Skatteudvalget 2010-11 (1. samling)
SAU Alm.del Bilag 236
Offentligt
1007985_0001.png
1007985_0002.png
1007985_0003.png
1007985_0004.png
1007985_0005.png
1007985_0006.png
1007985_0007.png
NotatTil FinansudvalgetKoncerncentretBorger og VirksomhedIt-projektstyring16. maj 2011J. nr. 11-064343
Kvartalsrapport vedr. Fase 2 af Skatteministerietssystemmodernisering for 1. kvartal 20111. IndledningDen 25. juni 2009 gav Finansudvalget sin tilslutning til akt 9, og dermed at Skat-teministeriet kunne gennemføre den såkaldte anden fase af systemmoderniserin-gen, der omfatter følgende projekter:Ét Fælles Inddrivelsessystem(EFI) skal samle hele den offentligeinddrivelse og sikre, at de inddrivelsesskridt, der iværksættes, foretagesmed udgangspunkt i helhedsorienteret sagsbehandling og maksimalautomatisering.Digitalt Motor Register(DMR) har til formål gennem en effektiviseringog digitalisering af eksisterende arbejdsprocesser at sikre, at borgere ogvirksomheder oplever, at registreringen af biler foregår hurtigere ogenklere end i dag.Én Skattekonto(EKKO) vil lette virksomhedernes administrative byrdersamt effektivisere skatteadministrationen ved at opkræve alle skattekravvia et saldoprincip, således at alle krav behandles efter ensartede regler.
Skatteministeriet (SKM) afgiver hermed kvartalsrapport vedrørendeSystemmoderniseringens fase 2 dækkende 1. kvartal af 2011. I kvartalsrapportengives en status på projekternes forløb i det forgangne kvartal i forhold til tidsplanog leverancer samt en redegørelse for udviklingen i projekternes økonomi ogrisici. Hertil kommer en udtalelse fra den eksterne følgegruppe, der består af toeksterne medlemmer.2. Status2.1 EFI (Fase 2.2)
EFI følger den plan, der blev præsenteret i kvartalsrapporten for 2.-4. kvartal2010. Den primære del af EFI forventes derfor fortsat leveret i marts 2012.Det endelige systemdesign er færdiggjort og godkendt medio april 2011. Herud-over arbejdes der målrettet med de webservices, der skal kommunikere med deøvrige eksisterende it-systemer.
Side 1 / 7
Forberedelserne af den funktionelle test er i fuld gang. Det ventes, at der vil bliveudarbejdet ca. 4.500 test cases, og at der vil blive anvendt ca. 20 årsværk på defunktionelle test af systemet. Hertil kommer de mange systemtest, som leveran-døren selv står for.På linje med de øvrige projekter i Systemmoderniseringens fase 2 er der etableretet egentligt implementeringsprojekt, der skal planlægge den meget betydeligeforandringsproces for kunder, fordringshavere og medarbejdere i SKM. Der af-holdes i dette regi bl.a. løbende orienteringsmøder med de kommunale og statsli-ge fordringshavere, der skal levere data til det kommende inddrivelsessystem.2.2 DMR (Fase 2.1)
SKM følger tidsplanen og idriftsætter DMR med udgangen af 3. kvartal 2011.De meget omfattende funktionelle test er påbegyndt i marts 2011.Tidsplanen for Debitormotoren, der leveres af EKKO-projektet og som skal bru-ges til opkrævning og afregning i forhold til kunderne, er dog stram, og SKM harderfor stort fokus på afhængigheden projekterne imellem.Løsningen er tæt ved at være færdigudviklet. Samarbejdet med leverandørenNetCompany har været tilfredsstillende, og udviklingen af løsningen har fulgtAkt 9 i forhold til både tidsplan og indhold.Der samarbejdes med en lang række eksterne interessenter, som skal anvendeløsningen, hvor