Skatteudvalget 2010-11 (1. samling)
SAU Alm.del Bilag 239
Offentligt
10. juni 2011
Samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den 20. juni 2011Der fremsendes dokumenter vedrørende følgende markerede dagsordenspunkter,som skønnes at vedrøre Skatteudvalgets ansvarsområde:1) Forslag til revision af direktiv om indskydergarantiordninger-Generel indstillingKOM(2010) 368, KOM(2010) 3692) Forordning om regulering af handel med finansielle derivater-Generel indstillingKOM(2010) 4843) Forordning om tekniske krav til kreditoverførsler og direkte debiteringer i euro mv.(migration til SEPA)-Generel indstillingKOM(2010) 7754) Bankstresstest-Orienterende debatKOM-dokument foreligger ikke5) EIB’s eksterne lånemandat 2007-2013 - – midtvejsevaluering-Politisk drøftelseKOM(2010) 173, KOM(2010) 1746) Omnibus II-Tidlig forelæggelse (sagen er ikke på dagsordenen for ECOFIN den 20. juni 2011)KOM(2011) 087) Meddelelse fra Kommissionen vedr. effektiv kvalitetsstyring inden for europæiske stati-stikker-RådskonklusionerKOM(2011) 2118) Styrket økonomisk samarbejde – trialogforhandlinger-Opdatering af generel indstillingKOM(2010) 522, KOM(2010) 523, KOM(2010) 524, KOM(2010) 525,KOM(2010) 526, KOM(2010) 5279) Europæisk Semester-Rådsudtalelser og rådsanbefalinger vedr. medlemslandenes stabilitets- og konvergenspro-grammer og nationale reformprogrammer
2
SEK(2011) 801-82810) Adfærdskodeks for erhvervsbeskatning-Rapport til Rådet/RådskonklusionerKOM-dokument foreligger ikkeSide 3
3
Dagsordenspunkt 10:Resumé
Adfærdskodeks for erhvervsbeskatning
Adfærdskodeksgruppen for erhvervsbeskatning ventes at aflægge rapport om arbejdet under detungarske formandskab. Gruppen undersøger løbende, om EU-landene overholder aftalen i ad-færdskodeksen om dels at afvikle gældende skadelige ordninger for selskabsbeskatning og delsikke at indføre nye sådanne ordninger. Gruppen har desuden begyndt andre arbejdsopgaver omanti-misbrug, administrativ praksis og forholdet til tredjelande. ECOFIN ventes at tage rappor-ten til efterretning.Baggrund
Som del af EU’s daværende skattepakke indgik EU-landene i december 1997 enpolitisk aftale om, at et land ikke må have skadelige særordninger med nedsat be-skatning på selskabsområdet mhp. at tiltrække udenlandske investeringer. AlleEU-lande har tilsluttet sig denne aftale.Adfærdskodeksen har kriterier for, hvornår en skatteordning anses som skadelig.Hovedprincippet er, at en ordning er skadelig, hvis den:medfører et betydeligt lavere effektivt beskatningsniveau (f.eks. 0-beskatning) i forhold til den normale beskatning i det pågældende land, oger isoleret fra landets egen økonomi (f.eks. hvis ordningen kun medførerfordele for udenlandsk ejede virksomheder eller kun for transaktioner medudenlandske virksomheder).
EU-landene må ikke indføre nye ordninger i strid med kodeksen (”standstill”), ogde skal ophæve eller ændre deres gældende skadelige ordninger, så de skadeligeelementer fjernes (”rollback”). ECOFIN etablerede i 1998 en særlig adfærdsko-deksgruppe til at overvåge, at kodeksen overholdes. Gruppen træffer afgørelseved ”bred enighed”.ECOFIN besluttede den 2. december 2008, at adfærdskodeksgruppen også skalundersøge:misbrug af bl.a. selskabsskatteregler og evt. fælles forståelse af retspraksissom følge af de seneste afgørelser ved EF-domstolen, herunder forståelse afbegrebet ”reel økonomisk virksomhed”, som ikke er defineret præcist. EF-domstolen har lagt vægt på, at skatteregler, som skal hindre placering af ind-tægt i et selskab i et land eller område med lav beskatning, er i strid med denfrie etableringsret, hvis det pågældende selskab udøver reel økonomisk virk-somhed,gennemsigtighed og informationsudveksling vedrørende transfer-pricing(dvs. interne transaktioner mellem koncernforbundne selskaber),administrativ praksis (herunder medlemsstaternes praksis, også på regionalteller lokalt niveau) med at lempe beskatning i et omfang, der kan anses somskadeligt, og
4
forholdet til tredjelande.
