Skatteudvalget 2010-11 (1. samling)
SAU Alm.del Bilag 225
Offentligt
Kommissionens grønbog omonline spil i det indre markedSkatteudvalget 25. maj 2011
Kommissionens grønbog om online spil
Lidt historik – før internettets udbredelseNationalt begrænset spiludbud• Lotto, gevinstgivende spilleautomater, kasinoer og væddemål om nationalebegivenhederHovedparten af lande har restriktiv regulering af spillemarkedet for at undgå ludomani,svig m.v.• Statsmonopoler meget udbredtMidler fra spil i stor udstrækning kanaliseret til almennyttige formål
Side 2
25-05-2011
Kommissionens grønbog om online spil
Lidt historik – i internettets tidsalder
Internettet gjorde online spil muligtSpillet i højere grad grænseoverskridendeSpillet har ofte hurtig spilafviklingNye muligheder for spil – fx netpoker og væddemål på begivenheder i andre landeUdbuddet af spil vokser – og især udbud af online spil har stor stigningstakt
Side 3
25-05-2011
Kommissionens grønbog om online spil
EU regulering af spilSpil er kendetegnet ved meget begrænset EU-harmoniseringSpil er omfattet af Traktatens bestemmelser om frit udbud af ydelser
Stigende udbud af online spil over grænserne har sat fokus medlemslandenes regler irelation til bestemmelsen om ydelsers fri bevægelighed
Kilde: OECDSide 425-05-2011
Kommissionens grønbog om online spil
Ulovligt spiludbudDet stadigt stigende udbud af grænseoverskridende online spil har resulteret i•Øget ulovligt udbud af online spil
”Ulovligt” online udbud af spil kan deles op iooSort marked – hvor spiludbyder ikke har tilladelse til udbud overhovedetGråt marked – hvor spiludbyder har tilladelse til udbud i ét EU-land, men ikke i allede lande, hvor de udbyder spil
Side 5
25-05-2011
Kommissionens grønbog om online spil
Kommissionen – sager om traktatkrænkelseKommissionens reaktion på øget grænseoverskridende online spil og medlemslandenestraditionelle restriktive spilleregulering har hidtil været:Siden 2003 at indlede sager om traktatkrænkelse (hovedsagelig vedr. fribevægelighed)
Ingen af disse sager er kommet til EU-Domstolen – men mange er endnu åbne iKommissionen!Kommissionens sag mod Danmark vedr. hovedsagelig monopolet på sportsvæddemålblev åbnet i 2004, og forventes lukket af Kommissionen, når den nye danskespillelovgivning træder i kraft.
Side 6
25-05-2011
Kommissionens grønbog om online spilEU-Domstolen
En række nationalt forelagte sager har affødt domme fra EU-DomstolenDomstolen anerkender, at nationale restriktioner på spillemarkedet kan være berettigetoDvs. de særlige hensyn bag spillelovgivningen kan berettige restriktioner, herunderforbrugerbeskyttelse, sikring af offentlig orden og finansiering af aktiviteter afalmennyttig interesseoRestriktionerne skal være egnede og anvendes konsekvent og systematiskDomstolen anerkender, at online spil har særlige egenskaber, der kan begrunde særligregulering
Side 7
25-05-2011
Kommissionens grønbog om online spil
Europa-Parlarmentet
På baggrund af Schaldemose-betænkningen fra 2009 om sikkerhed ved onlinespilopfordrede Europa-Parlamentets Kommissionen til sammen med medlemslandene atundersøge virkninger af det grænseoverskridende online spil
Side 8
25-05-2011
Kommissionens grønbog om online spil
Rådet
Rådet har siden 2008 sat spil på dagsordenenMedlemslandene har hovedsagelig udvekslet oplysningerI en konklusion fra ultimo 2010 udtrykte Rådet tilfredshed med at Kommissionen ville udsendeen grønbogRådet konkludere samtidig at informationssystemet IMI kan blive nyttigt i relation tiladministrativt samarbejde på spilområdetMangel på aktiv deltagelse fra Kommissionen har hidtil begrænset udbyttet af arbejdet i Rådet
Side 9
25-05-2011
Kommissionens grønbog om online spilGrønbogen indeholder ikke, men indeholder..