nogle af disse også selv skal foretage udvikling af delløsninger.Det drejer sig bl.a. om bilimportører, forsikringsselskaber samt en række statsli-ge styrelser herunder Rigspolitiet. Interessenternes tidsplan er stram, og en rækkeaf dem er løbet ind i forsinkelser. Der er en mindre risiko for, at dette kan få be-tydning for den samlede implementering af DMR, men dette vurderes ikke kri-tisk på nuværende tidspunkt. SKM er i løbende dialog med interessenterne for atsikre at deres egne løsninger følger tidsplanen for DMR.2.3 EKKO (Fase 2.1)
Der er fortsat god fremdrift på it-udviklingen i EKKO-projektet, der bl.a. inde-holder leverancerne A&D og Debitormotor. Der er iværksat et omfattende test-forløb, som indtil videre forløber planmæssigt. Det samme gælder implemente-ringsplanlægningen og forberedelserne.Der er afholdt Kundeprøve på debitormotorfunktionalitet til understøttelse afDMR i hhv. januar og marts 2011. Herudover er den funktionelle test af debi-tormotorfunktionaliteten til understøttelse af DMR påbegyndt i marts 2011.I marts 2011 blev den første version af debitormotorfunktionalitet (til understøt-telse af EFI) leveret til opstart af systemintegrationstest på EFI.Debitormotorfunktionaliteten til understøttelse af DMR hhv. EFI forventes fort-sat at blive færdig til det i forrige kvartalsrapport angivne tidspunkt, men tidspla-nen er fortsat stram. CSC, der udvikler debitormotorløsningen til DMR, har en
Side 2 / 7
intern arbejdskonflikt med både lockout og strejke. Det har endnu ikke påvirketprojektets fremdrift, men der er risiko for, at det vil ske i de kommende måneder.Flere funktionaliteter i A&D er i marts 2011 taget i brug og anvendes af en afSKMs øvrige applikationer. A&D forventes fuldt idriftsat i 2. kvartal 2011, somangivet i forrige kvartalsrapport.3. IdriftsættelsestidspunkterDatoerne for idriftsættelsesmilepælene for Fase 2 fastholdes uændret i forhold tilseneste afrapportering.I tabellen nedenfor ses de aktuelle datoer for idriftsættelsesmilepælene i Fase 2:MilepæleTidsplan jf.Akt 9 af25/6 2009Tidsplan jf.seneste kvar-talsrapport (4.kvartal 2010)3. kvartal 20112. kvartal 20122. kvartal 20111. kvartal 20123. kvartal 20111. kvartal 20121. kvartal 2012Idriftsat1. kvartal 20111. kvartal 20122. kvartal 2012Udskydelser iforhold til 4.kvartal 2010Nuværendetidsplan
DMRDMR, v. 1DMR, v. 2EKKOA&DDebitormotor, v. EFIDebitormotor, v. DMRDebitormotor, v. EKKOEKKO udstilling (DMS)EFIEFI, scoringsmodulEFI, v. 1EFI, v. 2
3. kvartal 20112. kvartal 20123. kvartal 20104. kvartal 20101. kvartal 20113. kvartal 20111. kvartal 2012-4. kvartal 20104. kvartal 2011
----------
3. kvartal 20112. kvartal 20122. kvartal 20111. kvartal 20123. kvartal 20111. kvartal 20121. kvartal 2012Idriftsat1. kvartal 20111. kvartal 20122. kvartal 2012
4. Økonomi og business caseI de efterfølgende afsnit præsenteres denSystemmoderniseringens fase 2 på følgende måde:4.1Det forventede investeringsbudget4.2De forventede driftsudgifter4.3Det faktiske forbrug4.4Den samlede business casesamledeøkonomii
Sammenhængen i afsnittene er, at summen af ”det forventedeinvesteringsbudget” (721,1 mio. kr. i afsnit 4.1) og ”de forventede driftsudgifter”(204,8 mio. kr. i afsnit 4.2) svarer overens med udgifterne i projektperiodenangivet i ”den samlede business case” (925,9 mio. kr. i afsnit 4.4). Beløbene erangivet i 2011 priser.