Gruppen rapporterer løbende til Rådet, hvilket igen ventes at ske den 20. juni2011.Indhold
Stop for indførelse af nye ordninger i strid med adfærdskodeksen (Standstill)Adfærdskodeksgruppen aflægger løbende rapport til ECOFIN om det fortsattearbejde med at overvåge overholdelse af medlemslandenes pligt til ”standstill”.Gruppen har fortsat undersøgelsen fra 2. halvår 2010 af ordninger om selskabsbe-skatning på hhv. Guernsey, Jersey og Isle of Man samt en ungarsk ordning mednedsat beskatning af udenlandske renter og en ordning i Luxembourg om for-håndsgodkendelse ved lånefinansiering i koncernforbundne selskaber.Gruppen afventerGuernseyslovforslag om revision af selskabsbeskatningen. Derer ikke nyt vedr. Guernsey i 1. halvår af 2011.JerseyogIsle of Manhar indført en generel selskabsbeskatning på 0 pct. Jersey hardog en beskatning på 10 pct. for banker, forsyningsselskaber samt fast ejendoms-selskaber, mens Isle of Man har en beskatning på 10 pct. for banker og for ind-komst fra jord og ejendom. Fysiske personer, hjemmehørende på Jersey, hhv. Isleof Man, som ejer aktier i Jersey-selskaber, hhv. Isle of Man-selskaber, betaler per-sonskat af udbytter fra selskaberne samt af den del af disse selskabers overskud,som ikke udloddes.Gruppen anser ordningerne på Jersey og Isle of Man for at være skadelige. Dendel af overskuddet i et selskab på Jersey hhv. Isle of Man, der ikke udloddes somudbytte til aktionærerne, beskattes hårdere, hvis der er tale om aktionærer, der erfysiske personer hjemmehørende på samme ø som selskabet, end hvis der er taleom andre aktionærer.Der var imidlertid usikkerhed om, hvorvidt ordningerne er i strid med adfærdsko-deksens kriterium for skadelig skattepraksis om, at ordningerne medfører fordelefor udenlandsk ejede selskaber. Usikkerheden skyldtes, at ordningerne ikke med-fører forskellig beskatning af et selskabs overskud på selskabs-niveau, men påaktionær-niveau. ECOFIN bekræftede imidlertid den 15. februar 2011 en konklu-sion fra arbejdsgruppen for skattespørgsmål under Rådet om, at sådanne ordnin-ger er omfattet af kodeksen.Adfærdskodeksgruppen vurderede herefter, at Jersey og Isle of Mans ordningervar i strid med adfærdskodeksen. De to lande har efterfølgende bebudet, at deagter at ændre ordningerne mhp. at fjerne de skadelige elementer. Adfærdsko-deksgruppen vil følge op på ændringerne af ordningerne i 2. halvår 2011.Ungarnhavde en særlig ordning, så ungarske selskaber kun betalte � selskabsskataf renter modtaget fra udlandet. Ordningen omfattede altså ikke renter fra Un-
5
garn. Ungarn har ophævet ordningen med virkning fra 1. januar 2011 uden over-gangsregler. Adfærdskodeksgruppen har herefter konkluderet, at der ikke er be-hov for yderligere undersøgelse af ordningen.Luxembourganmeldte i september 2010 en ny ordning, hvor skattemyndighedernekunne forhåndsgodkende et selskabs rentesats i skatteplanlægningsøjemed vedlånefinansiering af andre selskaber i samme koncern efter skematiske rammer(Group Financing Companies – Advance Confirmation of Margins). Luxembourghar nu ændret ordningen, så det i spørgsmålet om godkendelse af rentesatsen bl.a.bedømmes, hvad der kan aftales mellem uafhængige parter i en sammenligneligsituation under hensyn til f.eks. vurdering af risiko (armslængde-princippet), hvil-ket er i overensstemmelse med OECD’s principper. Adfærdskodeksgruppen harherefter konkluderet, at der ikke er behov for yderligere undersøgelse af ordnin-gen.Gruppen har også fortsat undersøgelsen af en ordning, hvorBulgariennedsætterbeskatningen af et selskabs overskud fra landbrug, hvis selskabet investerer i nyebygninger eller driftsmidler. Der var også indledt en undersøgelse af ordningen iforhold til EU’s regler om statsstøtte, og vurderingen af ordningen i forhold tiladfærdskodeksen blev derfor udsat. Bulgarien har nu oplyst, at Kommissionen haranset ordningen for at være i overensstemmelse med statsstøttereglerne. Adfærds-kodeksgruppen har herefter konkluderet, at der ikke er behov for yderligere un-dersøgelse af ordningen.Kommissionen har orienteret gruppen om dens bilaterale kontakter medFrankrigog Nederlandeneom nye skatteregler i de to landesoversøiske områder,som er indledt iførste halvår 2011. Kommissionen vil fortsætte disse kontakter og holde gruppenorienteret.Som led i gruppens årlige overvågning af, om EU-landene – og deres tilknyttedeområder – overholder adfærdskodeksen, har alle EU-lande indsendt oplysningerom, hvorvidt de har gennemført nye skatteordninger, som kan være i strid medkodeksen. En ny ordning i Gibraltar blev notificeret til gruppen: Gibraltar IncomeTax Act 2010. Gruppen har bedt UK om at indsende mere detaljerede oplysnin-ger om denne ordning. Gruppen vil se nærmere på ordningen i 2. halvår 2011.Afvikling af ordninger i strid med adfærdskodeksen (Rollback)De EU-lande, som selv havde skatteordninger, som blev vurderet i strid med ko-deksen – eller hvis tilknyttede områder havde skatteordninger, som blev vurderet istrid med kodeksen – har bekræftet, at ordningerne er afviklet eller afvikles i over-ensstemmelse med de tidligere aftaler.Gruppens øvrige arbejdeAdfærdskodeksgruppen påbegyndte i 2. halvår 2010 behandlingen af den del afarbejdsprogrammet, som ligger udover ”rollback” og ”standstill”, nemlig anti-misbrug, administrativ praksis og forholdet til tredjelande.
