Skatteudvalget 2010-11 (1. samling)
SAU Alm.del Bilag 274
Offentligt
Klaus VilnerPallies le BourgF-12540 Le ClapierFrance
telefon nummer : +33 5 65 99 38 21telefax nummer : +33 5 65 99 38 21e-mail:[email protected]
Le Clapier, den 28. juli 2011.
Skatteminister Peter Christensen,Skatteministeriet,Nicolai Eigtveds Gade 28,DK – 1402 København K
Kære Skatteminister Peter Christensen,Hvis man i dag som modtager af dansk pension flytter til Frankrig, bliver man dobbeltbeskattet afdenne pension, idet man kommer til at betale fuld skat både til Danmark og til Frankrig af desamme pensionsudbetalinger. Det samme gælder, hvis man allerede bor i Frankrig og først pånuværende tidspunkt begynder at modtage pension.Det skyldes, at Danmark i sommeren 2008 opsagde dobbeltbeskatningsoverenskomsten medFrankrig, således at den bortfaldt ved udløbet af året 2008, og at Frankrig har undladt at givedobbeltbeskatningslempelse for danske pensioner for personer, som bor i Frankrig.Det er naturligvis ikke særligt tilfredsstillende, at Danmark og Frankrig i dag som EU-lande ståruden en dobbeltbeskatningsoverenskomst som følge af, at det ikke er muligt at komme overensom en løsning af pensionsbeskatningen, og at parterne står så langt fra hinanden i dettespørgsmål, som tilfældet er. Så vidt jeg forstår, er situationen den, at Danmark kræver beskatningaf de danske pensioner som følge af at disse er optjent, mens man boede i Danmark og på dettidspunkt fik fradrag for pensionerne i den danske skat, medens Frankrig holder på, at pensionerneudbetales på et tidspunkt, hvor man bor i Frankrig, og at Frankrig – også af hensyn tilkonsekvenserne overfor andre lande – ikke vil acceptere en situation, hvor pensionister kan bo iFrankrig uden at skulle bidrage til det franske samfund med skat af sine pensionsindtægtersamtidig med at det er Frankrig, som har udgifterne til de pågældende til hospitaler, ældreforsorg,sygepleje, samt til offentlige udgifter i øvrigt for de pågældende. Frankrig er i øvrigt i dettespørgsmål på linie med næsten alle andre lande i Europa, idet Danmark formentlig er det enesteeuropæiske land, som ønsker at få gennemført kildelandsbeskatning af pensionsudbetalinger.Dobbeltbeskatningen af de danske pensioner er nu begyndt at give alvorlige problemer for en deldanske pensionister, som bor i Frankrig, og derfor er der en del pensionister, som ikke er omfattetaf overgangsordningerne, som må indse at de nu ikke længere har råd til at blive boende i Frankrigpå grund af dobbeltbeskatningen, og at de derfor er ved at indstille sig på, at de bliver nødsaget tilat flytte fra Frankrig til Danmark eller til et andet land, hvor de ikke udsættes for dobbeltbeskatning.For mange af dem er dette en personlig tragedie, da de har indstillet sig på at bo i Frankrig, kan
være fransk gift og kan have ægtefæller og børn, som aldrig har boet i Danmark og ikke beherskerdet danske sprog.Hertil kommer, at det danske erhvervsliv er ganske kritisk over, at Danmark ikke hardobbeltbeskatningsoverenskomster med Frankrig og med Spanien og har opfordret til, at der gøresforsøg fra dansk side på hurtigst muligt at få genetableret overenskomster med de to lande, idetbortfaldet af dobbeltbeskatningsoverenskomsterne har betydet øgede skattebetalinger og øgedeadministrative vanskeligheder for virksomheder, som har erhvervsinteresser eller datterselskaber ide to lande eller for rederier, hvis skibe anløber havne i de to lande.Det – i øvrigt meget begrænsede – merprovenu, som man havde forestillet sig ville blive resultatetaf opsigelsen af dobbeltbeskatningsoverenskomsterne, er formentlig desuden udeblevet.Udvandringen til Frankrig af danskere, der nærmer sig eller har opnået pensionsalderen, er i dagstort set ophørt, og tværtimod rejser pensionisterne tilbage til Danmark, fordi de ikke kan magtedobbeltbeskatningen. En pensionist koster gennemsnitligt samfundet mere end den pågældendebidrager med i skatter, og derved får det danske samfund nu forøgede byrder ved, atpensionisterne bliver boende i Danmark eller flytter tilbage til Danmark i forhold til den situation,hvor de var rejst til Frankrig. Desuden belastes det danske sundhedsvæsen (hospitaler, ældreplejem. v) yderligere ved at pensionisterne bliver boende i Danmark i stedet for at flytte til Frankrig.De forøgede udgifter, som bortfaldet af dobbeltbeskatningsoverenskomsterne bevirker for danskerhvervsliv, er også ensbetydende med lavere overskud i virksomhederne og dette har denkonsekvens, at virksomhederne nu på grund af faldet i indtægter bidrager med lavereskattebetalinger til det offentlige. Dette skattetab overstiger antageligt det skattemæssigemerprovenu, som Danmark får ved at kunne beskatte pensionsudbetalinger til Frankrig.Sammenfattende må man derfor konkludere, at opsigelsen af dobbeltbeskatningsoverenskomstenhar givet har givet forøgede indtægter til Frankrig (og Spanien) og lavere indtægter og størreudgifter til Danmark.I en radioudsendelse på P 1 i Danmarks Radio her til morgen opfordrede