelse nr. 796 af 20. juni2011, foretages følgende ændring:1.I§ 14, stk. 2,ændres »§ 10, stk. 4«§ 14.---til: »§ 10, stk. 4 eller 6«.Stk. 2.Betingelsen i stk. 1 anses foropfyldt, hvis told- og skatteforvalt-
14
ningen uanset tidsfristen i stk. 1 harmodtaget oplysninger om erhvervelsenved indberetning fra andre indberet-ningspligtige end den skattepligtigeefter skattekontrollovens § 10, stk. 4, §10 B eller § 11 H. Betingelsen i stk. 1anses uanset tidsfristen ligeledes foropfyldt, såfremt den skattepligtige kanpåvise, at de indberetninger, der erforetaget på dennes vegne, erukorrekte.Stk. 3-4.---§3Ilovompåligningenafindkomstskat til staten (ligningsloven),jf. lovbekendtgørelse nr. 1365 af 29.november 2010, som ændret bl.a. ved§ 2 i lov nr. 1595 af 22. december2010, § 2 i lov nr. 1612 af 22.december 2010, § 1 i lov nr. 554 af 1.juni 2011 og senest ved § 3 i lov nr.624 af 14. juni 2011, foretagesfølgende ændringer:
§ 7 H.---Stk. 2-6.---Stk. 7.Revisor eller advokat for det1.§ 7 H, stk. 7,ophæves.selskab, hvor modtageren er ansat,Stk. 8 og 9 bliver herefter stk. 7 og 8.skal, når der er indgået en aftale somnævnt i stk. 2, nr. 1, attestere, ataftalen opfylder betingelserne i stk. 2.Er selskabet ikke skattepligtigt tilDanmark, kan en anden revisor elleradvokat attestere aftalen. Er defastsatte vilkår i to eller flere aftaleridentiske,kanrevisorenelleradvokaten samlet attestere aftalerne.Attesten skal indeholde oplysning omdet tidspunkt, hvor den faktiske købs-eller udnyttelseskurs foreligger, hvisdenne oplysning ikke fremgår afaftalen. En kopi af aftalen med denafgivne attest skal indgives til told- ogskatteforvaltningensenestvedselvangivelsesfristeniskatte-
15
kontrollovens § 4, stk. 2, for det år,hvor den ansatte erhverver ubetingetret til de modtagne aktier m.v. Harselskabet ingen dansk told- ogskatteforvaltning, skal revisoren elleradvokaten i stedet sende de samledeaftaler og attester til en af de ansattestold- og skatteforvaltninger. Hvisvurderingen af, om betingelserne i stk.2 er opfyldt, først sker på dettidspunkt, hvor den faktiske udnyttel-seskurs for købe- eller tegningsrettenhenholdsvis købskursen for aktienforeligger, skal kopien af aftalen ogattesten først indgives for det år, hvordenfaktiskeudnyttelseskurshenholdsviskøbskursforeligger.Udløber selskabets indkomstår iperioden 1. august-30. december, skalkopien dog indgives senest den 20.januar i det efterfølgende år eller, hvisdenne dag er en lørdag eller søndag,den følgende mandag. Told- ogskatteforvaltningen kan se bort fraoverskridelse af fristen i 8. pkt.Stk. 8.Hvis en køberet, der eromfattet af reglerne i stk. 1-7, udnyttesved kontant udbetaling til den ansatteafkøberettensværdi(differenceafregning), finder reglerne i§ 28 anvendelse. Er betingelsen i § 28,stk. 1, 5. pkt., ikke opfyldt, finderreglerne i § 16, jf. statsskattelovens §4, dog anvendelse. Endvidere finderreglerne i § 28 anvendelse for købe- ogtegningsretter omfattet af reglerne istk. 1-7, såfremt den ansattesskattepligt her til landet ophører, jf. §28, stk. 4 og 5.Stk. 9.I tilfælde, der er omfattet afstk. 1-7, finder reglerne i § 16 eller §28, jf. statsskattelovens § 4, ikkeanvendelse, jf. dog stk. 8. Stk. 1-7finder ikke anvendelse, såfremttildelingen af aktier m.v. er omfattet af§ 7 A.§ 28.---
2.To steder i§ 7 H, stk. 8,der bliverstk. 7, og to steder i§ 7 H, stk. 9,derbliver stk. 8, ændres »stk. 1-7« til:»stk. 1-6«.
16
Stk. 2-10.---Stk. 11.Stk. 1-10 finder ikke an-3.I§ 28, stk. 11,ændres »§ 7 H, stk.vendelse, såfremt tildelingen af 8« til: »§ 7 H, stk. 7«.køberetter eller tegningsretter eromfattet af reglerne i § 7 A eller § 7 H,jf. dog § 7 H, stk. 8.
§4Stk. 1.Loven træder i kraft den 1.januar 2012.Stk. 2.Loven har virkning fortildelinger af vederlag og udnyttelse afkøbe- eller tegningsretter fra og medden 1. januar 2012.
17
18