6
Vedr.anti-misbrughar gruppen fortsat undersøgelsen aflån med ret til andel i låntagersoverskud.I visse tilfælde er grænseoverskridende lån konstrueret således, at veder-laget for lånet anses som en renteudgift i det land, hvor låntager er hjemmehøren-de, men som en udbytteindtægt i det land, hvor långiver er hjemmehørende. Detkan medføre, at ”renteudgiften” kan fratrækkes ved beskatningen i det førstnævn-te land, mens ”udbytteindtægten” ikke beskattes i det andet land. Gruppen er ble-vet enig om retningslinjer, som medfører, at når et EU-land anser det betalte ve-derlag for sådanne lån som en fradragsberettiget udgift for låntager, skal det EU-land, hvor långiver er hjemmehørende, ikke kunne skattefritage det modtagnevederlag som udbytte. Gruppen vil arbejde videre med implementeringen af disseguidelines i anden halvdel af 2011.Vedr.administrativ praksisfortsatte gruppen drøftelsen af aspekter i forbindelsemed skattemyndighedernes administrative praksis og afgivelse af forhåndsbesked(”rulings”) vedrørende beskatning. Gruppen vil i samarbejde med Kommissionenoverveje mulige fremgangsmåder i forhold til iværksættelsen af en gennemgang afpotentielt skadelige administrative praksis i EU-landene.Vedr.forholdet til tredjelandeer gruppen tidligere nået til enighed om, at den især vilprioritere undersøgelsen af skattereglerne i Schweiz og Liechtenstein. Gruppenhar på den baggrund opfordret Kommissionen til at tage kontakt til de to landefor at undersøge i hvilket omfang, de kan tilslutte sig adfærdskodeksens principperog kriterier. Kommissionen skal rapportere til gruppen ved udløbet af hvert halv-år. Kommissionen har i forlængelse af ovenstående redegjort for dens møder medSchweiz og Liechtenstein. Gruppen opfordrede Kommissionen til at fortsættedisse møder og holde gruppen orienteret om fremskridt.ECOFIN ventes den 20. juni 2011 at vedtage rådskonklusioner, der tager ad-færdskodeksgruppens rapport til efterretning og opfordrer gruppen til igen at af-lægge rapport om dens arbejde til ECOFIN inden udgangen af 2011.Nærhedsprincippet
Ikke relevant.Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig.Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Sagen har ikke betydning for gældende dansk ret.Statsfinansielle konsekvenser
Sagen har ikke umiddelbare statsfinansielle konsekvenser, men begrænsning af ska-delige skattekonkurrence som følge af afvikling af ordninger vil styrke de offentligefinanser.
7
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Rapporten har ikke i sig selv samfundsøkonomiske konsekvenser, men begrænsningaf skadelig skattekonkurrence som følge af afvikling af ordninger vil have positivesamfundsøkonomiske konsekvenser.Høring
Ikke relevant.Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen om adfærdskodeksgruppens rapporter blev senest forelagt Folketingets Euro-paudvalg til orientering forud for ECOFIN den 7. december 2010.Holdning
Regeringens holdningRegeringen er enig i rapporten og kan støtte, at ECOFIN tager rapporten til efter-retning.Andre landes holdningerAlle medlemslande ventes at være enige i rapporten og støtte, at ECOFIN tagerrapporten til efterretning.