I modsætning til fx grønbogen om moms indeholder grønbogen om spilIKKE konkrete forslag til løsninger af problemerIKKE Kommissionens vurderinger af hensigtsmæssigheden af konkreteinitiativerMEGET FÅ spørgsmål lægger op til at høringsparter skal komme medvurderinger af, holdninger til og løsningsforslag til konkrete problemerStatsstøttesagen mod Danmarks nyligt vedtagne afgiftssatser nævnes kort, mengrønbogen indeholder ikke spørgsmål vedrørende afgifter eller beskatningsstedGrønbogen indeholder i stedet hovedsageligSpørgsmål om national lovgivning, praksis og erfaringerIndsamling af information i form af undersøgelser m.v.Side 1025-05-2011
Kommissionens grønbog om online spilFormål med grønbogen
Kommissionens formål med grønbogen er atfå belyst væsentlige problemstillingerskabe fundament for udveksling af bedste praksis blandt medlemslandeneskabe grundlag for Kommissionen til efterfølgende at vurdere muligheder oghensigtsmæssighed for konkrete tiltag på EU-plan
Side 11
25-05-2011
Kommissionens grønbog om online spil
Nye danske spillelovgivning grundlag for evt. svar fra regeringen på grønbogenFolketinget vedtog i juni 2010 at liberalisere markedet for online kasinospil ogvæddemål (dog ikke væddemål på hestevæddeløb)Der kræves blandt andet, at udbydere skal have dansk spilletilladelse, der sættes kravtil udbydernes håndtering af spillerne, og der er regler om håndhævelse gennemblokeringer af udbydere uden dansk tilladelseSpillelovgivningens ikrafttræden afventer afslutning af statsstøttesagen vedr.afgiftssatserneRegeringen ser grønbogen i lyset af den nye spillelovgivning, og vil besvare udvalgtespørgsmål ud fra den nye lovgivningRegeringen vil hovedsagelig besvare spørgsmål om konkret udformning af nationaleregler – erfaringer med de nye regler er der i sagens natur ikke mange af endnuSide 1225-05-2011
Kommissionens grønbog om online spil
Hovedpunkter fra grønbogen1) Etablering og tildeling af tilladelser2) Udbydernes brug af tilknyttede ydelser• Salgsfremmende foranstaltninger• Andre tilknyttede ydelser3) Forbrugerbeskyttelse• Spilproblemer• Ludomani4) Forebyggelse og bekæmpelse af svig og hvidvask af penge5) Finansiering af almennyttige formål og af begivenheder6) Håndhævelse, herunder administrativt samarbejde og blokeringerSide 1325-05-2011
Kommissionens grønbog om online spil
Ad 1) Etablering og tildeling af tilladelser
Det anføres, at en udbyder er etableret i det land, hvor den udøver økonomiskvirksomhed – men fx placering af en server medfører ikke i sig selv en etableringDer er forskellige systemer for tildeling af tilladelser- Fx krav om nationale tilladelser og anerkendelse af tilladelser tildelt i andre landeKommissionen ønsker fordele og ulemper ved systemerne belyst
Den nye danske spillelovgivning kræver at alle, der vil udbyde spil her i landet, fårdansk tilladelsesikrer, at udbyderne lever op til de danske krav – herunder krav, der skal sikreforbrugerbeskyttelse
Side 14
25-05-2011
Kommissionens grønbog om online spil
Ad 2) Udbydernes brug af tilknyttede ydelser (1)Salgsfremmende foranstaltningerKommissionen fokuserer på regulering af og evt. særlige problemer med:Bannere og pop-up vinduer på ikke hjemmesider for andre end spiludbydereRabatter, gaver og salgsfremmende konkurrencer og –spilDirekte markedsføring pr. post, telefon, internet mv.Sponsorater
Den nye danske spillelovgivning har regler for regulering af spiludbydernessalgsfremmende foranstaltninger
Side 15
25-05-2011
Kommissionens grønbog om online spilAd 2) Udbydernes brug af tilknyttede ydelser (2)Andre tilknyttede ydelserKommissionen fokuserer på nationale regler og erfaringer med:Betalingstjenester og spillekontiIdentifikation af spillerne
Udbydere af betalingstjenester skal være etableret i EU, EØS eller i lande, hvormed derer indgået særlige aftalerDen nye danske spillelovgivning kræver oprettelse af spillekonti for alle spillere, derønsker at spille onlinekasino spil og online væddemålIdentifikationen af spillerne foregår hovedsagelig på baggrund af cpr. nr. ogbilledidentifikation
Side 16
25-05-2011
Kommissionens grønbog om online spil
Ad 3) Forbrugerbeskyttelse (1)SpilproblemerDet anføres, at flere lande har lavet undersøgelser omfattende spil generelt• Mellem 0,5 % (UK) og 6,5 % (Estland) af befolkningen har problemer med spilAf faktorer med speciel betydning i relation til spilproblemer nævnesHastighed i spilafviklingHastighed for gevinstudbetalingAdgang og sociale forholdTilbagebetalingsprocent og gevinstchanceMulighed (om kun tilsyneladende) til at bruge evnerSalgsfremmende foranstaltninger
