Skatteudvalget 2010-11 (1. samling)
SAU Alm.del Bilag 21
Offentligt
J.nr. 2010-121-0018
SkatteadministrationskontoretOktober 2010
Forslag til Lov om ændring af lov om fremgangsmåden vedinddrivelse af skatter og afgifter m.v., lov om inddrivelse af gæld til detoffentlige og forskellige andre love (effektivisering af inddrivelsen)Forslaget indeholder initiativer, derudspringer af Regeringen og Dansk Folkepartis aftale om kommunernes økonomi for2011,vil understøtte skatteministerens handleplan på inddrivelsesområdet, offentliggjort 24.september 2010,andre forslag til effektivisering af inddrivelsesopgaven.Forslaget indeholder følgende:1. Hjemmel til særskilt lønindeholdelse af beløb til dækning af kontrolafgifter og dæknings-rækkefølgen for denneRegeringen og Dansk Folkeparti har i forbindelse med kommuneforhandlingerne 2010 aftalt, atder igangsættes et arbejde med at udarbejde en model for, at mindre krav så som P-bøder, DSB-bøder, licens m.v. kan inddrives med et mindre månedligt beløb uafhængigt af inddrivelsen afandre restancer. Forslaget giver skatteministeren bemyndigelse til at gennemføre dette.2. 100 pct. modregningsadgang i børnefamilieydelsenEfter de nugældende regler kan der ske modregning i halvdelen af børnefamilieydelsen til dæk-ning af restancer vedrørende betaling for dag- og klubtilbud samt skolefritidsordninger. Modreg-ningsadgangen i halvdelen af ydelsen dækker ikke den løbende betaling for pasning, og derfor vilrestancerne fortsat stige, når der ikke betales. Forslaget sikrer, at disse restancer, hvor kommu-nerne er ”tvangskreditorer” som følge af børnepasningspligten, nedbringes i højere grad end tid-ligere.3. Opprioritering af underholdsbidrag i dækningsrækkefølgenSom led i kommuneforhandlingerne blev det aftalt, at den endnu ikke ikrafttrådte dækningsræk-kefølge i det såkaldte EFI, der medfører, at underholdsbidrag placeres som nr. 2 i dækningsræk-kefølgen, skulle iværksættes hurtigst muligt. I forbindelse med tilretning af de eksisterende sy-stemer har det vist sig, at ændringen kun kan lade sig gøre vedrørende lønindeholdelse, som imid-lertid også er det værktøj, der altovervejende anvendes i sager om underholdsbidrag. Afdragsord-ninger og modregning anvendes i mindre omfang. I lovforslaget foreslås det således at justere dennuværende dækningsrækkefølge for lønindeholdelser, således at der kan ske dækning af under-holdsbidragsrestancer forud for skattekrav.
Side 1 af 2
4. Ændring af beløbsgrænsen ved registrering i kreditoplysningsbureauForslaget harmoniserer reglerne om indberetning af offentlige restancer til et kreditoplysningsbu-reau. Efter forslaget vil Restanceinddrivelsesmyndigheden kunne videregive oplysninger til kre-ditoplysningsbureauer, for de borgere og virksomheder, der har en samlet gældsforpligtelse, derer over 1.000 kr.5. Udvidelse af det offentliges modregningsadgange m.v.Efter nugældende regler kan der i en række tilfælde ske modregning i overskydende skat for per-sonlig skat. Det er en forudsætning, at kravet er forfaldent til betaling. Der kan endvidere skemodregning i negativ moms og A-skat m.v. med eventuelle moms- og afgiftskrav vedrørende af-sluttede perioder, for hvilke der ikke er indsendt angivelse, uanset om disse er forfaldne til beta-ling.Hvis der er sket transport af kravet til 3. mand, skal SKAT som udgangspunkt respektere dennetransport.De foreslåede ændringer giver mulighed for at modregne med krav, der endnu ikke er forfaldnetil betaling, såfremt borgeren eller virksomheden har været i væsentlig restance med betaling afskatte- og afgiftskrav inden for de seneste 12 måneder.Lovforslaget indeholder desuden bemyndigelse til skatteministeren til at fastsætte regler for note-ring af transporter m.v. samt til at fastsætte frist for foretagelse af modregning hos en samlevendeægtefælle.6. Præcisering af værnetinget ved pantefogedens udlæg.Forslaget indeholder en præcisering af, hvor skyldner kan tilsiges til en udlægsforretning, der fo-retages af Restanceinddrivelsesmyndigheden. Bestemmelsen svarer til hidtidig praksis.7. Kontorudlæg i kendte aktiver, f.eks. bankkonto, biler, ejendom m.v.Forslaget medfører, at der på pantefogedens kontor, når skyldneren ikke er mødt, kan foretagesudlæg i alle kendte aktiver, som tilhører skyldner. Dette betyder at pantefogeden ikke som i dagskal køre ud til skyldners folkeregisteradresse for at notere udlægget. Udkørende fogedforretnin-ger til private personer forventes fremover at være undtagelsen, hvilket vil give store ressource-mæssige og administrative lettelser.
Side 2 af 2