repræsentanter for danskerhvervsliv til, at der bliver taget initiativ til, at forhandlingerne genoptages med henblik på, snarestmuligt at få afsluttet nye dobbeltbeskatningsoverenskomster med Frankrig og med Spanien. I densamme udsendelse gav formanden for Folketingets Skatteudvalg, folketingsmedlem Niels HelvegPetersen udtryk for, at det bør være Danmark, der tager initiativ til at få forhandlingerne omdobbeltbeskatningsoverenskomsterne genoptaget, da det i sin tid var Danmark, der ensidigtopsagde overenskomsterne.Jeg har selv på samme måde fra tid til anden opfordret til, at Danmark tager initiativ til at få dennuværende beklagelige situation løst ved, at der indledes forhandlinger om nye overenskomster.I din besvarelse af 22. februar 2011 af min henvendelse af 18. februar 2011 til FolketingetsSkatteudvalg vedrørende lovforslag L 122 (Skatteudvalget 2010 - 11, L 122, Bilag 24) oplyste du,at Frankrig og Spanien havde tilbudt en løsning, hvor kildelandet må beskatte pension fra detandet land med maksimalt 15 %, og hvor bopælslandet nedsætter sin skat af pensionen medkildelandets skat. Dette vil medføre, at dansk pension højst beskattes efter skatteniveauer iFrankrig eller i Spanien, dog mindst 15 %, og at dobbeltbeskatning undgås. I så fald vil det væreattraktivt for danske pensionister at flytte til de to lande. Omvendt vil det betyde, at Danmark kanbeskatte franske og spanske pensionister i Danmark efter dansk skatteniveau, idet man dog skalafgive 15 % af skatten til Frankrig eller Spanien.
Hvis man tænker sig en person, der modtager pension fra Danmark på ca. 300.000 kr. samt danskfolkepension på ca. 60.000 kr., vil denne person komme til at betale ca. 35 % af denne indkomstsom dansk bruttoskat, hvis vedkommende bor i Danmark. Bor den pågældende imidlertid iFrankrig eller i Spanien, vil den pågældende typisk komme til at betale mellem 25 % og 30 % afindkomsten i skat, forudsat at der er tale om pension i forbindelse med arbejdsindkomst ellerpension udbetalt fra det offentlige. Er der tale om selvpensionering, er skatten ofte lavere.Det vil med andre ord sige, at Frankrig og Spanien har tilbudt, at Danmark kan få halvdelen ellermere end halvdelen af den skat, som opkræves af danske pensioner efter fransk eller spanskskatteniveau og næsten halvdelen af den skat, som den pågældende skulle betale efter danskskatteniveau.Både Frankrig og Spanien har altså strakt sig ganske langt i et forsøg på at nå frem til etkompromis i forhandlingerne om en ny dobbeltbeskatningsoverenskomst. Men jeg har bragt ierfaring, at man i hvert fald i Frankrig holder aldeles fast på, at det er Frankrig, der afgør, efterhvilke principper man skal beskattes, når man bor i Frankrig, og at man ikke er villig til at give købpå dette over hovedet. Dette rimer i øvrigt ganske godt med oplysningen om, at Frankrig ogSpanien ønsker, at danske pensioner skal beskattes efter fransk eller spansk skatteniveau, nårman bor i Frankrig eller i Spanien.Det siger sig selv, at ingen af parterne kan få imødekommet deres ønsker fuldt ud, når man skal nåfrem til et kompromis. Det er også sagt, at man oftest har opnået den bedste løsning, når beggeparter bagefter er utilfredse med resultatet.Skal der opnås overensstemmelse med Frankrig og Spanien om nyedobbeltbeskatningsoverenskomster, er det derfor ikke realistisk at forestille sig, at Danmark fortsatskulle kunne beskatte de danske pensioner fuldt ud. Danmark står altså overfor et valg mellementen ikke at få nogen ny dobbeltbeskatningsoverenskomst i det hele taget eller at få en nydobbeltbeskatningsoverenskomst, hvor kildelandet må afgive en del af beskatningen tildomicillandet.Jeg skal på denne baggrund opfordre dig til at genoptage forhandlingerne med Frankrig ogSpanien med udgangspunkt i det forhandlingsudspil, som de to lande er fremkommet med, mensåledes at det beløb, som afsættes til kildelandet, søges forhøjet fra 15 % til f. eks 20 % ellermåske 25 %.Dette vil indebære, at kildelandet i praksis får ret til størstedelen af skatterne, men at det samtidigrespekteres, at beskatningen sker efter bopælslandets regler. Derved opretholdes princippet om,at dansk pension højst beskattes efter skatteniveauet i Frankrig eller i Spanien, således som de tolande ønsker. Og samtidig får Danmark retten til hovedparten af skatterne af de danske pensioner,således som Danmark lægger vægt på.Det vil i øvrigt også betyde, at Danmark får et væsentligt højere skatteprovenu af danskepensioner fra pensionister i Frankrig og i Spanien, end det er tilfældet for så vidt angår den danskedobbeltbeskatningsoverenskomst med Portugal, hvor Danmark kun får skat beregnet som detbeløb, den danske skat er højere end den portugisiske skat.Jeg skal på denne baggrund opfordre til, at der indledes forhandlinger om nyedobbeltbeskatningsoverenskomster med Frankrig og Spanien.
Det kan oplyses, at jeg ligeledes har tilsendt dette brev til medlemmerne af FolketingetsSkatteudvalg til orientering.
.
Med venlig hilsen
Klaus Vilner