Side 3 / 7
4.1 Det forventede investeringsbudgetMio. kr.Akt 9 af25/06-09Akt 9 af25/06-09Budget, jf.sidstekvartals-rapporti 2009 plIt-udviklingsudgifterKonsulenterUddannelse, info. mv.LønEFI QWCRM3Investeringsbudget - I alt365,8118,531,5140,511,64,0671,9i 2011 pl377,2122,232,5144,911,94,1692,8i 2011 pl376,2126,732,4180,05,34,1724,8i 2011 pl373,8126,332,2179,45,34,1721,1AktueltbudgetAfvigelse tilsenestekvartals-rapporti 2011 pl-2,4-0,4-0,2-0,7---3,7i 2011 pl-3,44,1-0,334,5-6,60,028,2Afvigelse tilaktstykket
note: afrundingen til mio. kr. kan forårsage afvigelser i totalerne
Der er ikke sket væsentlige ændringer i det samlede investeringsbudget sidensidste afrapportering. Der er således fortsat afvigelser i forhold til Akt 9, derprimært kan henføres til et merforbrug på interne lønomkostninger på 34,5 mio.kr. Årsagen til de forøgede lønomkostninger i projekterne er en parallelisering afudviklingsforløb bl.a. på grund af de mange væsentlige afhængigheder imellemfasens leverancer, der også har medført en forøget testindsats. Derudover er dersket en styrkelse af implementeringsorganisationen, hvilket også har betydet, atdet forøgede interne ressourceforbrug har nedbragt risikoen for den samlede Fase2.Den samlede afvigelse på 28,2 mio. kr. har ingen bevillingsmæssige konsekven-ser og svarer til 4,1 pct. af det samlede investeringsbudget på Akt 9.4.2 De forventede driftsudgifter
De samlede driftsudgifter i projektperioden forventes at udgøre 204,8 mio. kr. i2011 priser. Dette er 24,2 mio. kr. mindre end forudsat i business casen i Akt 9og skyldes, at udgiften til it-miljøer i projektperioden har været mindre endforventet.4.3 Det faktiske forbrug pr. 31. marts 2011Mio. kr.i 2011 plIt-udviklingsudgifterKonsulenterUddannelse, info. mv.LønEFI QWCRM3Investeringer – I altDrift i projektperiodenSamletForbrug2004-2010104,781,86,4104,35,34,1306,660,1366,7Forbrug20117,44,30,916,4--29,13,332,4Budget2011244,936,814,757,6--354,0-354,0325,0Restbudget2011237,532,413,841,2--325,0
note: afrundingen til mio. kr. kan forårsage afvigelser i totalerne
Side 4 / 7
Der er efter 1. kvartal 2011 forbrugt ca. 9 pct. af årets samlede budget. Årsagentil det relative mindreforbrug er, at hovedparten af omkostningerne forefalderved opnåelse af fastpriskontrakternes betalingsmilepæle. Der er i projektplanernerelativt få betalingsmilepæle i 1. kvartal 2011.4.4 Den samlede business case
Den oprindelige business case - Akt 9 af 25. juni 2009Mio.kr.i 2011 plUdgifter i projektperiodenUdgifter efter projektperiodenBesparelserSamlet effektAkkumuleret effekt2004-2008173,50,0-3,0170,5170,52009163,50,0-36,2127,3297,72010320,00,0-45,3274,7572,52011184,40,0-176,28,2580,6201280,527,4-301,6-193,7387,020130,075,8-337,3-261,5125,420140,075,8-356,6-280,8-155,420150,075,8I alt921,9254,8
-358,4 -1.614,7-282,7-438,1-438,1
note: afrundingen til mio. kr. kan forårsage afvigelser i totalerne
Den aktuelle business caseMio.kr.i 2011 plUdgifter i projektperiodenUdgifter efter projektperiodenBesparelserSamlet effektafvigelse til Akt 9Akkumuleret effektafvigelse til Akt 92004-2008152,70,0-3,0149,7-20,8149,7-20,8200949,70,0-36,213,5-113,8163,2-134,52010164,40,0-62,2102,2-172,5265,4-307,12011427,70,7-76,4352,0343,8617,436,72012124,431,5-208,3-52,5141,2564,9177,920137,084,3-358,2-266,8-5,3298,0172,620140,087,8-366,4-278,62,219,4174,820150,089,2I alt925,9293,5
-366,4 -1.477,2-277,35,4-257,8180,2-257,8
note: afrundingen til mio. kr. kan forårsage afvigelser i totalerne
Der ikke er ingen væsentlige ændringer i den samlede business case siden sidsteafrapportering, hvor den samlede business case for perioden 2008 - 2015 blevnedjusteret. Den årlige effekt fra 2013 og frem er fortsat meget betydelig og er iforhold til Akt 9 stort set uændret.Business casen kan fortsat blive påvirket af især it-driftsomkostninger efteridriftsættelse, da der fortsat er tale om et noget usikkert estimat, eftersom derendnu ikke er indgået længerevarende driftskontrakter med kommende driftsle-verandører.