Side 17
25-05-2011
Kommissionens grønbog om spilAd 3) Forbrugerbeskyttelse (2)Af værktøjer til at begrænse spilproblemer nævnesAldersgrænseSelvbegrænsning og selvudelukkelseBegrænsninger af bl.a. salgsfremmende foranstaltningerInformation/advarsler/selvtestForbud mod brug af kreditUdbyderes pligt til at udvise omhu (spilansvarlighed)Begrænsninger af spiludbud
Side 18
25-05-2011
Ad 3) Forbrugerbeskyttelse (3)Ifølge en dansk undersøgelse fra 2006 har ca. 0,23 % af befolkningen inden for detseneste år haft problemer med spil (problemspillere)Den nye spillelovgivning anvender en stor del af de værktøjer der nævnesAldersgrænse på 18 år for online spilReklamer må ikke rette sig mod mindreårigeForbud mod brug af kreditUdbyderne skal sørge for, at spillerne får information om spillet, gevinstmulighedermv., og ved online spil skal der være mulighed for selvbegrænsning ogselvudelukkelseKrav til udbyderne om at vise spilansvarlighed
Side 19
25-05-2011
Kommissionens grønbog om online spilAd 3) Forbrugerbeskyttelse (4)LudomaniUndersøgelser viser, at mellem 0,3 % og 3,1 % af befolkningen er ludomanerDet anføres, at ludomani synes at hænge mere sammen med indførelsen af nye ogdermed mere ”attraktive” former for spil end med, om spillene er online eller offlineDe fleste spiludbydere med spiltilladelse i EU har links til hjælpetjenesterDen danske undersøgelsen fra 2006 viste, at 0,14 % (ca. 5.000 personer) afbefolkningen i Danmark inden for det seneste år er eller har været ludomanerMidler til ludomani bliver med ny spillelovgivning afsat på finansloven, og skal gå tilsåvel forebyggelse og behandling af ludomani samt til forskning i ludomaniSide 2025-05-2011
Kommissionens grønbog om online spil
Ad 4) Forebyggelse og bekæmpelse af svig og hvidvask af penge (1)I relation til svig og hvidvask af penge fokuseres påSvig, hvor spillerne ikke får deres gevinsterIdentitetstyveri og databeskyttelsesproblemerKriminalitet i forbindelse med udbud af lovligt spilHvidvask af penge, når der er høje beløbsgrænser for indsatserDer efterlysesDokumentation mv. for svig i forbindelse med online spilRegler for kontrol, standardisering og certificering af udbydernes udstyr ogsoftwareVurdering af, hvilke svigtyper der bør prioriteres højestVurdering af risikoen for at udbydere af væddemål påvirker udfaldet af fx ensportskamp
Side 21
25-05-2011
Kkommissionens grønbog om online spilAd 4) Forebyggelse og bekæmpelse af svig og hvidvask af penge (2)
Den nye danske spillelovgivning indeholder en række kontrolbestemmelser og krav tiludbydernes udstyr og softwareHvidvaskdirektivet omfatter kasinoer – og derfor også online kasinoer.Den nye spillelovgivning overholder direktivets bestemmelser
Side 22
25-05-2011
Kommissionens grønbog om online spil
Ad 5) Finansiering af almennyttige formål og af begivenhederDer fokuseres påMåder at kanalisere midler fra spil på til almennyttige formålRegler om modydelse til fordel for arrangører af begivenhederRisiko for ”fribillet/gratis adfærd”Udbydere af online spil betaler afgift til staten, men ingen af disse beløb går tilalmennyttige formål/arrangørerne af begivenhederne. Kun overskud fra de ikkeliberaliserede spil udbudt af Danske Spil og Klasselotteriet kanaliseres til almennyttigeformål.Den nye spillelovgivning indeholder ikke regler om modydelse til arrangører afbegivenheder.
Side 23
25-05-2011
Kommissionens grønbog om online spil
Ad 6) Håndhævelse mv.Der efterlyses oplysninger om fora og former for eksisterende samarbejde mellemmedlemslandenes myndighederDer efterlyses oplysninger om nationale regler for blokeringer og evt. erfaringer meddisse
De danske myndigheder deltager i en række mere eller mindre uformelle fora, hvoroplysninger og erfaringer udvekslesDen nye spillelovgivning indeholder regler for både blokering af ulovlige udbydereshjemmesider (DNS-blokering) og betalingsblokering
Side 24
25-05-2011
Kommissionens grønbog om online spilHvad sker der videre?På baggrund af høringssvarene forventes Kommissionen ultimo 2011/primo 2012at udsende en sammenfatning af høringsvarerne med forslag til prioritering af devæsentligste områderKommissionen har dog allerede nu oplyst, at den vil afholde særlige workshops foreksperter på særlige områder- herunder fx integritet i sport og spilproblemer og ludomaniKonkrete meddelelser fra Kommissionen på de enkelte områder forventes at kommeløbende fra medio 2012 og frem
Side 25
25-05-2011