Side 5 / 7
5. RisikovurderingDen samlede opdaterede risikovurdering fremgår nedenfor.31/12-20102 3 4XXXXXX31/03-20112 3 4XXXXXX
RisikofaktorØkonomiOrganisationTeknisk løsningLeverandørerInteressenterSamlet risikovurdering
1
5
1
5
ØkonomiRisikoen er uændret. Der foreligger et kontraktgrundlag for hovedleverancerne iden samlede Fase 2. Derudover er projektforløbene så fremskredne, at risikoenfor, at der vil tilgå uforudsete udgifter, er blevet mindre. Der er fortsat ikke ind-gået kontrakter med driftsleverandørerne endnu. Dette betyder selvsagt, at deforventede driftsudgifter fortsat er forbundet med en vis usikkerhed.Det skal dog bemærkes, at afhængigheder imellem leverancerne fra EKKO tilhenholdsvis DMR og EFI fortsat kan have betydning for den samlede økonomi iSystemmoderniseringens fase 2, hvis der skulle ske forsinkelser i de forudsatteleverancer.OrganisationRisikoen er uændret. Der er, som det fremgår af budgettet, afsat væsentlig flereinterne ressourcer end oprindelig forudsat til at gennemføre projekterne. Dette erbl.a. for at sikre, at systemerne er tilfredsstilende testet, og der er afsat den for-nødne fokus på den organisatoriske implementering. Risikofaktoren er derforforsat lav.Teknisk løsningRisikoen er uændret. Skatteministeriet har valgt at erstatte strategien om én sam-let integrationsplatform, der skal afvikle alle nye applikationer, med en meredecentral strategi, hvor det er muligt at lade flere leverandører drive en distribue-ret platform, der så integreres med de øvrige. Det er forventningen, at denne kor-rigerende handling vil nedbringe den tekniske risiko væsentligt. Der er i samrådmed Økonomistyrelsen bestilt et eksternt review af den ændrede strategi, så kon-sekvenserne kan dokumenteres.LeverandørerRisikoen er uændret. Der foreligger kontrakter og løsningsbeskrivelser på stortset alle udviklingselementer af Fase 2. Samarbejdet med leverandørerne er gene-relt udmærket og konstruktivt. Eftersom der fortsat er store afhængigheder mel-lem leverancerne i EKKO og henholdsvis DMR og EFI, bibeholdes en forhøjetrisiko, da afhængighederne sætter krav til, at leverandørerne formår at samarbej-de på tværs i mellem de konkrete leverancer.
Side 6 / 7
Derudover er det kun få af leverancerne i Fase 2, der er gennemført egentlige testaf leverancer på. Der kan erfaringsmæssigt opstå uenighed med leverandører idenne fase, hvilket også er en medvirkende årsag til, at risikofaktoren bibehol-des.Endeligt bidrager situationen med arbejdskonflikt hos CSC, der er leverandør påEKKO, også til et forhøjet risikobillede. Situationen har endnu ikke påvirketprojektets fremdrift, men der er risiko for, at dette kan ske i de kommende måne-der.InteressenterRisikoen er uændret. Både DMR og EFI har et stort antal interessenter, hvor derskal ske en ændring i den måde, de i dag leverer oplysninger til SKM på. Detbetyder, at der er mange interessenter, der skal ændre egne systemer, så de kanintegreres med SKM. Dette kan erfaringsmæssigt være forbundet med en forøgetrisiko. Der er derfor iværksat en målrettet dialog med den enkelte interessent, såprocessen kan ske så smidigt som muligt.5. Den eksterne følgegruppeDer er ikke sket ændringer i tidsplanen siden den seneste rapport, lige somrisikovurderingen er uændret. Den ændrede strategi vedr. integrationsplatformenrummer dog nogle nye usikkerhedsmomenter, som må formodes at kunneafklares gennem det eksterne review af strategien, der er iværksat.
Side 7 / 7